Wie woont er in een sociale huurwoning? vragen !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:58

_Annemiek schreef:
Wat ik ookkrom vindt is dat ze alleenstaande in een eengezinswoning zetten terwijl er zoveel gezinnen noodgewdwongen klein wonen.

Dat noemen ze ook scheefwonen, maar in werkelijkheid is de huizenmarkt (zowel huur als koop) behoorlijk scheef.

Ik heb 12 jaar op een klein flatje gewoond, echt heel goedkoop, maar klein en erg gehorig.

Wel eens geïnformeerd naar wat groters.
In die periode werkte ik veel over (2.5 jaar structureel overgewerkt) dus mijn bruto jaarloon lag best hoog.
Over die overuren betaal je wel meer belasting dan over je gewone uren, dus het verschil tussen het bruto en netto jaarloon was best groot.
Maar daar wordt niet naar gekeken en door dat hoge jaarloon kwam ik alleen in aanmerking voor woningen die 2 á 3x zo duur waren als m'n flatje.

Ik snap de frustratie van mensen die juist graag zo'n flatje willen en dat daar dan iemand zit die niet wil doorstromen.
Maar 2 á 3x meer huur moeten betalen is niet echt motiverend.

Dus ik heb 12 jaar op dat flatje gewoond en heb afgelopen zomer dan toch de sprong naar wat groters gewaagd.

Omdat ik al die jaren ingeschreven stond en ze na mijn vertrek de huur van die flat konden opkrikken, kreeg ik de 1e beste woning waar ik op inschreef toegewezen en ben gelukkig maar 2x zoveel huur gaan betalen.

En nu zit ik dus in m'n eentje in een gezinswoning met 3 slaapkamers en een grote tuin.
Woon ik weer lekker scheef :+

Wat trouwens ook apart was:
Toen ik voor het eerst informeerde naar een grotere woning en ik hoorde dat ik minimaal 2x zoveel per maand ging betalen, ben ik ook eens naar koopwoningen gaan kijken.
En bij de bank geweest om eens te kijken wat mogelijk was.
Maar volgens de bank kon ik minder per maand missen dan volgens de woningbouw, is dat niet scheef dan?

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:07

LBLGypsyCobs schreef:
_Annemiek schreef:
Wat ik ookkrom vindt is dat ze alleenstaande in een eengezinswoning zetten terwijl er zoveel gezinnen noodgewdwongen klein wonen.

Dat noemen ze ook scheefwonen, maar in werkelijkheid is de huizenmarkt (zowel huur als koop) behoorlijk scheef.

Ik heb 12 jaar op een klein flatje gewoond, echt heel goedkoop, maar klein en erg gehorig.

In die periode werkte ik veel over (2.5 jaar structureel overgewerkt) dus mijn bruto jaarloon lag best hoog.
Over die overuren betaal je wel meer belasting dan over je gewone uren, dus het verschil tussen het bruto en netto jaarloon was best groot.
Maar daar wordt niet naar gekeken en door dat hoge jaarloon kwam ik alleen in aanmerking voor woningen die 2 á 3x zo duur waren als m'n flatje.

Ik snap de frustratie van mensen die juist graag zo'n flatje willen en dat daar dan iemand zit die niet wil doorstromen.

Dus ik heb 12 jaar op dat flatje gewoond en heb afgelopen zomer dan toch de sprong naar wat groters gewaagd.

Omdat ik al die jaren ingeschreven stond en ze na mijn vertrek de huur van die flat konden opkrikken, kreeg ik de 1e beste woning waar ik op inschreef toegewezen en ben gelukkig maar 2x zoveel huur gaan betalen.

En nu zit ik dus in m'n eentje in een gezinswoning met 3 slaapkamers en een grote tuin.

Toen ik voor het eerst informeerde naar een grotere woning en ik hoorde dat ik minimaal 2x zoveel per maand ging betalen, ben ik ook eens naar koopwoningen gaan kijken.
Maar volgens de bank kon ik minder per maand missen dan volgens de woningbouw, is dat niet scheef dan?

en dat is in veel gevallen zo, daarom is de huizenmarkt ook zo .. nu op het moment en moet je zolang wachten op iets passends. particulieren profiteren hiervan want betaal nu echt achterlijk veel voor een kleine woning ten opzichte van een eengezinswoning via de woningbouw.

denk dat banken toch iets meer zekerheid willen hebben vanwege de hypotheek die ze je natuurlijk verschaffen, er zit voor de bank toch een risico aan vast, terwijl een woningbouw gewoon zegt je gaat er maar uit als je je huur niet kan betalen, met een koop huis ligt dat toch anders.

Ik ben dan samen met een partner al 6 jaar en willen wel graag naar een eengezinswoning of een ruimere woning met minimaal 2 slaapkamers, ook vanwege de toekomst mocht er een kindje komen we niet hoeven te verhuizen omdat het te klein is en maar 1 slaapkamer.

TinkerTreas

Re: Wie woont er in een sociale huurwoning? vragen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:13

Ik stond 8 jaar ingeschreven voor ik een klein flatje kreeg. Na 2 jaar trok mijn (toen) vriend bij mij in. We trouwden en kregen een dochter. Erg krap in dat kleine flatje en ondertussen verdienden we teveel voor dat flatje waardoor we een belachelijk hoge huur moesten gaan betalen. Op dat moment konden we niet kopen omdat mijn (inmiddels) man geen vast contract had.
We zijn toen naar een eengezinswoning verhuisd, vrije sector huur maar wel van de woningbouw. Er kwamen nog 2 kinderen en we woonden daar super.
Alleen ging het met onze relatie steeds minder en we zijn inmiddels gescheiden. Ik woon nog in het huurhuis, maar in mijn eentje kan ik die niet betalen. En omdat de huur te hoog is heb ik geen recht op huurtoeslag.
Het hele rijtje is sociale huur, behalve ons huis. We gaan nu huurverlaging aanvragen, maar de kans is klein dat ik dat krijg. Dus dan zal ik eruit moeten. Aangezien er hier heel weinig eengezinswoningen in de sociale huur sector zijn, zal ik straks wel weer op een flatje eindigen met 3 kinderen. Niet echt ideaal.
Dus dat scheve wonen, daar weet ik ook alles van.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:26

Ach het is gewoon krom.. Ik had toen ik zocht 10 jaar woonduur punten.
En enigste waarvoor ik in aanmerking kwam waren flatjes in ?? buurten.
Ik heb jaren in die flat gewoond, buurt was so so.. Minder dan de helft van de bewoners werkten voor de kost en vechtpartijen zat gezien daar, ik riep wel altijd voordeel is, dat als ze je TV stelen, de buren ze wel tegenhouden, maar je moest er geen ruzie krijgen :+ :Y)
Heb er trouwens fijn gewoond prima buren etc. Leven en laten leven (bovenburen kon ik af en toe wel schieten vanwege geluidsoverlast en de beneden buren ook, na 1 week wist ik wel dat de beneden buurman het niet goed vond dat zijn vrouw weer steeds geld overmaakte na haar familie :D dat heb ik jaren aan moeten horen )
Maar ik was toch bijna nooit thuis :')

Wou iets met tuintje, maar volkomen kansloos uiteraard. Nu heb ik gekocht en betaal net zoveel als ik daar betaalde aan huur (komt uiteraard wel boel extra andere kosten bij aan onderhoud wat je niet hebt bij sociale huurwoning) kanttekening is wel dat ik nu huur van de bank :+ en ook echt mijn huis over 30 jaar niet vrij heb, dan had ik hier niet kunnen wonen....
Maar geniet van mijn eensgezinswoninkje met tuin <3 <3 <3

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:53

Ook zonder vast contract kun je een hypotheek krijgen...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:00

Booooo schreef:

Klopt, met een intentie verklaring van je werkgever en een beetje normaal arbeidsverleden geen enkel probleem, ook niet voor je max hypotheek bedrag.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:09

c_alsemgeest schreef:
Booooo schreef:

Klopt, met een intentie verklaring van je werkgever en een beetje normaal arbeidsverleden geen enkel probleem, ook niet voor je max hypotheek bedrag.

Alleen wel echt heel zuur als ze je er dan gewoon uitgooien en je hebt net gekocht, want die intentie verklaring krijg je vaak wel, dat vaste contract dan vaak weer neit....

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:32

Zelfs zonder intentieverklaring kun je kopen. Welliswaar krijg je geen hoog bedrag. Maar het kan. In de randstad krijg je er wrs niets voor haha. Maar hier in het zuiden gaat het nog wel.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:45

Ook zonder normaal arbeids verleden kan het nog.. mijn man woont pas 1,5 jaar in NL en wij kunnen gewoon samen een hypotheek krijgen. Hij heeft een payroll contract (20uur) maar zelfs zijn overuren worden mee berekend omdat hij al 1 jaar lang gemiddeld 40 uur per week werkt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:25

Wij wonen in de randstad en zonder vast contract was het zo weinig dat we konden lenen, dat we er niets op vooruit gingen.

Maar goed, nu moet ik toch weer naar de sociale huur terug.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:57

ik samen met mijn partner, ik werkte toen fulltime en hij heeft een uitkering, konden maximaal 100.000 lenen, nou tegenwoordig koop je daar niks voor.

UWV gaf hem zijn verklaring maar mijn werk mij niet (2 maanden later liep me contract af en mocht ik gaan, bezuinigingen zeiden ze maar moest eigenlijk een vast contract krijgen wat ze uiteraard niet deden en zo mochten ik en nog 6 anderen op zoek gaan naar ander werk)

kopen was dus niet echt aan de orde voor ons helaas want voor 100.000 is er in mijn regio nog niet eens een simpel flatje te koop. huur nu particluier, betalen ons scheel en wachten nog steeds op sociale huur. Maar qua maandlasten kwamen we nog op geen €350 pm met een koophuis van 100.000 dus voordeliger is het ckr

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 01:13

Tip voor entree:
Loten als een malle. Elke dag dat er geloot wordt twee nieuwe huizen invoeren. En concessies willen doen op de plek waar je wil zitten.

Wij wilden in Arnhem zitten maar uiteindelijk is het Veluwezoom geworden. Wel een eengezinswoning met voor- en achtertuin. Wel binnen 3 maanden nadat we begonnen met intensief loten.

En volgens de normen zouden wij nu ook scheef huren, maar voor iedereen die vindt dat dat oneerlijk is: Ik ga mijn eerlijk verdiende woning waar we toch wel 1000 euro kluskosten in hebben zitten niet opzeggen omdat we toevallig geluk hebben gehad met onze banen na ons afstuderen. Wij blijven lekker sparen totdat we iets kunnen kopen wat volledig aan onze eisen voldoet. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 01:35

LBLGypsyCobs schreef:
_Annemiek schreef:

Hier dan ook blijkbaar een "scheef"woner.
Ik ben net 30, tijdelijk afgekeurd/arbeidsongeschikt. Daarvoor altijd gestudeerd en gewerkt in bijbanen.
Altijd bij m'n ouders gewoond, 6 jaar op kamers in Groningen, vanaf 2012 weer terug naar m'n ouders, en sinds feb. 2017 heb ik de sleutels van mijn huidige huurwoning.

Een 1gezins sociale huurwoning in mijn geboortedorp (vandaar o.a. voorrang), ik sta al jáááren ingeschreven.
Woning betreft een hoekwoning met voortuin, achtertuin en zijstuk tuin in prachtige rustige wijk op 5 min loopafstand van mijn ouders, op 5 min loopafstand van mijn weide en pony's.
Geisoleerd, categorie A+ met dubbelglas/thermopaint kunststof kozijnen en helemaal gerenoveerd.

Staat wel tegenover dat er hier hééééél erg veel moest gebeuren, en nog steeds, om het enigzins woonbaar/leefbaar te kunnen maken. Oudjes die hier langer dan 50 jaar hadden gewoond met een gezin.... :=

Vanaf Pasen woon ik hier. Uiteraard krijg ik huurtoeslag.

Mag iedereen scheef wonen noemen; voor mijn mentale en fysieke gezondheid is het heerlijk om eindelijk echt mijn 200% eigen plekje te hebben. Dat ik geen relatie heb is ook niet zonder enige reden... Qua kluskosten zit er wel meer geld in dan 1000 euro. Veel meer. Met hulp overigens van ouders, vrienden en familie/kennissen.

Als ik wil kan ik hier mijn hele leven blijven wonen; er was zelfs een traplift aanwezig voor ik het huurde.

een relatief grote woonkamer, hal met trap naar boven, een aparte keuken, aaneengesloten een bijkeuken en schuurtje/garage met schuifwand plus dus de tuin. In de hal een vrij ruime wc, en een kelder/trapkast.
Boven 2 grote slaapkamers, 1 kleine, inloopkast, douche en wc, een vlisotrap naar een grote zolder.

Heb ik lang, heeeel erg lang op moeten wachten hoor, eer ik dit kon vinden. In de stad Deventer zou ik niet kunnen aarden, helemaal niet in een stad eigenlijk. Iedereen kent mij en ik ken iedereen hier.
Ik zit hier prima, heb er hard genoeg voor geknokt. Als anderen dat niet vinden kunnen/raar/oneerlijk vinden, hebben ze dikke vette pech gehad :D :evaw:

Edit: inmiddels had ik zoveel punten opgespaard, dat ik eigenlijk hoe dan ook bij loting op basis van inschrijfduur, wel 1 of 2 zou worden. waren weinig anderen die net zoveel punten als ik hadden en in dezelfde categorie vielen.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 12-02-18 01:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 01:39

upendo schreef:
Tip voor entree:
Loten als een malle. Elke dag dat er geloot wordt twee nieuwe huizen invoeren. En concessies willen doen op de plek waar je wil zitten.

Wij wilden in Arnhem zitten maar uiteindelijk is het Veluwezoom geworden. Wel een eengezinswoning met voor- en achtertuin. Wel binnen 3 maanden nadat we begonnen met intensief loten.

En volgens de normen zouden wij nu ook scheef huren, maar voor iedereen die vindt dat dat oneerlijk is: Ik ga mijn eerlijk verdiende woning waar we toch wel 1000 euro kluskosten in hebben zitten niet opzeggen omdat we toevallig geluk hebben gehad met onze banen na ons afstuderen. Wij blijven lekker sparen totdat we iets kunnen kopen wat volledig aan onze eisen voldoet. :)

En zelfs dan moet je geluk hebben :')
Ik loot als een malle maar eindig elke keer bij de 25+. Elke dag als er een loting voorbij is reageer ik op een nieuwe. En dan maakt het mij niet uit of het lutjebroek of arnhem centrum is. Of ergens in een afgelegen hutje op de hei. Het lijkt gewoon wel of ik er niet tussen kom. Dat vind ik gewoon het meest frustrerend. Iets huren is gewoon ontzettend rot via de wb.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 02:44

Hier hetzelfde TS, voor nieuwbouw zou ik, na aftrek huurtoeslag, tussen de 340 en 400 betalen voor een ruim appartement incl eigen parkeerplek, prijs afhankelijk van studio of 2 kamer en eigen tuin of balkon/dakterras.
Maar ik heb de mazzel al zo'n 6 jaar ingeschreven te staan en in een omgeving te willen gaan zitten welke niet bekend staat als studentenstad en waar er ook kwa woningen nog wel redelijk wat te krijgen is... Zou niet graag naar eenzelfde iets op zoek gaan rondom Utrecht of Arnhem oid, dan betaal ik voor alleen een studentenkamer wrs al meer als dat ik hiervoor kwijt zou zijn :=

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 07:57

Ja, het is echt heel veel geluk hebben. Ik stond op plek 6 voor dit huis. Volgende tip: papierwerk op orde hebben en houden. Ik was de enige die alles zo op tafel kon klappen en daardoor hebben we hem gekregen. Het zal maar net het verschil maken tussen wel een huis of nog heel lang doorloten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:24

Ik woonde eerst dorp verderop , in dit dorp is het nu eenmaal wat lastiger en in sommige stukken wou ik niet wonen.

Dat huis was ook van de woningbouw,oud en tochtig etc het hele rataplan . Maar dat werd oa om die redenen gesloopt ,dan moet de woningbouw je urgentie (en een verhuispremie) geven . En nu woon ik blijkbaar scheef in mijn geboorte dorp een eengezinswoning met tuin en 3 slaapkamers. Op loopafstand van het centrum voor een vrij nette huurprijs .

Hangt enorm ervan af,na je 29ste is hier niks zowat alleen eengezinswoningen. Je hebt wat jongeren appartementen - complexen maar de meeste wil ik niet wonen , prima
waar ik woon nu