Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 12:15

GDG schreef:
_Dribbel schreef:
Ik begin niet op 0 hè.. heb wel een potje van 1000 Euro voor onverwachtse kosten. Niet veel maar dat heb ik al 4 jaar lang.

Dat is echt ongelofelijk weinig als je dat afzet tegen een kale huur van 700 euro en maar 80 euro overhouden per maand! Enig idee hoe snel je je in de schulden/nesten kunt werken op zo'n manier?

Dit doe ik al 4 jaar en nog nooit een achterstand gehad hoor..

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 12:17

Citaat:
Als we kijken naar een hypotheek van een ton, ga je ongeveer 300-400,- per maand betalen aan hypotheeklasten. dit ipv 700,- aan huur scheelt toch aardig wat hoor :+

(en ja oke, op t moment dat iets kapot gaat, is het voor jezelf. maar daar spaar je voor en je 'gooit geen geld weg')

Qua kosten ga je erop vooruit dan ja.. niet qua woning!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:19

_Dribbel schreef:
Celiien schreef:
Ik wilde net zeggen, voor een ton kan je leuke dingen kopen tegenwoordig.. en een startershypotheek?

in ieder geval, van 80,- per maand 'over om te sparen' zou ik persoonlijk heel zenuwachtig worden. Stel dat alles tegenvalt voor x maanden, dan ben je goed de sjaak.

Bedankt voor je reactie!

Als ik daar een huis voor vind, ga ik er nog niet op vooruit alleen..

Ik begin niet op 0 hè.. heb wel een potje van 1000 Euro voor onverwachtse kosten. Niet veel maar dat heb ik al 4 jaar lang.

Tot dit bericht dacht ik 'doen!', vooral als je in salaris nog wat gaat stijgen, nu spaar je 300 euro dat wordt 80, maar zeg 50 euro salarisverhoging en 120 euro bezuinigen en dan zit je op 250 euro spaargeld per maand. Misschien nog 30-50 euro per maand bezuinigen op stookkosten en je zit eer op je oude bedrag.

Maar nu zeg je dat je 1000 euro spaargeld hebt al jaren. Wat doe je dan met die 300 euro die je elke maand spaart? Dat gaat dus ook chronisch op? In dat geval zou ik goed na denken of je deze levensstijl kunt en vooral wilt opgeven. want dan moet je dus niet 120 euro per maand bezuinigen, maar 420 euro en dat is een kwart van je inkomen. Een leuk huis is ontzettend belangrijk, maar als je dan niets leuks meer dan doen dan maakt het je niet gelukkiger ben ik bang. Ik heb zelf een tijd van 1500 euro geleefd waarvan 500 euro voor het huis (huur incl gwl/internet), 500 voor m'n paard en 500 euro over voor verzekeringen, boodschappen, vervoer etc, en dat was voor mij echt geen leuke tijd. Maar zoals je al in dit topic ziet zijn er ook mensen die makkelijk leven van dit soort bedragen of zelfs nog minder, dus het hangt echt af van hoe jij wil leven.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:22

Woeps, ik las dat de TS 80 euro minder kon sparen :+.

Maar dan nog, TS rekent 200 euro per maand voor leuke dingen. 200 euro is pittig veel. Als TS al een keer in de knel zou komen, dan zou ze ook een maand ervoor kunnen kiezen om even rustig aan te doen met die 200 euro. :')
Ik vind het best royaal hoor om bijna 300 euro per maand over te houden voor sparen en leuke dingen doen. En daarnaast al 1000 in een spaarpot te hebben.
Ik blijf erbij dat de stookkosten e.d. hoogstwaarschijnlijk zullen zakken en ook dat scheelt dus weer. Zeker gezien de oppervlakte weinig scheelt en het appartement veeel zuiniger is. Daarnaast wilt de TS sowieso weg waar ze nu woont, komt ze anders de komende tijd niet aan een woning en krijgt ze een tuintje.
De adviezen over kopen snap ik heel goed, maar zou ik zelf afraden. Voor het bedrag wat de TS kan lenen, koop je echt geen leuk appartement. Alleen hele kleine appartementen (hier in de omgeving dan he), waarvan je moet hopen dat je het zelf ook weer makkelijk verkocht krijgt. :Y)

Yonker

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:23

TS hoezo heb je al jaren 1000 spaargeld en spaar je 300 per maand? Je bent je toch wel bewust van als je minder gaat sparen dat je spaargeld er dus ook aangaat en dat je de korste keren niks meer op de spaarrekening hebt?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:26

Ik woon in nieuwbouwhuur app van 58 m2 energielabel A++ En betaal €91 Pm aan energie + €17 aan water. Dus echt voorruit ga je niet op dat soort kosten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:27

Ik vermoed dat ts een potje van 1000 heeft voor onverwachte kosten, plus een spaarrekening voor later. Anders snap ik ook niet waar de maandelijkse 300 euro zou blijven.

Ik zou gewoon eerst afwachten wat de woningbouw zegt :) en informeren naar een schatting van de kosten van gwl. Vraag ook even of er verder nog kosten bij komen! (Gemeenteheffingen bijvoorbeeld)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:42

Gemeentelijke heffingen betaalt ze nu ook.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 13:01

Waar die 300 aan op ging iedere maand kan ik hier niet volledig vermelden. Heeft te maken met mijn vorige relatie en daarnaast verdiende ik hiervoor een stuk minder dan dat ik nu doe!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:11

Awh oke, want het is wel belangrijk dat je spaarrekening oploopt natuurlijk. Dus als dat nu niet meer het geval is zeg ik gewoon doen :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 13:20

Dat is zeker niet meer het geval. :)

Weet iemand hoe het zit met eigen geld inleggen bij een starterslening?
Omdat een aantal van jullie erover begonnen ben ik toch even gaan kijken..

Maar volgens mij moet je wel 10.000 euro zelf inbrengen? Als dat het geval is, is dat zeker geen optie.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:22

voor die starterslening hoef je vaak geen eigen geld in de brengen, bij de hypotheek vaak wel.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 13:27

Oh ja.. Ik bedoel dan bij een hypotheek..! :P

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:34

Ik zou gewoon eens naar een hypotheek adviseur gaan, denk niet dat je nu kan kopen omdat je te weinig eigen geld hebt maar dan weet je wel waar je aan toe bent. Zo'n gesprek kost je niks :)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:34

Quellian schreef:
In de bijstand krijg je enorm veel toeslagen.

Dan mag je mij zeggen welke!!
Want ik ga nu van ziektewet naar bijstand.

En krijg dan 240euro minder inkomen per maand.
Rondkomen gaat dus drama worden.
Ik hoor dus graag hoe ik aan zo veel extra toeslagen kan komen??

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:35

AfricanLady schreef:
_Ekenna schreef:
Dus je verdient €1100,- per maand.
Je hebt een huurwoning van €517,- per maand. Daarnaast nog vaste lasten van €700,- per maand, dan kom ik uit op €1217,- vaste lasten per maand, of is die €700,- vaste lasten inclusief huur? Doe je dan geen boodschappen? Of heb je geen telefoon? Geen internet? Geen tv? Is de huur inclusief gwl?
Ik vind dit nogal een beetje onrealistisch. :=

Is inlusief boodschappen verzekering telefoon etc.
Jij vind het onrealistische maar voor mij een manier van leven

Dus je hebt vaste lasten van €1217,- en je verdient €1100,- per maand, en je spaart nog. Zonder sparen kom je al ruim €100,- tekort. Hoe doe je dat dan? :+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:49

japielover schreef:
Quellian schreef:
In de bijstand krijg je enorm veel toeslagen.

Bijv kwijtschelding gemeentebelasting en een sport/recreatie pas. Evt ook zorgverzekering via de gemeente. Voedselbank. Je kunt met het zorgloket van jouw gemeente contact opnemen voor informatie en hulp.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:54

Om heel eerlijk te zijn vind ik het geen verstandige keuze om voor deze woning te gaan. Dat je weg wil uit je oude huis kan natuurlijk, maar dan zou ik gaan kijken wat er te vinden is voor ongeveer dezelfde prijs. :) Als je €80,00 per maand kunt sparen duurt het een jaar voordat je €1000,00 op je spaarrekening hebt staan en dat schiet natuurlijk niet heel erg op. Zeker omdat je nu ook 'maar' €1000,00 achter de hand hebt, lijkt het me niet verstandig om een huis van €700,00 excl. te gaan huren.

Het is ook niet heel verstandig om op voorhand van loonsverhoging uit te gaan en daarnaast zal dit ook maar een paar tientjes zijn en dus geen honderden euro's op gaan leveren. Ook met een energiezuinig huis zullen de maandelijkse lasten niet ineens drastisch gaan afnemen...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:00

Ik verplaats je topic van Leven Zonder Paarden naar Huis, Tuin en Techniek. Daar past dit onderwerp beter.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:07

Hannanas schreef:
japielover schreef:

Bijv kwijtschelding gemeentebelasting en een sport/recreatie pas. Evt ook zorgverzekering via de gemeente. Voedselbank. Je kunt met het zorgloket van jouw gemeente contact opnemen voor informatie en hulp.

Precies :j En vergeet de huurtoeslag niet en extra toeslagen als er kinderen in het spel zijn.
Hier in de gemeente is ook een 'witgoed-regeling', kun je in aanmerking komen voor een nieuwe wasmachine/koelkast als deze het begeeft.
Natuurlijk krijg je in de bijstand (met alle toeslagen) minder dan een werkend persoon, maar lijkt me wel zo fair.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:11

Ik word nav dit topic aardig nerveus richting mijn Eigen budget. Terwijl ik toch iets meer verdien dan TS, maar wel in een vergelijkbare prijsschaal zit qua huurwoning. Wel heb ik een ruimer budget voor noodgevallen, maar ook minder dan dat ik zou willen.

Als ik in jouw schoenen zou staan TS... Zou ik het niet doen..

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 14:38

Ik heb even een exacte berekening voor mezelf gemaakt, en die is als volgt:

Huur: 700,00
Vaste lasten: 375,69 (verzekeringen, abonnementen, sport etc etc)
Boodschappen: 200,00
Tanken: 60,00

Dan zou ik overhouden:
€ 125 euro sparen
€ 200 euro zakgeld

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:41

200 boodschappen in je eentje? Da's ruim... ik denk dat het prima haalbaar is.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:45

Ik zou het in jouw geval wel aandurven denk ik, zitten onderhoudskosten van je auto al in de vaste lasten? Als het moet kun je best nog een stukje bezuinigen op bijvoorbeeld boodschappen en 200 euro zakgeld zou ook meer dan voldoende moeten zijn. Ik zou wel even goed sparen voor je vloer/muur/raambekleding, dat zijn de grote uitgaven straks.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 14:49

Boodschappen doe ik nu erg luxe (omdat het kan) dus daar zou ik inderdaad nog op kunnen besparen.
Wat zijn jullie kwijt aan boodschappen per maand?
Ik heb 3000 euro om een nieuw huis in te richten.

Bedankt voor jullie reacties!