Is een airfryer nou echt een aanrader?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:42

ChristaMoor schreef:
Zit er dan veel verschil tussen n fryer en een actifry (dat is die ronde van Tefal)? Heeft iemand ervaring met beiden?

Ja....
Airfryer kan je veel meer mee...
Als je bijvoorbeeld aardappel kroketjes in de actifry gooit word het 1 grote zooi en word het 1 grote brok... airfryer gaan aardappel kroketjes prima!
Ook moet er in de Activry een lepel olie airfryer niet...
Mijn ouders hadden eerst ook een Activry en ik een airfryer,mn ouders hebben ook een airfryer gekocht en de Activry staat te niksen op de kast...

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:42

ChristaMoor schreef:
Zit er dan veel verschil tussen n fryer en een actifry (dat is die ronde van Tefal)? Heeft iemand ervaring met beiden?

Ik heb beiden. Actifryer (die ronde van Tefal) vond ik wel oké. Niet super super lekker, maar te doen om gezonder te eten. Wij bakten hier enkel frietjes in. (Hebben nu ook wel een snackmandje voor eens een keertje zelfgemaakte kippennuggets te bakken en die zijn wel goed!)

De Airfryer van Philips staat bijna altijd op het aanrecht: wordt gebruikt voor frietjes, snacks, groentjes, vlees... Eigenlijk gooien we hier zoveel mogelijk in. Als je met verschillende baktijden zit, kan je eerst bijvoorbeeld je vlees erin doen en iets later je groenten zodat het allemaal samen klaar is. Tijdje terug hadden we zelf een groentenmix in elkaar gestoken voor in de airfryer, superlekker! Vrienden komen eten, dus: oh, de groentenmix was superlekker, dus die klaar gemaakt in de oven. Na meer dan een half uur hebben we de Airfryer boven gehaald en het daarin verder gebakken. Doordat de hete lucht door het eten komt en niet eerst in een schaal moet dringen, is alles veel sneller klaar. Na 10 minuten was de eerste portie klaar en kon de volgende erin.

De Actifryer van Tefal is ondertussen naar de garage verbannen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:43

Ik ben nog niet overtuigd als ik de baktijden zie. Vind het wel heel veel schelen met een reguliere frituurpan.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:43

Wij hebben er ook eentje sinds een paar maanden. Tot nu toe hebben we hem alleen gebruikt voor patatjes, aardappeltjes en snacks. Zo'n zwarte van Philips hebben we. Patatjes zijn best lekker, vaak kijken we even in de supermarkt wat het beste erin kan. Snacks koop ik het liefst waar staat dat ze voor de airfryer zijn, die zijn vaak net wat lekkerder. Helaas zijn er nog niet zoveel vega/vegan snacks, maar tot nu toe bevalt het prima. Groentekroket van Van Dobben gaat er ook prima in, blijft alleen een beetje bleek maar de smaak is prima en goed gaar! Zelfde geldt voor de snacks van Aldi. :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:45

Alleen voort vlees vis etc. patat gaat in frituur maar nu zijn we een groot gezin. Dat duurt veel te lang om ongv 1,5 kilo patat klaar te maken

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:48

Actifry is met zo'n ronddraaiend mandje toch?
In dat geval: met de airfryer kun je veel meer. :j
Mijn Princess actifry heb ik weggedaan omdat ik er weinig meer mee kon dan aardappeltjes en frikandellen bakken.
Airfryer kun je bijna alles in bakken, alleen met bijv bladerdeeg zonder vulling moet je opletten want dat gaat vliegen door de luchtstroom. :+
Dingen die ik te droog vind spray/smeer ik in met een beetje olie en ik gebruik ovenkroketten/bitterballen/frites maar verder gewone snacks etc.
Mijn combimagnetron moest opwarmen en dan was hij nog 8-12 minuten bezig met bakken, de airfryer is in 8 minuten klaar omdat je je broodjes er zo in kunt mikken, tijd en temperatuur instellen en op de startknop drukken.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:48

Wij hadden een actifryer van Tefal. Hier kwam de patat klef uit. Nu hebben wij een Phillips XL. Deze bevalt super.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:52

SusanH schreef:
Ik ben nog niet overtuigd als ik de baktijden zie. Vind het wel heel veel schelen met een reguliere frituurpan.

Ik heb Beyerlander Airfryer frites die te koop is bij AH en die is in 5 minuten klaar. Net zo snel als frites uit de frituurpan maar dan gezonder en ik ben blij dat ik van die vieze frituurpan af ben. Het mandje doe je gewoon in de vaatwasser.
Ik vind het ideaal maar gebruik hem wel alleen voor snacks en frites.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:07

Gebruiken al jaren de airfryer.
Voor zowel friet als snacks! En werkt super!

In het begin is het even iets wennen. Maar je went eraan goef geen olie of vet meer te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Banyu op 25-11-17 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:10

Ik lees even mee. Voor kerst krijg ik er een.
Zoals ik het nu lees is hij misschien wel een beetje dubbel, we hebben al zowel een hrote gewone heteluchtoven en een kleine combi.
Het leek me vooral handig ter vervanging van de frituur, die we al maanden geleden hebben weggegeven.
Hij blijft bij ons niet op het aanrecht staan, maar gaat na gebruik in de voorraadkast (bij stomer, broodbakmachine en meer van die eerste werelddingen :o ), Dus dan maakt het niet zoveel uit dat hij veel ruimte inneemt. Omdat wij een gezin hebben heb ik gekozen voor de xl versie.

Zeeuwtje68

Re: Is een airfryer nou echt een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:17

Een AF is gewoon een frituur en een oven in 1, dus alles wat er in de oven of frituur kan, kan dus ook in de af.. Het enige wat bij mij niet zo lekker uit de af komt zijn kroketten, maar voor de rest gaat alles erin.. Ik heb dat ding een (Viva van philips) nu al een jaar of 3 maar gebruik hem bijna elke dag hoor.. IK zou echt nooit meer zonder kunnen.. en vooral ook heerlijk..

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 18:17

Ik gebruik oven niet ontzettend veel maar we eten wel elke week patat meestal. Soms heb ik gaspitten tekort, daarom lijkt het me ideaal dat er ook vlees in kan. En vind schnitzels bakken soms best vet dan lijkt dit me beter.

Ik denk dat ik de Philips xl maar bestel, hap geld maar dan meteen maar goed

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:22

vlees, vis, snacks, patat, afbakbroodjes you name it alles kan er bijna wel in hoor..ik vind het ook erg lekker uit de AF.. bij mij staat dat ding standaard op 180 graden.. tijd hangt natuurlijk van het product af..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:30

Ik heb er sinds augustus 1, geweldig!!!
En de zalm. :wow:
Ik doe er eigenlijk alles in.
Op de telefoon zit een app, baktijden heet die en daar staan de tijden op hoelang iets erin moet.
Erg fijn programma.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:35

Jullie zijn er allemaal super positief over (de meeste dan)
Maar ik snap niet helemaal wat er allemaal is gebeurd bij ons dan, want wij waren er ook heel blij mee, en opeens zitten er allemaal mini mini beestjes op, en alleen op de airfryer... :r

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:45

Ik las dat iemand benoemde dat je ei kunt koken in een airfryer? Hoe dat dan?! :9

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:01

JA!
Wij hebben een Philips XL airfryer en zijn daar echt heel blij mee. Frietjes zijn krokant zonder vettig te zijn, frikandellen vind ik zelf lekkerder. Kroketten gaat ook, maar ze kleuren dan duidelijk minder.
Overigens pakken wij altijd de normale variant van snacks. De airfryer-varianten (of ovensnacks) bevatten vaak meer vet van zichzelf en zijn zeker niet beter.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:05

Kroketten hebben wij altijd van mora. Gewoon de rundvlees versie. Zijn heerlijk. Maar plet ze altijd op brood want in kroketvorm vind ik kroketten nooit lekker.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:14

Ik ben echt mega blij met mijn airfryer, maak er alles in! Ik heb wel die van Philips, mijn ouders hebben er verschillende gehad (tefal,princess) en die konden allemaal de deur uit. Nu hebbben wij er allemaal een van Philips en zijn we er allemaal super blij mee :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:27

Wij hebben de Philips airfryer XL gekocht nadat onze friteuse is overleden. Nu gebruiken we hem bekant elke dag voor van alles. Vind het net zo lekker als de frituur. Vind het ook heerlijk om er tostie's in te maken! (ons tosti ijzer is ook al bijna overleden) Vind het toch wel echt een toevoeging ondanks dat we een goede oven hebben. Vind het heel anders bakken. Ook is de Airfryer snel opgewarmd ten opzichte van de oven.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:34

Wij hebben er 3 en zouden echt niet meer zonder kunnen. 2 Van philips en een moulinex (die is minder wattage dus duurt iets langer in bereiding)
De frietpan is de deur uitgegaan en friet en snacks worden nu in de air fryers gebakken.
Ook vlees bereidt mijn moeder erin. En witlof met ham en kaas om nog maar iets te noemen.
Bij ons staat er bijna iedere dag wel een aan.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:39

Cocodox schreef:
Ik las dat iemand benoemde dat je ei kunt koken in een airfryer? Hoe dat dan?! :9

Door de luchtstroom wordt het ei gelijkmatig verwarmd.(t.o.v. een gewone oven)

120 graden 12 minuten zacht gekookt
120 graden 15 minuten hard gekookt.

BELANGRIJK hierbij mag de airfryer niet voorverwarmd zijn; dan kan het ei ontploffen. (Door het plotselinge temperatuurverschil.)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:44

Ik vind het een geweldig ding en zou ook niet meer zonder willen.
Ik heb overigens geen oven tot mijn beschikking.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:53

Ik heb ook een Philips XL, gekocht omdat ik een cholesterol arm dieet heb.
Voorverwarmen is zo gebeurd en de frieten van Aviko hoeven maar 9 min.
Ik heb alle accessoires erbij, grilplaat , waar de vis opgaat, rooster om sate en shaslik te maken en bakvorm, voor omelet etc.
Ik heb er al eens een hele kip ingebraden !
Het enige nadeel vind ik het schoonmaken wat moet gebeuren iedere keer na gebruik. Dus als je friet met hamburger eet moet je tussendoor schoonmaken anders gaat hij erg roken en stinken.
Ook gepaneerde dingen, snitzel of bitterballen moet ik onder de afzuigkap maken anders gaat mijn rookalarm af !
Verder ben ik er superblij mee, en gebruik mijn combi-oven ook nog gewoon erbij.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:06

Goed dat ik dit topic tegenkom! Is er toevallig iemand die ervaring heeft met de Airfryer die bij de Action te koop is? :D Wij zullen hem niet super vaak gebruiken, wil er daarom ook niet de hoofdprijs aan uitgeven...