Scooter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:48

Hier ook een vespa van 6 jaar oud nu. Volgens mij heeft hij ruim 30000 km op de teller en hebben nog nooit ergens stil gestaan. Start altijd goed, nooit problemen mee gehad. Mocht je hem ooit weer willen verkopen houden vespa's ook altijd goed hun waarde vast.

Hier in Den Haag heb ik 2e hands een oude Sym Fiddle gekocht. Als die rijdt gaat het prima, maar hij is lang niet zo betrouwbaar als de vespa van mijn ouders. Nu heb ik ook al 2x 's nachts bij mijn werk gestaan dat hij met geen mogelijkheid wilde starten. Dan ben je al snel het vertrouwen kwijt hoor, erg vervelend

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 14:58

Ik hoop dat iemand even snel dit bericht leest. Ik ben nu bij een Vespa kijken bij iemand thuis via marktplaats. Hij ziet er goed uit en rijdt goed alleen er zit roets op de vering en flink wat aan de onderkant. Mijn vader is technisch monteur en let dus erg op dat soort dingen maar heeft verder geen verstand van scooters. We lopen nu even een rondje en hebben gezegd dat we er even over na gaan denken maar we weten niet goed wat we moeten doen. Hij is 5 jaar oud en heeft nog niet veel gereden. Wat zouden jullie doen? :?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:04

Vespa's staan er helaas om bekend om snel te roesten. Dus is geheel afhankelijk van de prijs en hoe hij verder onderhouden is. Even voelen of het 'zwakke' roestplekken zijn, dus of je ze zo doortikt, of dat het metaal er onder nog wel gewoon stevig is en het oppervlakkige roest is. Je kan het wel (laten) opknappen en dan (laten) behandelen met iets om nieuwe roest tegen te gaan.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:09

Ik rijd zelf nog rond op mijn snorbrommertje van 26 jaar oud :')
Maar als ik een scooter moet aanraden, dan is dat zeker een Zip.
Rijdt fijn, niet al te groot (en te zwaar) en mankeerde eigenlijk nooit iets aan..

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:53

Goed kijken of de roest op de harde delen zit of alleen de buitenkant. Scooters met roest zou ik niet snel doen, een boel gaat dan door rotten en dan ben je ver van huis. Tenzij de prijs er naar is natuurlijk

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:29

paard21 schreef:
. Hij is 5 jaar oud en heeft nog niet veel gereden. Wat zouden jullie doen? :?

Losstaand van de roest zou dit al genoeg reden moeten zijn om het niet te doen. Voertuigen horen niet stil te staan, daar worden ze snel slecht van. Plus een grote kans dat het onderhoud aan alle kanten kraakt. "Als we er toch niet veel mee rijden hoeven we ook niet mee naar de garage" gedachtegang.

Je kan beter een jongere scooter hebben met veel kilometers want dat zijn vaak de scooters die goed onderhouden zijn. En goed onderhoud is het toverwoord.

Niet afgaan op scooters met lage kilometerstanden bijvoorbeeld 3000km op een 4 of 5 jaar oude scooter. Tenzij de scooter ALTIJD netjes binnen heeft gestaan en ELK jaar een beurt heeft gehad. Anders echt niet doen.

Je kan ook een aankoopkeuring doen. Even langs een lokale scooterwinkel en vragen of ze hem even na willen lopen. Voor een paar tientjes heb je dan waarschijnlijk best een goed beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:19

Polly schreef:
Annet_Dottie schreef:
Ik vind alleen wel dat je een beetje overdrijft met wat je allemaal moet kunnen tijdens een examen. Ik weet natuurlijk niet in welke regio jij het hebt ervaren maar hier was het belangrijkste het veilig houden en overzicht kunnen houden.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel mensen jij aan een scooter rijbewijs helpt op jaarbasis maar voor pubers die alleen nog maar gefietst hebben zoals de gemiddelde puber fietst is het een behoorlijke kluif hoor.

Ik vind het niks voorstellen nee, voor de instructeur is het ook enorm omschakelen van een andere categorie naar de bromfiets, juist omdat ze in verhouding zo weinig hoeven te kunnen (ook niet zo raar als je maar een fractie van de tijd hebt die je normaal voor het behalen van een autorijbewijs nodig hebt) maar voor de gemiddelde leerling is het best veel.
Veiligheid is inderdaad heel belangrijk en daarnaast een beetje consequent kijkgedrag, plaats op de weg, voorrang verlenen, reageren op borden en tekens, ruimte om je heen houden en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Conclusie: ik heb het misschien eerder wat ongelukkig verwoord, een bromfietsleerling hoeft niet heel veel te kunnen (vergeleken met het auto examen, moet je ook eigenlijk niet doen want het is niet te vergelijken) maar de stof moet er in een hele korte tijd in en dat komt weer doordat het niets mag kosten allemaal.

Een beetje minder bijdehand zou je sieren. ;) De meeste pubers van tegenwoordig hebben al wel eens scooter gereden of zelfs al een staan terwijl ze nog geen rijbewijs hebben. Nee ik heb niemand aan een brommer rijbewijs geholpen maar de informatie die ik hier meld wel te horen gekregen van zowel instructeur als examinator ;)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 06:50

Ik heb een Kymco super 8.
In 2009 nieuw gekocht.
Rijd heerlijk.
Eigenlijk maar twee dingen meegehad.
1 is dat mijn man hem leende en even mijn hele voorkant in elkaar reed..... meneer dacht dat hij dezelfde draaicirkel had als zijn fiets. -:(- (hij heeft hem daarna nooit meer mogen lenen) En omdat de scooterzaak het erg druk had, moest ik even doorrijden met een kapotte voorkant en raakte er een onderdeel oververhitnen kwam er rook uit de voorkant van mijn scooter. Dat was heel vreemd.

En het tweede dingetje was een relais wat bleef hangen, maar dat was garantie.

Beide dingen in het eerste half jaar, sinds dien rijd hij als een zonnetje.

En ben goed zichtbaar O:)
Hij is namelijk geel met blauw en ik heb zelf een geel pak aan. :+
(En nog zien mensen je over het hoofd }:0 )

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 15:18

Uiteindelijk hebben we de scooter niet gekocht. Hij heeft altijd buiten gestaan dus er zat veel roest op en ook wat kleine beschadigingen. De prijs was daar niet naar. Daarna zijn we naar een scooterzaak in Ermelo geweest en toen bevestigde de man daar ook dat roest niet goed is en dat het beter is als ie gewoon binnen gestald staat.

Ergens deze week gaan we nog kijken bij iemand via marktplaats naar een Vespa. We hopen dat dat iets is. Vind het toch wel een beetje spannend om zoiets via marktplaats te kopen omdat je geen garantie of iets hebt. Maar een nieuwe goede scooter is te duur voor mij, maar ik zou eventueel ook nog naar tweedehands scooters kunnen kijken bij scooterzaken.

Dus de zoektocht gaat verder :)

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 15:20

Oh ja, vergeten erbij te zetten. We wilden met de scooter langs gaan bij een scootergarage of iets om er iemand naar te laten kijken maar er was helaas geen garage in de buurt. Hopelijk wel bij de volgende scooter want ik vind het toch wel fijn als iemand met verstand van scooters ernaar kijkt.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:01

paard21 schreef:
Oh ja, vergeten erbij te zetten. We wilden met de scooter langs gaan bij een scootergarage of iets om er iemand naar te laten kijken maar er was helaas geen garage in de buurt. Hopelijk wel bij de volgende scooter want ik vind het toch wel fijn als iemand met verstand van scooters ernaar kijkt.

Dat is inderdaad verstandig om te doen :j
Bij mij was er toen ook geen scooter garage in de buurt die mijn scooter wilde bekijken maar ik heb toen met de verkoper afgesproken dat ik de scooter liet keuren bij een scooterzaak bij mij in de buurt na aanbetaling

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 16:23

Blacky94 schreef:
Melissa1996 schreef:
Je moet een beetje mazzel hebben. Ik heb een oude retro scooter, rijd top heeft al flink wat geleden maar beter kan ik mij niet wensen. Mijn vriend heeft een nieuwe scooter gekocht, Sym. Niks als ellende, staat meer stil dan dat tie rijd.

Klinkt tie goed, rijd tie lekker dat is belangrijk. Je kunt hem altijd laten na kijken bij een scooterzaak.

Ik heb al 8 jaar een sym, en ondanks dat die al een jaar of 3 achterloopt in onderhoud, doet ie het nog steeds gewoon. Hij heeft alleen soms wat moeite met opstarten, maar als je 9 maanden per jaar stil staat en in de overige 3 maanden misschien max 5x per maand gebruikt wordt is dat ook niet zo gek :')

Ik heb in een scooterzaak ook naar een Sym gekeken (Sym Fiddle) en vond ze er mooi uitzien. Ook wel wat goedkoper dan bijvoorbeeld Vespa. Maar vind het lastig om te beslissen nu ik veel verschillende ervaringen hoor... Iemand anders nog ervaringen met Sym scooters?

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 16:25

Cinnepin schreef:
Ik heb een piagio zipp. Wel nieuw gekocht een jaar geleden. Niet groot en degelijk. Ook een goed merk :)

Vind Piaggo Zip ook interessant! Heb inderdaad vaker gehoord dat ie wat kleiner is, ik vraag me af of wat langere mensen er dan ook goed op kunnen zitten. Ik ben 1.75 ongeveer en mijn moeder wilt er ook wel eens op kunnen rijden en zij is 1.83.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:44

paard21 schreef:
Cinnepin schreef:
Ik heb een piagio zipp. Wel nieuw gekocht een jaar geleden. Niet groot en degelijk. Ook een goed merk :)

Vind Piaggo Zip ook interessant! Heb inderdaad vaker gehoord dat ie wat kleiner is, ik vraag me af of wat langere mensen er dan ook goed op kunnen zitten. Ik ben 1.75 ongeveer en mijn moeder wilt er ook wel eens op kunnen rijden en zij is 1.83.

Mijn vriend is 1.93 en ik 1,65 en we zitten er geregeld samen op ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:55

Ga gewoon naar scooterspot Amsterdam. Kun je ze allemaal uitproberen en hoef je niet meerdere zaken af voor verschillende modellen.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:07

Ik weet niet of Amersfoort te doen is, maar ik ken daar echt een ontzettend fijne scooterzaak. Heb mijne daar ook gekocht, nog geen problemen mee gehad (behalve de keer dat ik over de grond ging schuiven haha), maar ook dat was snel en makkelijk opgelost. Kan ook bij bijv onderhoud daar een fiets lenen, mijn helm daar laten etc. Vind het een fijne zaak, misschien voor jou niet wbt onderhoud maar voor aanschaf misschien wel!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:08

Ik heb een sym mio uit 2011. Gekocht van de 1e eigenaar. Rijd en start super en is een leuk klein model, misschien iets te klein voor mij maar anders kan die niet door de steeg naar de achtertuin. Staat wel altijd buiten met een hoes. Heb alleen een nieuwe accu moeten kopen want die was ineens kapot.

divafloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:09

Volgens mij kan je wel een Vespa 2e hands kopen, maar een BTC Riva zou ik nieuw kopen. Riva is niet zo duur en een fijn scootertje. Wij hebben zelf een Rivaatje.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:50

Ik heb eerst een Kymco Vitality gehad en nu heb ik een Sym Fiddle, over beide ben ik zeer tevreden. Vespa is een stuk duurder in aanschaf en ook in verzekering (diefstalgevoeliger), dat is voor mij de reden geweest niet voor een Vespa te kiezen.

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 19:20

xxxmh schreef:
Ik heb een sym mio uit 2011. Gekocht van de 1e eigenaar. Rijd en start super en is een leuk klein model, misschien iets te klein voor mij maar anders kan die niet door de steeg naar de achtertuin. Staat wel altijd buiten met een hoes. Heb alleen een nieuwe accu moeten kopen want die was ineens kapot.

Dankjewel! Sym is voor mij ook een optie inderdaad. Ik heb gehoord dat postbodes er ook op rijden dus dan zal het wel goed zijn denk ik.

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 19:20

divafloortje schreef:
Volgens mij kan je wel een Vespa 2e hands kopen, maar een BTC Riva zou ik nieuw kopen. Riva is niet zo duur en een fijn scootertje. Wij hebben zelf een Rivaatje.

Bedankt voor je reactie! Maar toch ga ik niet voor een BTC scooter. Heb helaas veel meer slechte dan goede ervaringen gehoord.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:34

paard21 schreef:
Uiteindelijk hebben we de scooter niet gekocht. Hij heeft altijd buiten gestaan dus er zat veel roest op en ook wat kleine beschadigingen. De prijs was daar niet naar. Daarna zijn we naar een scooterzaak in Ermelo geweest en toen bevestigde de man daar ook dat roest niet goed is en dat het beter is als ie gewoon binnen gestald staat.

Ergens deze week gaan we nog kijken bij iemand via marktplaats naar een Vespa. We hopen dat dat iets is. Vind het toch wel een beetje spannend om zoiets via marktplaats te kopen omdat je geen garantie of iets hebt. Maar een nieuwe goede scooter is te duur voor mij, maar ik zou eventueel ook nog naar tweedehands scooters kunnen kijken bij scooterzaken.

Dus de zoektocht gaat verder :)

:j
Ik heb een sym fiddle tweedehands via marktplaats gekocht. Volgens verkoper was hij helemaal goed, en ik met m'n naïeve kop geloofde hem (ook al sloeg hij wel af, maar dat had hij nog noooooit eerder gedaan volgens hem. Het was toen een erg koude dag dus daar schoven we het maar op af..). Hij bleef afslaan en ging niet harder dan 40 km per uur, terwijl het een brom was. Uiteindelijk bleek er iets in de motor niet goed te zijn en repareren zou me bijna meer kosten dan de aankoopprijs van de scooter. En dan nog weet je niet of het dan goed is...
Dus uiteindelijk weer (eerlijk, dus met verlies) verkocht en bij een scooterzaak in de buurt een tweedehands sym mio gekocht.
Nou heb ik de Mio pas een week geleden gekocht en rij ik "pas" over 2 dagen af voor mijn autorijbewijs, dus veel heb ik er nog niet op gereden. M'n vriendin heeft er een paar keer op gereden en hij rijdt echt helemaal goed! Ook volle garantie voor 2 maanden lang, dat is ook wel zo fijn. Blijkt er toch iets mis mee te zijn, dan wordt dit helemaal gratis gefixt door de scooterzaak.

Ik zou dus heel erg oppassen met een scooter kopen via marktplaats. Kies je er voor een scooter via marktplaats te kopen, neem dan iemand mee die écht veel van scooters af weet. Iemand die ze repareert etc. Anders zou ik het via marktplaats echt afraden want voor je het weet koop je iets waar je niks aan hebt. Vooral met een Vespa is dat zonde, want daar zal de aankoopprijs wel een stukkie hoger liggen dan mijn sym fiddle!!

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:45

Hoi hoi, ik heb zelf een kymco like. Ik had hiervoor een Yamaha mint. Yamaha mint was echt antiek en inieminie maar was erg fijn en startte altijd. De kymco like is ook een erg fijne scooter hij is wat groter (plek voor 2e persoon) start ook altijd. Ik heb mijn kymco gekocht bij een scooterdealer en deze had hij 2e hands staan. Ik wilde absoluut geen nieuwe scooter vanwege de prijs ik ben er nog steeds erg blij mee. :) Oja volgens mij komt kymco uit dezelfde fabriek als sym

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:54

Dat kymco uit dezelfde fabriek komt als sym klopt niet.
Sommige modellen van sym zijn goed en sommige van kymco.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:55

Ik heb net even alles doorgelezen en zit een beetje in hetzelfde schuitje als TS. Ik heb nu een BTC Riva op het oog, maar kan op internet eigenlijk weinig recensies vinden (of ik google gewoon niet goed := ). Zijn hier (meerdere) mensen met ervaring met btc? Ik zit nu te twijfelen tussen een tweedehands Vespa of een nieuwe btc. Helaas heb ik wel een voorkeur naar een matte scooter en zijn van Vespa weinig in de buurt te vinden...