Bad of Douche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke optie kies jij

Zeer grote luxe douche
348 (56%)
Groot en breed bad (waar je ook in doucht)
144 (23%)
Een kleine douche (90x90) + Klein (hoek)bad
126 (20%)

Totaal aantal stemmen: 618

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:44

Hier gekozen voor optie 1 bij het verbouwen van de badkamer, ook typische eensgezinswoning. Douchen in bad vind ik echt armoe. Nu een superruime inloopdouche en dubbele wastafel met veel bergruimte. Bevalt echt super.

Hier had douche + bad ook echt passen en meten geworden, in plaats daarvan nu een heerlijk ruime luchte badkamer.

Tip is sowieso om wat badkamer boeren een 3D tekening te laten maken. Wordt het voor je zelf een stuk makkelijker te beoordelen en in mijn geval hadden ze ook nog wel goede ideeën over de indeling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:46

Ik vind de instap lastig, ook omdat je op een vrij gladde ondergrond stapt of op zo'n afschuwelijke badmat. (Brrrrrrrrr)
Dan het douchegordijn of scherm, maar dat werkt ook de andere kant op: als je een vaste afscheiding maakt (wat veel handiger in het gebruik is bij douchen) dan scherm je het bad juist weer heel erg af.
Ik vind douchen in de lengterichting van het bad meestal iets fijner, ook al kan het.

Maar ik vind situatie 2 best goed. (Eventueel kun je nog voor een afgeronde cabine kiezen. Iets ruimere doorgang en de uitgang is dan naar het midden gericht.
Veel opbergruimte in de badkamer vind ik zelf niet zoveel meerwaarde hebben - een voorraadje shampoo en een stapel handdoeken, dat is het wel, toch? Ik heb zelf vooral in huizen met badkamers gewoond waar helemaal geen opbergruimte was. En dat vond ik eigenlijk niet eens storend.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:48

@FatCat ik heb foto's van de badkamer doorgestuurd per pb

8nnemiek

Re: Bad of Douche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:01

Ik heb gekozen voor een kleine inloopdouche en een hoekbad. Zou ik zo weer doen :j Ik lig echt heel graag af en toe in bad <3 Maar douchen in een bad vind ik te lastig en eigenlijk ook te gevaarlijk, zeker als je wat ouder wordt.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:07

Wij hebben enkel een douche... En wat mis ik een bad!!! Het is een huurappartement en wat verlang ik naar een eigen huisje om meteen een badkamer te verbouwen voor een bad.
Een bad kan zoveel deugt doen als je spierpijn hebt, je grieperig voelt, je een dipje hebt, je het koud hebt,... Nee, voor mij is een bad echt een must om te genieten. Een douche is wel handig voor door de weeks als e weinig tijd hebt

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:20

Wij hebben alles mee gemaakt. Bad en douche, alleen een douche en nu de luxe van 3 badkamers.
Wij hebben 2 jonge kinderen die heel graag in bad spelen. Maar toen we alleen een douche hadden vonden ze spelen in de douchebak ook heerlijk. Als ik moest kiezen koos ik 1 grote inloopdouche. Gewoon praktisch voor het hele gezin. Ik kan wel zonder bad. En voor baby's en jonge kinderen zijn er babybadje.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:24

Bad en douche in een is zeer luxe! Dus dat zou ik kiezen. wij zelf hebben een douche + een bad met een klein douchekopje. Dit is ideaal maar t bad is wel klein, soms verlang ik naar zo'n groot bad.
Ik zou in ieder geval wel een bad nemen want na een lange werkdag is dat heerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:37

Oehh. Ik zou ook gaan voor een douche, maar dan met een diepe douchebak zodat je ook kunt badderen in de douchekuip. Ik zit graag onder de douche, heerlijk al dat water over je heen, en ook met het ook op kinderen bij verkoop zal dat zeker handig zijn!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:44

Wij hebben zelf een zoontje van 2,5 ik zou zelf voor een bad gaan.. ons zoontje gaat graag in bad en ik vind het ook geen straf om in bad te gaan. Wij gingen vroeger ook altijd graag in bad (broertje,zusje en ik)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:55

Om op jouw vraag terug te komen, waarom geen douche in bad.

De in en uitstap, glibbeberig en glad. Je staat vaak in die douche en je je stapt er nooit even makkelijk in en uit. Hoe luxe hij ook gemaakt wordt, ik sloop hem eruit op het moment ik een huis koop met deze combi erin. Het is en blijft een compromis en ik heb liever 1 ding goed dan 2 half.
Ik geef niet zoveel om luxe fittings en tegels, deze zijn modegevoelig en wat nu super in is, is over een paar jaar uit en gedateerd.
Een douche kan je ook zeer luxe maken met bijv een sunshower en allerhande andere dingen om het luxe spa gevoel te krijgen.

Als je ruimte hebt voor een van beide kies dan voor een luxe douche.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:01

Douchen in bad zou ik nooit willen. Met zo'n stom gordijn dat aan je plakt en het staat ook erg glibberig met grote kans op uitglijden bij in- en uitstappen.

Wij hadden eerst een kleine douche met klein bad, nu hebben wij (sinds een jaar of 4) een grote douche (2 kranen, 1 met 'gewone' douchekop en regendouche, 1 met alleen een 'gewone' douchekop) en een groter (want dieper) bad. Om de douche groter te krijgen hebben we de WC opgeofferd, die zit nu apart in wat eerst de 'rommelkast' was. Wel een investering voor de leidingen, maar het is ook heeeel fijn om de wc apart van de badkamer te hebben!

Ter illustratie: douche is een inloopdouche (met klapdeur) van ongeveer 1-1,5 meter breed en 2,5-3 meter lang.
Bad is groot en diep genoeg (langwerpig) dat ik met mijn 1,74 makkelijk volledig onder water zit. Is een prima bad voor als je 1,85 of kleiner bent denk ik.

En 2 douchekranen is ook echt heerlijk <3

Bad wordt trouwens vrij weinig gebruikt, maar toch zou ik niet zonder kunnen! Soms ben je zo bevroren in de winter, dan is het heerlijk :D Of als je ziek bent, is in bad liggen ook veel fijner.

edit; als ik het goed begrijp kijk je vooral naar wat commercieel interessant is voor de verkoop en niet wat je zelf fijn vind? Indien echt voor de verkoop: ik zou weinig aan de badkamer besteden. Iedereen heeft een andere smaak. Hier in de buurt paar jaar geleden had 3 maanden geleden er een supermooie badkamer ingezet voor de verkoop ook, kostte veel geld. Eerste wat de kopers deden wat de badkamer eruit slopen. Was niet naar hun wens en de tegels/kleuren niet hun smaak... :=

Mocht het wel voor jezelf zijn: kijk ook eens naar een optie als een extra thermostaat voor alleen je badkamer. Heerlijk om die altijd lekker warm te hebben! Vloerverwarming is ook zeker aan te raden :D En spiegelverwarming zodat de spiegel niet beslaat, maar dat is wel echt pure luxe :')

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:22

Een bad is voor mij echt een must ik lig er vrijwel dagelijks in en kom dan echt volledig tot rust
Nu zit de douche nog “in bad”

Ik zit echt in een bouwput maar als dadelijk alles af is word de hal en douche bij elkaar getrokken (hal/badkamer is beneden waar je via de keuken komt hal lijd verder enkel na buiten maar daar zijn ook andere deuren voor)
De badkamer word dan 3x3.80 hier komt dan een ruim (hoek) bad in en een ruime inloop douche met 2 grote douche koppen en een infrarood plaat muren bekleed met van die langwerpige smalle “natuursteen” stenen die je in een mat kunt “plakken”

Een huis met alleen een douche zou ik echt op afknappen ondanks dat de huidige badkamer 1.50 breed is waar dus t bad al 90cm in beslag neemt ben ik er blij mee maar ik had wel al plannen om alles open te trekken

Maar ik denk dat vele niet onwijs veel geven om een balzaal van een badkamer

Ik zou voor beide gaan dus bad en douche op voorbeeld 2 vind ik alles prima tot zn recht komen :)
Zo kan een eventuele nieuwe bewoner altijd kiezen wat vind ik wel of niet fijn en het andere gewoon niet gebruiken of eruit slopen dat stukje tegelen en klaar is Klara (eventueel zorgen dat je die m2 wat je nu niet tegelt wel tegels voor bestelt en op zolder of garage leggen zou ik zelf wel prettig vinden dan kan ik t altijd afbreken en die tegels laten leggen(

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:41

Ik mis mijn bad!!! Ik heb een hekel aan die plakkerige gordijnen die ik de laatste jaren heb gehad in de douche. Wie dat ooit heeft uitgevonden, ik weet het niet, maar ik kan er echt niks mee. Aangezien ik dus een bad en een douche wil voor het snel erbij + vriendlief, zou ik voor in bad douchen gaan. Douchen in bad hoeft niet perse met zo'n smerige douchegordijn te gebeuren. Bij mijn ouders hadden we gewoon een glazen klapdeur.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:51

Een douche van 90x90 beschouw ik niet als klein, maar als normaal. Zelf vind ik een bad een welkome luxe, vooral met (kleine) kinderen. Misschien al genoemd, er bestaan ook kleine baden die dieper zijn. Instap is dan wel hoger, maar je zit dan wel helemaal in het water. Daarom voor mij optie 3.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:54

Ik zou persoonlijk voor een bad gaan. Ik ga denk ik toch wel 3/4 keer per week in bad. Maar denk dat de meerderheid van de Nederlanders voor een luxe douche gaan :)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:12

Vroeger thuis hadden we ook een douche in bad, dat was echt waardeloos. Altijd geglibber in de badkuip, en gebadderd werd er praktisch nooit. Die badkamer was echt klein, veel kleiner dan die van TS. Inmiddels is het aangepakt, het is nog steeds een klein hok maar met een ruime douche, toilet en wastafel en een prachtige luxe afwerking. Veel beter.

Ik zou zelf altijd voor een douche gaan als het een of/of kwestie is, geen halve oplossingen, maar volgens mij kan een bad en een aparte douche in deze ruimte prima.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:15

Ik had bij mijn ouders jaren een bad en lag er hooguit 2 keer per jaar in. Ik zou dus gaan voor een luxe grote douche.

Zelf zou ik niet heel snel een groot bad vol laten lopen voor onze dochter, die heeft het soms met 5 minuten al gezien en dan vind ik het echt waterverspilling. Ze zit nog in een babybad en dat past nog prima.

Douchen in het bad vind ik echt helemaal niet, ik zou een huis daarom kunnen laten schieten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:19

FatCat schreef:
Bijkomende vraag:

Aan de mensen die huiveren aan de gedachte van douchen in een bad. Wat vind je er precies zo erg aan?

-Het minder luxe uitzicht (met mooie tegels en fittings kan ik er echt wel iets luxe van maken!)
-Het instappen in het bad (er is plaats om een opstap in te metselen bv: https://st.hzcdn.com/fimgs/faa14d9002a0 ... throom.jpg
-Positionering van de douche kop (bij mij zou die in het midden hangen)
-Claustrofobisch gevoel (er zijn baden van 95-100cm breed - dat is breeder dan menig douche)

Dat ik er een keer flink aan onderuit ben gegaan toen ik onder de douche vandaan kwam.
Mijn vriend zn oude huis had een douche in bad, en ik stapte net iets verkeerd waardoor ik flink viel.
Daarnaast is het ook wel rot als je iets aan je been hebt.
Zijn huisgenoot had een knie blessure en kon niet over die rand heen. (Met heel veel moeite wel).

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:32

Toch heb ik liever een douche in een bad dan een douche met zo'n hoge instap. Aan de badrand kun je je tenminste nog vasthouden, terwijl je sneller strompelt over de douchebakrand. Van glibberigheid heb ik nooit iets gemerkt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:38

Zojuist heerlijk gedoucht in mijn bad. Heerlijk zo voor het slapen. Mijn bad heeft een coating, vanuit de fabriek, waardoor hij niet glad wordt maar tegelijkertijd niet als schuurpapier aanvoelt als je erin zit.

Over waterverspilling bij kleine kindjes. Ik snap dat wel. Ik zag laatst ergens een product waarmee je een klein deel van een bad kunt vullen. Ik las daar ook alleen maar positieve reacties bij.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 01:24

nynke55 schreef:
Toch heb ik liever een douche in een bad dan een douche met zo'n hoge instap. Aan de badrand kun je je tenminste nog vasthouden, terwijl je sneller strompelt over de douchebakrand. Van glibberigheid heb ik nooit iets gemerkt.

Ik heb in Mn oude huis een douche gehad met instap 20cm
Daar ben ik uit gevallen en had een gapende wond in Mn hoofd tot op t bot open...

Idd badrand kun je je nog vast grijpen maar dat is makkelijker gezegd als gedaan denk ik

Wij hebben in het bad een antislip laag in het (porselein?) of waar is dat van gemaakt haha
Mijn vriend 2.01m doucht altijd en die vind het heel prettig zeker omdat hij zo groot is en af en toe moet stuntelen met de douchekop :+

Ik merk dat ik op slechte dagen (fibromyalgie) amper in en uit bad kom maar ook daar zijn oplossingen voor
Heb je een “handicap” word je er vanzelf handig in ik zit nu in een oogopslag in bad en ook uit bad terwijl ik een hele slechte dag heb
Zelfs met Mn been in het gips ben ik er zo in en uit :+
Vraag alleen niet hoe maar waar een wil is is een weg

Bovenstaande is ook een van de redenen van een bad omdat ik dan kan zitten zonder op een vieze plastic stoel te zitten (vorige huis zn speciale stoel gehad aan de muur)

Overigens douche ik zn 5x per maand max zit echt liever in bad t eerste half jaar in ons nieuwe huis nooit gedoucht altijd in bad heerlijk even qualitie time voor mezelf

(Overigens douche ik na t baden altijd even af denk meer voor Mn eigen gevoel en als ik paarden geschoren heb of whatever douch ik voor ik in bad ga ook even alle haren/viezigheid van me af)
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 16-01-18 01:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 01:26

Ik mis echt een bad, mijn man had er geen als wij een nieuw huis krijgen komt er dus echt een bad.

In het ouderlijk huis hadden wij een bad met douche en dat was prima overigens ik lig makkelijk 3 uur in bad haha

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 02:02

Wij hebben een luxe inloopdouche en een groot bad. Beiden gebruik ik wel, maar mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een écht fijne douche (zoals we nu ook hebben) als die keuze gemaakt moet worden.

Douchen in bad vind ik waardeloos en zou dat als ik een ander huis kocht direct aan laten passen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 05:43

Ik zal later vandaag even een foto maken van ons bad, het is een comfortabel bad om in te douchen en ook om in te badderen :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 07:12

Ik zou als ik de plaatjes zie toch voor een douche en bad gaan. Bergruimte kun je ook elders maken. Je kan ook wat lades onder de wastafel doen, en een kastje er boven met een spiegel. Dan heb je de belangrijkste dingen voor het grijpen.

Ons werd verteld dat er ook geen bad en douche in de badkamer kon (wij moesten in bad douchen toen we het huis kochten) maar door een hoekbad onder de schuine wand te zetten kon dit wel. O zei de man die de badkamers verkocht, dat had ik zelf niet bedacht. Wij zijn er erg blij mee, is na 11 jaar nog steeds een hele fijne badkamer.