Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
chocobroodje schreef:Als je zoiets wilt moet je niet in Nederand zijn maar eerder richting frankrijk/spanje/ierland etc kijken daar zijn ze veel minder streng in wat je kunt doen opje eigen stuk grond.
Hier houden ze graag alles strak en recht en zeker nieuwbouw zijn veel regels aan verbonden (en dus kosten) Bovendien is grond ook veel goedkoper op het Ierse platteland dan hier in friesland bv
We hebben vorig jaar in Ierland 1800m3 land gekocht met een half af huis erop (wind/waterdicht rest moet nog gedaan worden) daar koop je hier nog geen garage voor.... DUs ik zou zeggen trek europa in en zoek een leuk plekje
Schuur_ schreef:Ik zou zeggen, zoek een oud huis met een lap grond en verbouw dat! Alleen de grond kost al enorm veel en je moet het hele proces nog door voor aansluitingen ed. Als je verbouwd heb he wel de mogelijkheid om ev een wooncontainer neer te zetten voor de eerste tijd te overbruggen
Lillith24 schreef:Ik heb je openingspost gelezen en een aantal reacties en in mij kwam gelijk de optie Tiny House op. Heb je je daar al in verdiept? Voor 20.000 - 50.000 kun je klaar zijn en je kunt m ook moveable maken, een standplaats op een natuurcamping huren waar je het gehele jaar mag staan en wonen en waar je in de buurt je paarden kunt weiden... Is dat niet iets? Er is een complete beweging, google maar eens (of Pinterest)
estja schreef:@Darah, wij hadden ons vorige huis zelf compleet gerenoveerd maar dat valt niet te vergelijken met zelf bouwen. Mijn vriend heeft 20 jaar in de bouw gewerkt en 2 vrienden die helpen ook.
Verder dachten we ook een goede begroting te hebben gemaakt maar achteraf is dat een lachertje. Het kost altijd meer, er komen onverwachte zaken bij of de prijs is gestegen. En dan halen wij echt wel dingen van internet af en kijken op koopjes.
Verder ben je sommige zaken gewoon verplicht. Zo moesten wij van tevoren sonderen. Heb je niks aan maar moet wel en kost geld. Omgevingsvergunning, hup, paar duizend euro.
Architect, aansluiten electra, water en evt. gas, cai. Paar duizend euro.
sflj schreef:Palmera schreef:Ik heb nog nooit een huis gebouwd en dat zal ik ook niet doen.
Hou rekening met dat het de gemeente is die grond verkoopt en vergunningen verstrekt. Die gemeente verteld hoe groot jouw huis móét worden. En of hij links of rechts op je perceel móét staan. De gemeente geeft aan in welke stijl het huis gebouwd móét worden. En welke materialen en kleuren jij móét gebruiken.
De gemeente verteld jou ook wanneer het af móét zijn. Dus stukje bij beetje afbouwen kun je vergeten.
Kortom het word jouw huis, mede-bepaald door een ander. Denk hier niet te licht over en laat je héél goed informeren.
Wat een onzin! Als je het nog nooit hebt gedaan, niet weer van hoe en wat; waarom schrijf je dan zoiets?
Je kunt van heel veel verschillende instanties, bedrijven, boeren en particulieren grond kopen!
En in principe kun je bedenken wat je wilt, zolang je je aan een aantal basisregels houdt.
Daarnaast is niet alles, overal toegestaan en dát kun je weer gewaar worden bij de gemeente, waar je je bouwvergunning aanvraagt.
Gewoon een perceel zoeken waar je op mag bouwen en in die gemeente uitzoeken wat wel en niet mag.
bruintje123 schreef:dit soort huizen staan er toch wel meer in limburg.
Geen lap grond maar wel lekker de paarden aan huis.
http://www.funda.nl/koop/posterholt/hui ... straat-25/
Deze 3 ton met wel een weer meer grond, even flink wat verbouwen en je woont er mooi
http://www.funda.nl/koop/schinveld/huis ... straat-58/
Maar minder dan 3 ton lukt inderdaad niet.
bello2005 schreef:limburg en heb al enkele gronden gezien voor minder dan 2 ton.
ik weet niet of dat wel helemaal waar is. want hier in het dorp heeft bijna iedereen wel een lap grond achter het huis waar de paarden op lopen. ik neem aan dat dat ook gewoon 'bouwgrond' is
1 grote stal wat vast gekoppeld is aan het huis
bruintje123 schreef:Omdat ze dat niet in het straatbeeld vonden passen. Wat onzin was want er stond niet een hetzelfde huis.
Waarom koop je in Limburg geen huis voor 350. Verbouw voor 50.000 en je hebt je paarden aan huis met een lap grond.
Dat er op landbouw grond op een plek waar jij dat Wilt geen bouwkavel wordt afgegeven.
joyce83 schreef:Nou we hebben evengoed een mooi huis. Andere huis was compleet anders. Achteraf was de indeling leuker maar nu hebben we aan de buitenkant meer een boerderij stijl en dat was de andere niet.
Grond hebben we van mijn ouders gekocht en wij hadden eigenlijk vooral zoiets als we maar iets mogen bouwen. Dus niet echt een huis in ons hoofd van het moet perse zo of zo uit komen te zien.
Paar huizen verder hebben ze best gedoe gehad met het soort steen waar ze mee mochten bouwen.
suffie schreef:Kijk hier maar eens en je zult zien dat je al een aardige prijs moet betalen voor een stukje grond...... Die €200.000 van mij was niet zo gek hoor, tenzij je je pony's op het terras wilt plaatsen![]()
http://www.funda.nl/koop/galerij/provin ... bouwgrond/
In deze link alle huizen die in Limburg te koop staan tussen de 3 en 4,5 ton met minimaal 0,5 ha grond. Genoeg te koop en dan weet je al wat je hebt......
http://www.funda.nl/koop/provincie-limb ... erceelopp/
Urona447 schreef:Ik zou zeggen slinger google eens aan en je komt al een heel eind. Bepaal hoeveel m2 je nodig hebt voor je huis en pony en ga kijken of je daar bouwgrond voor kunt kopen.Op de websites van gemeentes vind je meer informatie over het bestemmingsplan en ook zul je moeten uitzoeken wat de kwaliteit van de grond is en of die al bouwrijp is of niet. Prijzen van huizen vind je ook op internet. Dit zijn natuurlijk gemiddelde prijzen maar die geven wel een redelijk beeld.
pinto_1 schreef:TS, je wilt voor 2 ton een zelfgebouwd/ontworpen huis, vrijstaand, aan de rand van het bos, met genoeg grond om de ponys op te laten lopen?
Dan hoor ik graag wanneer je dat gevonden hebt, kom ik in de buurt wonen.![]()
Maar serieus, ik denk dat je dit te opportunistisch inschat. Als je mensen in je vriendenkring hebt die handig zijn met (ver)bouwen, zou ik op zoek gaan naar een bouwval met grond erbij. Dat voor weinig geld opkopen, en door de handige mensen laten ombouwen.
Urona447 schreef:Neem aan dat TS 2 ton bedoeld voor de grond en 2 voor het huis?
pinto_1 schreef:Urona447 schreef:Neem aan dat TS 2 ton bedoeld voor de grond en 2 voor het huis?
Oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen, omdat ze schreef dat ze geen 3, 4 ton had. Maar dan nog zou ik eerder voor een bestaand huis gaan. Zeker als je een droomhuis wilt bouwen, met specifieke eisen, denk ik dat je toch gauw behoorlijk boven je budget gaat.
Zonnetje81 schreef:Je bouwt voor 150.000/200.000 echt niet je droomhuis. Vaak moeten de huizen in het buitengebied een bepaalde grote zijn en dan nog de stal/garage en tuin aanleggen....is allemaal nieg voor niks. Al voordat je uberhaupt aan het bouwen bent. En wij zitten er thuis middenin en ik hoor hier en daar wel eens wat voorbijkomen. Valt vies tegen.
Citaat:ik kan in mijn eentje geen 3.5 ton lenen. ik heb een goeie baan maar geen inkomen van 10.000€ pm