Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkertje89

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:25

Wat een leuk project! Ben benieuwd naar het eind resultaat!! Veel plezier ermee :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:39

Heel gaaf! Ik volg, kan ik mooi inspiratie opdoen.

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:59

Wat ontzettend leuk en gaaf, ik volg graag even mee. Ik ken de discussies paarden versus natuur. Heb zelf een bos- en natuurbeheer achtergrond en sta nu ook op een huurwei met 4 paardjes. Zo'n stekkie als jullie hebben is voor mij ook de droom! Leuk als inspiratie mocht het er ooit van komen :)

Heel veel succes en plezier met dit supergave project!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:01

Wat een heerlijk plekje ! <3
Hier ook paarden en natuur wel een beetje samen. Heb veel meidoorn staan, waar de vogeltjes echt heel erg blij van worden :j Ook nog wel bramen ( minder leuk, groeit zo snel :+ ) en verder allerlei soorten grassen en kruiden want ik bemest het land niet en ook al jaren niet meer gespoten tegen onkruid.
Enkel nadeel is dat ik JKK staan heb, wat elk jaar een flinke klus is om uit te trekken :P ( met dank aan de buurman, die het gewoon laat staan )
Dus ik volg jullie project, geeft mij ook weer inspiratie !

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:08

Jeej een topic *\%/*

Ik ga je ook volgen uiteraard, scheelt je weer dubbel posten :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 21:05

Bedankt allemaal voor de leuke reacties :) ik zal proberen vaak te updaten maar sommige dingen gaan niet zo snel natuurlijk :P

Echt leuk om te lezen dat er al zoveel paardeneigenaars vanalles doen met meidoorn en hoogstamfruitbomen enz :D heeft ook een mooi gezicht vind 'k, zo'n "aangeklede" wei.

JKK hebben we helaas ook staan, gelukkig enkel in ons tuintje. Dat gaat er wel uit haha, de grens wordt getrokken bij dodelijk giftige flora :+

Vandaag toevallig de man van de uilenwerkgroep tegen het lijf gelopen. Onze knotbomen en zolder klonken als zeer hoopgevend voor uilen, hij komt binnenkort eens kijken. We hebben zo'n luikje met een gat uitgesneden naar de zolder, daar zou een mooie kerkuilenkast op kunnen komen. Haha 'k hoop het zo dat er uilen willen komen wonen :D

GDG: je kan ook een "gemengde haag" zetten, dus meidoorn en sleedoorn en hondsroos enz, hier wat opties:

http://rld.be/projecten-7535/lopende-pr ... -knotbomen

https://www.facebook.com/13709310633902 ... =3&theater

https://www.facebook.com/13709310633902 ... =3&theater

Cayenne: grappig he die kleuren in het huis. Onze smaak is het ook niet echt :') huis is op sommige plekken echt meer grot dan huis :=

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:18

Wat een mooi plekje heb je bemachtigd! Ik ben heel benieuwd hoe het er allemaal uit komt te zien, super interessant!

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:19

Gaaf topic! Ik volg :j

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:32

leuk!

hier heeft regionaal landschap ook onze haag aangeplant(500m) en ook bomen in onze weide....
dat laatste was niet zo'n succes.
ze hebben vooral ervaring met boeren(en dus weides met koeien in),mijn dikzakken hadden die boombescherming in een week gesloopt en begonnen de bomen op te vreten.

uiteindelijk eerst nog palen rond gezet met een erg stevig touw,maar ook dat hield hen niet tegen en uiteindelijk overal electriciteit naartoe gegraven en nu laten ze de bomen met rust.
wij hebben ook een natuurlijke put als afsluiting gegraven(dit buiten regionaal landschap)

ik ben helemaal gek op die put!
de paarden zwemmen erin in de zomer(uit zichzelf,om af te koelen),ze drinken eruit,hij barst van het leven(we wonen omringd door natuurgebied,in veel putten zitten ook salamanders,en overal veel reigers,waardoor er amper nog kikkers zaten,maar onze put barst van de kikkers ondertussen,libellen,kleine visjes,....(en we hebben er niets ingestoken,allemaal vanzelf gekomen,zelfs een witte gans is hier een jaar terug aangekomen en blijft hier ook steken)
al op een morgen een koppel canadese ganzen met kuikentjes op de put gezien,waterhoentjes,wilde eenden,regelmatig ook zilverreigers,.....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 21:35

Klinkt goed tengeltje! Heb je misschien een foto van die put?

Haha ja, als er fruitbomen in de wei komen gaan we ze moeten omheinen vrees ik. Ik merk inderdaad dat regionale landschappen vaak niet zoveel ervaring hebben met paarden(eigenaars). Stiekem een droom van mij om een project te schrijven: paarden(eigenaars) en kleine landschapselementen! Eerst maar even uittesten bij mezelf hoe dat gaat _O-

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:47

vlug 2 fotootjes gaan nemen:

Afbeelding

Afbeelding

eerst hadden we hem zo smal,langwerpig laten uitgraven(de 2 imhammen aan de zijkant gewoon recht verbinden),maar vonden we,na uitgraven niet mooi,was gewoon zo diep en recht mogelijk naar beneden afgegraven.
uiteindelijk de kraan terug laten komen en licht hellend alles naar de weide af laten graven.

de kant van de kasseien is dus gewoon steil afgegraven,de rest licht hellend,denk dat hij op zijn diepst zo'n 2m is.

(de draad ervoor is tijdelijk,voor de kindjes,eens die groot genoeg zijn,gaat die terug weg)

(en dat bruin ding links is een hok dat mijn man in elkaar geknutseld heeft voor de gans...die vond echt wel dat hij binnen moest kunnen schuilen :+ ....hij heeft er nog geen stap in gezet,enige wat erin gebeurd,is onkruid die groeit)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 21:54

Wauw, mooi!!

Mijn ene paard zou er echt in gaan zwemmen denk ik :P

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:58

ja,hier ook eentje die echt zwemt,op het moment dat de weide wat kaal begint te worden,zwemt die naar de zijkanten en graast die af.
de rest houdt het ook bij pootje baden,spetteren en stampen,maar behalve eentje,nog geen enkele dieper dan water-tot-aan-de-buik zien gaat.

het enige wat we nu hebben gedaan is de hoekpaal(hoek vijver/weide),afgezet met prikpaaltjes.

want ze gingen eigenlijk altijd bijna tegen die paal aan staan om te gaan drinken,waardoor er enorm gat kwam zo goed als tegen de paal,en we waren bang dat die paal plots zou gaan verzakken of scheef komen te hangen omdat ze steun mist.en die krengen zijn enkel met een kraan erin te krijgen,dus een kraan je halve weide kapot laten rijden om een paal was ondergeschikt aan enkele witte,lelijke prikpaaltjes.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:20

leuk project!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:23

Super mooi en ben natuurlijk VET jaloers :D
Ik volg want ik geloof dat dit best leerzaam wordt :7

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:28

Wat een super gave plek! Echt super. En ik ga het verslag volgen :)

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:36

Ik volg! Super gaaf!

Toch ook wel een beetje een droom van mij... Maar ik moet nu tevreden zijn met een appartement met ruim balkon :)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:39

Wat mooi dat er nog zulke plekjes bestaan en dat jullie er zoveel aan doen om de inheemse natuur te behouden/terug te halen. Ik ga volgen, kan hier echt van genieten!

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:40

Gaaf project en wat leuk hoe je je baan met je droom combineert! Ik ben erg benieuwd naar vervolgupdates en hoop er zelf ook nog wat nuttigs van op te steken. Succes! :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:56

Wat een mooi project! Ik snap je enthousiasme helemaal. :j Hou ook helemaal niet van die kale, strakke weides. Gelukkig is dat bij onze pensionstal ook niet het geval: Bomen er op, kabbelend beekje er doorheen, meidoornhaag,... Dat is toch veel gezelliger zo. +:)+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:59

Even een post om ook mee te volgen. Inspirerend! Wij mogen bijna van start met een Paddock Paradise wat we zo natuurlijk mogelijk willen inrichten en onderhouden (dus geen onkruid spuiten, bemesten met compost, een poel aanleggen voor paarden en andere "geïnteresseerden", etc)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 01:29

Bij ons in de weide stonden al bomen en die waren op zich wel redelijk goed afgeschermd (ruim eromheen schapengaas en stevige palen), maar toch geschikter voor koeien dan voor paarden. Binnen een paar weken was het ursusgaas miraculeus verbogen en was de bast her en der weggevreten :') . Nog een meter ruimer hoge palen met schrikdraad (zonder stroom) gezet en dat was gelukkig afdoende. Inmiddels staat daar wel stroom op, maar eigenlijk was het niet echt nodig.

Onze poel wordt helaas niet ter afkoeling gebruikt, dat had ik wel gehoopt! Ik heb wel een keer zittend op mijn paard gezwommen, dat vond ik dan wel weer gaaf :D . Maar zelf doen ze hun best om hun voeten zo droog mogelijk te houden tijdens het drinken :') . Wel gaaf ook hoe ze in de winter telkens wakken slaan om te kunnen drinken (ze krijgen van ons ook water hoor, maar uit hun eigen poel drinken doen ze dus erg graag).

Solleke_Noah schreef:
GDG: je kan ook een "gemengde haag" zetten, dus meidoorn en sleedoorn en hondsroos enz, hier wat opties:

http://rld.be/projecten-7535/lopende-pr ... -knotbomen

Ha leuke link (de fb-links nog niet bekeken), dankjewel +:)+ ! Zojuist de brochure over hagen, heggen en houtkanten helemaal doorgelezen, erg leerzaam. Ik weet gelijk dat ik met mijn eerder genoemde haag blijkbaar een heg (en in het bijzonder een bloesemheg) bedoelde haha en heb meerdere geschikte soorten voorbij zien komen. Lijkt me echt heel gaaf om te gaan maken!

Overigens zal het nog wel even duren eer we die heg daadwerkelijk gaan planten, er staan nog wel wat andere klussen hoger op de lijst :P . Maar een inieminie beginnetje met de heg heb ik vorig jaar wel gemaakt, er staan een paar kleine meidoorns (die ik uit onze boomwal heb gehaald) en een paar (bos?)wilgen. Verder fruitstruiken maar die zullen we waarschijnlijk een ander plekje gaan geven uiteindelijk, want die zullen het in een haag niet overleven denk ik.

Ik vind het echt onwijs leuk om jouw ideëen te lezen en inspiratie op te doen uit je plannen. Dankjewel voor het aanmaken van dit topic +:)+ .

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 01:30

soesita schreef:
Wat een mooi project! Ik snap je enthousiasme helemaal. :j Hou ook helemaal niet van die kale, strakke weides. Gelukkig is dat bij onze pensionstal ook niet het geval: Bomen er op, kabbelend beekje er doorheen, meidoornhaag,... Dat is toch veel gezelliger zo. +:)+

Oeh, dat vraagt om foto's O:) !!!

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:20

Erg gaaf project TS, wat een goed werk doen jullie!! :j

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:27

Gaaf project! Ik doe zelf de schaapherdersopleiding(dus veel bbezig met effecten van begrazing op de natuur), maar ik ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken met paarden :D