Maden in container

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:39

Nabster schreef:
Kaka schreef:
Een plankje onder de deksel leggen zodat de bak net een beetje open staat. Maden houden niet van frisse lucht.

Broodje aap speciaal. Maden vinden practisch alles prima.

Wel, zolang ik mijn gft bak op een kiertje heb staan, heb ik geen last van maden. Misschien worden ze dan opgegeten voordat ze op het randje kunnen kruipen of vinden vliegen het gewoon geen aantrekkelijke plaats meer om hun eitjes te leggen, maar hier werkt het.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:42

senna21 schreef:
De groene bak is er om alleen GFT afval te doen, dus groente, fruit en tuinafval.
Geen brood, gekookt/bewerkt voedsel, uitwerpselen kattenbak, etc. Dit kan in de grijze bak. (Misschien in deze periode in een afgesloten plastic zak)

Zout, azijn en chemische middelen horen er al helemaal niet in. Dat is funest voor de compostering. Mottenballen is naar spul, met een lange werking. Dat zou ik al helemaal niet doen.
1,4-dichloorbenzeen behoort tot de persistente stoffen, wat betekent dat het slecht afbreekbaar is en zich ophoopt in het milieu. Doordat de stof, eenmaal opgelost in water, slecht afbreekbaar is, zijn vooral vissen en andere waterorganismen gevoelig voor de stof.

Etensresten mogen ook gewoon bij het gft. Uitwerpselen van de kat ook, alleen niet icm kattengrit want dat mag er niet in.
Hier kun je trouwens opzoeken in welke bak iets hoort: https://www.afvalscheidingswijzer.nl/?i ... oedselrest

Edit: blijkbaar mag kattenpoep toch niet bij het gft ivm overdragen van ziektes

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:54

Kaka schreef:
Wel, zolang ik mijn gft bak op een kiertje heb staan, heb ik geen last van maden. Misschien worden ze dan opgegeten voordat ze op het randje kunnen kruipen of vinden vliegen het gewoon geen aantrekkelijke plaats meer om hun eitjes te leggen, maar hier werkt het.

Toch heeft Nabster wel een punt denk ik. Maden zitten toch ook gewoon op dode dieren in de buitenlucht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:55

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:02

Kaka schreef:

Hier hielp op een kiertje helaas niet. Zal misschien afhangen van de locatie? Ik snap dat als je de containter open zet in de buurt van bomen en dergelijk met veel vogels, dan gaat het waarschijnlijk wel effect hebben. Hier in het centrum op een terras was het iets minder succes :+

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:05

simpelste oplossing is zorgen dat de bak niet gaat broeien, dus met warm weer bak in de schaduw zetten.
en verder elke week even uitspoelen met kokend water.

Cayenne

Re: Maden in container

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:11

Hier halen ze de groene bak maar 1 keer per 3 weken op. Dus iedere week uitspoelen gaat niet.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:18

jeetje echt? dan zou die van mij echt niet meer dicht passen. Zou me dan genoodzaakt voelen het elke week zelf weg te brengen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:32

Ik heb dat probleem hier ook. Wij hebben alleen formaatje keukenemmer dus er iets in ophangen gaat nogal lastig. Wel komen ze 2x per week de gft bakjes legen. Maar ook hier krioelen ze lekker in de gft bak dus ik lees even mee voor een oplossing. Oja ik had er een steen op de deksel gelegd maar dat helpt dus ook niet.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:33

Siersma schreef:
Mijn vriend is vuilnisman en heeft elke dag een gezellige club mee achterin, zoals hij dat zegt. Gelukkig spoelt ie ze er ook weer uit en neemt ie ze niet mee naar huis, bah.

Kennis van me had een madenfestijn in de kliko, die zal ik ook even de tips doorgeven, en toen hadden we het er nog over, hoe ranzig dat moest wezen voor de vuilnismannen die in de zomer de groene kliko's moeten ophalen. Respect voor vuilnismannen, echt. _/-\o_ (gewoon sowieso, ben blij dat ze er zijn)

Overigens had kennis alles netjes in van die biobakzakjes zitten. En daar dan al die maden in zien kroelen. :r

senna21 schreef:
De groene bak is er om alleen GFT afval te doen, dus groente, fruit en tuinafval.
Geen brood, gekookt/bewerkt voedsel, uitwerpselen kattenbak, etc. Dit kan in de grijze bak. (Misschien in deze periode in een afgesloten plastic zak)

Levende have mag dan vast ook niet, maar vertel dat die maden dan?!?

Zal inderdaad per gemeente verschillen maar hier mag je er ook voedsel bij meppen, en dan 1 keer per twee weken aanbieden, straks 3, geloof ik. Wat betreft kattengrit, er schijnt grit te zijn wat wel in de groenbak mag, hoe zit dat dan? Moet je dan de drollen en plas er uit vissen? Dan hou je toch schoon grit over en waarom zou je dat in een kliko mikken? Net als afbreekbare luiers, moet je die dan ook eerst uitwringen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:44

mystery1980 schreef:
jeetje echt? dan zou die van mij echt niet meer dicht passen. Zou me dan genoodzaakt voelen het elke week zelf weg te brengen.

Sterker nog, in onze gemeente legen ze hem tijdens de wintermaanden (januari tot en met maart) zelfs helemaal niet :\ Daarmee willen ze dwingen om nog beter afval te scheiden. De grijze bak legen ze dan 1 keer per maand.
En ik heb ook nog eens huisdieren, dus de bak echt nodig. Gelukkig geen maden tijdens de koude maanden, maar handig is het niet.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:57

Hier hebben onze voorgangers twee mooie rijen gaten geboord aan iedere kant van de kliko. Gaten zijn ongeveer een cm in doorsnee, waardoor vocht en warmte makkelijk uit de bak kunnen. We hebben hier dan ook nog nooit maden gehad, ook niet toen de botten er nog gewoon in mochten.

Cayenne, hoe dom kunnen ze zijn.... Gewoon vier maanden geen groene kliko legen.... Dat zou hier niet gaan, bijna iedereen heeft hier wel een tuin met het nodige afval, ook in de winter, naast het andere gft afval..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:01

Ik heb een abonnement genomen op een containerreiniging. De container (wij hebben een duo grijs/gft) wordt iedere twee weken geleegd (dus in de zomer vaak maden ja) en na een uurtje komt er een mannetje met een speciaal vrachtwagentje aangereden die de container wast, ontsmet en speciaal anti-madenspul erin doet. Ideaal. :)

De halve buurt is inmiddels lid. :))
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 12-06-18 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:01

Ik snap dat ook echt niet en heb bij de gemeente gevraagd of we dan tegen betaling extra leegbeurten mogen, maar daar doen ze ook niet aan. Afgelopen winter was het echt een heel gedoe om alles kwijt te kunnen. En mijn voliere heeft zeoliet als bodembedekking en daardoor is de afvalbak echt topzwaar. Soms ben ik gewoon bang dat de groene bak door z'n wielen zakt :=

Trouwens met plastic afval scheiden vind ik het hier ook een vies gedoe. Het moet in van die speciale plastic vuilniszakken en die gaan na een tijdje best stinken (ook al spoel ik alles zoveel mogelijk van tevoren af). Dat wil ik eigenlijk niet in mijn schuur, maar om het nou in de achtertuin te laten meuren is ook weer zoiets (plus dat ik geen rattenplaag wil).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:16

Brrrr, goed om te lezen dat anderen dit ook hebben ;)
Ik kan er echt hysterisch van worden, vind het zó vies! Vorig jaar kropen ze via de voordeur omhoog (godzijdank zit onze brievenbus dicht), maar niets hielp... ze kropen zo het pad op en af. Toen begonnen met containerreiniging, dit weer opgezegd van de winter en vorige week waren ze er weer.
Vandaag wordt de grijze container geleegd, dus ga zo eerst containerzakken halen, vanavond de slang erin met een fles chloor en op hoop van zegen. En even wat klimop scoren.

Gelukkig wordt nu, in de zomer, wekelijks de groene container geleegd, maar grijs zou wat mij betreft ook iedere week mogen...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:26

Over welke kliko hebben we het TS? De GFT of de grijze? Want ik lees luiers, die mogen zowieso al niet in de GFT. En heb je een gazon? Al eens een (flinke) laag gemaaid gras geprobeerd in de GFT? Dat klinkt zo in dat het de boel eronder behoorlijk verstikt.
Vliegen/maden zijn over het algemeen gek op dierlijke resten. Dat heb ik nooit in de GFT bak maar doe ik in een dichtgeknoopte plastic zak in de grijze. En die grijze heb ik een containerzak in, die vouw ik gewoon naar binnen als ze komen legen, en de kliko staat daarna weer schoon aan de weg.

Pluizebolpum schreef:
Wat betreft kattengrit, er schijnt grit te zijn wat wel in de groenbak mag, hoe zit dat dan? Moet je dan de drollen en plas er uit vissen? Dan hou je toch schoon grit over en waarom zou je dat in een kliko mikken? Net als afbreekbare luiers, moet je die dan ook eerst uitwringen?
Hier staat dat kattenbakvulling met milieukeur bij het GFT mag:
http://www.doemeermetafval.nl/item.html&objID=8035
Even Googlen op kattenbakvulling en milieukeur levert op dat er in NL geen kattenbakvulling met milieukeur meer te koop is :+ . De eindconclusie is dan dat het in de grijze moet.

Cayenne schreef:
En mijn voliere heeft zeoliet als bodembedekking en daardoor is de afvalbak echt topzwaar. Soms ben ik gewoon bang dat de groene bak door z'n wielen zakt :=

Trouwens met plastic afval scheiden vind ik het hier ook een vies gedoe. Het moet in van die speciale plastic vuilniszakken en die gaan na een tijdje best stinken (ook al spoel ik alles zoveel mogelijk van tevoren af). Dat wil ik eigenlijk niet in mijn schuur, maar om het nou in de achtertuin te laten meuren is ook weer zoiets (plus dat ik geen rattenplaag wil).
Zeoliet is niet composteerbaar, mag dat wel bij het GFT dan?

Ik heb voor plastic zelf een extra (kleine) kliko gekocht. Goed afsluitbaar en past een hoop in. Ik doe er een grote doorzichtige containerzak in van de Action. Die worden bij ons wel meegenomen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:32

Ja, we hebben het bij de gemeente opgevraagd en omdat het een natuurproduct is mag het in de GFT bak, maar niet in de grijze bak.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:38

SpeechLess schreef:
senna21 schreef:

Zout, azijn en chemische middelen horen er al helemaal niet in. Dat is funest voor de compostering. Mottenballen is naar spul, met een lange werking. Dat zou ik al helemaal niet doen.
1,4-dichloorbenzeen behoort tot de persistente stoffen, wat betekent dat het slecht afbreekbaar is en zich ophoopt in het milieu. Doordat de stof, eenmaal opgelost in water, slecht afbreekbaar is, zijn vooral vissen en andere waterorganismen gevoelig voor de stof.

Etensresten mogen ook gewoon bij het gft. Uitwerpselen van de kat ook, alleen niet icm kattengrit want dat mag er niet in.
Hier kun je trouwens opzoeken in welke bak iets hoort: https://www.afvalscheidingswijzer.nl/?i ... oedselrest

Edit: blijkbaar mag kattenpoep toch niet bij het gft ivm overdragen van ziektes

Dat blijkt inderdaad verschillend per gemeente wat er in de GFT-bak mag. Maar hoe 'schoner/onbewerkter' het afval in de GFT-bak, des te minder last van maden/stank.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:15

Sonja_vR schreef:
Alleen honden en kattenpoep en aanverwanten niet

Dat gaat hier ook gewoon in de groene container.
Nooit wat over gehoord ofzo.
Heb wel kattenbakvulling wat in de groene container mag overigens, met de standaard bentoniet mag dat bijv niet.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 11:21

Ik word heel zenuwachtig van jullie verhalen :+
Heb ze nog niet naast de bak gezien, wel een aantal vliegen.
Dus nu alle ramen en deuren dicht.
De prullenbakken staan nu allemaal buiten, zodat ze in ieder geval uit huis blijven.
De groene bak gebruiken wij alleen voor groenafval.
De grijze bak voor etensresten,
Ze zitten ook alleen in de grijze bak, nouja daar ga ik van uit.
Ik heb nergens meer in gekeken :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:22

Pluizebolpum schreef:
Wat betreft kattengrit, er schijnt grit te zijn wat wel in de groenbak mag, hoe zit dat dan? Moet je dan de drollen en plas er uit vissen? Dan hou je toch schoon grit over en waarom zou je dat in een kliko mikken?

Het schoje grit is na verloop van tijd verzadigd wb geuropname.
Ik vervang het grit 's winters 1x per 6-8 weken en 's zomers 1x per 3-4 weken.
Dagelijks haal ik de drollen en klonten eruit, die mag je door de wc spoelen maar wel elke klont apart doorspoelen ivm kans op verstopping.
Kost ontzettend veel water als je meer dan 1 kat hebt dus hier gaat het gewoon de container in.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:30

Kattengrit door de WC spoelen is geen goed idee. Dit blijft snel hangen in het rioolstelsel, juist omdat het klontert. Die rekening betalen we als gemeenschap dan, op moment dat de straat overloopt door een verstopte rioolbuis en de boel moet worden vervangen. Gewoon in de grijze bak doen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:32

Groene, ik heb korrel met milieukeur. :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 11:34

Die vliegen zullen toch niet in het wilde westen overal eitjes gaan leggen?
Alleen op etensresten toch?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:36

Onlangs RMN gebeld hoe het bij ons in de gemeente zit met luiers en kattenbakkorrels. Wij gebruiken houtkorrels, deze moeten in de groene container (terwijl de drollen eigenlijk in de grijze zouden moeten), de luiers moeten in de grijze container. Dit verschilt echt per gemeente, want in sommige gemeentes gaan de luiers wel in de groene container.