Hoe wassen jullie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:32

Nieuwe kledingstukken in spannende kleuren was ik met enkel vergelijkbare

Verder alle gekleurd, zwart en wit los alles op 40 graden
Handdoeken op 60
Ondergoed op 60 zonder wasverzachter

Snorlex

Berichten: 2536
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:39

Ailill schreef:
Hier een vrijgezelle man en drie jaloerse zussen die mij appen voor advies :D

Ik heb 5 of 6 verschillende types qua was. O.a. wit/licht/donker/zwart, handdoeken/theedoeken, beddengoed, wol en sportkleding. Gaan allemaal apart, verschillende producten en programma's.

Ik ben jaren terug een uurtje of twee met mijn oma aan de keukentafel gaan zitten voor een privé les wassen, nog steeds profijt van.

Ook ophangen gaat hier met beleid en het liefst strijk ik de washandjes nog O:)


Ben jij... mijn vader? :') die strijkt ook alles, tot sokken aan toe haha.

Handdoeken gaan hier op 60, evenals beddengoed. Wit gaat op 40, de rest op 30.

Qua kleuren: wit, kleur, donker. Ik probeer wel om de gekleurde was zo goed mogelijk te combineren. Grijstinten bij elkaar, rood altijd apart etc.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 21-12-16 01:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:42

Ik gooi ook alles samen in de wasmachine. Was op ongeveer 40 graden met een scheutje wasmiddel erin.

Soms spaar ik wat handdoeken op om samen met mijn beddengoed op 90 graden te wassen. Dat doe ik ongeveer één keer per maand (geen zorgen ik verschoon m'n bed wel vaker. Ik spaar graag op).

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:51

Hier gaat beddengoed op 90 graden
Handdoeken, zakdoeken, sokken en ondergoed ook op 90 graden.
En de rest op 60 graden. Echt wit spul heb ik toch niet dus alles gaat gewoon bij elkaar.

NikkivanOlst

Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 02:13

Makkelijk wassen met alleen bandshirts, paarden kleren, sportkleding en donkere werkkleding/jeans :')

Alles bij elkaar, 40 graden 1200 toeren en gaan! Geen droger dus alles ophangen :j

Vind die tip van 90 graden met een vaatwastablet super trouwens!! Zeker na t wassen van dekjes of dekens :))

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 04:52

O ik vind de was doen heerlijk en ben dan ook erg overdreven bezig:

- donkere was 30 gr
- lichte was 30 gr
- witte was 30 gr
- wolwas
- witte hygiene was 60 gr
- donkere hygiene was 60 gr

Met hygiene was bedoel ik ondergoed, handdoeken, washandjes en hoeslakens.
En sinds een paar maanden heb ik een droger! Daar gaat bijna alles in, behalve nieuwe kleding ivm krimp, shirts met bijzondere opdruk, paardrijbroeken, dure jeans, wolwas. En in de zomer hangt het buiten te drogen :)

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 05:10

Ik sodemieter alles in dat ding. Schep er wat poeder in, scheut wasverzachter in het bakje en zet hem aan op 40 graden programma donkere was.
Daarna heel de santenmekraam in de droger, alleen de rijbroeken niet...
Eens in het kwartaal op 90.
Ik draag alleen zwart en donkerblauw.
Wit heb ik nauwelijks!

Flowery

Berichten: 2448
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 05:12

Ik heb 3 soorten was:

- Handdoeken/beddengoed gaan op 60 graden
- Gewone kleding gaat met zo'n kleurenopvangdoekje op 30 graden
- Hele donkere was gaat apart en ook op 30 graden

Ik woon alleen dus ik heb te weinig was om alles helemaal te gaan sorteren, dus ik was alleen alles wat donker afgeeft apart :)

Nagini
Berichten: 11284
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 05:21

Ik split m'n was niet.

Alles gaat samen, onderbroeken, handdoeken, gekleurde was.

Alles ook op 30 graden. Als het echt vies is soms op 40 (laatst had m'n konijn op een laken gepiest) dan gaat het wel even op 60. :')
Als ik alleen een kort wasje wil draaien voor de geur eruit te krijgen soms op 20 graden.

Draai bijna altijd het 1 uur wasprogramma en soms (voor een paar theedoeken ofzo een 15 min programma).

Als ik echt veel was heb dan pak ik meestal wel onderbroeken/handdoeken bij elkaar.. maar niet omdat dit beter zou zijn ofzo. Heb echt geen zin om meer tijd aan de was te besteden en prop het gewoon erin _O-

(Ik strijk ook niets (zelfs niet m'n vriends hemden), sterker nog.. ik heb geen eens een strijkplank/strijkijzer _O- )

Barramundi

Berichten: 1868
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 05:35

Heb jij een wasmachine met temperatuur instellingen Nagini? Wordt die ook echt heet als je heet wast?
Wij hebben zo'n bovenlader die alleen cold-warm-hot doet maar de kraan is hier beveiligd op 57 graden dus mijn vermoeden is dat hot niet meer dan dat is...

Voor de mensen die aanraadden azijn of een vaatwasblokje erin te gooien om de machine schoon te maken: werkt dat ook als je dus niet met superheet water wast? Ik wil nog wel een keer proberen heter water (uit de waterkoker ofzo) erbij te gooien om dat apparaat eens te reinigen.

Verder sorteer ik wel: donker, licht, gekleurd (als ik genoeg heb, anders bij de lichte was of op de hand) op warm. Spijker/werkbroeken, handdoeken, beddengoed op hot.
Droger heb ik niet dus alles op het wasrek. Vooral beddengoed is weleens even plannen om het te wassen, te drogen en weer binnen te krijgen voor het donker wordt (ik heb een fobie voor de was buiten laten hangen 's nachts sinds iemand mij vertelde dat er dan allerlei ongedierte in kan kruipen :') ) aangezien dat niet op mijn indoor-rekje past.

Nagini
Berichten: 11284
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 05:37

Uhm @ Barra; wij hebben een voorlader van Samsung. Hij zegt dat ie omhoog gaat.. en we hebben een warmte kraan volgens mij waar die op aansluit maar geen idee hoe hoog die gaat om eerlijk te zijn. :D

Barramundi

Berichten: 1868
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 05:45

Misschien verwarmt de machine het water zelf wel, geen idee eigenlijk hoe dat werkt. Ik heb bij die van ons eens gevoeld hoe heet 'hot' is en ik kon er zo mijn hand insteken, dus zo heet is dat niet...
De was is overigens altijd nog schoon geworden hoor (gelukkig heft ML zwarte werkbroeken :+ ) gaat mij vooral om het reinigen van de machine. Heb het idee dat dat al een tijdje niet gedaan is.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 06:48

De meeste machines verwarmen zelf het water en zijn slechts aangesloten op de koudwaterkraan.
Voor al die mensen die alles opsplitsen: draaien jullie niet ontzettend veel kleine/halve wasjes? Of hebben jullie gewoon heel veel kleding?

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 07:02

Ik gooi alle kleding bij elkaar. Handdoeken was ik apart (meestal allemaal tegelijk met het beddengoed).

Alleen als er bijvoorbeeld een nieuwe spijkerbroek in huis is ofzo wil ik die de eerste keer nog wel even apart doen. Ik gebruik geen wasverzachter maar heb wel van die lekkere doekjes voor in de droger. Ik was meestal op 40/60 graden. Ligt eraan waar ik zin in heb :))

Barramundi

Berichten: 1868
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 07:03

Ik was eigenlijk pas als ik een machine vol heb van iets. Zelden halve wasjes dus en mocht het toch een keer voorkomen, kan ik bij de bovenlader kiezen voor minder water en korter programma. Het komt dus idd voor dat ik maar 1x per twee weken handdoeken was ofzo, ik spaar ze gewoon op.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 07:18

Hangt bij mij af van mijn humeur. De meeste was gaat of op de wol 40 graden was (is een kort programma) of op de 30 graden 30 minuten was met wat waspoeder. Als het langer ligt of vies is de 40 graden syntthisch of katoen was en beddengoed gaat meestal op 60 graden. Eens per maand handdoeken of ondergoed op 90 graden.

Heb relatief weinig witte/lchte was meeste is felgekleurd of donker. Toch sorteer ik zoveel mogelijk licht en donkerbont. Alleen weinig was vandaar soms de kortere wasjes minder water en stroom verbruik.

En of het gaat in droger op lage temperatuur of ik hang het op. Hangt af van tijd, weer en de hoeveelheid haren

Supervixen

Berichten: 13032
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 07:21

Ik was handdoeken, ondergoed en beddengoed op 60 graden en de rest op 40. Soms kort programma, soms lang. Ligt eraan hoe vies de kleren zijn. Als er veel sportkleren inzitten doe ik vaak het langere programma. Ik gooi alle kleren gewoon bij elkaar, heb bijna geen wit. Gaat allemaal prima.
Ik was alleen als de wasmachine helemaal vol is.

Devil_ina

Berichten: 771
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 07:28

Leuk topic :+

Ik gooi alles bij elkaar, alleen heel lichte spullen haal ik eruit
Handdoeken en keukenspul, worden hier maar 1 dag gebruikt, dus gaan gewoon op 40 graden.
Beddengoed gaat ook gewoon op 40 graden, we gaan schoon naar bed, dus is echt niet vies.
(na verschonen op zondag, kan het mooi buiten drogen met mooi weer {:} )
Ondergoed en kleding gaan bij elkaar op 40 graden (antikreuk programma)
Wol was ik wel apart, op het wol wasprogramma.

Ik heb geen droger, dus alles gaat naar buiten of wordt binnen opgehangen, strijken doe ik niet aan, ik hang bloesjes gelijk aan een knaapje.
Gebruik overigens geen wasverzachter, alleen vloeibaar wasmiddel van de lidl met een bolletje.
Eens in het kwartaal draait ie leeg op 90 graden, met wat schoonmaakazijn.

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 07:51

Ik spaar mijn was altijd op voor een volle trommel, dus ik kan niet té veel sorteren. Kleding gaat op 40 graden, handdoeken gaan samen met het ondergoed en sokken op 60 graden en witte was (handdoeken, sokken, witte lakens, kussenhoezen) gaan op 90 graden met voorwas met vanish.
En dan alles op het droogrek. Strijken doe ik nooit eigenlijk := Na een paar dagen drogen is alles zo goed als kreukvrij.

Cemlys

Berichten: 14983
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:16

Ik heb een Samsung ecobubble en was bijna alles op 30/40 graden, gewoon dagelijkse was, dus een kort programma van een uur. Af en toe eens een handdoekwasje op 60. Gebruik nog vloeibaar neutraal middel door een wasmiddel allergie, soms een beetje verzachter. Eens in de zoveel tijd heeft mn machine aan dat ik of trommel of filter moet reinigen maar las dat het eigenlijk maandelijks moet. Dus ga ik vanaf nu maar doen. Dan gaat er reinigingsmiddel in of azijn of gewoon niks, deze draait op 70.
Paarden/honden /kattenspul gaat in een speciale was zak (geen haren meer in machine). Als deze flessen wasmiddel op zijn wil ik overgaan op zuivere zeep wasmiddel om te wassen. Voor een geurtje wat drupjes aromatische olie erbij in en huppa. Straks een baby erbij en dan wil ik ook luiers gaan wassen, daar heb ik speciaal wasmiddel voor.

dems75

Berichten: 3881
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:19

ik ben gek op wassen :D

Hier witte was, lichte was, donkere was en bonte was....Waspoeder in de trommel en beetje wasverzachter. Eigenlijk bijna altijd op 30 of 40 graden. Beddengoed en handdoeken op 90 graden omdat de wasmachine verkoper had gezegd dat het af en toe goed is voor de machine om eens in de zoveel tijd heet te wassen.
Verder mik ik bijna alles in de droger in de winter. In de zomer hang ik de was liever buiten in de zon.

Noeps
Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:45

Handdoeken-ondergoed-sokken-keukendoeken gaan bij elkaar op 60.
Beddengoed 60 of 90.
Dagelijkse was 30 / 40, ik sorteer op licht- en donkerbonte was.
Witte was op 60.
Sportkleding hangt er een beetje vanaf, oudere kleding was ik op 60, maar sommige mooie sportbroeken alleen op 30.

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:50

Ik lees trouwens dat sommige azijn erbij doen.

Stinken je kleren dan niet naar azijn ?

Selina

Berichten: 14397
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:51

Wij wassen kleding op 30 graden
Paardrijbroeken op handwas stand
Handdoeken en ondergoed op 60

En dan witte was apart van bonte was.

Tink89
Berichten: 3021
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:57

Ik lees hier veel dat mensen hun ondergoed op 60 of zelfs 90 wassen, maar dan draag je echt alleen dergelijke katoentjes ofzo? Driekwart van mijn ondergoed is van ander materiaal (boxers van de Hema om in te rijden bijvoorbeeld) en mogen echt niet heter dan 30...