Een huis kopen, hoe werkt dat? (Hypotheek etc)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:57

Simbaa schreef:
Dat ligt echt heel erg aan je werkgever. Bij mij op het werk gaat dat helaas echt niet zo maar.
Maar je hoeft toch niet perse een intentieverklaring te hebben om je inkomen (deels) mee te kunnen laten tellen? Ik dacht dat je dan alleen niet je gehele inkomen mee mocht rekenen. (Maar wellicht heb ik het helemaal fout :D )

Wat heeft jouw werkgever als argument aangedragen om het niet te doen?

Hoeft inderdaad niet, maar dan kan je wel minder lenen volgens mij. Dan gaan ze het loon van de voorbije 3 jaren middelen.

Bij mij is dat erg ongunstig. Ik zit nu in het proces van een contract, na uitzendbasis. Dus ik baal nu even enorm, ik weet nog niet hoe ze hier over intentieverklaring denken. Als ze dat niet doen, wil ik toch uitzend blijven en aan de hand van een perspectiefverklaring een huis kopen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:04

Janine1990 schreef:
solarpleure schreef:
Nee, dat viel mee he ;)
En die heb ik uiteraard ook, Allianz, Reaal, Argenta, eigenlijk de meeste verzekeringsmaatschappijen die ook hypotheken aanbieden.

Aaah dankjewel! Zijn volgens mij niet de verstrekkers die bij mij meteen bovenkwamen bij het adviesgesprek.
Nee, viel enorm mee inderdaad!

Wij zitten met onze hypotheek bij Bank of Scotland. Niet te verwarren met Royal BoS.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:06

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:02

M_D_H schreef:
Klop, maar daar zitten ook weer haken en ogen aan.

Wat ook handig is om mee te rekenen is de schulden die je al hebt.
Ik heb een stufischuld, maar een lease auto telt daarin ook al mee :)

Oh en vergeet de "Koop nu een auto, betaal de helft en betaal over 3 jaar de andere helft met 0 % rente niet!"

Simbaa

Re: Een huis kopen, hoe werkt dat? (Hypotheek etc)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 15:06

Studieschuld is inderdaad flink aanwezig, maar opzich verwachten we daar niet te veel problemen van. Al weet ik eerlijk gezegd niet hoe ze die meeberekenen? In ieder geval bij de rekentools op internet kwamen we dan nog steeds op een prima hypotheek bedrag uit :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:23

Simbaa schreef:
Studieschuld is inderdaad flink aanwezig, maar opzich verwachten we daar niet te veel problemen van. Al weet ik eerlijk gezegd niet hoe ze die meeberekenen? In ieder geval bij de rekentools op internet kwamen we dan nog steeds op een prima hypotheek bedrag uit :)

Mijn adviseur wilde het niet meerekenen omdat het af te betalen bedrag echt klein is en uit de hypotheekrenteaftrek te halen is zeg maar. Op de balans dan.
Hoe en wat precies????

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:24

De hypotheek adviseur kan je zeker verder helpen, maar zorg dat je je zaken op orde hebt;
- Jaaropgave; weet wat je inkomen is!
- Overzicht al je schulden / alles wat je op afbetaling hebt. Ook rekeningen / creditcards waar je rood op kan / mag staan zullen het bedrag dat je kan lenen drukken.
- Werkgeversverklaring / intentieverklaring; ga na of je die kan krijgen. Als je werkgever niet bereid is die af te geven kan dat je maximale leenbedrag drukken.
- Maximale maandlasten; bereken / bedenk voor jezelf wat je per maand maximaal kan / wil kwijt zijn aan je huis. Bedenk dat er altijd nog kosten bijkomen; opstal verzekering / inboedelverzekering / energiekosten / afvalstoffen ontheffing etc.
Als je samen met een partner een huis koopt zal je ook een levensverzekering moeten afsluiten, dat eisen bijna alle hypotheek verstrekkers.
- Eigen inbreng; Bedenk wat je zelf mee wil / kan financieren. Behalve het huis zelf heb je nog de kosten van de hypotheek adviseur, de notaris, taxatie (dat moet bij vrijwel iedere hypotheek) en eventueel bouwkundige keuring etc. Daarbij moet je natuurlijk nog wel wat overhouden voor het inrichten / opknappen en vergeet ook niet de kosten van het verhuizen zelf.

En vergeet héél gauw die hypotheek in 1 week onzin. Heel leuk dat het in 1 week kán, in de praktijk duurt het rustig 2 maanden.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:22

Wij hadden dus wel binnen een week alles rond.
Ze bedoelen binnen een week na inleveren en ontvangst van ALLE stukken.
Dus dan hoeven ze alleen nog akkoord of niet te geven.

Verder een goeie tip die wij kregen van een aankoopmakelaar: taxeren pas nadat je eruit bent met onderhandele n,of te wel pas kosten maken nadat je eruit bent over de prijs

Je (openings)bod doen:
- ovb taxatierapport/bouwkundige keuring
- datum wanneer je uiterlijk de sleuteloverdracht doen
- ovb hypotheekfinanciering + indien van toepassing NHG
- Event spullen ter overname
- notariskeuze koper

Ook moet je een lijst van zaken hebben (wat er wel en niet ter overname is,achterblijft enz)
En vragenlijst deel b (verborgen gebreken enz)

Van te voren kun je de woz waarde al opvragen via https://www.wozwaardeloket.nl

Ook kun je gerust vragen waarom ze weg willen en dus ook per wanneer, of er andere biedingen zijn enz.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:43

Ik heb recent mijn eerste huis gekocht, en het geregel viel me soms ook tegen haha.

Ik heb mijn hypotheek binnen een week gekregen toen het was aangevraagd. Was een keer op oriëntatie gesprek geweest, en nadat mijn bod geaccepteerd was, ben ik alles gaan regelen. Bouwkundig onderzoek, taxatie, werkgeversverklaring, koopcontract etc. Toen de bank dat allemaal gekregen had hebben we besproken wat voor hypotheek ik wilde, wat ik zelf in zou leggen en dergelijke, toen de aanvraag ingediend en toen was het snel geregeld. Eerlijk is eerlijk, ik heb ook wel een goedkoop huis haha, dus geen enorm bedrag.
Ik heb ook nog bij een andere bank geïnformeerd en die hadden het over een looptijd van 6-8 weken minimaal normaal gesproken. Die tijd had ik niet en als het bij een ander tegen dezelfde rente sneller kan... tja..
Hoe snel je alle documenten hebt ligt een beetje bij jezelf. Heb gemerkt dat taxatie en keuring zo geregeld kunnen zijn.

Zoals JenniferU noemt is het bij mij dus ook gegaan. Net als eerst bod doen en akkoord krijgen, en dan pas kosten gaan maken en ovb financiering en evt keuring.

Ik heb het webinar via Libero ook gevolgd, krijg je ook nog wat leuke tips over onderhandelen enzo.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:44

Janine1990 schreef:
Waarom durfde je zelf geen vragen te stellen? En wat voor kritische opmerkingen had je aankoopmakelaar? Wie gingen er nog meer mee naar bezichtigingen?

Hypotheekadviseur heb ik inderdaad :j Heel erg prettige vent, heb ik inderdaad wel een klik mee.

Het is niet zo dat ik niks durfde te vragen, maar ik was het overzicht enorm kwijt en wist niet waar ik moest beginnen waardoor ik me erg ongemakkelijk en warrig voelde en dus veel dingen niet heb gedaan/gevraagd. Daarnaast voelde ik me totaal niet op mijn gemak bij de verkoopmakelaar en ik had het idee dat hij alles heel erg inkleurde omdat hij door had dat wij er toch geen verstand van hadden. :+ Als je wel een goede klik hebt met de verkoopmakelaar én gelijk het goede huis hebt kan ik me voorstellen dat je geen aankoopmakelaar zou aannemen. Bij ons telde ook nog mee dat we naar een nieuwe stad gingen verhuizen, dus iemand met goede kennis van zaken is dan wel prettig, dat zijn ook allemaal overwegingen om mee te nemen bij kiezen wel/geen aankoopmakelaar. :) Maar ik kon ook een boel (ook niet-financiële) vragen over het proces bij onze hypotheekadviseur kwijt hoor! Dat was ook erg fijn.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:57

Dorien66 schreef:
TS, misschien al genoemd, maar liever dubbel dan niet, ga hier een tijdje meelezen: [HTT] [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Vandaar dat ik hier een slotje plaats. Op HTT staat een centraal topic waar je al je vragen omtrent aankoop etc kunt stellen. Ook staat hier al enorm veel informatie in.
Om het forum overzichtelijk houden plaats ik hier een slotje.