Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

paard21 schreef:. Hij is 5 jaar oud en heeft nog niet veel gereden. Wat zouden jullie doen?
Polly schreef:Annet_Dottie schreef:Ik vind alleen wel dat je een beetje overdrijft met wat je allemaal moet kunnen tijdens een examen. Ik weet natuurlijk niet in welke regio jij het hebt ervaren maar hier was het belangrijkste het veilig houden en overzicht kunnen houden.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel mensen jij aan een scooter rijbewijs helpt op jaarbasis maar voor pubers die alleen nog maar gefietst hebben zoals de gemiddelde puber fietst is het een behoorlijke kluif hoor.
Ik vind het niks voorstellen nee, voor de instructeur is het ook enorm omschakelen van een andere categorie naar de bromfiets, juist omdat ze in verhouding zo weinig hoeven te kunnen (ook niet zo raar als je maar een fractie van de tijd hebt die je normaal voor het behalen van een autorijbewijs nodig hebt) maar voor de gemiddelde leerling is het best veel.
Veiligheid is inderdaad heel belangrijk en daarnaast een beetje consequent kijkgedrag, plaats op de weg, voorrang verlenen, reageren op borden en tekens, ruimte om je heen houden en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Conclusie: ik heb het misschien eerder wat ongelukkig verwoord, een bromfietsleerling hoeft niet heel veel te kunnen (vergeleken met het auto examen, moet je ook eigenlijk niet doen want het is niet te vergelijken) maar de stof moet er in een hele korte tijd in en dat komt weer doordat het niets mag kosten allemaal.
De meeste pubers van tegenwoordig hebben al wel eens scooter gereden of zelfs al een staan terwijl ze nog geen rijbewijs hebben. Nee ik heb niemand aan een brommer rijbewijs geholpen maar de informatie die ik hier meld wel te horen gekregen van zowel instructeur als examinator
(hij heeft hem daarna nooit meer mogen lenen) En omdat de scooterzaak het erg druk had, moest ik even doorrijden met een kapotte voorkant en raakte er een onderdeel oververhitnen kwam er rook uit de voorkant van mijn scooter. Dat was heel vreemd.
)
paard21 schreef:Oh ja, vergeten erbij te zetten. We wilden met de scooter langs gaan bij een scootergarage of iets om er iemand naar te laten kijken maar er was helaas geen garage in de buurt. Hopelijk wel bij de volgende scooter want ik vind het toch wel fijn als iemand met verstand van scooters ernaar kijkt.

Blacky94 schreef:Melissa1996 schreef:Je moet een beetje mazzel hebben. Ik heb een oude retro scooter, rijd top heeft al flink wat geleden maar beter kan ik mij niet wensen. Mijn vriend heeft een nieuwe scooter gekocht, Sym. Niks als ellende, staat meer stil dan dat tie rijd.
Klinkt tie goed, rijd tie lekker dat is belangrijk. Je kunt hem altijd laten na kijken bij een scooterzaak.
Ik heb al 8 jaar een sym, en ondanks dat die al een jaar of 3 achterloopt in onderhoud, doet ie het nog steeds gewoon. Hij heeft alleen soms wat moeite met opstarten, maar als je 9 maanden per jaar stil staat en in de overige 3 maanden misschien max 5x per maand gebruikt wordt is dat ook niet zo gek
Cinnepin schreef:Ik heb een piagio zipp. Wel nieuw gekocht een jaar geleden. Niet groot en degelijk. Ook een goed merk
paard21 schreef:Cinnepin schreef:Ik heb een piagio zipp. Wel nieuw gekocht een jaar geleden. Niet groot en degelijk. Ook een goed merk
Vind Piaggo Zip ook interessant! Heb inderdaad vaker gehoord dat ie wat kleiner is, ik vraag me af of wat langere mensen er dan ook goed op kunnen zitten. Ik ben 1.75 ongeveer en mijn moeder wilt er ook wel eens op kunnen rijden en zij is 1.83.
xxxmh schreef:Ik heb een sym mio uit 2011. Gekocht van de 1e eigenaar. Rijd en start super en is een leuk klein model, misschien iets te klein voor mij maar anders kan die niet door de steeg naar de achtertuin. Staat wel altijd buiten met een hoes. Heb alleen een nieuwe accu moeten kopen want die was ineens kapot.
divafloortje schreef:Volgens mij kan je wel een Vespa 2e hands kopen, maar een BTC Riva zou ik nieuw kopen. Riva is niet zo duur en een fijn scootertje. Wij hebben zelf een Rivaatje.
paard21 schreef:Uiteindelijk hebben we de scooter niet gekocht. Hij heeft altijd buiten gestaan dus er zat veel roest op en ook wat kleine beschadigingen. De prijs was daar niet naar. Daarna zijn we naar een scooterzaak in Ermelo geweest en toen bevestigde de man daar ook dat roest niet goed is en dat het beter is als ie gewoon binnen gestald staat.
Ergens deze week gaan we nog kijken bij iemand via marktplaats naar een Vespa. We hopen dat dat iets is. Vind het toch wel een beetje spannend om zoiets via marktplaats te kopen omdat je geen garantie of iets hebt. Maar een nieuwe goede scooter is te duur voor mij, maar ik zou eventueel ook nog naar tweedehands scooters kunnen kijken bij scooterzaken.
Dus de zoektocht gaat verder

Oja volgens mij komt kymco uit dezelfde fabriek als sym
). Zijn hier (meerdere) mensen met ervaring met btc? Ik zit nu te twijfelen tussen een tweedehands Vespa of een nieuwe btc. Helaas heb ik wel een voorkeur naar een matte scooter en zijn van Vespa weinig in de buurt te vinden...