De experimentele zaaier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnepinny

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:04

@Zeppelin, ik leg zaadjes altijd in een nat keukenpapiertje, heeft tot nu toe altijd geholpen :)
Ik wilde laatst ook drie lycheepitten laten ontkiemen, maar dat ging niet heel succesvol.. twee ontkiemden wel, maar gingen vervolgens dood in de aarde, terwijl ik ze wel genoeg water gaf :(

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:09

He wat leuk TS! Meer foto's! *\o/*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:30

Haha ik zaai ook zo vaak wat. Kastanjes, krentenboompjes, kiwi, meloenen, paprika, (zoete)aardappel. Nou ja eigenlijk alles wel waar ik zaadjes van krijg.
En soms vergeet ik wat ik ook al weer daar gezaaid heb en blijft het een verrassing. :')
Heb ook verschillende moestuinbakken die nu lekker vol staan. :D

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:46

Hier nog een experimenteerder :D

In het verleden gespeeld met diverse citrusplanten, maar steeds de fout gemaakt om ze in de winter binnenshuis te halen. Sinds een paar jaar een citroenplant van een kweker (die mij ook vertelde wat ik fout deed O:)), en die blijft nu bijna jaarrond in pot buiten of in een onverwarmde kas (winter). Ontdekte per ongeluk dat hij in de kas met -5 graden het prima overleefd. Wordt het nog kouder, dan gaat hij een onverwarmde gang in (maar tegen een licht verwarmde woonkamer aan), maar wel zonder wind en wat minder licht. De laatste jaren zit hij steeds vol bloemen, en nu ook vol met jonge vruchten. Het citroentje van vorig jaar (enig overgebleven na een storm :o) groeit gestaag door, en ik hoop dat die dit jaar rijp wordt :j

Dit jaar ga ik eens experimenteren met gewonnen zaad van een narcis en een variant sneeuwklokje. Ook een project van jaren, maar ben benieuwd :=
En verder net als iedereen gewoon zaad winnen uit paprika, pepertjes en tomaten (en dan liefst geen winkel-tomaten) :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:06

antje_vip schreef:
Ik doe het ook :D Heb ooit een kersenpit in een slootwal gepoot, daar staat nu een grote boom :D
Momenteel heb ik een rode ui geplant, die groeit ook super goed! En ik verbouw wel eens aardappels.

Heb je er ook (lekkere) kersen van of dat niet?

Wendy pas je wel op met pompoenen ivm kruisbestuiving? Je kunt er echt heel ziek van worden.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:22

Ooh wat een leuk topic! Ik stop ook altijd vanalles in de grond :D . Heb nu een kumkwat boompje (moet even aankijken of die zn val heeft overleefd, kat heeft hem naar beneden gegooid...) van een jaar of 3 en is wel 15cm hoog ongeveer. Niet echt een harde groeier en her eerstr jaar verloor die steeds zijn blaadjes :Y) . En een minimoestuin die grotendeels wel gewoon met zaadjes uit de winkel zijn met onder andere meloenpeer, paprika (zaadjes uit een biologische paprika), knoflook, kruiden, rode kool en spitskool.

Zoete aardappel ga ik ook eens proberen, ben er dol op. Gewoon een aardappel in de grond stoppen denk ik?
Totmaten planten we ook vaak, doen het eigenlijk altijd wel. Watermeloen vorig jaar gepobeerd, leek eerst heel goed te gaan maar stierven ineens allemaal :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:22

Wat een leuk topic :)

Ook ik ben een verwoed vermeerderaar :+

Ik heb nu zoete aardappel in mokken staan met allemaal superschattige oortjesblaadjes :P. Knoflook is de grond in gegaan, ik heb citroen geplant en dat is al een klein boompje, aan mijn opa had ik een wilde perzik (waarschijnlijk) gegeven die nu een flinke plant aan het worden is, ik heb een avocado en een walnootboompje.

Verder dit jaar kleine mango's gevonden op Curacao en daarvan heb ik de zaden meegenomen en hier geplant, daarvan heb ik nu dus ook een stuk of 6 plantjes.

En als ik straks meer tijd heb en een tropische kas, dan ga ik ook eens kijken of er nog iets te maken valt van de 5kg zaadjes die ik in 2015 van Cuba meegesmokkelt heb :P En waarvan ik van 90% niet meer weet wat het is (en ook grotendeels niet geweten heb). Gesprokkeld van over het hele eiland en uit een botanische tuin. De mangopitten van toen doen het in ieder geval niet meer :')

En ben nu ook druk in de tuin bezig met allerlei stekken van tuinplanten, ook verkregen door ruil. Dat is trouwens ook leuk om te doen :Y)

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:27

volg!

Ik had een avocado pit met stokjes erin in het water gelegd maar die begon gewoon te schimmelen. Dit weekend een nieuwe poging. Verder heb ik wel bieslook en peterselie uit zaadjes die mooi aan het groeien zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:27

Ik heb hem in de grond gestopt en vergeten. dat werkte voor mij het beste...

Quir
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:42

Appelboom proberen. :+
Afbeelding

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:13

Dorine92 schreef:
antje_vip schreef:
Ik doe het ook :D Heb ooit een kersenpit in een slootwal gepoot, daar staat nu een grote boom :D
Momenteel heb ik een rode ui geplant, die groeit ook super goed! En ik verbouw wel eens aardappels.

Heb je er ook (lekkere) kersen van of dat niet?

Jep, wel kersen maar het zijn van die zure, net als de moederboom. Wel leuk om gasten voor te zetten :))

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:14

Dorine92 schreef:
Wendy pas je wel op met pompoenen ivm kruisbestuiving? Je kunt er echt heel ziek van worden.

Heb je misschien een link daarover voor me? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:38

Had vorig jaar paeonia obovata alba in mijn tuin gezaaid en even vergeten waar. Na 3 van de 6 planten eruit getrokken te hebben viel het kwartje. :o?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:01

julius_juut
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:22

Ah dit is echt een topic naar mijn hart! :D Ik ben gek op zaadjes van random dingen in potten stoppen en dan zien wat er gebeurt. (Een van de dingen die regelmatig gebeuren is dat ik vergeet water te geven maar ach) Ik heb nu dan ook een 'mysterie plant' waarvan ik echt geen idee heb wat het moet zijn. XD Misschien dat iemand hier hem herkent als ik een foto maak. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:25

Ik vergeet wat ik in de grond heb gestopt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-18 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:27

Lynnepinny schreef:
@Zeppelin, ik leg zaadjes altijd in een nat keukenpapiertje, heeft tot nu toe altijd geholpen :)
Ik wilde laatst ook drie lycheepitten laten ontkiemen, maar dat ging niet heel succesvol.. twee ontkiemden wel, maar gingen vervolgens dood in de aarde, terwijl ik ze wel genoeg water gaf :(

Dat vind ik de fijnste manier. Ik heb een zaadje zo ontkiemd. En dan de vochtige papiertjes tussen 2 koffiebordjes gelegd. Ik heb ook een mini kasje met een soort led erin. Die plantjes zijn minder sterk en buigen snel om

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:27

julius_juut schreef:
Ah dit is echt een topic naar mijn hart! :D Ik ben gek op zaadjes van random dingen in potten stoppen en dan zien wat er gebeurt. (Een van de dingen die regelmatig gebeuren is dat ik vergeet water te geven maar ach) Ik heb nu dan ook een 'mysterie plant' waarvan ik echt geen idee heb wat het moet zijn. XD Misschien dat iemand hier hem herkent als ik een foto maak. :P

Ik wil best een poging doen, maar moet erbij zeggen dat ik niet heel erg thuis ben in de exotische (tuin)planten.

TinkerTreas
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 23:05

Ik heb wel eens appel pitjes laten kiemen. Die deden het best goed, tot de kat zijn tanden erin zette :D
Misschien ga ik het nog eens proberen. Ik vind het ook wel leuk om een beetje te experimenteren. Maar dit jaar heb ik eigenlijk niets gezaaid. Alleen een hoop bloemen voor de bijen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 00:38

Wat mij nou erg leuk lijkt is om te gaan oefenen met oculeren. Dan snij je een oog van een boom af en die plak je op een andere boom met de bedoeling dat het oog gaat uitlopen en er daar dus een tak komt.
Het leuke is dan dat je een combi boom kan maken. Bijvoorbeeld 1 boom met 10 verschillende soorten appels/peren/pruimen eraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:17

Dan moet je wel eerst waarom er een oculatie en/of enten wordt toegepast.

swartbeessie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:44

Voor mij de wat simpelere experimenten. Klinkt wel interessant!

Hier een oeps momentje. Avocado in de pot, nadat hij met moeite een mooie wortel had gegroeid. Trekt m'n zoontje hem er nieuwsgierig uit: in drie delen. Jammerdebammer..

Misschien ga ik nu eens kijken of ik een kersenpit aan het groeien krijg.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:32

Wat een leuk topic!

Ikzelf heb een zaadje van een kiwi gepoot, zo'n 7 jaar geleden en dat boompje is nu zo'n 1,5 meter groot.
Er komen alleen nog geen vruchten aan, maar dat kan volgensmij best lang duren voordat er iets aan komt..in de zomermaanden is het best een leuke boom met mooie bladeren :D , en in de winter beetje saai met zijn kale takjes :D
En ik heb een advocadoboompje, die heb ik nu zo'n 3 jaar, en die is ongeveer 35cm groot, die doet het best goed, ben benieuwd of er ooit vruchten aan gaan komen.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:00

Durante, kiwi heeft een bestuiver nodig, een mannelijke plant dus, volgens mij was dat de Atlas. Er zijn ook zelfbestuivers zoals de Jenny, maar dat zijn niet de kiwi’s die je in de winkel koopt.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:40

Tomaten kan je ook in schijfjes snijden en deze ongeveer een cm onder de grond doen. Groeien allemaal tomaten plantjes uit de pitjes :D