Nieuwe of gebruikte auto?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

youaremystar

Re: Nieuwe of gebruikte auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:15

Ik zal je bij deze de easytronic afraden.
Heb van het weekend een auto gekocht met dit systeem en heb er nu al problemen mee, F melding op het dashboard en daarom niet willen starten. Hij viel gewoon in de F melding tijdens het rijden, thank God dat ik niet op de snelweg reed.
Als ik jou was zou ik voor een volle automaat gaan, daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:24

Ben ik de enige die het echt raar vind dat een auto van 5 jaar al roest heeft ? 8)7
Wij hebben een astra gehad uit 2000 zonder 1plekje roest en hebben nu een mercedes uit 97 en zijn bodem ziet er echt goed uit . Een auto van 2011 is splinternieuw voor mij en zou echt geen roest mogen hebben in mijn ogen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:33

Nee dat is mijn bezwaar ook. Zelfs mijn 18 jarige atos is roestvrij. Transit niet maar die is ook alweer 14 jaar. Een 5 jarige die nu al flink roest is geen goed teken, dan is er mgelijk iets mis gegaan met tecktyleren.

Dat was dus de ellende van mijn semi automaat atos ook. Daar was er een van gemaakt, stond al een tijd bij de importeur en die heb ik toen met flinke korting gekocht, en een jaar later is ie weer terug gegaan naar de importeur. Een groot drama ik stond om de haverklap stil omdat kreng niet meer in een versnelling kon komen. Zo handig, voor een stoplicht, midden in het bos enz. Ik ben wat weggeholpen door ze.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 17:54

Misschien heb ik 'roest' wat vergroot. Er zit wat roest op de remschijven en 1 soort stang onder de auto die vervangen kan worden. Onze garage vond het niet schrikbarend, zeiden dat het goedkoop opgelost kan worden. Verder zat er nergens roest op of onder de auto.

Ik denk dat ik het aanbod ga aannemen van de 2 jaar garantie en nog 250,- van de prijs af. De garantievoorwaarden zagen er goed uit (enkel geen garantie op slijtageonderdelen), mijn garage zei ook dat dit eerlijke voorwaarden waren. Ik ga morgen nog 1x bellen of ik nog 250,- (dus 500,- extra in totaal) van de prijs af kan snoepen. :)

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:58

8nnemiek hij schreef:
Nee dat is niet waar. Semi-automaat laat je staan waarin je parkeert, in de 1 is dat meestal, en die blokkeert dan automatisch als je de motor af zet. Ik heb nooit mijn handrem erop staan terwijl ik altijd op een helling parkeer :)
Zet je hem in de N, dan uiteraard wel de handrem erop, maar dat is nergens voor nodig.

Als je 'm laat staan idd niet. Maar ik moet 'm in de N zetten om te kunnen starten. Garage zei tegen mij dat ik hem beter altijd in de N kon zetten met de handrem....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:04

Het zal wel per auto verschillen :)
Die van mij kan gewoon in de parkeerstand starten, hij springt dan vanzelf in de N.
Garage waar ik hem in onderhoud heb zet em ook steeds in de N, terwijl de dealer echt zei dat hij niet in de N moet met parkeren. Ik houd dus gewoon maar het boekje aan, daar staat ook dat ie niet in de N hoeft.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:26

Een volkswagen up dan?? De vriend van mijn nicht is prof basketballer en 2.02m lang. Hij had deze wagen van de club.

Ik heb zelf een hyundai i10 uit 2008, kon hem goedkoop overnemen van mijn opa toe hij niet meer kon rijden. Ik zou hem zelf niet meer kopen. Ik vind hem traag en zeker niet zuinig. Nou rij ik dan ook behoorlijk vlot door de bebouwde kom. Ik heb er ook al redelijk wat onderhoud aan gehad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:35

Wacht even dames, niemand die het raar vind dat remschijven maar 22.000km meegaan????

Ik heb er hier eentje staan waar ik 140.000km mee gereden heb en waar nog steeds dezelfde remschijven op zitten!!!

Kortom: op de schroothoop met die Swift, daar klopt vanalles niet mee!!

Volkswagens met een automaat (DSG-bak) moet je nieuw kopen, 50.000km mee rijden en dan heel rap inruilen en hopen dat de bak dat haalt! Zo niet, skip DSG-automaten. Google er maar eens op.......

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:38

Mijn moeder rijdt een Volkswagen Up en dat is echt een fijne auto (als ik haar moet geloven). Daar pas je overigens ook makkelijk in met jou lengte en deze zijn tweedehands voldoende te vinden binnen jou budget. :j Je kunt ook kijken naar een Volkswagen Golf, daar rijdt mijn oom van 1.92m in. Zoals al eerder gezegd kun je prima een Volkswagen met 100.000 km op de teller aanschaffen.

ikki - Mijn Volkswagen Polo automaat (ook met DSG-bak geloof ik) is van '97, bijna 200.000 km op de teller en loopt nog als een tierelier. :)
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 05-07-16 18:39, in het totaal 2 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:38

Niet eens met mensen die roepen dat een nieuwe auto weggegooid geld is. Nieuwe auto heb je de eerste 5 jaar (wellicht langer) geen omkijken naar. Mocht dit wel zo zijn is dit garantie. Tweedehands moet je echt net geluk mee hebben. Zitten bijna altijd kosten van reparatie aan. Als je het geld hebt, zou ik voor nieuw gaan.

Ik heb trouwens ook een (nieuwe) up!

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:39

Als de auto weinig gebruikt is de laatste tijd dan is het toch logisch dat er wat roestvorming op de remschijven zit. Of zie ik dat verkeerd? Zeker gezien de lage km stand.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:41

Mijn moeders auto is een Hyundai, 3 jaar oud en 70.000km en die moest pas geleden haar remschijven vervangen. 22.000km vind ik heel weinig om nu al de remschijven te vervangen! Ik zou er toch mee oppassen als ik eerlijk mag zijn...

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 18:56

Wat Puppetje zegt zegt mijn garage ook, auto heeft waarschijnlijk een poos stilgestaan en buiten gestaan.
De banden komen namelijk uit november 2011, net als de auto, en die zijn totaal niet versleten.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:04

Mijn vriend is automonteur en zegt dat de roest op de remschijf komt door het stil staan. Is totaal niet spannend.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 00:25

Roest op de remschijven zal idd niet van het vele remmen komen :n

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:18

8nnemiek schreef:
Die van mij kan gewoon in de parkeerstand starten, hij springt dan vanzelf in de N.
Garage waar ik hem in onderhoud heb zet em ook steeds in de N, terwijl de dealer echt zei dat hij niet in de N moet met parkeren. Ik houd dus gewoon maar het boekje aan, daar staat ook dat ie niet in de N hoeft.

Mijn dealer is ook mijn garage. Maar zal idd dus per auto verschillen ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:59

antje_vip schreef:
Niet eens met mensen die roepen dat een nieuwe auto weggegooid geld is. Nieuwe auto heb je de eerste 5 jaar (wellicht langer) geen omkijken naar. Mocht dit wel zo zijn is dit garantie. Tweedehands moet je echt net geluk mee hebben. Zitten bijna altijd kosten van reparatie aan. Als je het geld hebt, zou ik voor nieuw gaan.

Ben het niet helemaal met je eens.
Ik ben een grote volvo fan, rijd niet anders. Heb nooit iets aan mijn auto buiten de beurten om en dat wat bij elke auto aan slijtage onderhevig is. Sommige auto's heb ik naar de 300.000 km gereden in 6 jaar tijd en zelfs dan nog geen rare dingen.
2e hands moet je wel geluk hebben daar heb je gelijk in, daarom zei ik al in een eerdere reactie ga naar een 2e hands kijken waar een auto ook in onderhoud is geweest, die kennen de auto en je eigen garage weet vaak ook wel of een ander autobedrijf/garage een goede naam heeft of niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:10

Sonja_vR schreef:
Roest op de remschijven zal idd niet van het vele remmen komen :n

Nee, want dan verslijt die roest :))
antje_vip schreef:

Of het direct weggegooid geld is wordt niet echt hardnekkig geroepen, maar zonde geld zeker wel. Als je de afschrijving van die eerste 5 jaar (en dat kan rustig de helft zijn qua waarde) afzet tegen over het onderhoud van een auto die je koopt bij 2 of 3 jaar oud dan is dat zelden 10.000 euro of meer gedurende diezelfde periode :D

Maar op de een of andere manier vinden mensen elk jaar een beetje betalen (aan mogelijk wat) onderhoud een stuk erger dan die stille, maar zeer forse afschrijving die je pas na vijf jaar merkt.

Bovendien is tweedehands maar net echt wat geluk mee hebben natuurlijk ook fors overdreven, als het een kwestie van geluk is zou er geen flinke handel zijn in de tweede, derde, vierde en zelfs vijfdehands auto's. Dan kocht iedereen wel lekker nieuw. En er zit ook zelden áltijd kosten van reparatie aan.. Dat ligt toch aan wat voor soort tweedehandsje je koopt en bij wie. Koop je een stukke ja dan heb je reparatie.. koop je een auto die net zijn apk, grote beurt etc heeft gehad heb je na ca 20-40.000 km de volgende (kleine) beurt weer.. Maar die krijgen spliksplinter nieuwe auto's ook, hoor :) Kun je pech hebben met een tweedehands dan? Ja dat wel, maar dat ligt imo ook wel eens vaak aan de koper zelf die de (verkeerde) autoverkoper treft. Maar pech kun je ook hebben bij nieuwe fabrieksauto's... Man man man.. dat verhaal van die kennis vergeet ik ook nooit meer. Auto nieuw gekocht, twee jaar later al compleet in de soep vanwege dit stuk, dat stuk, zus stuk, noem het maar op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:11

mlO_uu schreef:
8nnemiek schreef:

Mijn dealer is ook mijn garage. Maar zal idd dus per auto verschillen ;)

Nee, men heeft daar verschillende visies over. Een automaat heeft een P-stand die de bak grofstoffelijk blokkeerd. Die is bedoelt om de auto veilig te kunnen parkeren. de N-stand zet de bak vrij en is nodig als de auto bijvoorbeeld van plek geduwd moet worden of als tijdens testen (APK) de wielen met de hand gedraaid moeten worden.

Wegzetten in de N-stand is niet waar die stand voor ontworpen is. Bijvoorbeeld in de winter kan je handrem vastvriezen. de P-stand niet........

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:32

xLoki schreef:
- Suzuki Swift 1.2..... Bij onze garage even op de brug gezet, remschijven waren aan vervanging toe en hij had wel wat roestplekjes aan de onderkant,

Zit er gewoon wat roest op de schijven (normaal na zelfs maar korte tijd stilstaan bij vochtig weer) of zijn de schijven echt aan vervanging toe? Oppervlakkige roest is er na één keer flink remmen al af, zou er dus af moeten zijn toen je tijdens die proefrit van de verkoper naar jouw garage bent gereden. Schijven echt aan vervanging toen na 22.000 km? Dan ook de rest van de auto met een vergrootglas na laten kijken. B.v. met een ANWB aankoopkeuring.

Wat betreft geld weggooien door een nieuwe auto te kopen: ligt er ook heel erg aan wat je koopt. Een grote dure luxe bak heeft inderdaad een afschrijving waar Jan Modaal bleek van weg trekt. Zowel in Euro's als in procenten.

Bij een A-segmenter gaat dat minder hard. Omdat ze goedkoop rijden blijven ze gebruikt zeer gevraagd dus in procenten valt de afschrijving wel mee en aangezien ze in aanschaf niet zo duur zijn valt het in Euro's al helemaal mee. Menig dikke bak schrijft meer af als ie over de drempel van de showroom rijdt dan zo'n mini in aanschaf kost :)