Auto komt niet door apk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:56

ikke schreef:
Zowel eigenaar als garage maken zich hieraan schuldig maar de auto krijgt een slechte naam.......

Dus in dit geval zouden toevallig álle of de meeste van merk x altijd gebrekkig onderhoud hebben? :D

Dat lijkt mij erg sterk := Bovendien doet een garage dat onderhoud ook nog eens zelf en die valt het op een gegeven moment wel op welke gebreken bij welke merken en modellen vaak terug komen komen. Zo zijn er gewoon een aantal modellen die je gewoon niet meer veel ziet op de wegen om dat ze op de een of andere manier toch kampen met bepaalde mankementen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:52

Sammie schreef:
ikke schreef:
Zowel eigenaar als garage maken zich hieraan schuldig maar de auto krijgt een slechte naam.......

Dus in dit geval zouden toevallig álle of de meeste van merk x altijd gebrekkig onderhoud hebben? :D

Dat lijkt mij erg sterk := Bovendien doet een garage dat onderhoud ook nog eens zelf en die valt het op een gegeven moment wel op welke gebreken bij welke merken en modellen vaak terug komen komen. Zo zijn er gewoon een aantal modellen die je gewoon niet meer veel ziet op de wegen om dat ze op de een of andere manier toch kampen met bepaalde mankementen.

Van elk merk wat jij noemt, noem ik je goede en slechte voorbeelden.
Het gros wordt inderdaad slecht onderhouden want te duur alleen kunnen sommige auto's daar iets beter tegen dan anderen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:56

Ik noem geen eens een merk in deze post..

En het gaat er ook helemaal niet om dat merk x perfect is en merk y alleen maar bagger. Met elke merk en model is op een gegeven moment wel wat. Het gaat om gemiddelden.

Maar de verhalen dat merk x bekend staat om mankement z kun je echt niet afdoen met die auto's worden gewoon slecht onderhouden, dus het ligt aan de eigenaar. Het zou toch wel heel toevallig wezen dat een bepaald merk alleen maar in handen komt van mensen die hun auto slecht onderhouden. Als er iets de afgelopen 10 jaar een duikvlucht heeft genomen is het wel preventief onderhoud en toch is de levensduur van de gemiddelde auto afgenomen tegenover pakweg 20 jaar terug.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 18-08-16 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Re: Auto komt niet door apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:04

Oh wat balen zeg.... En ik herken het helaas. Mijn auto is ook niet door de keuring gekomen, vorig jaar niets over gerept. Heb nog getwijfeld om terug te gaan naar de garage waar ik hem heb gekocht maar laat maar. Ik zal de garage alleen alles behalve aanbevelen bij anderen. Maar heb geen zin in gedoe en gemutst en daarnaast had ik hetzelfde probleem als jij; amper tijd. Oh, en mijne was gelijk afgemeld, ook niet heel prettig, waardoor ik per direct autoloos was omdat die niet meer de weg op mocht :+ Dus ik had helemaal haast. Na 2 dagen had ik weer een nieuwe auto... maar echt tijd om goed rond te zoeken was er niet echt. Super balen.

Mijn 'krot' heb ik gedumpt via wijkopenautos. Niet veel voor gekregen, maar ook logisch. Mijne was van 97, ook doorgeroest en op een heel aantal punten afgekeurd. Ook gekocht voor ongeveer hetzelfde bedrag als jij en 'genept' wat dat betreft. Erg jammer. Mijn polo paar jaar terug hebben we via marktplaats verkocht. Die had wel nog APK maar kon je niet meer mee rijden (koppakking en oververhit als je harder dan 5 km/h ging). Heb ik toch nog 250 voor gekregen via marktplaats, iemand die de onderdelen wilde. En de auto erna weggedaan via inruil (zij zouden m dan naar de sloop doen)

Zag er een micro werd genoemd. Echt top autootjes, maar afgelopen 2 jaar heb ik ze gehad en na een jaar kwamen ze niet door de keuring vanwege doorgeroest. Daarom ben ik niet weer voor een micra gegaan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:04

Mn vader is wegenwacht en daardoor krijg ik vaak te horen welke auto's er veel stil staan en met welke euvels. Tja volkswagens zijn er veel, maar het is opvallend dat er van de nieuwe types erg veel problemen hebben bij een lage km stand met de distributie. Ook renault is jaren slecht geweest. Nu zijn ze samen gaan werken met nissan en lijken de nieuwe types een stuk beter. Zo zijn er van die dingen waar je per type auto wat meer op moet letten. Maar olie enz zal je bij elke auto moeten verversen en peilen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:05

Tancreda4 schreef:
Oh wat balen zeg.... En ik herken het helaas. Mijn auto is ook niet door de keuring gekomen, vorig jaar niets over gerept. Heb nog getwijfeld om terug te gaan naar de garage waar ik hem heb gekocht maar laat maar. Ik zal de garage alleen alles behalve aanbevelen bij anderen. Maar heb geen zin in gedoe en gemutst en daarnaast had ik hetzelfde probleem als jij; amper tijd. Oh, en mijne was gelijk afgemeld, ook niet heel prettig, waardoor ik per direct autoloos was omdat die niet meer de weg op mocht :+ Dus ik had helemaal haast. Na 2 dagen had ik weer een nieuwe auto... maar echt tijd om goed rond te zoeken was er niet echt. Super balen.

Mijn 'krot' heb ik gedumpt via wijkopenautos. Niet veel voor gekregen, maar ook logisch. Mijne was van 97, ook doorgeroest en op een heel aantal punten afgekeurd. Ook gekocht voor ongeveer hetzelfde bedrag als jij en 'genept' wat dat betreft. Erg jammer. Mijn polo paar jaar terug hebben we via marktplaats verkocht. Die had wel nog APK maar kon je niet meer mee rijden (koppakking en oververhit als je harder dan 5 km/h ging). Heb ik toch nog 250 voor gekregen via marktplaats, iemand die de onderdelen wilde. En de auto erna weggedaan via inruil (zij zouden m dan naar de sloop doen)

Zag er een micro werd genoemd. Echt top autootjes, maar afgelopen 2 jaar heb ik ze gehad en na een jaar kwamen ze niet door de keuring vanwege doorgeroest. Daarom ben ik niet weer voor een micra gegaan.

Oh mijn micra van 2006 heeft nog nergens een plekje :) dus misschien een ouder type? of 1 met schade die niet goed is gerepareerd?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 12:07

Ja mijn voorkeur gaat uit naar een suzuki alto/swift of Toyota yaris. Vind ook een hyundai atos leuk maar daar weet ik niet zoveel van of die gauw problemen hebben, iemand daar ervaring mee?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:12

MarjanB schreef:
Oh mijn micra van 2006 heeft nog nergens een plekje :) dus misschien een ouder type? of 1 met schade die niet goed is gerepareerd?

Oudjes. Eentje van 95 die ik met de keuring niet meer meekreeg onder het mom van te gevaarlijk, frontbalk compleet doorgeroest. En de andere was van 97. Die mocht nog wel een jaartje mee qua roest, maar moest ik nu andere dingen aan laten repareren a 800 en dan zou hij volgend jaar hoogst was door de roest de keuring weer niet halen. Dus wel een stuk ouder dan jou Micraatje.
Het nog even getwijfeld om toch een Micra weer te nemen, maar dan een nieuwer type, maar heb toch een ander jonkie gekocht.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:21

fjordjes schreef:
Ja mijn voorkeur gaat uit naar een suzuki alto/swift of Toyota yaris. Vind ook een hyundai atos leuk maar daar weet ik niet zoveel van of die gauw problemen hebben, iemand daar ervaring mee?

Swiftjes zijn in verhouding nog erg duur, ze zijn wel erg goed. Atos vind ik zelf weer een aardig koekblik :o

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:42

fjordjes schreef:

mijn moeder heeft een atos gehad, was fijn autootje maar ging ook ineens van alles mankeren.

ik heb voor mijn Kia van nu een Volvo V40 gehad, motorisch super maar carrosserie was van deze wagen een maandag morgen productie geloof ik, terwijl Volvo wel goed bekend staat. zegt dus ook niet altijd wat

Rijd nu al 2 jaar naar zeer volle tevredenheid in een Kia Magentis 2.5 V6 automaat. trekt de trailer als een trein en op normaal onderhoud en een pechgeval met mijn subframe ( foutje toenmalige garage ) na heb ik weinig kosten eraan.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 12:54

Ik heb trouwens even het keuringsrapport erbij gepakt van de auto. Echter er staat helemaal niks op van aandachtspunten of wat dan ook.

Volgens de monteur zat er ergens een stuk op gelast in plaats van erin gelast en de monteur dacht eigenlijk dat daardoor de auto niet eens door de apk zou mogen komen. Iemand een idee of ik daar nog iets mee kan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:01

fjordjes schreef:
Ik heb trouwens even het keuringsrapport erbij gepakt van de auto. Echter er staat helemaal niks op van aandachtspunten of wat dan ook.

Volgens de monteur zat er ergens een stuk op gelast in plaats van erin gelast en de monteur dacht eigenlijk dat daardoor de auto niet eens door de apk zou mogen komen. Iemand een idee of ik daar nog iets mee kan?

Je mag er een plaat overheen lassen (is een oplossing voor tijdelijk of sukkels) mits die plaat dezelfde dikte heeft als het oorspronkelijke materiaal en deugdelijk erop gelast is. De APK schrijft voor hoe dat laswerk eruit moet zien.
Er is een uitzondering voor specifieke dragende delen, de APK-regels zijn daar vrij duidelijk over en sommige dragende delen mag NIET aan gelast worden.
Maar als die keurmeester daarover twijfelt, moet ie eerst even z'n boeken bestuderen voordat ie z'n klant wat op de mouw probeert te spelden!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:08

amandananana schreef:
Wat onwijs balen van je auto, TS. Ik vind het wereldje van auto's kopen en garages geen leuke.

Ik ben overigens heel blij met mijn Ka'tje die overal wordt afgeraden :') je moet goed zoeken en er zeker geen een van 10 jaar oud kopen maar er zitten goeie tussen. Mijne is uit 2008, oud model, had 88.000 km op de teller, airco, stuurbekrachtiging en geen spatje roest. Pas geleden weer glansrijk door de APK gekomen. Auto kostte 3000 euro in aanschaf.

Offtopic: Heb je de Ford Ka toevallig in Noord-Holland (Spanbroek) gekocht?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:28

opel corsa's uit die tijd staan er om bekend roestbakken te zijn, geheid dat er onder de zijplaten ook flink roest zit.
Ik vind de auto behoorlijk aan de prijs.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:28

Als je deze nog kwijt wil heb je genoeg bedrijfjes die sloopauto's opkopen, mijn oude afgekeurde ford fiesta nog voor 200 kunnen verkopen. Wel even onderhandelen want ze proberen natuurlijk zo goedkoop mogelijk (hun eerste bod was 100.)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 13:34

@ Silly1972, dan had de garagehouder het niet mogen goedkeuren of als aandachtspunten op het keuringsrapport moeten zetten. Echter staat er niks. Heeft mij ook de auto verkocht als zijnde goed en dat ik er nog jaren mee vooruit kon.

Helaas heeft de garage vakantie tot 28 augustus, ik heb een mailtje gestuurd... ik hoop dat er snel contact wordt opgenomen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:33

Er om bekend staan en het ook echt duidelijk kunnen zien zijn natuurlijk 2 dingen.
Maar ik zou zeker eens vragen hoe dit zit

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:42

fjordjes schreef:

Swiftjes zijn redelijk dure auto's maar niet verkeerd, verbruik vond ik zelf hoog.
De alto is een prima bakkie en heerlijk goedkoop!
Toyota Yaris ook erg goed en zuinig.
Hyundai Atos vond ik zelf ook geen verkeerde auto.

Fiat Panda is trouwens ook erg leuk om mee te rijden, zijn er niet veel met automaat, maar fantastisch bakkie!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:48

Honda Logo als je er een kunt vinden (zie je niet zoveel) zijn ook leuke auto's

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 15:00

Die ben ik idd nog niet tegen gekomen, vind sowieso dat het aanbod qua automaat klein is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:01

Toyota aygo niet iets? Ik ben ook op zoek naar hetzelfde alleen wel een iets hoger budget (5500)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:04

Kijk inderdaad voor een japanner of een duitser.geen franse kopen schrot en als er wat aan is kost het klauwen met geld.hier zegt de monteur ook jappe of duitsers.wij hebben nu een aygo nieuw gekocht nu 130.000 op de teller nooit grote dingen aan gehad ja olie en remblokken dat was het en super zuinig 1 op 19 ,1op20

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 15:18

Ik vind types zoals die aygo zo klein! Moet er wel fatsoenlijk boodschappen mee kunnen doen. Heb laatst in een vw up gezeten nou dat vind ik echt veel te klein. In de kofferbak kan krap 1 kratje staan terwijl in m'n corsa makkelijk twee boodschappen tassen en een krat kunnen staan.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:24

Ik vond de Up best fijn, hebben hem een paar keer als huur auto gehad en dat was goed te doen. Daar hebben we in totaal wel een 4000/4500km mee gereden in 4 weken tijd ;)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:26

Een vriend van ons heeft een Skoda citygo, maar die heeft een veel ruimere kofferbak dan de aygo. Dus zou je ook nog naar kunnen kijken als die binnen budget valt :)