Hoe vaak mest uitrijden en stankoverlast?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eva1969

Re: Hoe vaak mest uitrijden en stankoverlast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:14

Het mest uitrijden vind ik op zich nooit zo'n probleem, vaak gaat het daarna regenen en weg stank. Tegenover ons op het weiland staan koeien en die liggen met z'n allen in de schaduw van de bomen die langs de weg staan, doen dus ook al hun behoeften aan deze kant en dat ruikt net iets minder lekker ;). Ook hier veel vliegen en ander vliegend gespuis, ik heb sinds kort een dazenval in de tuin staan aangezien zwemmen niet echt fijn meer kon met al die op bloed beluste engerds en dat helpt wel vind ik. Maar het is allemaal zo ondergeschikt, we wonen op een geweldige plek en na meer dan 10 jaar nog steeds heel blij mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:29

Sonja_vR schreef:
Kalveren vind ik trouwens ook niet stinken(het zijn verdorie net koeien joh ;). )
Varkens daarentegen wel , of je moet zo een lekkere "veilige" luchtwas installatie geïnstalleerd hebben

Voor de duidelijkheid: ik had het niet over die paar kalveren van een melkveehouder he? Wat ik bedoel: Vleeskalveren en meststieren en dan een schuur vol. Dat kan dus ook enorm stinken. Lijkt ook gek genoeg helemaal niet op de geur van een melkveebedrijf. Is meer vergelijkbaar met de geur van vleeskuikens of varkens. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat schuren met vleeskalveren ook vaak voorzien moeten zijn van luchtwasinstallaties vanwege de uitstoot. ;) Ik heb schoonfamilie wonen naast een vleeskalverenbedrijf. Daar ga je echt niet voor je lol in de tuin zitten op een hete dag als vandaag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:30

Als je er pal naast woont dan ruik je het idd wel :k
Beetje meer afstand er tussen dan valt het wel mee

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:34

Hier landbouwgrond wat 1 of 2x per jaar bemest wordt :) Maar TS het kan makkelijk gebeuren dat boer links een week eerder bemest dan boer rechts, en als die stank weg is, gaat boer midden nog even. Dus dan zit je een maand tussen de stront :Y)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:43

Als je nu al vind dat het stinkt zou ik gewoon niet naar een dergelijk gebied verhuizen. Beesten ruiken nou eenmaal, paarden ook ;)

Er mag tussen:

Grasland
Het uitrijden van drijfmest mag vanaf 16 februari tot 1 september op alle grondsoorten.
Het uitrijden van vaste mest is toegestaan vanaf 1 februari tot 1 september op zand en lössgrond. Op klei- en veengrond mag u vanaf 1 februari tot 16 september vaste mest uitrijden.
Bouwland
Het uitrijden van drijfmest op bouwland (alle grondsoorten) is toegestaan van 1 februari tot 1 augustus.
Onder voorwaarden is het toegestaan om langer drijfmest uit te rijden:

Daarbij gebeurt het uitrijden van mest niet altijd bij elke veehouder op dezelfde dag. Het kan zijn dan je buurman links op ma en di uitrijd en de ander op do en vrij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:18

Ik ken gepensioneerde melkveehouders en praktiserende melkveehouders die zelf ook "last" hebben van stank als de kelders gemixt worden en er direct naast het huis bemest word
Die kunnen misschien dan ook maar beter niet op de boerderij gaan of blijven wonen. :+

Laten we wel wezen
Poep/stront/mest/ontlasting stinkt
Punt
Mest van de ene diersoort stinkt harder of penetranter dan van de andere diersoort
Maar het blijft poep
En op sommige momenten heb je daar last van , als die momenten semi sporadisch zijn is het vaak geen probleem
Als je huis en omgeving permanent meuren alsof er er gier gemixt word bij de buren dan zal het wel een issue zijn

In onze vorige woonplaats was de licht van de kippenschuur een stukje buiten het dorp soms niet te harden
Daar had het hele dorp dan last van... Maar daar deal je mee en morgen komt de wind uit een andere hoek en heb je er geen last van

Lijkt me aan ts om daar een conclusie over te trekken
Naar om te stellen dat als je het vind stinken je er niet geschikt voor bent en er maar beter niet kunt gaan wonen is gewoon echt te kort door de bocht

Want ja... Poep stinkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:19

Je zet niet voor niets last tussen haakjes.
Ik hang de was ook niet buiten als ze mest aan het uitrijden zijn.
Dat kun je als er last zien en je over opwinden. Je kunt het binnen ophangen of de droger aanzetten.

Net zo als in het mais of bieten seizoen dat er modder op de weg ligt en er mensen werkelijk grote drama's over maken.
Oke op de grote doorgaande wegen is het gevaarlijk.
Maar ik woon hier aan die wegen waar je niet met twee kan passeren zonder met de wielen in de berm te moeten.
Dus landelijker kan niet.
Van mij hoeft niet elke boer elk stukje weg schoon te poetsen omdat er mensen zijn die het als sluipweg gebruiken en er met 100 km door willen vliegen.
Of voor de burger die hier wil wonen en niet wil aanpassen.
Je snelheid matigen en het is niet meer gevaarlijk.

Toch heb ik hier in een plaatselijk Online krantje mensen er over zien zeuren.
Weet je wat ik dan denk.
Donder op en blijf hier weg.
Blijf op de harde en ga daar verder ruzie zoeken met je buren of zo. ;)
Sommige dingen horen in de stad. Sommige dingen horen bij het platteland.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:13

@ bruintje 123, dat is een verstandig antwoord.
Jammer genoeg is niet iedereen zo tolerant.
En gewoonlijk zijn het de nieuwe bewoners die problemen maken. Wat ze vergeten, de boer was er waarschijnlijk eerst.
De mensen weten dat er geurhinder is op het platteland.
De bulten met de builen pakken.
Drijfmest injecteren geeft niet zoveel geurhinder. Maar dat gebeurt enkel in weilanden.
Drijfmest of stalmest op de akker wordt onmiddellijk onder geploegd. (is verplicht)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:02

Ik ben ook een burger in het buitengebied.
Oke ergens met roots in het agrarische dus ik speel een beetje vals. ;)
Maar ik weet wel toen wij hier kwamen wonen de buren met hun varkens bedrijf best " bang" waren wat voor burger trutjes er nu kwamen wonen.
Want er kwamen van die paarden liefhebbers wonen en ze waren als de dood voor die koude kak met veel noten op de zang.

Ondertussen zijn de buren gestopt met hun bedrijf.
Boeren wordt in Nederland bijna onmogelijk gemaakt.
Nu zijn wij juist bang wat er ooit komt te wonen in hun huis.