Energie en gas overstappen. Hulp nodig.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:04

Diane_ schreef:
Wij zitten bij Pure Energie omdat we 100% duurzame stroom heel belangrijk vinden en zij kunnen dit garanderen. Ze zijn ook niet duur!
https://pure-energie.nl

Wat betreft het jaarlijks overstappen. Mijn vriend doet jaarlijks wat belletjes naar de maatschappijen waar we klant zijn. 'Als ik overstap naar die maatschappij krijg ik zoveel korting. Wat kunnen jullie voor ons betekenen?'
Bespaart ons in een paar minuten tijd veel geld! Wellicht ook iets om naar te kijken (ook telecom abonnement etc.)

De energiemaatschappij waar ik al jaren was, deed geen enkel aanbod/genbod toen ik vroeg of ze dat konden doen. Dus stap ik nu ieder jaar over. kost 10 minuten tijd ( even goed vergelijken ) en 1 druk op de knop. En dan weer een welkomstbonus van rond de 200 euro verdient.

Amaris

Re: Energie en gas overstappen. Hulp nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:24

Jaaa haha, zo doe ik het dus ook!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:27

Klopt die lopen ook flink uiteen.... ik heb toen voor de goedkoopste gekozen was Energie Direct.
Stroom is stroom daar zit weinig verschil in. Of je wilt luxe service met meterstanden checken en andere zaken of je wil het niet daar betaal je voor. Ik ben weinig thuis dus voor goedkoop gekozen.

Als je je huisnummer en postcode intoets in een vergelijking site krijg je gemiddelde standen daar zullen ze ook altijd vanuit gaan. Pas na een jaar kan je daar verandering in brengen.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:26

Urban wat zijn je kosten per eenheid en je vastrecht?
Er zijn zo uit me hoofd die veel goedkoper zijn als je energie direct

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:15

Ashleytjuhh schreef:

Maar waarschijnlijk was hun welkom-premie zo hoog dat dat alles compenseert en toch meer geld oplevert.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:27

Zoals ik het begreep zit ze er al langer bij ;)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:20

Nuon staat erg slecht bekend....ze vermelden bv niet dat het niet incl netwerkkosten is, dus je krijgt er nog 1 of 2 rekeningen pm bij.

Dus als het nog binnen 2 weken valt, ga eens kijken bij vergelijkings site, per postcoce kan het nogal verschillen maar Energie direct, essent zijn meestal erg goed.
Ook zou ik nu een 2 of 3 jarigcontract sluiten, de energieprijzen gaan nl weer stijgen. We betalen nu al een aantal jaar historisch laag, dus nu afsluiten voor langere periode heeft zijn voordelen.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:14

A3a1 Waar haal je dat vandaan?

Ik werk in de energiewereld en het is verplicht om de netwerkkosten erbij te rekenen.

Je eigen energiemaatschappij opbellen en zeggen dat je goedkoper wilt kan vaak wel helpen.

Als je overstapt kijken naar :
de prijs per kwh en m3 (electra en gas)
en de vaste leveringskosten van de energiemaatschappij.

De rest zijn allemaal hetzelfde. Sommige rekenen nog administratie kosten.

Bij NUON zijn de vaste leveringskosten 3,25 en 3,75 per maand.

Overstappen per jaar is inderdaad vaak goedkoper. Wat helaas wel zo is (iig bij NUON) dat als je via vergelijkingssite gaat ze niet kijken naar het verbruik wat je zelf hebt ingevuld, maar kijken naar de woning en het verbruik van de afgelopen jaren. Het kan dus zo zijn dat het veel lager of veel hoger uitvalt. Daarnaast gaat NUON niet exact zitten op het bedrag maar gaat er altijd wat boven zitten. Bijv: verbruik zou je ongeveer per maand 100 euro kwijt zijn. Dan zet NUON hem zelf op 110 euro. Zo krijg je hopelijk geld terug en anders valt de jaarafrekening niet te hoog uit.
Daarnaast kan je bij NUON het termijnbedrag (het maandelijkse bedrag dat je betaald) aanpassen. Zelf via de website of via de klantenservice.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:23

Uiteindelijk zijn er maar 3 getallen/indicaties belangrijk:

1. Kale leveringstarief stroom: Dit ligt op het moment bij Dag/nacht rond de 4-4,25 cent per kWh nacht en 5-5,25 per kWh dag. Of continutarief op ongeveer 4,75 per kWh.
2. Kale leveringstarief gas: Dit ligt op het moment tussen de 22 en 24 cent per m3 gas.
3. Vastrecht/maandelijkse kosten bij je eigen maatschappij, dit ligt per afgenomen product (gas en stroom) tussen de 3 en 5 euro per maand.

(alle bedragen excl. BTW)

Deze getallen moet je vergelijken. Daarnaast hebben sommige maatschappijen een extra laag instaptarief voor nieuwe klanten of een welkomstbonus. Zo heb ik bijvoorbeeld onlangs bij Greenchoice afgesloten voor 3,75 cent per kWh stroom en 17,5 cent per m3 gas voor 1 jaar vast.

Alle andere getallen zoals energiebelasting, heffingskorting, aansluitkosten, BTW zijn bij alle aanbieders gelijk. Daarom ook altijd de kale levertarieven vergelijken.

Maandkosten kijk ik nooit naar, deze zijn bepaald op een verwacht verbruik aan de hand van een 5 jaars gemiddeld + 5/10 %. bij strenge/zachte winter schommelt dit behoorlijk, dus ene jaar moet je bijbetalen, andere jaar krijg je weer terug. Uiteindelijk betaal je gewoon voor wat je verbruikt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:59

Maris schreef:
Ashleytjuhh schreef:

Maar waarschijnlijk was hun welkom-premie zo hoog dat dat alles compenseert en toch meer geld oplevert.

Klopt.. toen was het de goedkoopste (2 jaar geleden).

Ik ben ervoor 1x overgestapt en dat heeft mij uiteindelijke heel veel geld gekost.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:44

Weule je maakt het wel lastig voor mensen die er al niet veel van snappen zeg.
Waarom kijk je naar de kale prijs ipv de totale prijs om te vergelijken? Ga je zelf dan je belastingen en alles er bij tellen.?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:53

Ashleytjuhh schreef:
Weule je maakt het wel lastig voor mensen die er al niet veel van snappen zeg.
Waarom kijk je naar de kale prijs ipv de totale prijs om te vergelijken? Ga je zelf dan je belastingen en alles er bij tellen.?

Bedoeling was iets duidelijkheid te scheppen ;)

Ik heb zelf zonnepanelen op het dak liggen, wekelijks hou ik mijn meterstanden bij, ik weet bijna exact wat wij verbruiken en wat daarbij mijn kosten per jaar en maand zijn. Daarbij heb ik in excel ook een model die de te verwachten maandlasten berekend op basis van stroom en gasverbruik. Ik kan zelf bij Greenchoice mijn maandbedrag (voorschot) aanpassen, dus ik betaal voor wat ik gebruik.

Voorschotten zijn altijd verwachtingen van andere op basis van laatste 5 jaar, wijziging van stroom/gas door weersinvloeden, nieuwe apparaten, veranderende huishouding o.i.d. worden dus niet meegenomen. Daarom zegt mij een 'maandbedrag' eigenlijk niks.

Ik kijk naar de kale prijs omdat dat hetgeen is wat maatschappij 1 of 2 van elkaar onderscheidt. Het totale bedrag per kWh ligt rond de 17-19 cent, waarbij uiteindelijk maar ongeveer 4-5 cent, dus ongeveer 25% van het totale bedrag te beïnvloeden is door te switchen.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:32

Ik snap je ;)
Denk dat een leek erin het nou alleen helemaal niet meer snapt.
Maar als je zonnepanelem hebt is het ook net iets anders

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 18:10

Ik kijk ook naar kwh en m3 kosten ook al zijn ze goedkoper dan de nuon als je bij het jaar bedrag kijkt zijn ze duurder.

Ik snap dat nog steeds niet.

Ik ga even bij de nieuwe link kijken want heb nog steeds niks gekozen :') :+

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:17

lovelys schreef:
A3a1 Waar haal je dat vandaan?

Ik werk in de energiewereld en het is verplicht om de netwerkkosten erbij te rekenen.

Je eigen energiemaatschappij opbellen en zeggen dat je goedkoper wilt kan vaak wel helpen.

Als je overstapt kijken naar :
de prijs per kwh en m3 (electra en gas)
en de vaste leveringskosten van de energiemaatschappij.

De rest zijn allemaal hetzelfde. Sommige rekenen nog administratie kosten.

Bij NUON zijn de vaste leveringskosten 3,25 en 3,75 per maand.

Overstappen per jaar is inderdaad vaak goedkoper. Wat helaas wel zo is (iig bij NUON) dat als je via vergelijkingssite gaat ze niet kijken naar het verbruik wat je zelf hebt ingevuld, maar kijken naar de woning en het verbruik van de afgelopen jaren. Het kan dus zo zijn dat het veel lager of veel hoger uitvalt. Daarnaast gaat NUON niet exact zitten op het bedrag maar gaat er altijd wat boven zitten. Bijv: verbruik zou je ongeveer per maand 100 euro kwijt zijn. Dan zet NUON hem zelf op 110 euro. Zo krijg je hopelijk geld terug en anders valt de jaarafrekening niet te hoog uit.
Daarnaast kan je bij NUON het termijnbedrag (het maandelijkse bedrag dat je betaald) aanpassen. Zelf via de website of via de klantenservice.

Dat is mijn persoonlijke ervaring met hen.
Op papier leek het dus dat ze de goedkoopste waren, in praktijk waren ze dus de duurste.
Maar omdat ik er dus pas na de 2 weken bedenktijd achter kwam kon ik niet meer boetevrij overstappen.
Ik zal verder mijn registers over hen niet opentrekken....

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 14:12

Weet iemand nou hoe het komt dat de jaar bedragen zo verschillen?

Zie openingstijden post zit nu bij nuon die heel duur bekend zijn.

Maar elke keer als ik vergelijk zie ik dat niet.
Ik zie wat over het hoofd maar wat?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 14:13

United consumers:

Afbeelding

Green chioce:

Afbeelding

Nuon ons aanbod wat ze doen als we blijven:
Afbeelding

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 14:36

Nuon

Afbeelding

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 14:36

Easy switch essent zegt zie hieronder.
Verrekend met het jaar bedrag.
Dus dat zit al in dat jaar bedrag krijg je dus niet extra nog aan het einde van je contract als cadeau?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:53

Het wordt op de site wel verrekend, maar vaak door de energieleverancier niet zo gerekend.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:57

Via easy switch krijg je meer korting als dat je het direct bij een energieleverancier aanvraagt.
Essent is 1246 per jaar incl 160 euro bonus. zou dus normaal 1246 +160 zijn = 1406
nuon 1375,29 euro
united consumers een stuk duurder zo te zien 1800-1900 euro
green choice : 1835

Is dat een goede samenvatting ?
Ik ben bij essent geweest 1 jaar en heb precies het bedrag betaald per maand wat bij easyswitch was uitgerekend. Geen extra/andere kosten. De korting krijg je vaak na 10 of 12 maanden uitgekeerd.
Welk bedrag kom je bij de nuon uit via easyswitch (zonder korting ) ? en green choice via easyswitch ?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 22:32

Green choice en nuon verschillende opties.

Zit 1 goedkope green choice denk ik tussen.
Iets goedkopere tarieven maar geen welkom korting.
Moet ik morgen even goed bekijken.

Afbeelding
Afbeelding

De goedkoopste van Green choice

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:17

Dat is toch allemaal vrij duidelijk dan ? Alleen moet je zelf beslissen of je 1 jaar vast wilt of meerdere jaren en of je groene stroom/gas wilt of niet.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:30

Ik heb even mijn afrekening er bij gepakt die ik vorige week heb ontvangen. Incl btw, belasting, korting en vastrecht kom ik uit op 0.169 euro per kwh. Bij united consumers. Dit is het 3e jaar dat ik hierbij zit dus de eerstejaarskorting zit hier niet bij.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:43

Bij greenchoice moet je telefonisch contact zoeken, dan krijg je scherpste prijs, meestal een eerstejaars prijs die erg scherp ligt voor gas en elektra, in feite is dat hun welkomstkorting.

Over het algemeen zie ik bij je printjes vooral appels, peren (en nog 3 soorten fruit ;) ) die het vergelijken erg lastig maken.

@ vibabu, de berekening die jij gemaakt hebt zegt weer relatief weinig, want je hebt de variabele en vaste kosten bij elkaar genomen en het totaal gedeeld door verbruik. Het bedrag wat meestal wordt genoemd als inclusief belasting en BTW is de kale stroomprijs + energiebelasting + BTW. Dat zit dan tussen 16,5 en 19 cent op het moment. Hier komen nog overeen het vastrecht en de aansluitkosten en hier gaat de heffingskorting nog weer vanaf.