Vriendin heeft gordijnen verpest...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:15

Nou, ik dacht dat het een enorme vreselijke blunder zou zijn, maar dit is nog wel op te lossen hoor. Vraag nog een keertje haar hulp omdat het nog niet precies is zoals je wilt. Daar waar het korter moet, laat je het korter maken en vraag ook of ze een loodje in het hoekje naait, dat kan bijvoorbeeld een moertje zijn (uit de gereedschapskist) als het maar een beetje gewicht heeft. Op die manier komt de hoek na een tijdje wel weer wat lager te hangen en dan is het weer mooi. Als er aan de onderkant niks meer gedaan kan worden, vraag dan of ze aan de bovenkant corrigeert. Hoe is je gordijn bevestigt, aan een rails met wieltjes en haakjes of aan een buis?
En als je echt niet meer durft, dan pak je zelf naald en draad en dan doe je het laatste stukje zelf. Maar dit is nog makkelijk op te lossen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:16

karuna schreef:
Wat eventueel een oplossing kan zijn, een strook stof kopen desnoods in andere kleur en deze aan de onderkant laten maken door een goed bedrijf. Gordijnen lijken dik genoeg te zijn voor loshalen van de strijkstof.

Of franje, kraaltjes, fluweelband en ga maar door.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:17

Hangt het hoekje niet gewoon te hoog omdat je het uiteinde verkeerd hebt ingehaakt? En is de gordijn niet te lang omdat je verkeerd hebt gemeten? Een gordijn gaat altijd uithangen en moet je daarom altijd iets korter laten maken dan hij moet worden uiteindelijk.
De strijkstrook kun je meestal gewoon weer los halen door het strijkijzer er weer op te zetten en los te trekken zodra het goed heet is.

Ik verwachtte echt een scheve gordijn, maar na de foto vind ik toch dat je een beetje overdrijft eigenlijk. Het is maar een heel klein scheef hoekje..

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:19

Booooo schreef:
Hier kun je het zien. Ze heeft het zelf ook gezien.

Nogmaals heb je het ook besproken?

Gaat het alleen om het hoekje wat niet recht is?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:21

Ik vind dat je echt krom redeneert.. Je vriendin weet waarschijnlijk dat je niet heel ruim in je geld zit en probeert jullie te helpen.

De opdracht was 15cm eraf. Ze geeft aan dat ze dit kan en doet dit waarschijnlijk exact.

Daarna blijkt dat het toch niet helemaal klopt en dat de gordijnen iets van de grond afkomen.

Zij heeft toch, heel lief, precies gedaan wat de bedoeling was?!
Vervolgens suggereer je ook nog dat ze jouw gordijnen heeft "gebruikt" om uit te proberen 8)7.
Wil ze een bedrijfje erin beginnen ofzo? >;)

Je geeft aan dat zij ook niet zoveel geld heeft en dat je nu eigenlijk verwacht dat zij nieuwe gordijnen voor je koopt. In mijn ogen heeft ze precies gedaan wat je vroeg en dus niks fouts gedaan.. Aangezien er hier meerdere keren wordt aangegeven dat er veel meer redenen zijn waardoor het scheef kan zijn, namelijk dat de gordijnen zeer waarschijnlijk al scheef waren toen je ze aan haar meegaf.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:26

Ik zal je aanname :"Als ik nieuwe gordijnen in de winkel koop, ga ik er vanuit dat ze recht zijn" meteen maar uit de wereld helpen. Je koopt een kant en klaar massa product, die zijn vaker NIET recht dan wel recht.

Ik had een schots en scheef gordijn verwacht, ik zie echter een klein opstaand hoekje.... :=

Wat had je zelf verwacht? Heb je eerdere inkort werkzaamheden van haar gezien?
Ik vind dat je nogal overtrokken reageert, weet niet hoe je tegen die vriendin hebt gedaan, maar als je daar ook zo dramatisch tegen doet dan snap ik wel dat je geen reactie (meer) krijgt. Ze heeft haar best gedaan (kosteloos) en voelt zich nu waarschijnlijk knap banketstaaf...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:27

Het viel mij ook reuze mee, ik had het heel erg verwacht toen ik het las, toen ik de foto zag dacht ik, ooh is dat het?

Het valt nu erg op omdat je erop let. Over een maand let je er niet meer op en zie je het dus ook niet meer.

Weet dat geen enkel huis perfect waterpas en recht is, het zal nooit 100% recht worden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:27

ik heb ook geen rechte gordijnen althans de gordijnen zijn wel recht maar mijn raam is links en rechts even groot maar in het midden is het kleiner en dat scheelt bijna 4 cm.
snap je wat ik bedoel?
ik heb het opgelost door verstelbare gordijnhaakjes omdat dit probleem anders niet opgelost zou kunnen worden.
het hoeft dus niet aan je vriendin te liggen...zou het even goed nameten.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:28

Wordt met een strijkstrook een plakstrook bedoeld, die je met een strijkijzer erop strijkt? Dan valt die net zo makkelijk met een strijkijzer er weer af te halen. Gewoon dezelfde truc uithalen: natte doek erop, strijkijzer erover en daarna meteen lostrekken. Natuurlijk voorzichtig proberen of het met deze stof ook lukt.

Overigens denk ik niet dat een verzekering deze schade dekt. Het is een vriendendienst en dan keren ze alleen onder bepaalde voorwaarden uit. Zou ook wel mooi zijn, zeg. Ik verf een muur voor een vriendin, alleen niet in de kleur die ze wilde. En dan moet de verzekering een professionele schilder gaan betalen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:29

Booooo schreef:
[ Afbeelding ]

Hier kun je het zien. Ze heeft het zelf ook gezien.

Verzekering weet ik niet of ze die heeft, rechtsbijstand in ieder gebal niet aansprakelijkheid weet ik niet.

Een ietsie beetje scheef. Nogmaals, dit kleine verschil is er waarschijnlijk uit te stomen. Onze gordijnen waren ook niet helemaal recht, leverancier is met stoomapparaat langs gekomen en hebben de gordijnen al hangend tot op de juiste lengte gestoomd.

Verstelbare gordijnhaakjes is ook een goede. Of zitten die er al op en kun je zo het verschil al verkleinen?

Een aansprakelijkheidverzekering particulieren is zover ik weet verplicht. Zie onderste noot voor vriendendienst: https://nl.wikipedia.org/wiki/Aansprake ... ticulieren

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:30

Heb je toevallig van die goedkope kant en klare gordijnen gekocht bij de Lidl/Aldi/action/Leenbakker o dergelijk? die van 2 a 3 tientjes per pak??? Die zaten dan waarschijnlijk al scheef in de verpakking (dit betreffen vaak de afgekeurde exemplaren) dan is het HEEL goed mogelijk dat zij overal keurig 15cm afgehaald heeft! ik heb ze zelf ook hangen, maar hier gewoon 260 gelaten, en ook hier hangen ze schots en scheef (lekkerboeiend denk ik dan)

Edit: ik zie dat je exact dezelfde stof en kleur hebt hangen als ik heb... Dan zou ik er maar vanuit gaan dat je vriendin netjes 15cm agehaald heeft van een reeds scheef gordijn.
Laatst bijgewerkt door BenaLaars op 21-12-16 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:30

Dit valt toch reuze mee! Misschie al te verhelpen als je het uiteinde van je gordijn ff uitstrijkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:31

Voor alle duidelijkheid..........

Je helper hoeft de kosten van de schade NİET TE VERGOEDEN.
Zij is je helemaal niets verplicht, TS

Want dit gaat om een klus, een zogenaamde vriendendienst. Het bieden van gratis hulp aan een bekende. En dat is altijd voor risico van degene die gebruik maakt van die vriendendienst. Dat houdt in dat schade en kosten niet voor rekening van de helper komen.

Jij TS, had je kunnen realiseren dat je een risico nam door een niet-professional je gordijnen te laten vermaken. Zoiets kan goed en slecht uitpakken, je krijgt er geen garantie bij. Je hebt gegokt en verkeerd gegokt. De schade is voor jouw rekening.

Tegenwoordig zijn er schadeverzekeraars die schade ontstaan uit een vriendendienst toch gedeeltelijk of geheel vergoeden uit aansprakelijkheidsverzekering van de helper in kwestie. Daar zijn wel voorwaarden aan gesteld. Plus er kan sprake zijn van een eigen risico. Dus een aansprakelijkshiedsverzekering biedt niet altijd de financiële oplossing.

Ts, laat het een les voor je zijn en neem je verlies. Je helper is niet aansprakelijk.

Daarnaast kunnen kant-en -klare gordijnen bij aankoop best ongelijk zijn. Het is meestal een goedkope oplossing, vaak niet van de beste kwaliteit. Nog een reden om je verlies te nemen. En je helper niet te overladen met boosheid en schuld.

Als ik lees hoe je hier reageert (hoe kom je erbij om iemand die je wilde helpen ervan te betichten dat ze de gordijenen zou hebben gebruikt, dat is een rare kronkel), dan vind ik het niet gek dat je helper niet reageert. Misschien durft ze het niet.

Ik zou het er zeker over hebben, zoiets moet niet tussen in blijven staan. Maar dan wel vanuit een andere, vriendelijke, opstelling. Het is niet gepast dat je je helper verwijten gaat maken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:32

Gordijnen zijn wat dat betreft nare dingen, het kan aan de skills van je vriendin liggen maar het ook komen doordat de stof scheef is, of de muur, vloer, plafond, of raam. Toen hier de ramen werden ingemeten zei die man dat er een verschil van ruim 1,5 cm was tussen de ene en andere kant van het raam. Ik zei toen dat het een 100 jaar oud huis is en toen vertelde hij dat het in nieuwbouwwoningen vaak nog veel erger is, daar zijn de marges gewoon percentages en zolang ze daarbinnen blijven doen ze echt geen moeite het te verbeteren.

Overigens heb ik weleens zelf gordijnen ingenomen met strijkband, maar dat liet spontaan los in de wasmachine. Is dat iets om te proberen?

Gulpje

Re: Vriendin heeft gordijnen verpest...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:33

Ik vind je username in combinatie met dit topic eigenlijk wel passend :+

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 14:38

Gulpje schreef:

Leg uit?

Voor degene die het duidelijk niet snappen.. Het hele gordijn had net als de hoek moeten zijn. De hoeken zijn dus prima, die hangen namelijk een stukje van de grond. De rest van het gordijn is nog veel te lang. Die liggen gewoon op de grond.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:39

Booooo schreef:
Voor degene die het duidelijk niet snappen.. Het hele gordijn had net als de hoek moeten zijn. De hoeken zijn dus prima, die hangen namelijk een stukje van de grond. De rest van het gordijn is nog veel te lang. Die liggen gewoon op de grond.

Even strijken, en een randje erbij in zetten. Probleem opgelost. Je doet het voorkomen alsof het een werelddrama is...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:39

Booooo schreef:
Gulpje schreef:

Leg uit?

Dan maak je ze gewoon nog wat korter en als dat niet aan de onderkant kan, dan maar aan de bovenkant. Je kan de haakjes verschuiven of een extra naad naaien, afhankelijk van je ophangsysteem.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 14:40

De strijkband is trouwens niet meer los te krijgen volgens het atelier omdat de gordijnen dik zijn en het er goed ingestreken zit, trek je het gordijn kapot.

Ik heb inmiddels een ander atelier gesproken en daar gaan de gordijnen nu naar toe.

Al met al blijkt dit een dure les te zijn, en laat ik voortaan alles op maat maken, dan was ik net zoveel kwijt geweest.

Bijstellen met haken kan niet, ze hangen al op zijn kortst.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:41

TO, je blijft hameren op die strijkstrook en dat je vriendin (alhoewel, heel liefdevol vind ik je niet over haar, snap goed dat zij dichtslaat en niets meer weet te zeggen eigenlijk) daar geen verstand van had, maar die strook is alleen ter afwerking en niet de oorzaak van het feit dat je gordijnen nu scheef zijn. Doe je gordijenen dicht, speld ze nu om de 2 cm zo af dat je er op het korste stukje nog een zoom van een cm in kan naaien en leg er een nieuwe zoom in. Probleem opgelost.
Of was ze eerst, je zal niet de eerste zijn wiens gordijnen na een wasbeurt scheef/korter zijn. En daarbij wat anderen ook al zeggen, geen enkel huis is recht, dus dat kan ook nog oorzaak zijn..

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:42

Fijn dat je een oplossing hebt gevonden! Probeer je teleurstelling gauw weer te vergeten en wees gewoon aardig tegen je vriendin, ze heeft het niet expres verkeerd gedaan immers.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:45

Het je ze al een keer gewassen? Hou er dan rekening mee dat ze alsnog gaan krimpen.

Verder, ateliers zitten er ook om geld te verdienen, die zijn echt niet van de simpele oplossingen waar we hier mee aankomen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:46

Booooo schreef:
De strijkband is trouwens niet meer los te krijgen volgens het atelier omdat de gordijnen dik zijn en het er goed ingestreken zit, trek je het gordijn kapot.

Ik heb inmiddels een ander atelier gesproken en daar gaan de gordijnen nu naar toe.

Al met al blijkt dit een dure les te zijn, en laat ik voortaan alles op maat maken, dan was ik net zoveel kwijt geweest.

Bijstellen met haken kan niet, ze hangen al op zijn kortst.

Komt dat atelier de gordijnen wel inmeten dan? Anders kan het weleens zijn dat je van de regen in de drup komt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:49

Booooo schreef:

Zoals ik eerder al zei: zware gordijnen gaan altijd uithangen, dat betekent dat ze langer rekken zodra je ze ophangt. In de hoekjes rekken ze minder omdat daar stiksels zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:49

ja idd, laat die thuis komen om goed in te meten.