Ons hoornaarsnest in de tuin...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:39

Er is maar een vraag die hier telt, Why are they still alive?!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:43

Suzanne F. schreef:
Brrrrr ik had de schuur platgebrand. Weet je hoe groot zo'n nest kan worden? Heb je gegoogled?

Ja ik weet het, daarom zeg ik ook, als ie nog veel groter wordt dan laat ik m weghalen. Maar deze heeft er blijkbaar vorig jaar ook gezeten en dat hebben we niet eens gemerkt, dus ik ga er vanuit dat het dit jaar ook wel meevalt. Deze is nu ong net zo groot als een honkbal, dus dat valt wel mee.

Amanda: Omdat ze normale wespen en muggen verdrijven, omdat ze niet agressief zijn, omdat ze nuttig zijn en omdat ik niet zomaar dit soort nesten even dood. Ik heb geen last van ze, en ik vind het alleen maar interessant. Ik ben ze buiten het nest in 3 maanden tijd misschien 2 keer tegen gekomen, dus ik heb echt geen last van ze.

Oh ja, iemand had het over de buren, die weten ervan en vinden het prima dat we het nest laten zitten.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:47

Ik kan je vertellen dat ze in de loop van het seizoen binnen een meter of zeven van het nest net meer zo relaxed zijn maar echt agressief. Hebben hier met meerdere nesten te maken gehad, één in een holle boom halverwege het weggetje naar de openbare weg en daar kwam je alleen heel hard fietsend voorbij zonder problemen. Te voet was het niet meer te doen zonder aangevallen te worden.
Echt niet grappig.

Onder de kap hebben we en ook een gehad en dat was de tweede helft van de zomer niet meer aan die kant van het huis komen, ze worden serieus agressief.

En normale muggen en wespen hebben we ook nog steeds dus daar helpen ze niet echt tegen. Kan je beter een nest sluipwespjes hebben.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:48

Brrr, ik ben duidelijk niet jouw buur. :wow: Dan was ik verhuist, denk ik. _O-

Wel mooi om zo het verschil tussen de werksters en de koningin te zien. Die is echt enorm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:51

Ja gaaf he Djinnie, ik had haar al steeds een stukje gezien, maar nog niet zo overduidelijk. Denk dat ze de 4/5 cm wel haalt.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:52

Wauw prachtige beelden, en wat is de koningin mooi (en idd behoorlijk big-ass)
Ik blijf er bij dat ik het prachtige diertjes vind. Zolang je er geen last van hebt lekker laten zitten hoor :)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:07

OMG, hoornaars zijn op zich toch al gigantisch? Hoe groot is die koningin dan wel niet :oo

Ik had het ook direct laten weghalen hoor. Hommels en bijen kan ik nog mee leven. Wespen en deze monsters moeten ver weg blijven :P en als ze dat niet doen loop ik wel ver weg!

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:13

Ik vind het gaaf om te zien, maar ik ben wel blij dat t niet hier in de schuur zit, dan zou ik er toch kriebels van krijgen hoor :P

Die koningin is trouwens echt heel erg groot..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:16

Ja die koningin is heel groot, ik dacht toen ik haar eerst zag vliegen dat het een hommel was, maar toen hing er nog een giga onderlijf aan :')

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:24

Wat is ze mooi..... :j

Ik zou toch advies inwinnen bij verdelger ipv je eigen visie of bokt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:26

Joolien schreef:
Oh ja, iemand had het over de buren, die weten ervan en vinden het prima dat we het nest laten zitten.

Wow, als mijn buren een nest zouden hebben zou ik toch echt verwachten dat ze dat zsm zouden laten verwijderen.

Die koningin is trouwens wel waanzinnig indrukwekkend zeg.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:28

Ik sluit me aan bij tita.
Vind het niet echt verantwoordelijk dat je ze laat zitten zonder dit overlegd te hebben met een professional... Je kan flink beroerd zijn van een steek van zo'n beest. Je zal maar op visite zijn bij de buren, in de tuin en zo'n beest kwaad maken. :=

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:30

Hier van het voorjaar een koningin gehad, was begonnen een nest te maken in een vogelhuisje. Toen ze weg vloog hebben we het complete huisje verbrand in de vuurkorf!
Later kwam ze telkens terug om te zoeken naar het nest, toen met een tennisracket tegen dr grond gemept en plat gestampt.
Brr, wat een monster was dat. En dat geluid, alsof er een drone boven de tuin hangt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:39

upendo schreef:
Ik sluit me aan bij tita.
Vind het niet echt verantwoordelijk dat je ze laat zitten zonder dit overlegd te hebben met een professional... Je kan flink beroerd zijn van een steek van zo'n beest. Je zal maar op visite zijn bij de buren, in de tuin en zo'n beest kwaad maken. :=

Of de buren hebben kindjes in de tuin spelen en er komt zo'n beest op ze af.
Je zal ook nog eens net allergisch zijn....

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:40

Precies. :)

Dat je je eigen veiligheid in gevaar wil brengen, tsja, daar heb ik geen mening over.
Maar je brengt hiermee mogelijk ook andere mensen in gevaar.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:41

Hoornaars zijn wel echt prachtige insecten, maar ook ik ben verdeeld in mening als insecten liefhebber.

De Europese hoornaar pakt wel degelijk ook bijen, maar niet direct op een bijenkast. Maar mocht je gestoken worden kun je er gigantisch lang last van hebben. En als je allergisch bent moet je extreem snel handelen.

Verder is die koningin echt een plaatje. Wat ik zo mooi vind is dat je met grote insecten juist alles kan zien wat bij de kleine varianten niet of nauwelijks zichtbaar is. Check ook maar eens die kaken van deze insecten. Dodelijk voor kleinere insecten en niet een in gebruik tegen mensen, daar hebben ze een angel voor.(Waar ik minder blij van word)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:44

upendo schreef:
Precies. :)

Dat je je eigen veiligheid in gevaar wil brengen, tsja, daar heb ik geen mening over.
Maar je brengt hiermee mogelijk ook andere mensen in gevaar.

Nja ik vind het zelf een beetje overdreven allemaal. Nogmaals, ik heb het met de directe buren besproken. Daarnaast nogmaals, het nest heeft er vorig jaar ook gezeten en toen hebben we het niet eens gemerkt. En nogmaals nogmaals, mocht het nest te groot worden of ze toch in gedrag veranderen, dan laat ik ze wel weghalen.

En daarnaast, een risico va een nest heb je altijd, die kan ook net buiten je tuin in een boom zitten, dus om nou te zeggen dat ik moedwillig anderen in gevaar breng vind ik echt overdreven.

Edit: En het is al het plan om even een prof te raadplegen maar ik ben veel info op internet aan het afzoeken en daar haal ik ook veel info af.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:50

Je weet dat het nest er is en dat er mensen zijn die allergisch zijn voor een nest waar gevaarlijke situaties uit kunnen ontstaan. Ergo: je brengt moedwillig anderen in gevaar door hem te laten zitten.

Verschil met vorig jaar is dat je het toen niet wist. Nu wel. Dus nee. Niet overdreven. Ik ken iemand die altijd een epipen bij zich moet hebben omdat ze katse dood kan gaan als ze gestoken wordt door een wesp. Dus ik snap niet dat mensen hier zo laks over zijn omdat ze het zo cool/interessant vinden. Je brengt mensen in gevaar.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:58

Ik lees ook veel over hoe ik naar de GP moet rijden maakt mij dan nog geen grand-prix ruiter.

Jammer dat je zo je kop in zand steekt en over weerwoord op heb zonder eerst echte info verzamelen. Internet staat ook vol met fouten.

Nest in later stadium weghalen vind ik dieronvriendelijk
En methode van wijsje ook.

Goed succes ermee blijf het mooi vinden maar ben blij dat ik niet naast je woon
Laatst bijgewerkt door tita op 28-06-18 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:59

Er zijn ook mensen allergisch voor katten en ik laat de mijne moedwillig buiten lopen... :z

Wel gaaf hoor TS, ik zelf had denk ik de imker gebeld := Die heeft vorig jaar ook een (leeg) nest weggehaald op onze zolder, we wisten niet of er nog iets in zat. 't Zijn prachtige bouwwerkjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:00

Advies is inmiddels aangevraagd op meerdere plekken. Ik steek mijn kop niet in het zand, maar ik maak me blijkbaar minder snel druk om zoiets dan jullie ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:01

antje_vip schreef:
Er zijn ook mensen allergisch voor katten en ik laat de mijne moedwillig buiten lopen... :z

Wel gaaf hoor TS, ik zelf had denk ik de imker gebeld := Die heeft vorig jaar ook een (leeg) nest weggehaald op onze zolder, we wisten niet of er nog iets in zat. 't Zijn prachtige bouwwerkjes!

:roll:

Wauw. Normaal gesproken krijgen mensen die allergisch zijn voor katten alleen ernstige jeuk/niesbuien.
Iemand die zo allergisch is voor insectenbeten dat ze een epipen bij zich moeten dragen kunnen hieraan doodgaan.

Wat een ontzettend bijzondere reactie dit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:01

antje_vip schreef:

Ik neem aan dat jouw kat geen mensen aanvalt wanneer ze te dichtbij komen :')

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:04

upendo schreef:
Je weet dat het nest er is en dat er mensen zijn die allergisch zijn voor een nest waar gevaarlijke situaties uit kunnen ontstaan. Ergo: je brengt moedwillig anderen in gevaar door hem te laten zitten.

Verschil met vorig jaar is dat je het toen niet wist. Nu wel. Dus nee. Niet overdreven. Ik ken iemand die altijd een epipen bij zich moet hebben omdat ze katse dood kan gaan als ze gestoken wordt door een wesp. Dus ik snap niet dat mensen hier zo laks over zijn omdat ze het zo cool/interessant vinden. Je brengt mensen in gevaar.

Ik ben toevallig allergisch voor deze beesten, en ga nergens naar toe deze tijd zonder mijn Epipen, die heeft mijn leven al ooit gered. En ook al zou je 3 deuren verder wonen dan zou ik er op staan dat dat nest word weg gehaald. En nee dat is niet overdreven, dat is gewoon een gezondheidskwestie.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:07

Tja iedereen denkt er anders over. Of je ze nou direct plat legt of later. In dit geval blijft het een heel volk dat plat gelegd word. De grote is dan misschien jammer.

Maar zolang het is TS haar schuurtje zit in dit stadium is er geen probleem. Ze jagen als klein volk vooral op kleinere insecten. En TS heeft al aangegeven dat als het niet goed meer gaat ze het weg laat halen. Mensen LEZEN is blijkbaar moeilijk.

TS je bent duidelijk hoor. Het is ook wel interessant om het te zien.(Zolang het veilig kan)

Mensen die allergisch zijn en een epipen bij zich moeten hebben is inderdaad ook super vervelend, maar zo'n nest kan overal zitten. Dus ik midden in het drukke centrum.