Mag je zomaar uit huis gezet worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:32

Storm schreef:
Haar man heeft een eigen bedrijf en ze krijgen het niet rond om een hypotheek te krijgen.

Dat heeft mijn man ook. Bij ons werd er toen gewoon gekeken naar de inkomsten tot 5 jaar ervoor. Op basis daarvan hebben wij onze hypotheek afgesloten. Natuurlijk is de hoogte van de hypotheek afhankelijk van je inkomen, maar ook met een eigen bedrijf kun je een hypotheek afsluiten hoor.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:32

Wij huren ook een boerderij, maar valt nog tegen om in 3 maand tijd wat anders te vinden en te verhuizen enzovoort. Hier is eigenaar ook overleden vorig jaar, maar is gewoon overgegaan op erfgenaam. Wij knappen wel niet uitgebreid op, je weet immers nooit hoelang je kunt blijft. Staat is niet goed genoeg om te gaan kopen ook. Maar wel sneu als je er werk en tijd hebt inzitten. Als ik echt zou opknappen zou ik wel in een contract laten zetten voor welke termijn je zal huren.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:38

Als er spreke is van een goede relatie met de verhuurder zou ik eens gaan overleggen. Wellicht is er wel iets mogelijk en te regelen. Daarnaast huur ik zelf ook. Wij wilden graag de afvoer/pijp van water tzt op onze kosten doorvoeren naar de keuken omdat er in de keuken geen water is. Maar onze verstandhouding met de verhuurders is zo slecht dat wij het niet gedaan hebben.

Het is en blijft toch van een ander. Ik zou echt proberen om toch wat anders te gaan zoeken. Wie weet is er ergens anders ook een fijne woning te huur :) of toch kopen op de een of andere manier

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:38

GDG schreef:
Je weet toch dat als je een woonhuis verhuurt dat je dat niet zomaar weer vrijkrijgt, hebben ze toch ook bij hun volle verstand gedaan neem ik aan. Het is nou eenmaal zo geregeld in de wet dat verkoop geen huur breekt. Niks erg als je daar geen verstand van hebt hoor, maar daar zou ik me als huurder dan weer niet zoveel van aantrekken.

Tja, je kunt ook gewoon je fatsoen houden, of proberen iets te regelen met de familie oid.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:41

Kinke schreef:
GDG schreef:
Je weet toch dat als je een woonhuis verhuurt dat je dat niet zomaar weer vrijkrijgt, hebben ze toch ook bij hun volle verstand gedaan neem ik aan. Het is nou eenmaal zo geregeld in de wet dat verkoop geen huur breekt. Niks erg als je daar geen verstand van hebt hoor, maar daar zou ik me als huurder dan weer niet zoveel van aantrekken.

Tja, je kunt ook gewoon je fatsoen houden, of proberen iets te regelen met de familie oid.

Het is gewoon een zakelijke overeenkomst en je daaraan houden is fatsoenlijk. Familie kan ook iets proberen te regelen met de huurder vóórdat huurder de huur opgezegd wordt :)* . Leuk ook, dat omdraaien van de verantwoording.

tengeltje11

Re: Mag je zomaar uit huis gezet worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:42

maar wat voor nut heeft het?
het wordt VERKOCHT.

de koper zal er zelf in gaan willen wonen(boerderijen worden nu eenmaal niet gekocht om te verhuren),dus dan moeten ze er toch sowieso uit??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:43

tengeltje11 schreef:
maar wat voor nut heeft het?
het wordt VERKOCHT.

de koper zal er zelf in gaan willen wonen(boerderijen worden nu eenmaal niet gekocht om te verhuren),dus dan moeten ze er toch sowieso uit??

Zelf kopen :)*

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:45

dat blijkt geen optie te zijn?
dus veel anders dat eruit moeten zit er niet op dan.
als het niet binnen 3 maand is,mss max binnen het jaar als de kopers het effectief gekocht hebben en erin willen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:45

Verkoop betekend niet dat de huurder eruit moet. Dus nee, als het verkocht is, hoeven ze er nog niet per definitie uit (mits het niet onder de leegstandswet valt, maar dan is de situatie sowieso anders). De koper koopt dus iets waar huurders in zitten en kan er dus zelf niet in.

Bovendien weet je niet hoe de situatie is. Het kan best zijn dat er twee woongelegenheden op het perceel zijn, 1 waar de huurder in zit en 1 waar de verhuurder in zit. Dan kan een eventuele koper dus gewoon er gaan wonen.

Er is echt te weinig informatie om goede informatie te geven, maar ik zou me als huurder ook niet zomaar uit mijn huis laten zetten. Ik kan nou eenmaal niet kopen, dus ben van huur afhankelijk. En ook ik zie het als een zakelijke overeenkomst, waar beide partijen met hun volle verstand aan beginnen. Dan weet je dus als verhuurder dat je dit risico loopt, beetje flauw om dat nu op de huurder af te schuiven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:46

GDG inderdaad. Huur is een overeenkomst voor de lange termijn.

Als deze meneer inderdaad overlijd gaat de overeenkomst gewoon netjes door naar zijn erfgenaam. Niks aan de hand.

Tengeltje ook als het verkocht word mag de huurder erin blijven.

Het gaat hier over een gezin met kleine kinderen dat opeens andere woonruimte moet vinden.... Wie zegt dat dat binnen afstand van de huidige school gaat lukken? Ik denk het niet hoor. En daarom zijn er dus wetten om mensen te beschermen, dit is toch erg...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:47

maar een huurder moet eruit als de eigenaar er zelf in gaat wonen.

dus jawel,je moet eruit als het gekocht wordt door iemand die er zelf in wil gaan wonen(en die kans is zo goed als 100%)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:48

tengeltje11 schreef:

dus jawel,je moet eruit als het gekocht wordt door iemand die er zelf in wil gaan wonen(en die kans is zo goed als 100%)

Eh... Nee. Zo werkt het niet. Tenzij jij in je rechtenstudie andere dingen geleerd hebt dan ik dan hoor ik 't graag.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:48

GDG schreef:
Kinke schreef:

Het is gewoon een zakelijke overeenkomst en je daaraan houden is fatsoenlijk. Familie kan ook iets proberen te regelen met de huurder vóórdat huurder de huur opgezegd wordt :)* . Leuk ook, dat omdraaien van de verantwoording.

Je haalt me de woorden uit de mond!

Ze zijn overeengekomen dat huis te huren, de huurwet kennende voor een behoorlijke tijd - in ieder geval als zij dat willen.

Dat de verhuurder ernstig ziek wordt en waarschijnlijk zal overlijden is heel vervelend maar niet iets wat niemand had kunnen verwachten, waarom zou daardoor de overeenkomst opeens gewijzigd moeten worden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:49

tengeltje11 schreef:

Nee dat geldt in Nederland niet zo.
Stel er is wel een gegronde reden dat de eigenaar de woning leeg wilt;
Dan moet dit via de rechter en de eigenaar/verhuurder moet vervangende woonruimte aanbieden die gelijkwaardig is aan wat de huurders nu hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:50

tengeltje11 schreef:
dat blijkt geen optie te zijn?
dus veel anders dat eruit moeten zit er niet op dan.
als het niet binnen 3 maand is,mss max binnen het jaar als de kopers het effectief gekocht hebben en erin willen.

Nee, ik lees het.

Dan eruit... Maar de rente staat historisch laag, als je het kan huren zou je toch ook kunnen kopen zou je zeggen. Ook met eigen bedrijf. Het is nl niet zo dat iedereen met eigen bedrijf in een huurhuis woont...
Of het wordt verhuurd voor een spotprijs en verkocht voor de hoofdprijs...

Zou gewoon overleggen met de eigenaar. Misschien kopen met aftrek van de maanden huur? Weten ze überhaupt wat de vraagprijs is?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:52

Het is natuurlijk geheel hun eigen keus geweest om geld in een woning te investeren wat niet van hun is. Daarnaast is het sinds kort zo dat je als ondernemer nog maar van 1 jaar cijfers hoeft te laten zien als je een hypotheek wilt. Als ze deze woning zelf niet kunnen financieren is dat natuurlijk jammer maar dan moeten ze simpelweg genoegen nemen met een kleinere woning en geen grond tot ze wel een boerderij met grond kunnen betalen. Maar zolang niemand weet wat en of hierover uberhaupt iets op papier is gezet zal je hier denk ik geen concreet antwoord krijgen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:52

in belgie is het zo,wist niet in nl niet.
toch wel vreemd.....
dus dan kan je nooit een huis kopen die verhuud is,want je kan er niet in gaan wonen?
zoiets kan toch niet?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:55

tengeltje11 schreef:

Citaat:
Nieuwe eigenaar: huurcontract loopt door

Ook een nieuwe verhuurder moet de huur opzeggen als hij de huur wil beëindigen. Het huurcontract eindigt namelijk niet als de woning wordt verkocht. De nieuwe eigenaar zet het bestaande huurcontract voort. Als hij het huurcontract wil beëindigen is hij gebonden aan wettelijke regels voor opzegging.

Wil de nieuwe eigenaar de woning zelf gebruiken (dringend eigen gebruik), dan kan hij de huur niet meteen opzeggen. Dit kan pas 3 jaar nadat hij de huurder schriftelijk gemeld heeft dat hij de nieuwe eigenaar is.

En dan nog kan dat door de huurder nog gerekt worden tot er een uitspraak van de rechter is; ook staat daar een (flinke) onkostenvergoeding tegenover.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:58

jeetje,dat vind ik eigenlijk ook maar scheef.

als je nu een huis koopt,zou jij als eigenaar daar toch gewoon in moeten mogen?
3j is enorm lang alvoor je dan 'baas' bent in je eigen huis....

dat is dan een ander verhaal natuurlijk,maar toch zullen ze er dan uiteindelijk uit moeten,met een max van 3j dan lijkt me?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:59

is er geen familie die financieel wat kan bijspringen om het zelf te kunnen kopen?

of betalen ze erg lage huur?
want een huur in juiste verhouding tot het huis,scheelt vaak amper iets met een maandelijkse aflossing?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 21:59

Ik heb het nog even nagevraagd hoe het zit. Ze krijgen geen hypotheek omdat ze al een eigen huis hebben, zo'n 75 km verder. Maar dat huis is te klein voor het hele gezin met hun (jonge) kinderen. Dat huis verhuren ze nu. Daarom krijgen ze geen tweede huis met hypotheek. En hij heeft ook een eigen bedrijf.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:00

en kunnen ze dat huis dan niet verkopen om dit huis te kunnen kopen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:01

Vandaar dat een huis met huurders niet zo makkelijk verkoopt ;), aan de andere kant vaak zitten ze er dan in onder leegstandswet en dan kan het natuurlijk wel.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 22:01

tengeltje11 schreef:
en kunnen ze dat huis dan niet verkopen om dit huis te kunnen kopen?

Je raad het al... er zitten huurders in...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:02

Mijn hemel, dat hebben ze ook wel mooi stom gedaan dan :+