Welke planten/bomen wil jij ooit nog in je tuin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:37

moonsparkle schreef:
Misschien heeft iemand hier nog een tip voor mij, ik zoek een bodembedekker met bloemetjes (liefst wit, roze, blauw of paars) die ook in de schaduw kan (van ochtend tot 13 uur zon). Ik heb dus helemaal geen verstand van planten, maar dat pampagras wil ik ook wel achterin de tuin naast mn bamboe :D

Vinca minor (maagdenpalm). Er zijn witte, roze en paarse cultivars. Het origineel is helderblauw. Echt een mooie bodembedekker, groeit goed, maar niet echt woekerend, en is wintergroen. Bovendien doet-ie het zelfs beter in de schaduw dan in de volle zon.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:46

Ibbel schreef:
moonsparkle schreef:
Misschien heeft iemand hier nog een tip voor mij, ik zoek een bodembedekker met bloemetjes (liefst wit, roze, blauw of paars) die ook in de schaduw kan (van ochtend tot 13 uur zon). Ik heb dus helemaal geen verstand van planten, maar dat pampagras wil ik ook wel achterin de tuin naast mn bamboe :D

Vinca minor (maagdenpalm). Er zijn witte, roze en paarse cultivars. Het origineel is helderblauw. Echt een mooie bodembedekker, groeit goed, maar niet echt woekerend, en is wintergroen. Bovendien doet-ie het zelfs beter in de schaduw dan in de volle zon.

Precies deze! Ik heb m ook in mn voortuin, met hele subtiele lieve paarse bloemetjes die vroeg (nu ong) opkomen. Hij groeit alleen niet zo heel hard, maar wordt daarintegen niet heel hoog en blijft in de winter groen.

Anoniem

Re: Welke planten/bomen wil jij ooit nog in je tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:52

Oh zo'n Campanula is leuk..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:56

Ook een mooie bodembedekker voor in de halfschaduw: geranium macrorrhizum, heel sterk, grotendeels wintergroen, bloeit in mei/juni met roze, lichtroze of witte bloemen, afhankelijk van de cultivar. Kan behoorlijk wat schaduw verdragen en kan in alle grondsoorten.
Er zijn ook andere geraniumsoorten die het goed doen in halfschaduw, zoals geranium endressii, bloeit in de zomer met lichtroze bloemen, wel wat 'wilder' qua groeiwijze dan macrorrhizum.
Campanula's zijn bladverliezend, niet wintergroen dus. Ze komen vaak wel vroeg weer boven, althans de kruipende/ bodembedekkende soorten, en in hele zachte winters blijven die ook wel groen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 08:57

In mijn vorige tuin had de vorige bewoner het briljante idee om zevenblad als bodembedekker te gebruiken :')
Mijn grootste nachtmerrie!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:01

Die geranium is ook leuk.

Zevenblad := bedekt wel alles ja :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:02

Ibbel schreef:
moonsparkle schreef:

Vinica Minor heb ik ook. Die is inderdaad ook heel mooi.

Zevenblad in je tuin zetten :wow: Vrijwillig??? Vreselijk.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:08

wat een leuk topic! ik heb al veel bomen die ik eerder altijd al wilde zoals verschillende prunussen (nog klein), magnolia lilliflora nigra, gingko biloba, blauwe regen (nog klein), gouden regen (volwassen boom), rhodondendrons.

maar er zijn natuurlijk nog wensen genoeg! Een boomgaard met prachtige bloesembomen (moeten we wel even verhuizen). Rozenstruiken, ik heb een paar zielige takjes maar echt mooie struiken lukken me niet. Heel simpel maar winterheide vind ik ook heel mooi, vooral als het lekker veel is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 09:09

Ik heb echt niets met Rhodondendrons maar in onze nieuwe tuin staan er 2 en die mogen blijven staan :D

Ja vrijwillig zevenblad planten :') Ik wist er ook niets van dus ik probeerde de wortels uit de grond te steken en schoffelen. Worst mistake ever... :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:28

SusanH schreef:
Zevenblad := bedekt wel alles ja :')

Ik ben al 20 jaar bezig het uit te roeien ~~}>

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:36

StillAngel schreef:
[ [url=m/xHx6s9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze bedoelde ik ♡

Ooohhh <3
Ik ga m'n hele tuin vol zetten met roze en witte bomen en planten denk ik!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:57

Cayenne schreef:
En de blauwe regen. Ik vind hem prachtig maar mijn man is bang dat hij te weelderig wordt en de schutting omtrekt etc. Mijn ouders hadden er ooit een, maar mijn vader heeft hem toen te enthousiast gesnoeid :')
[ [url=m/4xAtHC.jpg]Afbeelding[/url] ]

(foto's via Google).

Ja, die wil ik ook!

Ik wil het hier tegen de schutting aan, eventueel nog met kamperfoelie er doorheen.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:06

Ik hou van woekerende planten, die gaan tenminste niet zo snel dood :')
Mijn frambozen komen op meerdere plekken op in het voorjaar, die steek ik met wortel en al uit waar ik ze niet wil hebben en daar kan ik elk jaar weer een aantal mensen blij mee maken :D
En de aardpeer, die kwam elk jaar weer netjes tevoorschijn, maar ik ben bang dat ik em dit jaar toch echt vermoord heb Y;(
Ik probeer ook al jaren wat brandnetel en kleefkruid te laten staan zodat het zich kan vermeerderen, maar dat lukt ook nog niet zo :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 10:11

Matheno, is de schutting van bamboe? Want dan weet ik niet of het wel stevig genoeg is.
De blauwe regen van mijn ouders had echt hele flinke takken die best heel zwaar waren. Ze hadden een prima schutting maar die stond wel te zuchten onder het gewicht :=

Brandnetel en kleefkruid in de tuin zou ik niet blij van worden :D Ik had ook een wilde braam in m'n tuin en tussen het zevenblad viel die niet op. Hij had me geregeld te pakken %)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:12

8nnemiek schreef:
Ik hou van woekerende planten, die gaan tenminste niet zo snel dood :')
Mijn frambozen komen op meerdere plekken op in het voorjaar, die steek ik met wortel en al uit waar ik ze niet wil hebben en daar kan ik elk jaar weer een aantal mensen blij mee maken :D
En de aardpeer, die kwam elk jaar weer netjes tevoorschijn, maar ik ben bang dat ik em dit jaar toch echt vermoord heb Y;(
Ik probeer ook al jaren wat brandnetel en kleefkruid te laten staan zodat het zich kan vermeerderen, maar dat lukt ook nog niet zo :=

Brandnetel en kleefkruid heb ik juist overal hardhandig weggewerkt :P

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:13

Cayenne schreef:
Matheno, is de schutting van bamboe? Want dan weet ik niet of het wel stevig genoeg is.
De blauwe regen van mijn ouders had echt hele flinke takken die best heel zwaar waren. Ze hadden een prima schutting maar die stond wel te zuchten onder het gewicht :=

Brandnetel en kleefkruid in de tuin zou ik niet blij van worden :D Ik had ook een wilde braam in m'n tuin en tussen het zevenblad viel die niet op. Hij had me geregeld te pakken %)

Er zit een stevig ijzeren frame omheen aan de achterkant :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:32

O nee ik wil echt geen onkruid. Heb boterbloem en paardenbloem in het gazon. Gek word ik ervan je blijft onkruid steken.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:40

oh wat een leuk topic <3 <3 wij zijn in september naar onze nieuwbouwwoning verhuisd, en gaan komende tijd de tuin aanpakken, ziet er nu zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

:Y)

ik wil ook heeeeel graag een magnolia <3 en een vlinderstruik (moet wel met onze straatnaam, de Citroenvlinder :+ ) en dat pampamgras wat iemand hier plaatste vind ik ook erg mooi :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:43

Miesemuisje schreef:
oh wat een leuk topic <3 <3 wij zijn in september naar onze nieuwbouwwoning verhuisd, en gaan komende tijd de tuin aanpakken, ziet er nu zo uit:
[ [url=m/ohWMG6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1S4sl0.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik wil ook heeeeel graag een magnolia <3 en een vlinderstruik (moet wel met onze straatnaam, de Citroenvlinder :+ ) en dat pampamgras wat iemand hier plaatste vind ik ook erg mooi :j

Oeh daar kun je iets heeeeeel moois van maken!
Maak je tzt een volgtopic aan? Vind dat altijd zo leuk om te zien hoe het dan opknapt!

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:48

Matheno schreef:
Miesemuisje schreef:
[ [url=m/ohWMG6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1S4sl0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oeh daar kun je iets heeeeeel moois van maken!
Maak je tzt een volgtopic aan? Vind dat altijd zo leuk om te zien hoe het dan opknapt!

hangt er vanaf op wat voor termijn het allemaal gaat gebeuren.. ik klets mee in het tuin topic, dus daar zal ik in ieder geval updates geven :)

zag net deze op pinterest, blauwe regen op stam, ook leuk!
Afbeelding

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:51

moonsparkle schreef:

Misschien een late reactie, maar kijk eens naar Vinca! Is echt een van mijn favoriete bodembedekkers in tuinen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 11:56

Die blauwe regen op stam had ik niet moeten zien :')
Dan heeft manlief geen excuus meer om er op tegen te zijn }>

Miesemuisje, een leeg canvas! Daar kun je leuke dingen mee doen! *\o/*

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:59

sorry :+ :')

jaa heb er ook erg veel zin in :D

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:00

Wat een leuk topic dit, ik kom allemaal planten tegen waar ik nog nooit van heb gehoord maat je krijgt er wel inspiratie van.

Zelf wil ik heel graag een grote krul hazelaar, ik ben zelf een hazelaar met krullen dus ik wil graag die band met mijn familienaam houden, ook als ik zo de naam van mijn vriend zou aannemen dan heb ik toch nog een echte familieboom in de tuin

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:06

Magnolia is prachtig, ik heb er sterke herinneringen aan van mijn opa.
Die lag voor zijn overlijden op de afdeling Magnolia in een verpleeghuis. Doet mij dus elk jaar aan hem denken.

Het wensenlijstje is hier veel langer dan de tuin groot is helaas!

Ga meekijken hier voor inspiratie!