Kosten koper.. In shock

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:00

Booooo schreef:
Met NHG kan je alleen 101% lenen en volgend jaar zelfs maar 100%. Wij zijn niet van plan om energiebesparende verbouwingen of iets dergelijks te gaan doen.

4EverHobbes: Dat gevoel dus :+ Daar kan ik me nog niet helemaal toe zetten haha

Dat is niet waar Booooo, heb je mijn link wel gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:01

C_arola schreef:
Liek_ schreef:
Kijk hier ook eens naar https://www.nhg.nl/Consument/NHG-afslui ... -verbouwen

Als je energiebesparende maatregelen neemt en nhg kan je 106% financieren ipv 101. Bovendien gaat de grens voor nhg kopen flink omhoog volgend jaar.

Ik hoorde een tijd geleden dat NHG juist naar beneden zou gaan. Is dit in de tussentijd veranderd?

Geen idee, de grens gaat naar € 265000 (nu € 245000)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 16:51

Frummels schreef:
Je krijgt wel een heel groot deel terug bij de belastingaangifte als je het pint bij de notaris :j
Anders zou je het mee kunnen laten financieren, als je het niet in 1x wilt betalen. :)

Dat is nou juist het probleem.. Dat kan tegenwoordig niet meer.

Liek_: Nee, niet gelezen.. Maar als de Rabobank en de Hypotheker mij vertellen dat er volgend jaar nog maar 100% geleend kan worden inplaats van dit jaar 101% mag ik toch aannemen dat dit klopt :+

Booooo

Re: Kosten koper.. In shock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 16:53

Liek: Die link gaat over de kwaliteitsverbetering en energiebesparende maatregelen maar dat is bij ons niet van toepassing..

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:09

zonder makelaar kopen...scheelt een berg en je krijgt verder het volgend jaar altijd via belasting eens stuk terug...

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 17:15

Bedoel je een aankoopmakelaar? Die willen we sowieso niet en zit ook niet bij die kosten die ik opnoemde inbegrepen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:09

Wij hebben ook net een ander huis gekocht, zonder eigen geld. We krijgen over een maand de sleutel. Neem een goede aankoopmakelaar en financieel adviseur. Er is veel meer mogelijk dan je nu schetst.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:40

Je hebt echt geen aankoopmakelaar nodig in de meeste gevallen. En een goede financieel adviseur kan er (in de standaardsituatie van een eerste huis met een taxatiewaarde die ongeveer gelijk is aan de aankoopsom) ook niet meer dan 101% van maken.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 19:57

Liek: Maar een aankoopmakelaar kost ook weer geld.. En wat Tink inderdaad zegt een hypotheek adviseur weet er toch ook wel wat van lijkt me.

Zonder eigen geld, omdat je dan energiebesparende dingen gaat verbouwen?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:06

Ayasha schreef:
Moet je in Belgie maar eens een hypotheek nemen. :D Wij moesten 24.000 zelf op hoesten. (Huis van 175000 euro)

Dat waren toch niet enkel zuivere 'kosten' (registratierechten, notaris, aktekosten)? Lijkt me veel op zo'n lage aankoopprijs?

Maar effectief, wees blij dat je in Nederland woont :Y). Hier op een huis van 2,65k in totaal bijna 30.000€ aan bijkomende 'kosten' gehad, lekker zelf op te hoesten. Dankjewel, vadertje staat!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:09

Booooo schreef:
Frummels schreef:
Je krijgt wel een heel groot deel terug bij de belastingaangifte als je het pint bij de notaris :j
Anders zou je het mee kunnen laten financieren, als je het niet in 1x wilt betalen. :)

Liek_: Nee, niet gelezen.. Maar als de Rabobank en de Hypotheker mij vertellen dat er volgend jaar nog maar 100% geleend kan worden inplaats van dit jaar 101% mag ik toch aannemen dat dit klopt :+

Is dat heel recent ingevoerd? Ik heb mijn huis in december 2016 gekocht en toen kon het nog gewoon..

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:09

Wij hebben dit jaar ons huis gekocht zonder hypotheekadviseur bij MoneYou. Heeft ook een hele hoop geld gescheeld. Als je een beetje financieel onderlegd bent kan dat prima.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:12

__Robijn__ schreef:
ik heb het zelfde.
helaas moet dat uit eigen zak betaald worden tegenwoordig.
2018 is het zelfs zodat je maar 100% kan lenen ipv 101 % wat het nu nog is....
dus nog meer eigen geld inleggen

Wees blij dat je niet in IJsland hoeft te kopen, geloof me dan houd je spontaan op over de Nederlandse banken te klagen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:23

Tink89 schreef:
Je hebt echt geen aankoopmakelaar nodig in de meeste gevallen. En een goede financieel adviseur kan er (in de standaardsituatie van een eerste huis met een taxatiewaarde die ongeveer gelijk is aan de aankoopsom) ook niet meer dan 101% van maken.

Ja alleen kan een aankoopmakelaar wél zien voor welke bedragen huizen verkocht zijn en jij zelf niet! Om dan dus een realistisch bod uit te brengen in deze markt is gewoon heel lastig zonder dat soort informatie. De vraagprijzen op funda zijn namelijk lang niet altijd de bedragen waarvoor de huizen weg gaan.

Als je een hypotheek op basis van getaxeerde waarde neemt en de verkoopprijs ligt daaronder kan je prima kosten koper financieren zonder eigen geld. Een financieel adviseur kan je daar dus heel goed bij helpen.

Daarnaast zijn dit soort mensen gewoon heel fijn als je zelf niet weet van hoe of wat. Zij kijken heel anders bij bezichtigingen, het contact met de verkopers, alle ellende die geregeld moet worden en de voorwaarden in je koopakte etc. Ze zijn er in elk geval niet voor de sier.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:29

Ik vind het ook pittig hoor, zeker voor de starters.

Maar als ik me niet vergis, is het in België nog een stuk vervelender?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:35

Het zijn idd geen misselijke bedragen nu schijnt het dat je een gedeelte terug krijgt van de belastingdienst maar ik ga ermaar vanuit dat ik meerendeel kwijt ben.

Heb zelf 5000 euro meteen afgelost en alle kosten koper zelf gefinancieerd ..... dat was auw spaarrekening !

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:44

Wij hebben dit dus ook. 8000 zelf inleggen echt belachelijk en dat is dus ook de rede dat wij gaan huren en ons huis te koop zetten. Had liever huis ervoor terug gekocht

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:49

Ik heb vorig jaar oktober mijn huis gekocht.
Geen eigen geld genoeg voor de kosten koper

Maar mijn taxatiewaarde was aardig aan de hoge kant waardoor ik de k.k. Volledig heb kunnen financieren in de hypotheek.

Dit was bij de Rabobank

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:52

Cayenne schreef:
JenniferU schreef:
Sommige banken werken volgens mij nog met taxatiewaarde +1% ipv koopprijs+1%.
Even goed laten informeren.
Wij konde vorig jaar 102% financieren en hebben niet veel hoeven bij betalen ivm hogere taxatiewaarde vergeleke met de koopprijs.

Wij hadden exact dezelfde situatie en dat scheelde inderdaad flink!

Wij ook, wij hebben ook nog de verbouwingskosten meegefinancieerd. Daardoor konden we bijna alles tegelijk doen in huis, heel handig!

Maar wij zijn ook meer dan een halve ton gezakt van vraagprijs naar verkoopprijs. :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:57

Booooo schreef:
Frummels schreef:

Je haalt 2 dingen door elkaar.

Aankoopwaarde en taxatiewaarde.
Je kunt 101% lenen van de taxatie waarde.
Maar de taxatie waarde kan wel 20.000€ meer zijn dan de aankoopwaarde.

Stel jij koopt een huis van 2 ton.
Taxatie is 220.000 dan kan je van de 220.000 101% lenen

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:05

Maar in deze tijd is het vaak niet meer dat de taxatiewaarde veel boven de vraagprijs/verkoopprijs ligt. Dat is wel een beetje het nadeel van deze overspannen markt met soms absurde verkoopprijzen.
Al ligt dat natuurlijk ook wel een beetje aan de regio :)

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:16

In belgie moet je zonder 20 000 euro eigen geld nog niet te gaan vragen hoeveel je kan lenen.
Hebben wij ooit gehad al 10 j vaste baan beide maar eigenlijk niks gespaard omdat we op ons 19j gingen samen wonen. Ik mijn paard had en we elke maand gewoon rond kwamen.
Dus wij gingen horen hoeveel wij konden lenen. Niks nada. Ik was toen echt boos.
5j later hadden we dus wel eigen geld en was er niks meer aan de hand.
Maar een droomhuis kopen zit er wel niet in. En het feit dat ik geen baksteen in mijn maag heb kan ik er ook niet al het geld van de wereld in steken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:19

Simbaa schreef:
Maar in deze tijd is het vaak niet meer dat de taxatiewaarde veel boven de vraagprijs/verkoopprijs ligt. Dat is wel een beetje het nadeel van deze overspannen markt met soms absurde verkoopprijzen.
Al ligt dat natuurlijk ook wel een beetje aan de regio :)

Hier was het in ieder geval wel makkelijk. Bij mij kwam de taxatie ongeveer 10% hoger uit dan de prijs waarvoor ik hem gekocht heb

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:49

Dat is inderdaad fijn! Dat gaat in de populaire gebieden en dan vooral in de randstad niet meer gebeuren ben ik bang :(

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 23:06

Wij hebben een super gaaf huis gezien, ik weet bijna zeker dat de taxatiewaarde echt een heel stuk hoger ligt.
Helaas ligt het huis onder bod bij andere.. Zodra hun om de een of andere reden afhaken neemt de makelaar meteen contact met ons op.