Eigen huis bouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: Eigen huis bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 08:40

Ik zou zeggen, zoek een oud huis met een lap grond en verbouw dat! Alleen de grond kost al enorm veel en je moet het hele proces nog door voor aansluitingen ed. Als je verbouwd heb he wel de mogelijkheid om ev een wooncontainer neer te zetten voor de eerste tijd te overbruggen

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:06

chocobroodje schreef:
Als je zoiets wilt moet je niet in Nederand zijn maar eerder richting frankrijk/spanje/ierland etc kijken daar zijn ze veel minder streng in wat je kunt doen opje eigen stuk grond.
Hier houden ze graag alles strak en recht en zeker nieuwbouw zijn veel regels aan verbonden (en dus kosten ;) ) Bovendien is grond ook veel goedkoper op het Ierse platteland dan hier in friesland bv

We hebben vorig jaar in Ierland 1800m3 land gekocht met een half af huis erop (wind/waterdicht rest moet nog gedaan worden) daar koop je hier nog geen garage voor.... DUs ik zou zeggen trek europa in en zoek een leuk plekje :)

Haal Frankrijk maar van het lijstje voor wat betreft regels. Zeker bepaalde gebieden waar ze de oorspronkelijke sfeer willen behouden zoals in de Dordogne bijvoorbeeld.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:30

Overal zijn wel regels, maar frankrijk zal aanzienlijk makkelijker zijn dan hier ;) Ik weet iig dat je in Ierland heel veel naar eigen smaak kan doen. Ook daar zijn er moeilijkere delen, maar waar wij zitten is veel mogelijk :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:40

Hier zit je ook wel aan regels gebonden idd maar vaak verschilt dat ook weer per geval en gemeente.

Bij mij als boer zijn de regels bijvoorbeeld weer soepeler dan bij een gewone pariculier.

Ook hangt het van de grootte af, soms voldoet het melden dat je iets gaat bouwen en bij grotere projecten zit je ook gewoon aan een bouwvergunning met het hele circus eromheen (en daar zijn ze ook goed in hier).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:55

Schuur_ schreef:
Ik zou zeggen, zoek een oud huis met een lap grond en verbouw dat! Alleen de grond kost al enorm veel en je moet het hele proces nog door voor aansluitingen ed. Als je verbouwd heb he wel de mogelijkheid om ev een wooncontainer neer te zetten voor de eerste tijd te overbruggen

In haar locatie is zelfs dat onder de 3 ton niet te vinden. Dan heb je de verbouwingskosten nog niet erbij geteld en heb je minder dan een hectare grond.
Onze woning is verkocht en wij zoeken in bijna dezelfde regio maar er is niks te vinden momenteel zelfs niet met minder grond (+_ 3000m2) Ook bouw grond in t dorp zelf kost al 150.000. Dan heb je nog geen steen gelegd. Voor dat budget (ze geeft aan minder dan 3 ton) een huis bouwen,laat staan met genoeg ruimte voor paarden in onmogelijk

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:03

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:11

Wij bouwen momenteel in Limburg, in eigen beheer. Maar onze kavel is niet groot genoeg voor paarden. Wel welstandsvrij en dat is heel fijn. Onze architect heeft ons een heel eind op weg geholpen. Wij bouwen niet traditioneel (understatement) en hij wist ons vaak de mensen te wijzen.

Ik vind het super leuk om ons eigen huis te bouwen maar het is vermoeiend, je moet constant beslissingen nemen over zaken waar je geen verstand van hebt, andere mensen nalopen of achter de broek zitten en geld, vooral geld meenemen. En zei ik al geld meenemen? En dat het duurder is dan je van tevoren denkt?

Wij zijn trouwens verplicht om binnen 2 jaar na aankoop van de grond te wonen. Tijdens de bouw een Woonunit of caravan neerzetten mag dan weer wel. Maar dus voor max. 2 jaar.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 11:01

Ik lees even mee.
We willen in de toekomst graag een eigen huis bouwen. Maar we zijn nu een mooi stuk grond tegen gekomen met een tussentijds huis erop, waar een huis op het terrein bijgebouwd kan worden.
Er is al veel geregeld en duidelijk vanuit de gemeente omdat de verkopers zelf een huis er naast gebouwd hebben, ook heeft mijn vriend dingen aan ons huidig huis verbouwd, dus we zijn op de hoogte van sommige haken en ogen.
We hoeven geen grond voor dieren bij het huis, enkel voor een leuke tuin.

Volgens mijn vriend kun je voor niet al te duur een huis bouwen, vooral omdat mijn vriend zelf handig is en hij heeft connecties die kunnen helpen. Maar ik ben bang dat we alsnog voor verrassingen komen te staan ;)
Dus ben vooral benieuwd wat voor budget er nodig is.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 12:03

Dit topic past beter op [HTT] Huis, Tuin en Techniek dus ik verplaats 'm even.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 12:22

Ik heb je openingspost gelezen en een aantal reacties en in mij kwam gelijk de optie Tiny House op. Heb je je daar al in verdiept? Voor 20.000 - 50.000 kun je klaar zijn en je kunt m ook moveable maken, een standplaats op een natuurcamping huren waar je het gehele jaar mag staan en wonen en waar je in de buurt je paarden kunt weiden... Is dat niet iets? Er is een complete beweging, google maar eens (of Pinterest)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 12:44

@Darah, wij hadden ons vorige huis zelf compleet gerenoveerd maar dat valt niet te vergelijken met zelf bouwen. Mijn vriend heeft 20 jaar in de bouw gewerkt en 2 vrienden die helpen ook.

Verder dachten we ook een goede begroting te hebben gemaakt maar achteraf is dat een lachertje. Het kost altijd meer, er komen onverwachte zaken bij of de prijs is gestegen. En dan halen wij echt wel dingen van internet af en kijken op koopjes.

Verder ben je sommige zaken gewoon verplicht. Zo moesten wij van tevoren sonderen. Heb je niks aan maar moet wel en kost geld. Omgevingsvergunning, hup, paar duizend euro.
Architect, aansluiten electra, water en evt. gas, cai. Paar duizend euro.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 12:49

Lillith24 schreef:
Ik heb je openingspost gelezen en een aantal reacties en in mij kwam gelijk de optie Tiny House op. Heb je je daar al in verdiept? Voor 20.000 - 50.000 kun je klaar zijn en je kunt m ook moveable maken, een standplaats op een natuurcamping huren waar je het gehele jaar mag staan en wonen en waar je in de buurt je paarden kunt weiden... Is dat niet iets? Er is een complete beweging, google maar eens (of Pinterest)

Kijk ook eens op sustainer homes. Modulair bouwen en als je wil kun je compleet off-grid.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 12:54

Lees hier veel dat er binnen een paar jaar IN het te bouwen huis gewoond moet worden. Wettelijk gezien mag je 15 jaar!! in een tijdelijk bouwwerk wonen. Wel aanvragen bij de gemeente, dan heb je tijd om je droomhuis te bouwen.
Ook hoeft je huis niet helemaal klaar te zijn, ik ken mensen die hun huis aan de buitenkant na 30 jaar nog nooit hebben afgebouwd. Geen voegwerk, dakgoten, opstap bij de voordeur (zelfs die zit bij 1 nog vast geschroefd) schilderwerk is halfslachtig. In huis is het er bij elk een droomwoning.

Ik raad je aan om hier eens te kijken naar het hoe en wat waar je mee te maken krijgt bij nieuwbouw en verbouw. http://www.bouwbesluitonline.nl/Inhoud/ ... kelsgewijs
Alle info is hier te vinden en bij de gemeente waar je wat wilt bouwen.

Ook ik raad je aan een oud huisje te kopen en deze, of platgooien of te verbouwen. Je bent goedkoper uit met aanschaf van bebouwde grond waar al een woonbestemming op ligt, de nutsvoorzieningen al liggen en vergunningen voor sloop/verbouw/uitbreiding makkelijker te krijgen zijn.
De enige die dwars kan liggen is de welstandscommissie die nogal pietlullig kan zijn betreffende kleuren van gevel, dak en kozijnen.

Betreffende geen noderne woningen naast klassieke, als je veel geld heb kan het wel degelijk. In de buurt staat een oerlelijke moderne woning in felle kleuren tussen het groen beschermt gebied met klassieke oudbouw. Echt geen porum :n Gemeente heeft daar destijds wel vergunning voor afgegeven. (vriendjes politiek speelt ook mee) En nog dichter in de buurt heeft iemand op eigen terrein een kasteel gebouwd! Ook hier weer vriendjes met... http://www.jetskefotografie.nl/pivot/entry.php?id=586
Dus ja, met de juiste kruiwagen kan je veel bereiken.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 13:42

@Aikon, bij ons staat het in het koopcontract van de grond dat we op de grond binnen 2 jaar een huis gebouwd moeten hebben en erin wonen. Dan maakt de verkoper van de grond dus regels. En voordat we gaan wonen moeten we iemand van de gemeente laten komen die bekijkt of het huis bewoonbaar is.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:13

estja schreef:
@Darah, wij hadden ons vorige huis zelf compleet gerenoveerd maar dat valt niet te vergelijken met zelf bouwen. Mijn vriend heeft 20 jaar in de bouw gewerkt en 2 vrienden die helpen ook.

Verder dachten we ook een goede begroting te hebben gemaakt maar achteraf is dat een lachertje. Het kost altijd meer, er komen onverwachte zaken bij of de prijs is gestegen. En dan halen wij echt wel dingen van internet af en kijken op koopjes.

Verder ben je sommige zaken gewoon verplicht. Zo moesten wij van tevoren sonderen. Heb je niks aan maar moet wel en kost geld. Omgevingsvergunning, hup, paar duizend euro.
Architect, aansluiten electra, water en evt. gas, cai. Paar duizend euro.

Daar ben ik dus ook bang voor..
We gaan het stuk grond toch aan onze neus voorbij laten gaan. Komt echt paar jaar te vroeg helaas :(

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:23

sflj schreef:
Palmera schreef:
Ik heb nog nooit een huis gebouwd en dat zal ik ook niet doen. :)

Hou rekening met dat het de gemeente is die grond verkoopt en vergunningen verstrekt. Die gemeente verteld hoe groot jouw huis móét worden. En of hij links of rechts op je perceel móét staan. De gemeente geeft aan in welke stijl het huis gebouwd móét worden. En welke materialen en kleuren jij móét gebruiken.

De gemeente verteld jou ook wanneer het af móét zijn. Dus stukje bij beetje afbouwen kun je vergeten.

Kortom het word jouw huis, mede-bepaald door een ander. Denk hier niet te licht over en laat je héél goed informeren. :)

Wat een onzin! Als je het nog nooit hebt gedaan, niet weer van hoe en wat; waarom schrijf je dan zoiets?
Je kunt van heel veel verschillende instanties, bedrijven, boeren en particulieren grond kopen!
En in principe kun je bedenken wat je wilt, zolang je je aan een aantal basisregels houdt.
Daarnaast is niet alles, overal toegestaan en dát kun je weer gewaar worden bij de gemeente, waar je je bouwvergunning aanvraagt.
Gewoon een perceel zoeken waar je op mag bouwen en in die gemeente uitzoeken wat wel en niet mag.

Dat ik niet zelf heb gebouwd wil niet zeggen dat ik het traject nooit verschillende keren van dichtbij heb meegemaakt. ;) En dus ook gelijk mijn redenen heb om dat niet te willen.

Natuurlijk kun je van iedereen grond kopen. Maar de vergunningen en alle voorwaarden worden tóch echt door de gemeente verstrekt en niet door de verkopende partij. En helaas, het is nou eenmaal meer moeten dan mogen als je een huis bouwt.
Dat is op zich niet erg, als binnen alle regels het droomhuis (het begrip droomhuis is natuurlijk persoonlijk) te realiseren is.

Maar ik denk dat daar in het geval van TS een beetje het probleem ligt. Het is namelijk níet een kwestie van 'gewoon' een perceel zoeken.

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:39

Mijn vriend en ik zijn nu aan het bouwen in zeeland, dan wel door een aannemer en een aantal dingen doen we zelf. Maar wat had ik het onderschat van te voren. Inderdaad de begroting van te voren is een lachertje. tel daar maar wat bij op, en dat wat is duizenden euro's. elke mini verandering kosten heel veel centjes. Ook wij hadden regels voor het bouwen, maar toch ook wel heel veel vrijheid. Zo moest het wel op een bepaalde plek staan op het kavel, en zaten vast aan bepaalde goothoogte, maar die lagen wel erg ruim dus voor ons geen probleem.
Maar hou er rekening mee dat je elke vrije dag, en zowat elke avond er mee bezig ben. Je sta er mee op en je gaat er mee slapen. Heel veel beslissingen nemen en alles goed in de gaten houden wat er gaat vaak wat mis.
Uiteindelijk dan wel een huis helemaal naar je zin tot aan de stopcontacten aan toe en daar doe je het dan toch voor :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:54

En het erge is dat je na een tijd denkt van mmmm we hadden misschien dit beter zus of zo kunnen doen.... aansluiting tv had toch misschien..... sjit vergeten zo klaar te maken dat je rol.uiken kan laten inbouwen. Etc etc.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 07:26

bruintje123 schreef:
dit soort huizen staan er toch wel meer in limburg.
Geen lap grond maar wel lekker de paarden aan huis.

http://www.funda.nl/koop/posterholt/hui ... straat-25/

Deze 3 ton met wel een weer meer grond, even flink wat verbouwen en je woont er mooi
http://www.funda.nl/koop/schinveld/huis ... straat-58/

Maar minder dan 3 ton lukt inderdaad niet.

Schinveld is en heel stuk verderop. Huis nr1 pb over.
zijn er meer hoor, iets minde grond maar als je ze bouwkundig laten keuren .....oei oei. Op foto's lijkt het alemaal heel wat. 1 huis kwam nog 90.000 bij oa doordat de stroom los in de muur gelegd is ipv buiten, gasleiding stuk pvc buis is etc . Staat in de adv dat de woning recent opgeknapt en verbouwd idd. Ja je mag alleen alles weer opnieuw doen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:36

Als een huis helemaal goed is in het buitengebied is het 5 ton of meer, in Limburg dan, in Brabant bijvoorbeeld 7 ton of meer.
Dat weet je al bij dit soort prijzen dat je er nog zo 50.000 bij moet doen om het in eerste instantie beter te hebben.
Daarom schreef ik ook, eerst nog even flink wat verbouwen.

Wij hebben zelf ook een ouder huis.
Maar wel een hele lap grond erbij.
En dat is wat er voor ons telde.
Alles in 1 keer verbouwen kunnen wij ook niet, dat gaat in delen.
Maar ondertussen wonen we heerlijk!
En dat is dan waar je voor kiest.
Zo ineens 6 ton ophoesten is voor de veel niet te doen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:45

Palmera veel word bepaald door de overheid en daar hebben gemeentes zich aan te houden. Staat allemaal beschreven in het bouwbesluit. Tot in detail. Daar valt weinig aan te tornen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:05

aikon schreef:
Palmera veel word bepaald door de overheid en daar hebben gemeentes zich aan te houden. Staat allemaal beschreven in het bouwbesluit. Tot in detail. Daar valt weinig aan te tornen.

Heb ik ergens beweerd dat dat niet zo is? :?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:05

bello2005 schreef:
limburg en heb al enkele gronden gezien voor minder dan 2 ton.
ik weet niet of dat wel helemaal waar is. want hier in het dorp heeft bijna iedereen wel een lap grond achter het huis waar de paarden op lopen. ik neem aan dat dat ook gewoon 'bouwgrond' is

1 grote stal wat vast gekoppeld is aan het huis

Wat ik hier aan de overkant zie bij een aantal percelen is dat het eerste stuk bouwgrond is en het 2de stuk (weilanden) agrarische grond, en dat is weer een stuk goedkoper.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 18:03

bruintje123 schreef:
Omdat ze dat niet in het straatbeeld vonden passen. Wat onzin was want er stond niet een hetzelfde huis.

Waarom koop je in Limburg geen huis voor 350. Verbouw voor 50.000 en je hebt je paarden aan huis met een lap grond.

Dat er op landbouw grond op een plek waar jij dat Wilt geen bouwkavel wordt afgegeven.

omdat mijn idee was om gewoon een stuk grond te kunnen kopen en dan beetje bij beetje.
ik kan in mijn eentje geen 3.5 ton lenen. ik heb een goeie baan maar geen inkomen van 10.000€ pm

maar helaas valt mijn droom dan gewoon in 100.000 stukke

joyce83 schreef:
Nou we hebben evengoed een mooi huis. Andere huis was compleet anders. Achteraf was de indeling leuker maar nu hebben we aan de buitenkant meer een boerderij stijl en dat was de andere niet.

Grond hebben we van mijn ouders gekocht en wij hadden eigenlijk vooral zoiets als we maar iets mogen bouwen. Dus niet echt een huis in ons hoofd van het moet perse zo of zo uit komen te zien.

Paar huizen verder hebben ze best gedoe gehad met het soort steen waar ze mee mochten bouwen.

ooh wat erg eigelijk. voor mij zou dat echt een dumper zijn.

suffie schreef:
Kijk hier maar eens en je zult zien dat je al een aardige prijs moet betalen voor een stukje grond...... Die €200.000 van mij was niet zo gek hoor, tenzij je je pony's op het terras wilt plaatsen :o

http://www.funda.nl/koop/galerij/provin ... bouwgrond/

In deze link alle huizen die in Limburg te koop staan tussen de 3 en 4,5 ton met minimaal 0,5 ha grond. Genoeg te koop en dan weet je al wat je hebt......

http://www.funda.nl/koop/provincie-limb ... erceelopp/

thanks

voor mij hoeft het geen half hectare zijn.
maar zal eens zien wat ik kan vinden op de site wat je me hebt doorgestuurd

Urona447 schreef:
Ik zou zeggen slinger google eens aan en je komt al een heel eind. Bepaal hoeveel m2 je nodig hebt voor je huis en pony en ga kijken of je daar bouwgrond voor kunt kopen.Op de websites van gemeentes vind je meer informatie over het bestemmingsplan en ook zul je moeten uitzoeken wat de kwaliteit van de grond is en of die al bouwrijp is of niet. Prijzen van huizen vind je ook op internet. Dit zijn natuurlijk gemiddelde prijzen maar die geven wel een redelijk beeld.

ga ik eens zien op de site van de gemeente etc.

pinto_1 schreef:
TS, je wilt voor 2 ton een zelfgebouwd/ontworpen huis, vrijstaand, aan de rand van het bos, met genoeg grond om de ponys op te laten lopen?
Dan hoor ik graag wanneer je dat gevonden hebt, kom ik in de buurt wonen. ;)

Maar serieus, ik denk dat je dit te opportunistisch inschat. Als je mensen in je vriendenkring hebt die handig zijn met (ver)bouwen, zou ik op zoek gaan naar een bouwval met grond erbij. Dat voor weinig geld opkopen, en door de handige mensen laten ombouwen.

joa idd, ik denk dat dat dan beter is. als ik al lees welke regels er allemaal toegepast worden. word mijn droom huis dus echt nix..

ik wist ook niet zo wat ik er van moest denken... ' het mijn droom even delen'

Urona447 schreef:
Neem aan dat TS 2 ton bedoeld voor de grond en 2 voor het huis?

joa zoiets, maar je hebt ook goedkopere bouwgronden met genoeg ruimte. je moet alleen door blijven zoeken haha

pinto_1 schreef:
Urona447 schreef:
Neem aan dat TS 2 ton bedoeld voor de grond en 2 voor het huis?

Oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen, omdat ze schreef dat ze geen 3, 4 ton had. Maar dan nog zou ik eerder voor een bestaand huis gaan. Zeker als je een droomhuis wilt bouwen, met specifieke eisen, denk ik dat je toch gauw behoorlijk boven je budget gaat.

dat het duur word, geloof ik. maar zoals hier boven al eens word verteld dat het een max aantal jaar maar mag duren voor te bouwen houdt het voor mij dan zo wie zo al op

Zonnetje81 schreef:
Je bouwt voor 150.000/200.000 echt niet je droomhuis. Vaak moeten de huizen in het buitengebied een bepaalde grote zijn en dan nog de stal/garage en tuin aanleggen....is allemaal nieg voor niks. Al voordat je uberhaupt aan het bouwen bent. En wij zitten er thuis middenin en ik hoor hier en daar wel eens wat voorbijkomen. Valt vies tegen.

dat heb ik inderdaad in de gaten ... ik meende inderdaad dat het veeeel makkelijker zou zijn.
helaas

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:10

Citaat:
ik kan in mijn eentje geen 3.5 ton lenen. ik heb een goeie baan maar geen inkomen van 10.000€ pm

Gelukkig (voor velen) hoef je geen 10.000 E per maand te verdienen om 3,5 ton te kunnen lenen.

De meeste mensen hebben toch 2 salarissen (of 1 1/2) nodig om een redelijke hypotheek te kunnen krijgen.