Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 10:20

Ik heb nog geen slimme meter; echter hebben buren(gisteren gecheckt) een verbruik van 1800 en 1500m3(bij een 3 en 2 persoons huishouden). Ik zal het overleggen donderdag, of het kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:23

Wildgirl schreef:
Ik heb nog geen slimme meter; echter hebben buren(gisteren gecheckt) een verbruik van 1800 en 1500m3(bij een 3 en 2 persoons huishouden). Ik zal het overleggen donderdag, of het kan

Zou ik inderdaad even laten uitzoeken! Heb ook geen idee of het kan. Bij mij waren het 15 nieuwe woningen, alles was verwisseld... Konden ze mooi puzzelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:26

amoj schreef:
Heb je een slimme meter?

Had ook torenhoog verbruik, nieuwbouw woning. Was bijna nooit thuis maar moest elke maand 100 euro betalen. Bleek dat mijn meter aan die van de buren gekoppeld was en andersom...

lol, een slimme meter meet niet uit waar de aansluiting naar toe gaat, of wat erop aangesloten is amoj..
slim betekent alleen maar dat het aparaat kan communiceren met de netwerkbeheerder.. ding kan vanaf afstand worden uitgelezen.. dat maakt het apparaat slim..

zelfs als er vanuit de provinciale energiebedrijfjes een fout is gemaakt met het administratief verwerken van de aansluitingen en woningen, dan nog is 3000 kuub onverklaarbaar.. want dan zou het verbruik bij de buren vandaan komen.. die hetzelfde type huis hebben ;).

ook is er geen sprake van een 'bijgebouw', of a/b/c/d/ woning met gedeelde voorzieningen (anders had er wel een belletje gaan rinkelen toen ik vroeg naar een kas of schuur). als er een woning zou zijn, die vroegahhh onderdeel was van de woning, dan kan het zijn dat daar een tussenmeter staat.. zo'n tussenmeter is eigendom van de persoon zelf en de hoofdmeter registreert dan beide gebruiken, eigenaar van hoofd en tussenmeter rekenen met elkaar het verbruik af. heullll vroegah, werden de tussenmeters wel eens opgevoerd bij de provinciale energiebedrijven waardoor die een eigen meter hadden.. Doordat energiebedrijven samengingen, administraties samengevoegd, houtje touwtje met diverse systemen, is het zeer zeker zo dat er bepaalde probleemhuizen/wijken zijn ontstaan in Nederland, waar de tussenmeter ineens als echte meter in de administratie stond.. dus alsof die het verbruik rechtstreeks van het net kregen.. daarnaast kreeg de hoofdmeter nog altijd de volle rekening..

maar dit hierboven kun je rustig afstrepen als optie.. Deze constructies zijn echt al heel oud.. ze bestaan nog als in zijnde hoofd en tussenmeter maar tussenmeters worden niet meer opgevoerd, echt eigendom en issue van de eigenaar van de hoofdmeter en ts geeft aan dat er geen andere objecten meeverwarmd worden (die geen eigen aansluiting zouden hebben).. De probleemwijken/huizen zijn van veel eerdere data dan midden jaren 80 en zijn vaak, verenigingscomplexen en campings.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:28

elenaMM77 schreef:
maar je stookt toch niet op temperatuur, maar op behagelijkheid Sabbientje?
Met een draaithermostaat misschien wel.

maar mijn thermostaat regelt de temperatuur in huis.
Rond bepaalde tijden gaat mijn kachel aan en en uit.
Zodat het huis warm is als ik thuiskom van mijn werk of wanneer ik 's ochtends uit mijn bed kom.
En dat is gewoon een bepaalde temperatuur en als ik het koud heb, zet ik hem iets hoger, maar vaak is de ingestelde temperatuur behagelijk genoeg.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:33

Wij hebben hier eenzelfde probleem gehad.
Echter was bij ons de meter behoorlijk van slag. Monteur had het nog niet eerder gezien.

Wij hadden als test de gaskraan dicht gedraaid snachts. Meterstand van te voren opgenomen en toen s ochtends was ie opgelopen. Zonder dus maar een mogelijkheid tot gasverbruik want de kraan zat dicht.

Meter is vervangen en nu is het prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:34

elenaMM77 schreef:
amoj schreef:
Heb je een slimme meter?

Had ook torenhoog verbruik, nieuwbouw woning. Was bijna nooit thuis maar moest elke maand 100 euro betalen. Bleek dat mijn meter aan die van de buren gekoppeld was en andersom...

lol, een slimme meter meet niet uit waar de aansluiting naar toe gaat, of wat erop aangesloten is amoj..
slim betekent alleen maar dat het aparaat kan communiceren met de netwerkbeheerder.. ding kan vanaf afstand worden uitgelezen.. dat maakt het apparaat slim..

zelfs als er vanuit de provinciale energiebedrijfjes een fout is gemaakt met het administratief verwerken van de aansluitingen en woningen, dan nog is 3000 kuub onverklaarbaar.. want dan zou het verbruik bij de buren vandaan komen.. die hetzelfde type huis hebben ;).

ook is er geen sprake van een 'bijgebouw', of a/b/c/d/ woning met gedeelde voorzieningen (anders had er wel een belletje gaan rinkelen toen ik vroeg naar een kas of schuur). als er een woning zou zijn, die vroegahhh onderdeel was van de woning, dan kan het zijn dat daar een tussenmeter staat.. zo'n tussenmeter is eigendom van de persoon zelf en de hoofdmeter registreert dan beide gebruiken, eigenaar van hoofd en tussenmeter rekenen met elkaar het verbruik af. heullll vroegah, werden de tussenmeters wel eens opgevoerd bij de provinciale energiebedrijven waardoor die een eigen meter hadden.. Doordat energiebedrijven samengingen, administraties samengevoegd, houtje touwtje met diverse systemen, is het zeer zeker zo dat er bepaalde probleemhuizen/wijken zijn ontstaan in Nederland, waar de tussenmeter ineens als echte meter in de administratie stond.. dus alsof die het verbruik rechtstreeks van het net kregen.. daarnaast kreeg de hoofdmeter nog altijd de volle rekening..

maar dit hierboven kun je rustig afstrepen als optie.. Deze constructies zijn echt al heel oud.. ze bestaan nog als in zijnde hoofd en tussenmeter maar tussenmeters worden niet meer opgevoerd, echt eigendom en issue van de eigenaar van de hoofdmeter en ts geeft aan dat er geen andere objecten meeverwarmd worden (die geen eigen aansluiting zouden hebben).. De probleemwijken/huizen zijn van veel eerdere data dan midden jaren 80 en zijn vaak, verenigingscomplexen en campings.

Ze hebben mij toen uitgelegd dat ze inderdaad vanaf afstand uitlezen. Dat bij mijn meter huisnummer twee stond(ik ben nummer 1). En bij de buren die op twee wonen stond nummer 1.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:34

Is de kruipruimte ook nagelopen? Misschien is er wel een aftap naar een andere woning, buren of verder?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:35

amoj schreef:
Wildgirl schreef:

Zou ik inderdaad even laten uitzoeken! Heb ook geen idee of het kan. Bij mij waren het 15 nieuwe woningen, alles was verwisseld... Konden ze mooi puzzelen.

is niet zo'n puzzelwerk als het lijkt lol, is alleen erg schudden voor de betreffende afhandelaar om afwijkende werkwijze te kunnen en mogen toepassen..

echter, alle jaarverbruiken zijn dan binnen de normale range.. alleen er kunnen wel wat verschillen in zitten.. paar honderd kuub gas, of 1000-2000 kwh electra.. het vervelende is van zo'n situatie is dat er dan ook administratief echt mee geklooid wordt, omdat meternummers niet met huishoudens overeenkomen..

Alles verwisseld geeft vooral administratief een hoop gesodemieter want het kan letterlijk jaren duren voor het in kaart is dat er veel huishoudens uit 1 regio hetzelfde issue hebben, dat meternummer en huisnummer niet overeenkomt. hierdoor krijg je veel schattingen, veel nieuwe nota's, veel correcties.. en een jaar later is het doodleuk weer verkeerd.. Als dit jarenlang doormoddert dan kan er een verschil ontstaan dat duizend of zelfs duizenden euro's gaat kosten aan verbruik dat niet in rekening is gebracht terwijl dat wel had gemoeten, of wel in rekening gebracht waar dat niet had gemoeten..

zo'n administratieve jungle kenmerkt zich echter niet door een stabiel hoog verbruik :(..

lol.. waar woonde jij toen ergens amoj? ik had een 'projectje van 22 adressen zelfs'. en omdat dit ook nog eens een flat betrof waar mensen begeleid woonde heb ik uiteindelijk maar 22 dossiers aangelegd en vanuit het hoge noorden naar bijna het zuiden afgereisd met een pak aan afspraken met de diverse bewoners en begeleiders, om alle meternummers en standen zelf te checken... heeft ook jarenlang in het systeem een dikke popup gestaan daarna met: AFBLIJVEN van meter, meternummer en eventuele betalingsregeling contact opnemen met..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 19:03

Update: 7 kuub verbruik in 10 uur tijd. Enige gasverbruiker was de ketel...op 17.5 graden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:12

Staat je ketel op een tochthoek oid???

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:14

Ik heb antieke ketel (1996) en zeer slecht geisoleerd jaren 30 huis, zal vanavond de stand eens opnemen kijken wat ik verbruik. nu 10 over 6 stand 79111,120

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 19:30

Morganlefay schreef:
Staat je ketel op een tochthoek oid???

Nee...op een 3 dubbel geïsoleerde kleine zolder

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:33

Sjolvir schreef:
Ik heb antieke ketel (1996) en zeer slecht geisoleerd jaren 30 huis, zal vanavond de stand eens opnemen kijken wat ik verbruik. nu 10 over 6 stand 79111,120

Is dat antiek? :oo
Die van ons is 35 jaar oud :o

Ik zal eens vragen wat wij verbruiken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:13

Azmay schreef:
Sjolvir schreef:

Is dat antiek? :oo
Die van ons is 35 jaar oud :o

Ik zal eens vragen wat wij verbruiken.

Dat jaartal heb ik gegokt, weet eigenlijk alleen dat ie oud is en gaswacht en iedereen blijft roepen dat ik hem moet vervangen, maar zolang ie het doet, doet ie het, heb geen geldboom :D Maar jouw 35 jaar, nee, dat haalt ie echt niet, dus is het inderdaad nog een junkie. :')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 01:22

Oude ketels zijn wel gevaarlijker en hebben een veel hoger verbruik. Nieuwe ketel hoeft helemaal niet zo belachelijk duur te zijn en verdient zichzelf wel weer terug

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 02:00

Wildgirl schreef:

hm dat zegt wel wat, wat een verschil

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 02:40

Sabbientje schreef:
Even over je thermostaat.
Neem eens een losse temperatuurmeter en zet deze naast je thermostaat en kijk eens of deze twee overeen komen.

Ik had twee jaar geleden een hoog gasverbruik, bleek dat de thermostaat een veel te lage temperatuur aan gaf. Dus de kachel bleef verwarmen, terwijl het allang op temperatuur was.
Zo in de eerste instantie leek er niets aan de hand met de thermostaat, maar toch bleek daar het probleem in te zitten. (Ketel was al vervangen, dus daar kon het niet aan liggen.)

Ik ben het eens met elena. Je stookt toch op gevoel en niet op temperatuur?! Al geeft die thermostaat 15 graden aan: als het dan een goede gevoelstemperatuur is dan ga je toch niet nog hoger (tot 21 graden bijv.) stoken :? . Je merkt dan toch dat dat niet klopt? Dat vind ik wel een beetje raar hoor.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:03

GDG schreef:
Sabbientje schreef:
Even over je thermostaat.
Neem eens een losse temperatuurmeter en zet deze naast je thermostaat en kijk eens of deze twee overeen komen.

Ik had twee jaar geleden een hoog gasverbruik, bleek dat de thermostaat een veel te lage temperatuur aan gaf. Dus de kachel bleef verwarmen, terwijl het allang op temperatuur was.
Zo in de eerste instantie leek er niets aan de hand met de thermostaat, maar toch bleek daar het probleem in te zitten. (Ketel was al vervangen, dus daar kon het niet aan liggen.)

Ik ben het eens met elena. Je stookt toch op gevoel en niet op temperatuur?! Al geeft die thermostaat 15 graden aan: als het dan een goede gevoelstemperatuur is dan ga je toch niet nog hoger (tot 21 graden bijv.) stoken :? . Je merkt dan toch dat dat niet klopt? Dat vind ik wel een beetje raar hoor.

Ehm, misschien was de afwijking niet zo groot????? Een grote afwijking merk je namelijk wel op. ;)
Mijn oude thermostaat gaf 18,5 graden aan, terwijl het al 19,5 graden was. (de ingestelde temperatuur) Dus het was niet eens een grote afwijking, maar zorgde er wel voor dat de kachel onnodig lang door bleef verwarmen.
Tel daarbij op dat de oude thermostaat traag reageerde, en je hebt een onbewust hoger verbruik dan normaal.

Het hoeft dus niet subtropisch aan te voelen, als je thermostaat niet de goede temperatuur aangeeft. Kleine verschillen kunnen ook al een flink hogere rekening bezorgen.

En ja, ik stook op temperatuur, want ik ben niet de hele tijd als mijn kachel aan staat thuis.
Soms is het namelijk kostenbesparend om de kachel aan te laten als je niet thuis bent, omdat het huis opnieuw opwarmen meer kost.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:13

ok, ik las het niet als iets verhoogd verbruik maar als 'hoog verbruik'..
dus dat je het echt over zo'n 500 of meer kuub hoger had dan verwacht..

verwarming staat snachts altijd lager dan 18 graden (als je een beetje binnen de perken stookt).. dus dan heb je het gemiddeld genomen over een paar minuten per dag dat hij iets meer bijwarmt dan verwacht..

zou bij mij niet eens opvallen in gasverbruik alleen in gevoel.. merk hier een graad verschil wel op zelf.. als ik de kachel even aanzet is dat ook vaak maar om het een halve tot een hele graad omhoog te brengen hier.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 09:31

Ik heb in 24 uur 12 kuub gas verbruikt, waarvan de verwarming bijna 10 uur op 12 graden stond. Hiermee ga ik dus de monteur om zijn oren slaan morgen...

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:38

Je bent toch niet per ongeluk op je watermeter aan het kijken. Die geeft ook kubieke meters aan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:42

Himawari schreef:
Je bent toch niet per ongeluk op je watermeter aan het kijken. Die geeft ook kubieke meters aan.

lol, dan is het helemaal absurd..
gemiddeld persoon gebruikt nog geen 50 kuub op jaarbasis

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:06

Afbeelding

Heb even een foto van ons verbruik gemaakt. Minimum temp 13 (afwezig) max temp 20 (thuis en koukleum). Ter indicatie :) hopelijk vinden ze wat want dit is echt veel voor het huis dat je stookt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:15

Wat iemand hier ook zegt,kijk eens in de kruipruimte? miss. ruik je daar gas of zie je iets raars?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:16

Die 6,37 is jouw gebruik voor een dag dan?