Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Wildgirl schreef:Ik heb nog geen slimme meter; echter hebben buren(gisteren gecheckt) een verbruik van 1800 en 1500m3(bij een 3 en 2 persoons huishouden). Ik zal het overleggen donderdag, of het kan
amoj schreef:Heb je een slimme meter?
Had ook torenhoog verbruik, nieuwbouw woning. Was bijna nooit thuis maar moest elke maand 100 euro betalen. Bleek dat mijn meter aan die van de buren gekoppeld was en andersom...
. elenaMM77 schreef:Met een draaithermostaat misschien wel.maar je stookt toch niet op temperatuur, maar op behagelijkheid Sabbientje?
elenaMM77 schreef:amoj schreef:Heb je een slimme meter?
Had ook torenhoog verbruik, nieuwbouw woning. Was bijna nooit thuis maar moest elke maand 100 euro betalen. Bleek dat mijn meter aan die van de buren gekoppeld was en andersom...
lol, een slimme meter meet niet uit waar de aansluiting naar toe gaat, of wat erop aangesloten is amoj..
slim betekent alleen maar dat het aparaat kan communiceren met de netwerkbeheerder.. ding kan vanaf afstand worden uitgelezen.. dat maakt het apparaat slim..
zelfs als er vanuit de provinciale energiebedrijfjes een fout is gemaakt met het administratief verwerken van de aansluitingen en woningen, dan nog is 3000 kuub onverklaarbaar.. want dan zou het verbruik bij de buren vandaan komen.. die hetzelfde type huis hebben.
ook is er geen sprake van een 'bijgebouw', of a/b/c/d/ woning met gedeelde voorzieningen (anders had er wel een belletje gaan rinkelen toen ik vroeg naar een kas of schuur). als er een woning zou zijn, die vroegahhh onderdeel was van de woning, dan kan het zijn dat daar een tussenmeter staat.. zo'n tussenmeter is eigendom van de persoon zelf en de hoofdmeter registreert dan beide gebruiken, eigenaar van hoofd en tussenmeter rekenen met elkaar het verbruik af. heullll vroegah, werden de tussenmeters wel eens opgevoerd bij de provinciale energiebedrijven waardoor die een eigen meter hadden.. Doordat energiebedrijven samengingen, administraties samengevoegd, houtje touwtje met diverse systemen, is het zeer zeker zo dat er bepaalde probleemhuizen/wijken zijn ontstaan in Nederland, waar de tussenmeter ineens als echte meter in de administratie stond.. dus alsof die het verbruik rechtstreeks van het net kregen.. daarnaast kreeg de hoofdmeter nog altijd de volle rekening..
maar dit hierboven kun je rustig afstrepen als optie.. Deze constructies zijn echt al heel oud.. ze bestaan nog als in zijnde hoofd en tussenmeter maar tussenmeters worden niet meer opgevoerd, echt eigendom en issue van de eigenaar van de hoofdmeter en ts geeft aan dat er geen andere objecten meeverwarmd worden (die geen eigen aansluiting zouden hebben).. De probleemwijken/huizen zijn van veel eerdere data dan midden jaren 80 en zijn vaak, verenigingscomplexen en campings.
amoj schreef:Wildgirl schreef:Ik heb nog geen slimme meter; echter hebben buren(gisteren gecheckt) een verbruik van 1800 en 1500m3(bij een 3 en 2 persoons huishouden). Ik zal het overleggen donderdag, of het kan
Zou ik inderdaad even laten uitzoeken! Heb ook geen idee of het kan. Bij mij waren het 15 nieuwe woningen, alles was verwisseld... Konden ze mooi puzzelen.
..Azmay schreef:Sjolvir schreef:Ik heb antieke ketel (1996) en zeer slecht geisoleerd jaren 30 huis, zal vanavond de stand eens opnemen kijken wat ik verbruik. nu 10 over 6 stand 79111,120
Is dat antiek?
Die van ons is 35 jaar oud
Ik zal eens vragen wat wij verbruiken.
Maar jouw 35 jaar, nee, dat haalt ie echt niet, dus is het inderdaad nog een junkie.
Sabbientje schreef:Even over je thermostaat.
Neem eens een losse temperatuurmeter en zet deze naast je thermostaat en kijk eens of deze twee overeen komen.
Ik had twee jaar geleden een hoog gasverbruik, bleek dat de thermostaat een veel te lage temperatuur aan gaf. Dus de kachel bleef verwarmen, terwijl het allang op temperatuur was.
Zo in de eerste instantie leek er niets aan de hand met de thermostaat, maar toch bleek daar het probleem in te zitten. (Ketel was al vervangen, dus daar kon het niet aan liggen.)
. Je merkt dan toch dat dat niet klopt? Dat vind ik wel een beetje raar hoor. GDG schreef:Sabbientje schreef:Even over je thermostaat.
Neem eens een losse temperatuurmeter en zet deze naast je thermostaat en kijk eens of deze twee overeen komen.
Ik had twee jaar geleden een hoog gasverbruik, bleek dat de thermostaat een veel te lage temperatuur aan gaf. Dus de kachel bleef verwarmen, terwijl het allang op temperatuur was.
Zo in de eerste instantie leek er niets aan de hand met de thermostaat, maar toch bleek daar het probleem in te zitten. (Ketel was al vervangen, dus daar kon het niet aan liggen.)
Ik ben het eens met elena. Je stookt toch op gevoel en niet op temperatuur?! Al geeft die thermostaat 15 graden aan: als het dan een goede gevoelstemperatuur is dan ga je toch niet nog hoger (tot 21 graden bijv.) stoken. Je merkt dan toch dat dat niet klopt? Dat vind ik wel een beetje raar hoor.