Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:20

Waarom rechts niet allemaal hoge kasten en dan links geen bovenkasten? Maar bijvoorbeeld open legplanken?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 15:23

Links komt sowieso de koelkast, dus dat is al een hoge kast en verder een grote voorraadkast en de magnetron die in een bovenkast zit :) Ik wil zelf zo veel mogelijk achter deurtjes, mede ivm stof en verder zodat niet alles er steeds uit hoeft te zien als een etalage (dus dat ik het bij wijze van, het er van een afstandje in kan gooien en de deur dicht kan doen, niemand ie het ziet :') )

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 15:26

Afbeelding

Zo zou hij wezen als ik links (op de foto rechts, is uit de andere hoek genomen) op 2 meter doe en de andere kant op 240cm

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:30

ik zou de magnetron ook in een hoge kast doen zodat je aan die zijde alles even hoog hebt En daar zo hoog mogelijke kasten.

Is het verder een lichte ruimte met natuurlijk lichtinval? Heb je verder nog bergruimte of moet je hier zo veel mogelijk ruimte benutten?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:37

Ik begrijp niet helemaal wat je zegt maar als je bedoelt dat je verschillende hoogtes hebt, dat zou ik geloof ik ook niet doen.
Ik kan het ook niet helemaal lekker zien op je tekening geloof ik.

Wij hebben ook een keuken van ikea. Inmiddels 3,5 jaar. De ladegeleiders etc zijn juist van heel goede kwaliteit en worden ook vaak door meubelmaatwerkers besteld.

De apparatuur meeste hadden we al, kookplaat, koel/vriescombi en kraan wel van Ikea, werken echt naar volle tevredenheid.

Het aanrechtblad wilden wij ook zelf gieten van beton maar bij nader inzien zou een blad van 4 meter lang met hoek en dan weer 2,5 meter de andere kant op, niet te tillen zijn, dus het kunststof blad van de Ikea ligt er nog op. Tot onze verbazing blijft zelfs deze mooi, nu hebben wij er wel altijd een houten snijplank opliggen waar we de meeste dingen die scherp zijn of hete pannen op leggen (of even snel wat snijden). Misschien is dat voor jullie ook een idee?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:42

Ik zou alle kasten dezelfde hoogte doen, zorgt voor rust. Op de foto zie je mijn kastenwand van 240 hoog. Ik vind ze erg hoog, maar mijn ruimte kan het wel hebben. Het zorgt ook voor een zee aan bergruimte.
Afbeelding
De suggestie van kasten aan de ene kant en planken aan de andere kant vind ik een goede. Persoonlijk vind ik het mooist als je zo min mogelijk verschillende groottes van kasten gebruikt.
Betonnen blad waren wij okk van plan, hij is zelfs gegoten en ligt nu in drie stukken in de tuin. Totaal mislukt en met z'n tweeën zijn sommige delen niet te tillen.
Edit: hahaha ik zie nu dat de vaatwasser die openstaat te zien is op de foto.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:29

Wij hebben ook een ikea keuken. Nu iets meer dan een jaar. Wij hebben gewoon de koelkast in de hoek en er zit echt geen 5 cm ruimte naast. Zit gewoon een afdekplaat tegen de zijkant. Dus tussen de muur en de koelkastkast.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:47

Wij hadden er ook een in ons oude huis, was 15 jaar oud, niks aan te zien! Het was dat de keuken niet pastte in het nieuwe huis anders was die nu meegegaan ook. Echt topkwaliteit!

Wij kijken nu ook voor een nieuwe keuken aangezien ik weiger om €10000,- voor een keuken te betalen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:50

Wij hadden ook een ikea keuken in ons vorige huis. Mijn vriend zelf geplaatst en we hebben er 4 jaar van mogen genieten. Het apparatuur werkte prima. Het blad en kastjes bleven echt super mooi. We vonden het om de keuken bijna zonde om te verhuizen haha. Mijn ouders heb er nu ook 2 jaar 1 en zijn er super blij mee.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:51

Vind het aanrecht slecht van ikea. Heb een hoek keuken gezet en daar sloot het niet mooi aan.
Ook is er water ingetrokken rond de gootsteen. Erg lelijk.

Kastjes prima. 5 centimeter aan de kanten vrijhouden is niet nodig. Ook aghankelijk van welke kant ze openen.

Ikea speelt natuurlijk op safe. Zodat je de schuld niet daar kan leggen als het niet past.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:58

Ik heb ook een ikea keuken, ben erg tevreden. Ik heb overigens het houten blad wat wij regelmatig invetten. Ik heb een kookeiland en heb gewoon 2 bladen tegen elkaar gelegd ipv 1 grote (en dure) gekocht. En heb ook een type wasbak in het kookeiland geplaatst dat volgens hun echt niet kon...

Ik ben niet voor ikea inbouwapparatuur gegaan. Ik had andere wensen dan dat zij aanboden.

Qua hoogtes, lastig. Of je zou je "hoge" kosten ook moeten opdelen zodat dezelfde hoogte wel terug komt in je hoge kasten. Maar denk niet dat het, het "bulk" gevoel weg halt. Dan moet je aan 1 kant geen hoge kasten plaatsen maar aanrecht en bijvoorbeeld vrijstaande koelkast ed.

Ik neem aan dat je qua wasbak en kookplaat aan 1 zijde vast zit.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:12

Twee keer Ikea keuken gekocht, nog Faktum. Twee keer problemen met de deurtjes. In de eerste keuken liet de folie los, deurtjes nieuw gekregen. Tweede keuken schilferde de lak eraf bij oven en vaatwasser. Nieuwe deurtjes gekregen, maar probleem herhaalde zich.Elk jaar deurtjes halen. Totdat de faktum deurtjes eruit gingen... Na een hoop stamppij alle deurtjes nieuw gekregen en maar hopen dat ze heel blijven. Het lijkt nu goed te gaan. Andrrs zullen we voor eem ander frontje moeten gaan en dat is jammer, want wij hebben een landelijke keuken. Apparatuur houdt zich al 7 jaar goed.Succes! Ik zou ook kiezen voor evenhoge kasten.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:51

@ruthenroos: doe jij de vaatwasser open als deze net klaar is en er dus een enorme damp vrijkomt? Dat is vaak het probleem met het vaatwasserdeurtje.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 00:44

Zoals de indeling nu is, daar zit ik eigenlijk wel aan vast, dit is het meest parktisch. Qua opbergruimte weet ik zeker dat het met lagere kasten aan 1 kant nog meer dan voldoende zal wezen, het is sowieso meer en praktischer dan wat ik nu heb en ik heb nog een giga kast in de bijkeuken :)

Hoe meer ik er over na denk, hoe minder ik me stoor aan het hoogte verschil, maar het liefst zou ik het even in het echt willen zien :+

Ik ga ws toch vrijdag even naar de ikea, het apparatuur is nu met 15% korting, dus wel de moeite waard om alvast te bestellen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 01:33

Wij hebben bijna 5jr een IKEA keuken en vind hem prima. Wij hebben ook niet alle ruimtes genomen zoals zij adviseren, maar bij het eind kan het laatste deurtje prima bij de muur open.
Omdat het een kleine keuken is, hebben wij een hoek keuken. Dubbele wasbak onder raam en vaatwasser ernaast. Dat vind ik echt een pre.
Dan de gewone maat boven kastjes, omdat we toch bergruimte moeten hebben. Een 90cm oven met 5 pit gas erboven.
Andere kant een dubbel deurs koel/vries combi Amerikaanse stijl zeg maar.

We hebben een hele fijne houten werkblad. Daar gaan we straks sowieso weer voor. Naast de kk op zelfd ehoogte ook een stuk werkblad. Staat combi magnetron op, omdat we die over hielden, mar was in eerste instantie niet de bedoeling.
Daarboven 2 plankjes van de zijkanten, dus zelfde kleur als d ekastjes.

Ons vaatwas deurtje is ook iets gebladderd bovenaan, maar ik geloof dat ze er niet meer zijn. Ik heb hem inderdaad weleens open gezet toen hij nog warm was.

De 90cm gasfornuis vind ik tegenvallen, net als de afzuigkap. Ze doen hun werk, maar de knoppen vind ik minder.
We hadden ook de kraan van Ikea, maar hebben inmiddels een andere.

In de hoek hebben we zo een uittrek ding.

Mensen hebben vooroordelen over Ikea, maar zien niet altijd waar prijzen vandaan komen. Mijn moeder heeft 2 of 3x zoveel betaald voor haar keuken bij een luxe keukenboer. Maar die kwam inmeten, heeft een luxe showroom, personeel dat veel tijd voor 1 klant neemt, kwam hem brengen en in elkaar zetten etc. Daar betaal je ook voor. Haar kastjes, lades etc vind ik voor dat geld niet echt beter.
Voorheen een bruynzeel keuken gehad en was prima, maar niet beter of slechter dan deze Ikea.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:03

Wij twijfelde omdat we niet zo'n groot budget hadden. Uiteindelijk hebben we de kastjes en het blad bij superkeukens gekocht en de apparatuur los. Wel zelf gemonteerd. Keuken is bijna 2 meter de ene kant op en 2 en half de andere kant (l keuken) met zo'n groot gasfornuis, extra grote wasbak, vaatwasser, koelvriescombi. Waren ongeveer 7000 kwijt. Met ook nog een stenen blad. Vrienden van ons hebben zo'n houten blad van ikea maar dat gaat op ten duur toch schimmelen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:11

2 jaar geleden hebben we een 2 de hands ikea keuken over genomen, zit inmiddels een andere oven in.
De maten zijn nagenoeg het zelfde.

Hier staan de kasten vrijwel strak tegen de muur, idem met het laadje.
Als blad heeft mijn man waaibomenhoud planken in elkaar gelijmd en dat er op gelegd.
Ieder kwartaal olie ik de werkbladen in.

Al met al hebben we een keuken voor nog geen 200,-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:37

Ik volg even mee, want er zit nu een prima ikea keuken in mijn huis, met ikea apparatuur maar volgend jaar moet de boel omgegooid worden omdat mijn keuken eigenlijk te klein is voor een grote koelkast (mijn keuken is sowieso echt klein)...

Ook bij Ikea zitten kijken en die hebben leuke dingen voor leuke prijzen en dat keukenbouwprogramma geeft een leuk inzicht in hoe het kan worden :j
In mn eerste huis ook een prima ikea keuken gehad :j
In mn tweede huis een dure keukenspeciaalzaakkeuken.. man wat was ik gedesillusioneerd toen er gewoon onbewerkt MDF binnen werd gebracht voor die centen -O- En ook niet goed ingemeten dus een opvulrandje moeten laten plaatsen..
Dus nu komt er gewoon weer Ikea :j lekker knutselen :D

Oh, ik zou kasten tot aan het plafond doen.. de bovenkant van je keukenkastjes wordt baggervet en is amper schoon te krijgen ... Dus of open planken en geen kastjes (oid) of tot bovenaan.. :j

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:49

Zelf een offerte laten maken voor een ikea keuken en een keuken van Bruynzeel 3x raden welke goedkoper is....dan zou ik toch echt voor de Bruynzeel gaan

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:56

Bruynzeel goedkoper dan Ikea?
En buiten dat, uiteindelijk is het allemaal MDF denk? Of je moet voor echt hout gaan, maar dat is niet te betalen :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:10

Ik zoubde hoogtes zoveel mogelijk hetzelfde houden en idd als het even kan boven en hoge kasten op plafondhoogte doen
Ik zou ook de rechterkant (waar de magnetron zit, of is het de oven)
Geheel hoge kasten doen
Dat geeft een veel uniformer/vlakker/rustiger geheel

Aan de kant van het gasfornuis kun je san eventueel de bovenkanten skippen
dan krijg je ook al een stuk meer lucht in de ruimte

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:46

Het houten blad gaat schimmelen? Dat weet ik niet wat ze ermee doen. Maar met onbewerkt hout moet je je altijd realiseren dat het geen plastic is. Wij zorgen ervoor dat ons keukenblad (Ikea - hout) nooit nat blijft en eens in de zoveel tijd gaat er wat olie overheen. Afgezien van wat "hitte"- kringen of een afgevende schaal... ziet hij er nog prima uit.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:14

Wij hebben nu elf jaar naar volle tevredenheid een Ikea keuken. Mooi, degelijk, prima prijs.
Oom en tante van me hebben er al dik twintig jaar een. Ook nog echt prima.

Ik weet niet wat je ermee doet als na een paar jaar hij al aan vervanging toe is. Dat hoort echt niet!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 15:17

De kastjes aan de kant van het gasfornuis gaan niet weg :)
Wat ik al eerder zei, de indeling is prima en het meest praktisch zoals hij nu is. Op dit moment is de kant van de koelkast ook een flink stuk lager (180cm) dan de andere kant (230cm) en eigenlijk viel dat mij gisteren pas echt op omdat ik even de hoogte wilde meter. Misschien komt het omdat de deur naar de lage kant opent en je die kant dus eigenlijk niet echt goed ziet? Volgens mij is het zo bij ikea kasten dat als je hoger dan 2 meter gaat, er een losse kast boven op komt, dus als het echt storend zou wezen, zou je dus nog een kast van 40cm er op kunnen zetten. Maar ik vraag me echt af hoe storend het zou wezen?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 15:18

Trouwens heel leuk om te lezen dat er zo veel mensen tevreden zijn met hun ikea keuken :j