Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Yasmine schreef:Herkenbaar, hier in België waar wij een koophuis zoeken is het even verschrikkelijk.
Deze week: huis stond zondag online te koop, meteen gebeld en afspraak gemaakt voor dinsdagavond. Dinsdagochtend werd ik gebeld dat het huis maandagavond verkocht was aan de eerste bezoeker.
Paar weken terug: een huis dat we ontzettend graag wouden, eigenaars hadden 40 (!) bezichtigingen gepland die dag. €10.000 boven de vraagprijs geboden, uiteindelijk is hij aan €35.000 boven de vraagprijs verkocht. Huis was dus voor 430 verkocht terwijl de vraagprijs 395 was.
Aantal maanden geleden: we waren de tweede bezichtiging bij een huis, maar het koppel voor ons had het net gekocht toen we aan kwamen.
Wij kunnen vaak gelukkig wel hoger bieden dan de vraagprijs van de huizen die ons interesseren - al stellen we voor onszelf wel de grens van hoe hoog we willen. Ik zoek eigenlijk standaard op huizen die 30 à 50.000 lager liggen dan ons budget omdat ik zo weet dat we ruimte hebben om omhoog te gaan. Het is vaak ook een kwestie van de eerste te zijn. Als we niet naar de eerste bezichtiging kunnen gaan en een afspraak maken voor een tweede datum, dan worden we in 90% van de gevallen gebeld dat het tijdens de eerste bezichtiging verkocht was.
Maar als je niet boven de vraagprijs wil gaan, dan zal je volgens mij niet zo ver komen. In deze markt is het echt een kwestie van wie de grootste zak met geld naar de verkoper gooit. Het is je goed recht om niet deel te nemen aan zo'n praktijken, maar het is wel hoe de markt nu is. Dan kan je imo beter huren en afwachten tot het wat stabieler is.
hun zijn aan het zoeken aan de kanten van Gent en komen ook steeds met zulke verhalen thuis.