Autolease, hoe werkt dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:18

Ik rijd ook private lease een Audi A1.. mensen die mijn kostenplaatje en opties willen weten mogen mij een pb doen.. ik ben heel tevreden en vind het zorgenloos rijden in een prachtige comfortabele wagen zwaarder wegen dan de kosten..

MarjanB

Re: Autolease, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 13:40

Heb idd geluk met de lage kosten van mn auto :) het was een auto van een collega die weg ging, als ik die over zou nemen zou ik nog in de oude leaseregeling vallen. Was aan het kijken naar een mercedes A klasse maar dacht al na 1 minuut ik doe die peugeot wel :D mooi veel ruimte en lage kosten!

Ik rijd zo 1000+ km in de week zakelijk moet ook wel een fijne auto hebben anders houd je dat niet vol.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 13:59

Ik zou nooit zomaar leasen. Na 3 jaar heb jij 3/4 van de nieuwwaarde betaald en heb je nog niets. Want zeg nu eerlijk: wie betaalt zich scheel aan onderhoud van een nieuwe! auto? Zo hoog zijn die kosten niet in de eerste 3 jaar...

Ik zou enkel leasen als ik het geld nu niet heb liggen, maar dan 2 of 3 jaar later als het contract afloopt wel zorgen dat ik zelf kan kopen. Daarbij vind ik het een fijn idee om het in 'bezit' te hebben. Mocht er ooit iets gebeuren dat... Heb je altijd nog een auto die ingeruild kan worden voor iets kleiners om je maandlasten te drukken.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:12

Ik heb een fiat 500 occasion op private lease.
24 maanden contract, 20.000 km per jaar - €251 euro per maand.
Het is een hoop geld, maar ik had geen spaargeld om een auto aan te schaffen. Ik vind het prima, geen onverwachtse kosten, enkel benzine.
Het nadeel is dat er een behoorlijke registratie BKR aan vast zit, waardoor ik in hoogte van hypotheek ernstig achteruit ga.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:15

Nee voor een nieuwe auto heb je amper onderhoudskosten maar bv voor mij, ik had echt geen geld voor een splinternieuwe wagen. Dan kom je al snel op de tweedehandsmarkt uit en voor die paar 1000 die ik had krijg je een auto waar je niet weet hoeveel je aan onderhoud kwijt bent. Als ik geld had voor een eigen nieuwe wagen of betere tweedehands was dat ook mijn eerste keuze geweest

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:27

Hm ik vind het altijd lastig wat voordeliger is. Ik heb niet zo lang mijn auto verkocht maar het zat als volgt

Aanschaf 6500,4 jaar mee gereden en 140.000km omgerekend met verzekering en wegenbelasting koste de auto me ongeveer 200,- per maand (incl aanschaf dus) ik heb in die tijd mijn banden laten vervangen en verder buitenom de apk eens in de twee jaar niks hoeven laten repareren. Daarna heb ik de auto ingeruild waarbij ik nog 3000 terug kreeg voor de auto.

Ik denk dat het ook geluk hebben is met als je een nieuwe of tweedehands auto koopt, maar als je een beetje geluk hebt heb je denk ik dan toch veel minder maandlasten. Alleen als je geen bedrag in een keer hebt kan het me voorstellen dat je geen andere keus hebt.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:57

Floriske schreef:
Ik zou nooit zomaar leasen. Na 3 jaar heb jij 3/4 van de nieuwwaarde betaald en heb je nog niets. Want zeg nu eerlijk: wie betaalt zich scheel aan onderhoud van een nieuwe! auto? Zo hoog zijn die kosten niet in de eerste 3 jaar...

Ik zou enkel leasen als ik het geld nu niet heb liggen, maar dan 2 of 3 jaar later als het contract afloopt wel zorgen dat ik zelf kan kopen. Daarbij vind ik het een fijn idee om het in 'bezit' te hebben. Mocht er ooit iets gebeuren dat... Heb je altijd nog een auto die ingeruild kan worden voor iets kleiners om je maandlasten te drukken.

Dat is ook niet helemaal correct hoor. Ik heb na 3 jaar nog niet eens de helft van de nieuwwaarde betaald. En dan moet je daar eigenlijk nog verzekering, wegenbelasting, APK, onderhoud etc. afhalen dus dat haal je bij lange na niet. :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:59

NatasjavE schreef:
Roodvos schreef:
En zakelijke lease lijkt ook wel heel leuk, maar je bent vaak ook gebonden aan een budget en geselecteerde merken. Wil je groter/zwaarder (en dus duurder) dan krijg je bijtellingen waar je ook niet blij van wordt.

Wij mogen maximaal 10% over budget gaan. Die 10% moet je dan inderdaad zelf betalen. (Maar ook weer een deel van je inkomstenbelasting aftrekken)

Maar in de praktijk betekend dat bij ons een zeer riante regeling.

Ik heb een klein wagentje uitgekozen omdat mijn man de grote auto heeft die 2 paarden mag trekken.(mijne gaat tot 1500 kilo)
Ik heb genoeg aan deze auto.
Maar een collega van mij heeft een riante SUV die 2 paarden kan trekken zonder extra bijtelling. Uiteraard wel meer aan belasting kwijt. Maar privé kan je die auto niet voor dat geld rijden.

Ja, maar ik wil niet “zomaar een SUV”, ik wil per sé een Subaru. Onze lease zit bij Audi en VW, en die wil ik niet. (Waarmee ik niet zeg dat het geen goede (trek) auto's zullen zijn, ik ben gewoon verknocht aan mijn Subaru.)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:05

Frummels schreef:
Floriske schreef:

Dat is ook niet helemaal correct hoor. Ik heb na 3 jaar nog niet eens de helft van de nieuwwaarde betaald. En dan moet je daar eigenlijk nog verzekering, wegenbelasting, APK, onderhoud etc. afhalen dus dat haal je bij lange na niet. :)

Heb het even snel uitgerekend. Verzekering voor mijn auto zou voor mij ongeveer 60 euro per maand zijn, wegenbelasting 20.
Ik betaal nu 180 euro aan private lease inclusief alles behalve brandstof. Haal vorenstaande kosten eraf dan blijft er zo'n 100 euro over. Daar moet je dan eigenlijk nog APK, banden, onderhoudsbeurten afhalen, maar dat wordt even te ingewikkeld dus neem dan die 100 euro. x36 maanden is 3.600 euro wat ik betaald heb puur aan de auto. De nieuwprijs van de auto die ik heb ligt iets boven de 14.000 euro. Vind ik dan persoonlijk toch wel heel erg meevallen :j

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:25

Precies wat Frummels zegt. Welke auto heb jij daarvoor?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:26

Jips hier hetzelfde. Heb een auto met nieuwwaarde van 33 000 euro en na 3 jaar 19.400 betaald, incl onderhoud, verzekering, europa assistentie, banden,...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:31

Ik vond toen zo n handig tabelletje met k
Oa wat goedkoper was, lease of nieuw. Kwam toch echt net iets voordeliger uit om te leasen dan te kopen. Scheelde niet veel. Je auto daalt de eerste 3 jaar ook in waarde. Mss nog het snelst in die eerste jaren. Je weet nooit wat voor occasion je koopt. Hoeveel mensen ik niet ken met een auto waar ze gedoe mee hebben. Ik heb nu tenminste vaste kosten, auto wordt opgehaald en teruggebracht voor onderhoud en apk en ik rijd in een gloednieuw karretje in luxe uitvoering. Geen zorgen meer wat onverwachte kosten betreft.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:33

denice schreef:
Precies wat Frummels zegt. Welke auto heb jij daarvoor?

Ik heb een Citroën C1 uit 2018. Ben er heel tevreden mee :) En lekker makkelijk parkeren hier in Den Haag!
Hij wordt gebruikt voor naar stal en voor andere kleine stadsritjes en weekendjes weg.
Naar werk ga ik met de fiets.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:41

Ik heb een lease wagen van het bedrijf waarvoor ik nu werk. Er zaten wel wat voorwaarden aan en dat is dat je sowieso 2000 km woon werk verkeer moet rijden en dat haal ik ruim. Daarnaast moet je een bijna full time contract hebben.
Ik mag hem ook onbeperkt prive gebruiken en uiteraard met tank pas.
Ik betaal van mijn bruto salaris er 200 euro voor all in

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:10

Via de Consumentenbond loopt nu een actie voor een collectieve private autolease.
Volgens mij is het ook toegankelijk voor mensen die geen lid zijn van de Consumentenbond.
Ik vond een email daarover in mijn mailbox. Moet wel zeggen dat ik het aanbod niet heb bestudeerd.

Misschien dat private autolease via consumentenorganisaties als de Consumentenbond of de ANWB gunstiger is in prijs en/of voorwaarden. Maar misschien is dat wel heel naief gedacht :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:39

Ik zie net wel dat privé lease onwijs drukt op de hoogte van je te kunnen afsluiten hypotheek.. daar schrik ik wel van zeg!

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:42

Over hoe duur het is... Ik heb een paar dagen terug op Autoweek gelezen dat private lease niet per se duurder is dan bezitten, hoewel ik vermoed dat het afhankelijk is van welke auto je wilt.
Hun voorbeeldsom was met een BMW 1-serie. Ik kan nu dat artikel alleen niet meer vinden, op die site wordt dagelijks zoveel geplaatst :+

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:21

denice schreef:
Ik zie net wel dat privé lease onwijs drukt op de hoogte van je te kunnen afsluiten hypotheek.. daar schrik ik wel van zeg!

Dat verschilt enorm per maatschappij. Zoek dat dus wel goed uit! Mijn auto drukt maar voor 60% op mijn maximale hypotheek. Wij hebben toevallig net een ander huis gekocht, dus daar mee te maken gehad. Echter, puntje bij paaltje viel het enorm mee. Maar wel zeker iets wat je goed moet (laten!) uitzoeken :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 18:17

Een hele hoop input alweer erbij!

Wat betreft onderhandelingen, zo ver ben ik nog niet. Maar ik weet wel dat ze weinig zin hebben in veel wisselingen. Maar goed, het is sowieso nog toekomstmuziek. Maar wil straks wel goed beslagen ten ijs komen natuurlijk!

Wat betreft Private Lease en een BKR registratie, dat vind ik geen fijn idee. Ik woon op dit moment alleen, ik ben ook nog alleen. Maar verwacht dat ook niet eeuwig te blijven. En dan is mijn huis op dit moment gewoon een leuke investering. Maar het zou jammer zijn als ik en partner in spé straks niet kunnen kopen wat we willen vanwege mijn auto.

Een auto kopen is natuurlijk gewoon goedkoper. Dat begrijp ik.
Alleen wil ik dan wel een auto die wederom jonger is dan deze en weer minder kilometers heeft dan deze. En dan kan je al snel een 10k gaan ophoesten. Plus dat ik ook gewoon graag een mooie auto wil rijden, tsjah... dan wil ik liever zwichten voor lease.

Iemand gaf aan dat haar werkgever als eis stelde minimaal 2000km woon werk verkeer, in wat voor periode? Want zo komt vrijwel iedereen in aanmerking voor lease?
Ik kom op dit moment op jaarbasis op 16.000km per jaar woon werk. Dus dan is de vraag natuurlijk ook of ik er wel voor in aanmerking kom.

[Voor de mensen die zich afvragen hoe ik in 2 jaar tijd dan 53k heb gereden; ik heb een tijdlang fulltime gewerkt op 50km enkele reis, helaas ook nog met een km-vergoeding van 8 cent ofzo :+ maar dat terzijde]

Trailer? Nee, die hoef ik echt niet te trekken. Wij hebben op stal een hele mooie Chevrolet Silverado voor de trailer staan. Ik heb mijn auto daar echt niet voor nodig.
Maar vind het wel heel erg makkelijk om even snel iets groots te vervoeren op een aanhanger. (750kg aanhanger, dat mag toch vrijwel elke auto trekken)

En reden om toch uit te kijken naar lease:
- Nieuwe auto
- Weinig risico's wbt reparaties
- In geval van reparaties ga je gewoon naar de garage en voel je dit zelf niet meer in de portemonnee
- Veel zekerheid

En mijn auto is nu goed. Maar dat betekent niet dat dit zo blijft. Ik verwacht technisch geen problemen, maar wat als iemand keihard op mij inrijdt en mijn auto total loss wordt verklaard? (dagwaarde is 4350 euro, daarvoor koop ik niet iets soortgelijks met mijn eisen (jonger, minder KM's))
Redenen om minder vrolijk te worden van een eigen auto:
- Als je een andere occassion koopt, weet je niet wát je koopt
- Dus hoger risico op reparaties
- Reparaties voor eigen kosten
- Andere occassion betekent geen nieuwe keuken, bijvoorbeeld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 18:38

Voor de mensen die zakelijk leasen heb ik nog wel een vraag: Wat voor baan hebben jullie?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:43

Ik werk in de sales :) accountmanager buitendienst.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:53

In de thuiszorg

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:58

Ik werkte bij een IT bedrijf en had daar een mooie leaseauto (iedereen daar trouwens) met europese tankpas, helemaal privé (en zakelijk natuurlijk) te gebruiken voor zo’n 150 euro aan bijtelling per maand. Einde van de maand ga ik hem inleveren |( Ik heb een nieuwe baan waar leaseauto’s niet de standaard zijn. Doet wel even zeer hoor! In eerste instantie moest ik hem meenemen/afkopen maar gelukkig wilde een collega hem overnemen. Nu heb ik een auto gekocht die uit de lease komt met een hoop km’s op de teller, maar hij ziet er perfect uit en is ook een upgrade qua maat.

Ik heb ook gekeken voor private lease maar toch niet gedaan om de volgende redenen;

- Je investeert een hoop en houdt uiteindelijk geen restwaarde over
- Het argument geen gedoe met reparaties is niet helemaal legitiem want die heb je met een nieuwe auto sowieso niet echt veel
- Je zit eraan vast voor x periode
- Het is een lening met bijbehorende registratie
- Het type auto wat ik wilde is aan de dure kant. Alleen de wat kleinere auto’s zijn nog wel ‘goedkoop’

Bijkomende voordelen van eigen auto vind ik;

- Je hebt een bepaalde waarde in handen
- Je kunt hem zo weer verkopen
- Je bent niet afhankelijk van die specifieke werkgever voor je mobiliteit

Risico blijft natuurlijk de staat van de auto met een occasion, maar iets meer betalen bij een goede (merk)dealer kan in elk geval voorkomen dat je echt grote troep koopt.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:23

RoosvanBlue schreef:
Ik werkte bij een IT bedrijf en had daar een mooie leaseauto (iedereen daar trouwens) met europese tankpas, helemaal privé (en zakelijk natuurlijk) te gebruiken voor zo’n 150 euro aan bijtelling per maand. Einde van de maand ga ik hem inleveren |( Ik heb een nieuwe baan waar leaseauto’s niet de standaard zijn. Doet wel even zeer hoor! In eerste instantie moest ik hem meenemen/afkopen maar gelukkig wilde een collega hem overnemen. Nu heb ik een auto gekocht die uit de lease komt met een hoop km’s op de teller, maar hij ziet er perfect uit en is ook een upgrade qua maat.

Ik heb ook gekeken voor private lease maar toch niet gedaan om de volgende redenen;

- Je investeert een hoop en houdt uiteindelijk geen restwaarde over
- Het argument geen gedoe met reparaties is niet helemaal legitiem want die heb je met een nieuwe auto sowieso niet echt veel
- Je zit eraan vast voor x periode
- Het is een lening met bijbehorende registratie
- Het type auto wat ik wilde is aan de dure kant. Alleen de wat kleinere auto’s zijn nog wel ‘goedkoop’

Bijkomende voordelen van eigen auto vind ik;

- Je hebt een bepaalde waarde in handen
- Je kunt hem zo weer verkopen
- Je bent niet afhankelijk van die specifieke werkgever voor je mobiliteit

Risico blijft natuurlijk de staat van de auto met een occasion, maar iets meer betalen bij een goede (merk)dealer kan in elk geval voorkomen dat je echt grote troep koopt.

Hebben jullie een contract moeten tekenen voor de zakelijke lease auto?
Ik vraag mee namelijk af hoe dat zit met mijn (zakelijke) leaseauto die ik sinds deze maand heb. Ik heb nergens iets getekend en vraag mee nu af of ik nu ook een afkopen/overname verplichting heb!?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:35

Ik lease een Hyundai i10 via justlease.
Momenteel staat hij op 1500 km pm maar ik heb het net verlaagt naar 1000 km pm.
Als je minder hebt gereden neem je die extra km gewoon mee.
Rijd je meer dan maak je eerst de km op die je over hebt van vorige maand en erna paar cent per extra km.
Kosteloos meer of minder kilometer nemen.
Ik betaal nu 201 euro per maand inclusief wegenbelasting maar straks 181 pm incl wb.
Alles zit erin ik betaal alleen het leasebedrag en wegenbelasting en benzine.
Er past bij mij 50 euro in de tank en dan is hij echt vol.
Ik kan daar 480-500 km op rijden extreem zuinig dus.
Tot nu toe alleen pluspunten maar ik ben pas sinds oktober bij justlease.nl
Ik heb een 3 jaar contract.
Erna de mogelijkheid om hem over te nemen voor lager bedrag of voor een andere nieuwe auto te gaan of te stoppen.
Eerder stoppen kan ook maar dan betaal je een bepaald percentage over de restererende maanden
Je rijd een nieuwe auto en kan hem personaliseren voor klein bedrag.
Ik ben er onwijs blij me :D