Help de bij!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 07:55

Mijn vlinderstruik wordt druk bezocht dit jaar, minder vlinders maar veel hommels!

Afbeelding
Afbeelding

Keet

Re: Help de bij!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 08:09

Onze lavendel planten (hele voortuin en een aantal in de achtertuin) zitten al weken vol met hommels en bijen. In allerlei kleurstellingen en formaten.
Zo leuk om naar te kijken :D

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:59

palousa_boy schreef:
Hier zijn ze een echte plaag, je ziet ze gewoon de bijen bij de uitgang vandaan vangen helaas. Ik probeer er zo veel mogelijk te vangen in de hoop dat de bijen nog een kans hebben..

Mogen jullie ze niet uitroeien dan? Bij ons hebben ze gif in het nest gespoten. Er waren ook een soort buisjes met gif die je boven het nest kon hangen, maar dat duurde langer. En aangezien ik allergisch ben voor veel insecten beten, wilden we er zo snel mogelijk vanaf.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:07

Ik kan me voorstellen dat je dan ook kans loopt op het uitroeien van de bijen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:09

Nee, volgens de imker niet. Mits er natuurlijk alleen in het nest gespoten word.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:14

Over een paar weken wordt eindelijk onze tuin opgeknapt. Eerst hadden we het plan om de border links bij de appelboom te doen maar nu komt hij rechts tussen de vlonder en de schuur. Dit is zo'n 3 vierkante meter, er komt sowieso een waterpartij met 3 zuiltjes.
Niet heel ruim maar we willen wel graag rekening houden met onze bijenvriendjes. Wat zijn goede planten/struiken om te gebruiken?
Ik zal straks even een plattegrond van het plan maken.
Afbeelding

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:23

Ik heb ook een pakket besteld :)

Jolien: leuk dat de tuin wordt opgeknapt en jullie rekening willen houden met de bijen! Op de eerste pagina had iemand een plaatje geplaatst met plantjes die bijen fijn vinden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:02

zorro schreef:
palousa_boy schreef:
Hier zijn ze een echte plaag, je ziet ze gewoon de bijen bij de uitgang vandaan vangen helaas. Ik probeer er zo veel mogelijk te vangen in de hoop dat de bijen nog een kans hebben..

Mogen jullie ze niet uitroeien dan? Bij ons hebben ze gif in het nest gespoten. Er waren ook een soort buisjes met gif die je boven het nest kon hangen, maar dat duurde langer. En aangezien ik allergisch ben voor veel insecten beten, wilden we er zo snel mogelijk vanaf.

Haha jawel maar het zijn er zoveel en ze zitten overal..
Er is een tijdje geweest dat de staat het verwijderen van nesten (wel alleen de Aziatische variant) betaalde maar daar zijn ze mee gestopt omdat het te duur begon te worden.
Als je nu een nest wil laten verwijderen dan moet je gewoon een verdelger bellen (en zelf betalen).
Je kunt zelf ook aan de slag uiteraard, er zijn tal van producten die zouden helpen.
Je kunt ook een bevriende jager bellen om het nest kapot te schieten maar als ze dat overleven en ze komen op je af ben je niet blij.

Nu dus vallen staan maar daar moeten ze wel echt in gaan zitten. In de vallen doe je ook alcohol zodat er geen bijen in gaan zitten (die wil ik uiteraard niet vangen).

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:46

Frummels schreef:
Ik heb ook een pakket besteld :)

Jolien: leuk dat de tuin wordt opgeknapt en jullie rekening willen houden met de bijen! Op de eerste pagina had iemand een plaatje geplaatst met plantjes die bijen fijn vinden.

Bedankt. :)
Dit is het kale tuinontwerp, dus zonder aankleding. Die lichtgroene dot is de appelboom en het grijze vlak is de schuur. De tuin licht op het zuiden.
De tuin grenst met de vlonder aan het huis. Het zwarte vlak wordt de border.

Afbeelding