Hoe ritme krijgen in huishouden??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Hoe ritme krijgen in huishouden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:29

Om er nog een schepje bovenop te doen..

Zelfs boodschappen voor een hele week doen lukt niet...
We bestellen vaak wat... Of gaan buiten de deur eten..
Beetje weglopen voor alles denk ik...

Maar... Ik sta NU bij de supermarkt.. En ik ga nu eten halen voor vanavond, donderdag en vrijdag.. Ik laat zo weten of het gelukt is.
Thuis staat er een schone volle vaatwasser op me te wachten..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:50

En het huishouden doen voor je werk? Dat doe ik vaak, 's ochtends een half uurtje. Even alles opruimen en een stofzuiger er doorheen. Want eerlijk, 7:45 opstaan voor je werk is mijn inziens gewoon uitslapen..

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:50

Jolliegirl schreef:
Om er nog een schepje bovenop te doen..

Zelfs boodschappen voor een hele week doen lukt niet...
We bestellen vaak wat... Of gaan buiten de deur eten..
Beetje weglopen voor alles denk ik...

Maar... Ik sta NU bij de supermarkt.. En ik ga nu eten halen voor vanavond, donderdag en vrijdag.. Ik laat zo weten of het gelukt is.
Thuis staat er een schone volle vaatwasser op me te wachten..

Wat een luxe dat jullie dat kunnen betalen! :D
In jouw geval zou ik toch een hulp in de huishouding gaan zoeken.. Die zal waarschijnlijk vaste tijden krijgen waardoor het opruimen bij jou ook vaste momenten krijgt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 17:02

Ja we hebben het niet slecht om het zo even te zeggen. Dus daarom mag er van mij best een schoonmaker komen..
Maar denk dat de zooi het probleem is.. Niet het schoonmaken.

Ik loop er op mn werk Ook tegenaan. Maar daar heb ik met HACCP regels te maken dus dat gaat prima.

Ik lig elke avond vaak rond 22.00 in mn bed.
07.45 vind ik geen uitslapen. Dat doe ik op mn vrije dagen tot 8.30.

Helaas gaan mn buren klagen als ik hier om 0700 ga stofzuigen..
Woon in een nogsl Christelijk dorp.
Al is dat opzich niet mijn probleem.

Kan idd wel eens voor werktijd wat proberen. En zeker als ik om 10 uur begin!

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:15

Je hebt op FB een besloten groep "Firma Huishouden" van de website "waar is mam".
Zij werkt met vaste schema's per dag en per week. Iedere maandag je bed afhalen bijvoorbeeld. Op dinsdag bijvoorbeeld beneden stofzuigen en dweilen en dan op woensdag de badkamer.
Ze gaat uit van ongeveer 1u per dag gemiddeld die je kwijt bent aan je huishouden. Afhankelijk van aantal personen en kamers en grote van je huis en aantal huisdieren uiteraard.
Ze doet 3 "huishoudmomenten per dag" en in haar schema's staan ook het in/uitruimen van de afwasmachine.

Voor mij werkt dat over het algemeen goed.

Verder, hou het bij kleine overzichtelijke taken die je binnen bijv 10 min af krijgt. Zet een timer (alarm op je telefoon).

En... ben blij met wat wel lukt!

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:16

Oh ik herken dit zo erg! Hier een ADD-er. Ik maak rotzooi en ruim dit niet meteen op. Niet bewust, ik vergeet het gewoon. En dan na een paar kleine dingen ben ik het overzicht kwijt en lukt helemaal niets meer.. heel naar! Ik hoop dat jij de gouden tip vindt. (en deze met mij wil delen haha)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:29

Oh! Mijn wekker gaat om 6.10 uur! Ik vind het ook echt uitslapen!
Om 22 uur zit ik vaak nog de was op te vouwen..

Ik moet nu koken, want net pas thuis uit werk, maar mijn dochter wil natuurlijk ook aandacht..

En dan straks de hele bende weer opruimen..

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:36

oh ik herken dit heel goed, soms onwijs opruim woede en dan doe ik alles snel achter elkaar maar met een paar uur is het alweer een bende (leuk joh een hond :p stofzuigen en dweilen doe je echt voor niks)
hele week al druk en ja hier ook een chaos op het moment. ik doe elke dag gewoon een beetje, gisteren bv de was gedaan en even afgestoft, dag ervoor dweilen en stofzuigen. De tuin is ook een bende, ook maar een begin aan gemaakt.

snap heel goed dat je je er soms niet zo goed toe kunt zetten helemaal niet na een lange werkdag en dan denk ik laat ook maar gewoon

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:01

Ik sta 6.15 uur op en doe dan wat kleine dingen.
Als ik thuis kom haal ik even de stofzuiger door het huis.

In het weekend doe ik de grote klussen.

Ik probeer alles een beetje bij te houden, dan is het niet zo veel werk in 1 keer.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:00

Tsjah hier is dat ook kansloos hoor. Gelukkig is vriendlief ook geen perfectionist kwa hoe het er bij ligt thuis. Maar ondanks dat hij niet bij mij woont(nog) stofzuigt hij heel soms wel want die haren van balou vind ie dus niet zo tof hahah.
Maar goed hij is zoveel dagen hier dat hij de helft van zijn kleding hier heeft liggen. En als ik bij hem ben krijg ik altijd opruim woede. Dus het houd elkaar wel in balans hoor.

Maar doordeweeks heb ik doorgaans een dag dat ik alles opkuis en in het weekend een dag. En voor de rest kijk ik er niet naar om. Anders wordt ik helemaal simpel van mezelf.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:59

Hier ook een rommeltje, vooral sinds de schoonmaakster is gestopt. Want inderdaad, het dwingt je tot opruimen.
Nu werken we fulltime, in ploegen, en zijn ook nog bezig met bouwen/verbouwen, dus veel vrije tijd blijft er ook niet over. Het is zelfs zo dat ik voor donderdag gewoon vrij heb genomen om te poetsen.
Wel heb ik een aantal routines erin zitten. Zo is vrijdag mijn vaste vrije dag (ook ooit de enige als ik ook in het weekend moet werken) en dan wordt beddengoed gewassen, het is boodschappen dag, wasdag voor de hondenspullen. Als ik ochtenddienst heb staan we om 5 uur op, op het moment dat mijn man met de hond aan het wandelen is ruim ik op of ga ik stofzuigen, maar in dat half uurtje doe ik wel alvast iets. Onder het eten koken doe ik vaak ook nog wat anders erbij, stofzuigen, of lap over de keuken halen. Alleen het grootste probleem is dat die 2 blokken afvallen in een week avonddienst, dus dan is het wel een rommeltje.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 22:03

Een snelle reactie op basis van de titel:

Fly Lady! http://flylady.net/

Werkt echt heel erg goed om je huishouden 'op de rit' te krijgen, zeker als je het moeilijk vind om de draad vast te houden/gemotiveerd te blijven/structuur aan te brengen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 22:10

Phoe jeetje.. Wat lijken jullie alles op rolletjes te hebben zeg.

Heb net nog 1 was gevouwen en 1 opgehangen.
Niet in de kast gelegd, dat dan weer niet.
En heb eten gekookt.. De vaatwasser gedaan..

Vd week eens kijken of ik aan de slaapkamer toe kom..

Vriendin zei: gewoon een poetser nemen.
Dan heb je een stok achter de deur om op te ruimen... Want je moet wel

Flylady...jemig wat een onoverzichtelijke site :')
Daar word ik dus niet wijzer van he haha

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 22:20

De app Habitica. Daar taakjes in maken voor de week. Kijk of je taakjes in kan delen naar tijd, en dan elke dag een stel kleinere doet, woonkamer vrij maken van kranten, aanrecht schoonvegen etc. En de grotere met je vriend of niet elke dag.
Habitica is een soort spel, je verdient dieren en potions etc met taken uitvoeren.
Heel belangrijk hierbij is dat je met jezelf afspreekt, dat je ook echt klaar bent, als je je dagelijkse taken gedaan hebt. Dat geeft rust.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 22:34

Wat ik een fijne site vind is http://unfuckyourhabitat.tumblr.com/ Er is ook een app en een boek, daar heb ik geen ervaring mee, maar hoor er wel goede dingen over. Het komt heel simpel over, maar het geeft wel houvast. Het fijne vind ik dat het werkt voor allerlei verschillende leefsituaties, de Flylady site ken ik ook, maar die is toch meer gericht op een traditionele situatie met een moeder die thuis is. Unfuck your habitat is bedoeld voor iedereen, ook als je werkt of als je wegens je gezondheid (lichamelijk dan wel psychisch) beperkter bent in je mogelijkheden.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 22:52

Dit is zo herkenbaar... Ik ben 25, heb adhd en om het feest af te maken heeft mijn vriend ook adhd :+
Wat bij mij tot nu toe het aller best is, zorgen dat de klussen niet te groot worden. We hebben geen afwas machine, dus alles met de hand. We eten ook niet dagelijks allebei 's avonds thuis dus het gebeurd vaak dat er alleen een bordje en kopje oid wordt gebruikt op een dag. En als je dat van een aantal dagen laat staan wordt het dus vanzelf heel veel afwas en dan heb ik er geen zin meer in :+ zelfde geldt voor de was opvouwen, je ziet veel minder op tegen één wasje dan een hele berg.
Ik geef meteen toe dat mij dit absoluut niet altijd lukt, maar ik probeer mezelf telkens wijs te maken dat het makkelijker is om regelmatig de was en afwas te doen, dan het te laten staan.
Het helpt ook om eerst even een klusje te doen voordat je op de bank gaat zitten. Zodra ik ga zitten gebeurt er ook niks nuttigs meer in huis :') ik krijg mezelf dan ook absoluut niet meer aan het werk.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:05

Hier een add’er , ik ben gewoon een warboel in mijn hoofd en overal. De structuur is gewoon niet geprogrammeerd :Y)

Grootste probleem is ik heb geen structuur . Ik kan in 1 kamer aan het opruimen zijn en dan denken oh in die kamer moest ik dat nog doen. En natuurlijk ga ik dan naar daar.

Wat voor mij hielp was echt de was op zaterdag te doen, de wasmand moest leeg. Anders kwam mijn autistkant naar boven.
De poets ook in het weekend en niet weg voor het klaar was.

Grotere zaken zo als de douche te poetsen. Deed ik als ik er in stond eerst mijzelf wassen en dan mijn douche zuiver te maken.

Zijn zo een stomme dingen maar voor mij hielp het wel.

Enigste waar ik tegen aan liep : had ik juist alles gepoetst kwam mijn ex af om zijn visbak te verversen.
Dus alles weer een rotzooi en dan was ik te koppig om het weer te gaan kuisen.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:33

Ik werk in de schoonmaak en als er bij particulieren schoon wordt gemaakt adviseer ik ze vaak:

Schoonmaakster komt bijv om 8:30 u
Particulier zorgt dat de tafels beneden leeg zijn, en het aanrecht zo goed als leeg is. Dat scheelt enorm veel tijd voor de schoonmaakster en kan dan optimaal gebruik maken van de uren die er voor staan.

Schoonmaakster heeft iedere week (of 2 weken) een aantal vaste taken en een aantal periodieke taken.

Bijvoorbeeld

Structureel:
Keuken schoonmaken
Woonkamer stoffen/afnemen
Toilet schoonmaken
Alles stofzuigen en dweilen
Badkamer schoonmaken zuigen en dweilen
Trap en gang/hal zuigen en dweilen

Periodiek:
Keukenkastjes
Deuren
Plinten
Slaapkamers
En alles wat je maar wil

Als je iedere keer een lijstje maakt voor de schoonmaakster en doet dit 24 u van te voren is dit een stok achter de deur om ervoor te zorgen dat de schoonmaakster alles kan doen omdat jij hebt opgeruimd.

Als je huis een rommel is, oogt het schoner en opgeruimder als alle tafels leeg zijn, het keukenblad leeg is en de vloer schoon is.

Zodra je beneden meer orde hebt kan je het later naar boven uitbreiden.

Bij wekelijkse schoonmaak van een schoonmaakster in een normaal huis met het lijstje wat ik heb gemaakt wordt er meestal 2 a 3 u schoongemaakt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 23:35

Bovenstaand zijn we dus vanplan

En terwijl de schoonmaakster er is, ga ik mn was vouwen oid. :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:35

Misschien tip voor de boodschappen, las dat je daar ook moeite mee hebt.
Zelf vind ik het ook lastig wat betreft boodschappen, ik word helemaal zenuwachtig in de supermarkt en weet spontaan niet meer wat ik moet hebben.

Ik bestel mijn boodschappen nu voor de hele week bij de Jumbo.
Dag daarna haal ik het op ( of je laat het bezorgen dat kan ook, maar vind ik te duur ).
Maar de supermarkt verzameld mijn boodschappen en heeft het netjes in kratten klaar staan, ik hoef alleen af te rekenen en thuis in de kasten te zetten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:38

Er is een boek met goede tips, 'opgeruimd leven met Ad(h)d'.
Één van de tips is om dingen te organiseren op kleur.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:05

Hoe gaat het nu ts? Al een manier gevonden die werkt?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:21

Ik ga dit topic zo even helemaal doorlezen maar ik heb nu alleen jouw reacties gelezen dus excuus als het een dubbelpost is.
Mijn vraag; heb je er zelf last van?
Ik heb het huishouden ook niet in mijn genen zitten zeg ik altijd en mijn man en kinderen ook niet, onverwachte visite is altijd welkom maar dan komen ze voor ons en niet om te kijken of het huis opgeruimd is.
Veel te veel leukere en belangrijkere dingen dan huishaten :D
Maar goed, ook hier is schoonmaken het probleem niet, maar opruimen.
Overal ligt wat en ja, het is handiger om alles meteen op zijn plek te leggen maar er is altijd op hetzelfde moment iets ook belangrijk om te doen. En ik heb geen ADHD of ADD of iets in die richting, ik heb gewoon een creatieve vrije geest :+
Boodschappen doe ik nooit voor de hele week maar voor een paar dagen.
Ik heb het maar gewoon geaccepteerd, min of meer.
We gaan bijna verhuizen en daar ga ik alles voortaan echt helemaal netjes en opgeruimd houden, echt waar O:) :n
Op zaterdag hebben we een soort poets en boodschappen ochtend en op maandag probeer ik vaak nog wat op te ruimen. Op woensdag doe ik nog een keer boodschappen en verder maak ik me echt niet meer druk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:33

Ik doe dingen vaak juist voor het ontbijt. Motiveert beter want ik heb honger. Wc en wastafel loop ik na als ik er geweest ben. Zie ik vies hup doekje erover ligt klaar bij toilet. Voor grotere klussen plan ik vaak een dag en hak ik in stukken. Ben chaoot van mezelf maar zo houd ik het redelijk bij.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 09:42

Nou... *\o/*
Ik ben trots..
Ik heb vd week mezelf ertoe gezet alles aan te pakken. Dankzij hulp van een vriendinnetje.

Ik wilde eten gaan halen in de super(makkelijke maaltijd)
Tot zij zei: maar Jo, je hebt eten in huis?
Ik: ja maar heb geen zin om te koken..
Tot ze zei: maar naar de super gaan duurt veel langer dan koken.. Hup, pak een pan, gas aan.

Dus al videobellend heeft ze me een setje gegeven in de juiste richting.

Ook ben ik flink gaan stofzuigen.. Toen ik begon was ik de stofzuiger zo zat.. Zoog t grit niet weg enz.
Ik was pissneidig. Zo neidig dat ik mn schoonmoeder heb gebeld en met haar een nieuwe aankoop heb gedaan.

En echt... Die phillips die ik nu heb.. Wat een verademing.. Ik moet zo ook weer ff zuiger door t huis halen.
Ik doe het nu met plezier.
Zelfs de voorraadkast netjes opgeruimd met vriendlief.
Stofzuiger heeft n eigen plek.

Afbeelding

En dan nu klein deel van mn huis.
Ik moet nog opruimen vandaag.
Maar t begint ergens op te lijken :)

Mn vriend heeft gister de keuken netjes gemaakt, echt heel fijn <3

Nu probeer ik het zo te houden!

Mn werk van vandaag:
Woonkamer stofzuigen
Vaatwasser aanzetten
Eettafel leeghalen

Afbeelding