Auto waarin baby en hond past

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:04

C_arola schreef:
De meeste mensen doen de airbag niet uit wanneer ze een hond voorin de auto mee laten rijden vandaar dat ik het expliciet noem.

Mogen kinderen niet in een passend autostoeltje op de passagier stoel wanneer ze de eerste autostoel ontgroeid zijn? Hier in de omgeving zie ik dit gewoon doen.

Ja schijnt wel te mogen inderdaad. Maar vind het niet de meest veilige oplossing eigenlijk :n maar dat is enorm persoonlijk

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:04

C_arola schreef:
friesam schreef:
Dat met de airbag voorin geldt natuurlijk ook voor een baby. Ik ben er inmiddels achter dat bij veel auto's het niet makkelijk is om die airbag even uit te zetten.

Ik zou persoonlijk een auto zoeken waar de hond en het onderstel van de wandelwagen achterin kan en de bak van de wandelwagen naast het kind op de achterbank.
Zeker niet hond en kind op de achterbank.

Mijn ouders hebben een volvo V60 en daarbij past dit precies. Bordercollie en onderstel in de achterbak en kind en kinderwagen bak op de achterbank.
Bestuurder en luiertas voorin, auto vol..

Zie mijn bericht hierboven waarom ik de airbag noem in combinatie met een hond :)

De airbag is hier met een autosleutel binnen 2 tellen uitgezet. Vreemd dat het bij de meeste auto's zo moeilijk uit te zetten is.

Las het later ook!

Mijn auto (jonge BMW) kan alleen bij de garage de airbag in en uit laten schakelen.
Bij onze trailer trekker (nissan patrol) hebben we een zekering eruit getrokken.
Onze nieuwe trailertrekker (Dodge Ram) heeft wel de sleutel optie.
Tiguan van schoonouders alleen in de garage
Volvo wel weer met sleutel.

Keet

Re: Auto waarin baby en hond past

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:05

Mijn toyota kan het met de sleuten. Bij de Golf van mijn vriend moet het bij de garage en die schijnen er best een hoop voor te rekenen.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:06

Ts nogmaals, welke kinderwagen heb je/ga je aanschaffen? Ik werk in een winkel en heb al veel verschillende achterbakken i.c.m. kinderwagens gezien. Misschien kan ik je nog een goede tip geven..

Qua autostoeltje voorin: de vervolgautostoel mag wel voorin, maar is niet heel praktisch. Als er dan een keer iemand meerijdt, moet diegene dus altijd achterin gaan zitten. De airbag moet altijd uit als je het autostoeltjes voorin plaatst. Daarbij komt ook kijken dat er nieuwe regels mbt autostoeltjes komen. Het streven is om kindjes tot 15 maanden tegen de rijrichting in te gaan vervoeren. Dat betekent de vervolgaustoel (na de 8-12maanden autostoel) ook nog een tijd tegen de rijrichting in moet. Dit gebeurt vaak met een isofix base + autostoel met draaimogelijkheid (zodat die na 15 maanden met de rijrichting mee kan).

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:08

Ik lees dat je niet aan een grote auto wil, maar màn wat ben ik blij met mijn Volvo 245 uit 1992. Dat is dan wel een ouwe bak, maar de stations van Volvo zijn over het algemeen toppertjes. Ik heb zelf een baby en op dit moment geen hond, maar die komt er op den duur wel bij. Ik heb deze auto ook gekocht om in principe een baby en een Deense Dog mee te kunnen vervoeren, maar het werd uiteindelijk een naaktkat met dwerggroei. :+ Goed, to the point: de baby moet ook in de wagen, denk ik? Ik kan mijn wagen, verzorgingstassen, boodschappen en andere spullen allemaal kwijt in mijn achterbak. Dan heb ik nog een achterbank en dan komt mijn zoontje naast mij op de bijrijdersstoel, maar hij zou ook op de achterbank kunnen. M. zit naast mij omdat ik geen airbags in mijn Volvo heb. Ik vond het ook doodeng om van een V40 D2 naar een 245 te gaan, maar ik was binnen een week gewend en schuif mijn auto over tussen en in. Keren, draaien... Even wennen en gaan met de banaan. Heerlijk, die ruimte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:09

Honda Jazz of Mitsubishi Outlander, alle twee veel ruimte en ook als occasion betrouwbaar volgens de ANWB>

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:12

Mazida schreef:
Misschien moet ik maar over mijn angst voor een grote auto heenzetten :') en gewoon een hoop testritten gaan maken. Maar sommige modellen spreken me al wel aan, de Dacia Sandero ziet er ook wel leuk uit en heeft veel ruimte achterin.

Ga inderdaad eens een testritje maken. Ik vind persoonlijk de kofferruimte van de Sandero vrij klein. Mijn ouders hebben zo eentje, en hun border pas er nét in, maar dat is wel vrij krap... en dan geraakt er niets meer bij. Als ik dat vergelijk met mijn Octavia, die misschien 60cm langer is, dat is toch dag en nacht verschil qua ruimte.

Je kan ook eens kijken naar auto's waarvan de achterbank er gedeeltelijk uit kan, of volledig omhoog geklapt kan worden. Dan kan je je kindje op één deel van de achterbank zetten, en de kinderwagen aan het gedeelte zetten waar je normaal je andere zitplaats hebt. Ik denk dat bv van Skoda de Roomster en de Yeti zoiets hebben, of bij honda (Jazz). Zoiets:

http://image.motortrend.com/f/photo_gallery/hatchbacks/1109_2012_honda_fit_sport_photo_gallery/34797421/2012-honda-fit-rear-seat-fold.jpg

Maar geloof me, alles went. Ik ben jarenlang mijn Yaris gewoon geweest. Tegenwoordig manouvreer ik vlot met mijn Octavia, en en met de VW transporter op het werk :+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:13

Keet schreef:
C_arola schreef:
De meeste mensen doen de airbag niet uit wanneer ze een hond voorin de auto mee laten rijden vandaar dat ik het expliciet noem.

Mogen kinderen niet in een passend autostoeltje op de passagier stoel wanneer ze de eerste autostoel ontgroeid zijn? Hier in de omgeving zie ik dit gewoon doen.

Ja schijnt wel te mogen inderdaad. Maar vind het niet de meest veilige oplossing eigenlijk :n maar dat is enorm persoonlijk

Ik doe het ook niet maar zie het wel veel gebeuren, maar ik zie meer dingen gebeuren waar ik als ouder niet aan zou moeten denken maar goed dat is off-topic.

Ik wist ook niet dat bij bepaalde typen auto's de airbag alleen bij de garage uit en aan gezet kan worden, lijkt me helemaal niet handig.

TS wat voor kinderwagen wil je gebruiken? De Mutsy iGo is dacht ik erg klein op de vouwen terwijl de maxi cosi erg groot was. Daar moet ook rekening mee gehouden worden als je geen grote auto wilt maar je wel auto, kinderwagen en baby mee wilt nemen :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:14

Hier een(deels 2) 307. Een grijskenteken. Maar ook ervaring met de "personen" uitvoeringen. O.a, omdat mijn schoonouders er eentje hebben, maar ook omdat dit niet onze eerste(en hopelijk ook niet de laatste) 307 is. Ook een station. Ruime kofferbak.

Maar ik kan je ook zeker aanraden om te gaan kijken naar een autokennel. Zo kan de hond dus al niet vanuit de kofferbak de bank op, maar vooral zo zit je hond ook (relatief) veilig. Als je je hond in de kofferbak zet, en je krijgt een bezoeker achterin(aanrijding) verdwijnt bij de meeste auto's toch best een deel kofferbak. En met een beetje pech ook een (deel) hond.. zeker als ie lekker door heel die ruime kofferbak geslingerd kan worden en dan nog alles van de kinderwagen er nog eens op af komt..
voordeel van een degelijke auto kennel is dat de hond juist compact opgesloten zit. Dus niet alle kanten op kan vliegen. En dat je dus verder je kinderwagen en/of boodschappen nog makkelijk kwijt kan. Want hij zit toch in een kennel.
En is je hond eens vies na een wandeling, hoef je alleen de kennel(en hond :') ) schoon te maken. Auto blijft vrij schoon. Geen kwijl of truien aan haar in de auto.

Wij hebben onze staffords ook in kennels zitten en kan het echt iedereen aanraden. Mits je wel een degelijke pakt en niet eentje die je zelf al helemaal in elkaar kan vouwen. Of waar je zelf een trap tegen aan geeft en dat ding gelijk buigt en breekt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:25

Florenc schreef:
Mazida schreef:
Misschien moet ik maar over mijn angst voor een grote auto heenzetten :') en gewoon een hoop testritten gaan maken. Maar sommige modellen spreken me al wel aan, de Dacia Sandero ziet er ook wel leuk uit en heeft veel ruimte achterin.

Ga inderdaad eens een testritje maken. Ik vind persoonlijk de kofferruimte van de Sandero vrij klein. Mijn ouders hebben zo eentje, en hun border pas er nét in, maar dat is wel vrij krap... en dan geraakt er niets meer bij. Als ik dat vergelijk met mijn Octavia, die misschien 60cm langer is, dat is toch dag en nacht verschil qua ruimte.

Je kan ook eens kijken naar auto's waarvan de achterbank er gedeeltelijk uit kan, of volledig omhoog geklapt kan worden. Dan kan je je kindje op één deel van de achterbank zetten, en de kinderwagen aan het gedeelte zetten waar je normaal je andere zitplaats hebt. Ik denk dat bv van Skoda de Roomster en de Yeti zoiets hebben, of bij honda (Jazz). Zoiets:

http://image.motortrend.com/f/photo_gallery/hatchbacks/1109_2012_honda_fit_sport_photo_gallery/34797421/2012-honda-fit-rear-seat-fold.jpg

Maar geloof me, alles went. Ik ben jarenlang mijn Yaris gewoon geweest. Tegenwoordig manouvreer ik vlot met mijn Octavia, en en met de VW transporter op het werk :+

De verso kan dat inderdaad ook :) die heeft 3 losse stoelen achterin die je ook nog kan schuiven naar voor/achter.

TS: let vooral op je eigen/bijrijders beenruimte als het stoeltje achter je stoel/bijrijdersstoel staat :) daar ga je snel de mist mee in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:51

Ik heb een Nissan Almera en die lijkt me prima voldoen aan jouw eisen. Ruimtelijke achterbank en grote achterbak, vooral heel diep waardoor er heel veel in past.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:22

Hou er wel rekening mee dat ze isize norm willen gaan verplichten. Dit betekend dat de kleine dus niet meer voorin kan. De vraag is ook of je dit moet willen omdat gebleken is dat isofix en helemaal de isize stoelen het veiligste zijn.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:35

malih schreef:
Mazida schreef:
@Sannens, past er een hond in de kofferbak van een Opel Corsa?

Ja dat past. Onze golden retriever en onze kruizing dwerg snauzer zitten samen in de kofferbak. Buggy ligt dan op de achterbank en ons zoontje in de stoel er naast.

Ja, de kofferbak van de nieuwere Opel Corsa's zijn echt heel ruim. Wij hebben er eentje uit 2008 en die zijn echt heerlijk. Ook op de achterbank kan ik zonder problemen zitten. Veel auto in een kleiner formaatje!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:57

Mijn vader rijdt ook in een skoda fabia. Ik vind het een hele fijne auto. Ruim van binnen, behoorlijke achterbak, maar niet zo extreem groot. Ik vind skoda ook wel een betrouwbaar merk.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:11

Ik heb hem nog niet voorbij zien komen, maar ik rij zelf in de nieuwe hyundai tucson. Prijs-kwaliteit een heel goede aanrader en je hebt er best veel plaats in. De achterbank is heel ruim en de koffer ideaal om een hond mee te nemen. Mijn hond (Berner-sennen) rijdt ook altijd mee. Ook een hoge auto zodat je makkelijk een kindje in de auto kan zetten. En je zit zelf lekker hoog, wat ik persoonlijk zalig vind! Hij is wel groter dan de standaard auto, maar hij rijdt zalig. Zeker eentje om eens mee te gaan testrijden!

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:05

Ik zal je in ieder geval willen aan raden om een auto te kopen met isofix. Wij hebben een toyota auris en een tweeling. Achterbank kan apart van elkaar naar voren geklapt worden. Misschien is dat iets?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:08

Ik ben van een Suzuki Alto naar Opel Astra Station gegaan. Went heel snel kan ik je vertellen.

Ik zou persoonlijk wel voor een station gaan. Naast je hond moet er waarschijnlijk ook een kinderwagen in de auto passen en dan is een flinke kofferbak toch echt wel heel prettig.
Je zou ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Skoda Fabia station, die zijn niet zo heel enorm.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:49

Wij hebben een ford mondeo. Heerlijke auto. In de kofferbak een verdeelrek dus aan de ene kant een grote oudduitse herder en aan de andere kant de kinderwagen. Achterbank is ook ruim en passen perfect 2 zitjes met isofix.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:52

Ik heb pas een Subaru Impreza gekocht.
Hele fijne, ruime auto maar niet té groot.
Ik heb een 5 deurs stationmodel, dus niet zo'n "raceauto" wat iedereen denkt bij het horen van Impreza haha.
Zeer ruime kofferbak waar je met gemak 2 grote honden in kwijt kan, en genoeg plaats op de achterbank voor 1 of meerdere kinderen.
(Al wordt deze ruimte bij mij alleen gebruikt voor paardenspul en boodschappen lol)

Mijn vader heeft een Ford Mondeo, ook stationwagen maar die is erg groot en lang. Wel veel ruimte daardoor natuurlijk, maar die kom je in de gemiddelde parkeergarage niet zo snel kwijt, die van mij dan weer wel.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:53

Ik heb zelfs een peogot 207. Past de hond prima achterin, en zitten er vaak zat met zijn 2en in, helemaal als je een 5 deurs neemt :j achterin zit bij mijne ook isofix

Ik heb een stafford en die ligt er ruim in. Soms gaat de herder er ook bij in maar das alleen voor kleine stukjes :j

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jester_ op 27-09-17 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:53

Wij hadden een peugeot 207 SW, kleine maar toch ruime auto, enorme laadbak waar dus makkelijk een kinderwagen en nog veel meer in kwijt kon. Toen kindjelief echter langere benen kreeg bleek de beenruimte op de achterbank wel wat krap achter de bestuurdersstoel, dus nu hebben we een nog veel ruimere Nissan Primera. Maar nu ze nog verder gegroeid is en geen buggy/ kinderwagen meer nodig heeft is deze misschien wel weer TE ruim, dus een volgende auto mag wel weer een slagje krapper worden :')

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:02

Chiave schreef:
Ik lees dat je niet aan een grote auto wil, maar màn wat ben ik blij met mijn Volvo 245 uit 1992. Dat is dan wel een ouwe bak, maar de stations van Volvo zijn over het algemeen toppertjes. Ik heb zelf een baby en op dit moment geen hond, maar die komt er op den duur wel bij. Ik heb deze auto ook gekocht om in principe een baby en een Deense Dog mee te kunnen vervoeren, maar het werd uiteindelijk een naaktkat met dwerggroei. :+ Goed, to the point: de baby moet ook in de wagen, denk ik? Ik kan mijn wagen, verzorgingstassen, boodschappen en andere spullen allemaal kwijt in mijn achterbak. Dan heb ik nog een achterbank en dan komt mijn zoontje naast mij op de bijrijdersstoel, maar hij zou ook op de achterbank kunnen. M. zit naast mij omdat ik geen airbags in mijn Volvo heb. Ik vond het ook doodeng om van een V40 D2 naar een 245 te gaan, maar ik was binnen een week gewend en schuif mijn auto over tussen en in. Keren, draaien... Even wennen en gaan met de banaan. Heerlijk, die ruimte.

Mee eens! Zou toch eens serieus overwegen om voor een stationwagen achtig model te gaan.
Wij hebben een Peugeot 307 SW. Met onze baby én hond zou ik toch echt geen kleinere auto willen. Baby op de achterbank samen met luiertas en bak van de kinderwagen. In de achterbak de hond en het onderstel van de kinderwagen. Natuurlijk past dat ook allemaal wel in een kleinere auto, maar dan wordt het wel een stuk meer passen en meten.

Succes met je zoektocht!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:11

Als de Twingo bevalt, waarom dan geen nieuwe Twingo? In zo een klein compact/hoog modelletje kun je soms meer kwijt dan een grotere auto. Het ligt niet alleen aan de maat, maar ook het model en de uitvoering met bijv in 2 delen neerklapbare achterbank.

Toen onze zoon klein was hadden we een Golf en een Arosa en 2 honden. Past prima. In de Golf juist minder, want mijn man had eerst nog een muziekbox aan de hoedenplank.

Bij een grote station gaat een wagentje juist schuiven. Die hebben we vaak genoeg mee gehad en vond ik niet veel voordelen hebben. Je stopt je honden toch niet in de achterbak bij het wagentje, dus probleem blijft beetje hetzelfde. Wie/wat doe je op de voorstoel, de achterbank en de kofferbak.

Je zou voor nu je kind op de voorstoel kunnen doen, je hond in de gordel op de achterbank en dan je wagentje achterin.
Ook de kinderstoel na de maxi cosi heb ik meestal voorin gehad, omdat ik dat als ik alleen reed wel zo prettig vond.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:13

superpony schreef:
Als de Twingo bevalt, waarom dan geen nieuwe Twingo? In zo een klein compact/hoog modelletje kun je soms meer kwijt dan een grotere auto. Het ligt niet alleen aan de maat, maar ook het model en de uitvoering met bijv in 2 delen neerklapbare achterbank.

Toen onze zoon klein was hadden we een Golf en een Arosa en 2 honden. Past prima. In de Golf juist minder, want mijn man had eerst nog een muziekbox aan de hoedenplank.

Bij een grote station gaat een wagentje juist schuiven. Die hebben we vaak genoeg mee gehad en vond ik niet veel voordelen hebben. Je stopt je honden toch niet in de achterbak bij het wagentje, dus probleem blijft beetje hetzelfde. Wie/wat doe je op de voorstoel, de achterbank en de kofferbak.

Je zou voor nu je kind op de voorstoel kunnen doen, je hond in de gordel op de achterbank en dan je wagentje achterin.
Ook de kinderstoel na de maxi cosi heb ik meestal voorin gehad, omdat ik dat als ik alleen reed wel zo prettig vond.

Wij doen de hond wel in de achterbak bij het wagentje. We klappen de wagen in en dan kan de hond er prima bij! En als de hond niet meegaat kan de wagen er in zijn geheel in, ook makkelijk.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:28

Ik schrik eigenlijk wel van de hoeveelheid mensen die hun hond gewoon los (in de kofferbak) in de auto hebben, zeker nog tussen spullen..

"citaat uit de link van ''rijschool vandaag'' :

Onderzoek: hoe groot is het gevaar?
De Duitse organisatie ADAC, zusterorganisatie van de ANWB, heeft een onderzoek uitgevoerd naar het effect van het los vervoeren van een huisdier in de auto en getest welke manier van vervoeren het veiligst is. Men heeft getest met een honden-dummie van 22 kilo en een katten-dummie van 4 kilo. De dieren werden los of op diverse manieren vast in de testauto gezet, waarmee vervolgens met 50 kilometer per uur een bots-test werd gedaan.
Bij de test waarbij de dieren los in de auto zaten, was duidelijk dat zij door de hele auto geslingerd werden. De hond die vanaf de hoedenplank gelanceerd werd bij de klap, vloog tegen de hoofdsteun en leuning van de bestuurdersstoel. Bij deze snelheid kreeg de dummie ‘Waldi’ een impact van zo’n 25 keer zijn eigen gewicht, in dit geval dus zo’n 550 kilo. Als het een echte hond geweest was, had hij de klap niet overleefd en was ook de bestuurder gewond geweest. Als de hond met deze snelheid tegen het hoofd van de bestuurder of bijrijder terecht komt, zijn de gevolgen ook voor hen zeer ernstig. Ook een kleine hond of een kat komt hard aan: de kat van 4 kilo krijgt bij een botsing met 50 km per uur een impact van 100 kilo!

http://www.doggo.nl/artikelen/praktisch ... n-de-auto/
http://www.rijschoolvandaag.nl/nieuwsar ... n-de-auto/
https://www.ohra.nl/community/hond-in-auto/
https://www.puppyopvoeden.nl/hond-in-de-auto-vervoeren/
https://www.licg.nl/uw-huisdier-in-de-auto/

En heel eerlijk, dan nog niet te spreken van alles wat er dus met de hond los in de auto gezet word. Hond tussen de spullen van de kinderwagen?