Bewust en gezond (maar goedkoop) boodschappen doen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:06

Rena100 schreef:
Ik vind het vooral heel lastig om de echte gezonde keuzes eruit te filteren. Ik ben dus vaak lang op zoek naar het juiste product waar geen suiker, melk, tarwe of soja aan toe is gevoegd. En dat is nogal een opgave. Daarnaast vind ik het ook belangrijk om zo min mogelijk e-nummers te eten.
En het blijkt dat dit toch een duur grapje is, als ik een pot mayonaise wil kopen (klein potje) dan kost me dat zo'n 3 euro en dat is maar 1 voorbeeld.

Ik lees dus graag mee om te zien of ik op een bepaalde manier toch bewust en wat goedkoper boodschappen kan doen

Mayonaise maken is zo simpel! En dan kost het je amper wat!
http://www.mayonaise-maken.net/

Sheran

Re: Bewust en gezond (maar goedkoop) boodschappen doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 15:07

Wat eerder gezegd werd over weinig tijd herken ik ook heel erg. Na een werkdag wil ik ook gewoon iets makkelijks en niet nog uitgebreid in de keuken staan. En afwassen. Ik haat afwassen :P
Ik om meestal rond 7 uur thuis van mijn werk en dan heb ik echt geen zin meer :P. Ik merk dus dat ik vaak heel makkelijk ga eten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:22

Sheran schreef:
Wekelijkse budget is hier ongeveer E 100,- voor 1 persoon tot nu toe (per maand). Meer heb ik op zich wel, maar ik wil graag sparen en ik denk dat je met slimme keuzes al een heel eind komt :)

Dat vind ik best weinig. En als je dan ook nog eens gezond en goed wil eten wordt het een hele puzzel. Goeie voeding is de basis van een goeie gezondheid.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:23

Dat is nog vrij vroeg toch? :+ Ik ben om 5 uur uit m'n werk dan ga ik gelijk door naar m'n paard tis pas half 9 dat ik ongeveer sta te koken maar ik dwing mezelf dan even goed wel om gezond te koken, anders word het al gauw ongezond en dat is ook nog vaak duur.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:37

Hier is avond eten tussen 1900 uur en 2200 uur..
Gisteravond was tegen 2200uur. Moet zeggen hoe vaker je gezonder kookt hoe makkelijker/sneller het gaat. Van te voren gewoon een beetje nadenken wat je die week eet, en als je voldoende in huis hebt is iets in elkaar flansen zo gepiept.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:10

Als je weinig tijd hebt dan kun je ook gewoon in het weekend eens een dag in de keuken gaan staan en (een basis voor) verschillende ovenmaaltijden maken, en die vervolgens invriezen. Lasagne, aardappelschijfjes, maaltijdsoepen, quiches.. Kun je allemaal invriezen. Gesnipperde ui/prei.. Groentes blancheren en invriezen (goede tip: koop flink wat seizoensgroentes in als ze op hun goedkoopst zijn en vries ze in!) Pizza margarita zelf maken en op de dag zelf volgooien met verse groentes :9 Heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:33

Sheran schreef:
per MAAND :P. Mits ik geen dingen op voorraad hoef te kopen, anders ligt het eerder tegen de 150 aan.

Haha er stond wekelijkse budget :p

Gezond eten hoeft niet lang te duren. Diepvries groentes kun je gelijk in de pan doen. En anders heb je nog de voorgesneden groentes.

Ik sta iedere dag max 20 min in de keuken om te koken. En eet iedere dag een verse gezonde maaltijd. Een goed wok en stoom pan zijn daar bij wel een must :)

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:04

Leuk topic, ik lees even mee. Wij hebben om de week een groentenpakket van proevkantoor. Zo eten we voornamelijk streekproducten en eens wat andere dingen. Iedere week kregen we bijna niet op,om de week bevalt goes.
Op de markt hebben ze ook pakketten bij ons voor drie euro,ook niet veel! Die wil ik ook.nog wel ns halen :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:50

Hoe groot is jullie vriezer als je zoveel in kunt vriezen? Ik heb 4 lades en altijd ruimte tekort dus die seizoenskoopjes passen er al niet meer in...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:01

Ik heb een amerikaanse koelkast met 2 vrieslades en 3 vriesvakken.. En nog een vrieskist van ruim 200 liter :=
Heb een grote moestuin, dus dan loont zich dat wel.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:04

Ja, dan kan je inderdaad veel invriezen.

Wij wonen op een appartement met zijn 3'tjes en hebben nu al plaats tekort, we hebben een ijskast met 3 vrieslades en een klein appart diepvriesje van 4 lades dus we kunnen wel iets invriezen maar ook niet super veel.

Wij kopen vlees en verdelen dat in portie's, dan nog zakken diepvriesgroenten, groentepap die te veel is van de kleine. Nog wat kleine dingen en dan houd het op.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:04

Wat een leuk topic! Sinds mijn vriend en ik samen wonen zijn we ook heel bewust bezig met het eten, eigenlijk zoals TS beschrijft. We hebben wekelijks een kratje groenten 'van het land', dat gebracht word door een biologische boer uit de buurt. Zo eten we hele andere groentes dan de standaard in de winkel.

Daarnaast eten we bijna geen vlees meer, maar wel heel veel groenten en fruit.
Voor ons gaat het vooral om een fitter lijf, merk nu steeds vaker wat een glas frisdrank met je doet (kan ik niet slapen van de suiker :P ) of een vette hamburger met friet. Mijn lijf wordt een stuk blijer van een grote bak salade!

Er komen al hele goede tips voorbij hier!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 18:06

Ik heb geen vriezer helaas en 1 koelkastplankje, dus veel in voren maken is lastig :)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:45

Maar, wat ik mij dan afvraag... Wat maakt het dat mensen 'gezond' eten zo duur vinden? Ik bedoel; ik doe voor 2 personen voor ongeveer 60 tot 70 euro boodschappen. Met goed vlees van de slager, goede olijfolie, veel fruit en groente, soms vis etc. En ik doe niet in een grote stad boodschappen, integendeel. Hier kennen we niet eens een turkse winkel :+

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:56

er is wel eens een onderzoek voorbij gekomen. Procentueel geven we nu veel minder uit aan voedsel, veel meer aan luxe zaken, vergeleken met vroeger..
Dat maakt dat we gezond eten duur vinden, omdat je dan misschien andere dingen moet laten, terwijl vroeger relatief veel meer salaris opging aan voedsel :)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:05

Oh echt? Dat verklaart een hoop :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:00

Nou, sinds wij ook via een dieet gezond moeten eten (wij dachten eerst gezond te eten maar het viel best tegen) zijn onze uitgaven aan boodschappen toch fiks gestegen. Alleen maar voor de goede gezonde vette zoveel mogelijk binnen te krijgen. Het is niet alleen E-nummers. Maar geen varkensvlees maar rundvlees bijvoorbeeld.
Waar biologisch op staat is ook een stuk duurder als niet biologisch.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:14

Marijee schreef:
Maar, wat ik mij dan afvraag... Wat maakt het dat mensen 'gezond' eten zo duur vinden? Ik bedoel; ik doe voor 2 personen voor ongeveer 60 tot 70 euro boodschappen. Met goed vlees van de slager, goede olijfolie, veel fruit en groente, soms vis etc. En ik doe niet in een grote stad boodschappen, integendeel. Hier kennen we niet eens een turkse winkel :+

Per week neem ik aan? Ik geef meestal zo'n 20 tot 25 euro per week uit aan boodschappen.. als ik voorraad insla zit ik soms tegen de 50 aan.. Gemiddeld zal ik rond de 30 euro per week kwijt zijn. Voor twee personen. Met een fles olijfolie van eerste persing doe ik maanden, dus dat is het geld niet. En veel gezonder kan haast niet, mijn kar ligt bijna helemaal vol verse groenten, fruit en noten, en af en toe een grote zak rijst/pasta, wat suiker/zout/sojasaus of wat zeep/wc papier.. Dat is het wel zo'n beetje. Als je slim inkoopt kun je het echt heel goedkoop maken inderdaad.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:18

Leuk topic.
Hier in het dorp hebben ze een landwinkel, die zitten door het hele land. Die verkopen ook prima groenten en fruit, meeste zelf geteeld, sommige zijn goedkoper dan bij de Lidl.
Ook heb je veel boeren die een kraampje hebben, daar kan je altijd terecht, alleen niet op zondag. Je kan dan wat pakken en het geld in een potje gooien.
Ik maak vaak zelf patat, koop patataardappel bij de landwinkel, even schillen en dan door zo'n patatmaker. Patatkruiden erop, beetje olie en dan in de actifry. Duurt iets van half uurtje dat ze gebakken zijn, maar je kan ondertussen mooi andere dingen doen, en lang niet zo ongezond als uit de frituur.
Vlees van de islamtische slager is wel vaak goedkoop, maar wat mij dan weer tegenstaat is dat het ritueel geslacht is, dan vind ik erg dieronvriendelijk.
Meeste koop ik dan dus gewoon nog bij de supermarkt (Lidl), en ik heb zelf een groententuin. We kunnen de komende maanden bij wijze van spreken elke dag sla eten, en dat met 3 zakjes slazaad van de Lidl, a 0,19 euro per stuk.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:23

Koopjes jagen op de markt scheelt erg in kosten, zo had ik afgelopen week 12 avocado's voor €1,00 en 5 mango's voor 2,50. Verder is Spotta een fijne app om alles te vergelijken bij de supermarkt en is Scoupy een leuke app om je voordeel uit te halen(niet perse gezond, maar wel leuk!).

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:04

Ik lees ook mee. Wij proberen ook zo gezond en voordelig mogelijk te eten. Vooral mijn man is een echte vleeseter (en hij eet veel!). We proberen vlees enzo voornamelijk in de 35% te halen. Ik haal eigenlijk nooit biologisch, omdat dat gewoon niet te betalen is voor ons. Groente haal ik altijd vers bij de lidl of de ah en ik heb ook altijd diepvries groente in de vriezer liggen.
Wij hebben een grote koelkast met 2 vrieslades in de keuken staan. En een grote vriezer in de schuur.
Ik probeer zo rond de 70 a 80 euro in de week uit te geven aan boodschappen, maar dit is wel inclusief luiers voor 2 kinderen en babyvoeding. Wij zijn met 2 volwassenen en 3 jonge kinderen.
Ik vind het altijd een heel gepuzzel met de boodschappen, maar we eten vrijwel nooit uit potjes, zakjes en pakjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:27

TinkerTreas schreef:
Ik lees ook mee. Wij proberen ook zo gezond en voordelig mogelijk te eten. Vooral mijn man is een echte vleeseter (en hij eet veel!). We proberen vlees enzo voornamelijk in de 35% te halen. Ik haal eigenlijk nooit biologisch, omdat dat gewoon niet te betalen is voor ons. .

Sorry dat ik het zeg, maar dat vind ik zo'n onzin... Als je het je kan permitteren om iedere dag vlees te eten, kun je toch ook gewoon minderen (bijv twee of drie keer per week vlees als je dan perse vlees wil) en dan voor biologisch kiezen? Is geen aanval hoor, maar ik begrijp dat gewoon niet. :D

Wij eten geen dooie dieren. Bespaar je ook een hoop mee trouwens (en is nog gezond ook). :) Van huis uit ben ik trouwens opgegroeid als rasechte carnivoor ('als er geen vlees bij zit is de maaltijd niet compleet'). Gelukkig weet ik zelf veel beter. En gelukkig staat mijn wederhelft er net zo in. <3

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:40

Om op het gequote stuk in te gaan, mijn ervaring is dat biologisch rund- en varkensvlees echt niet veel duurder is. Ik vergelijk regelmatig de twee verpakkingen en de prijzen zijn niet zo gek ver van elkaar af. Er zit ook iets minder in, maar zeker niet schokkend ;)

Voor de vleeseters die ook wel van die pakketen kopen, kennen jullie de Veldvarkens ook? https://www.facebook.com/Veldvarkens-59 ... 0/?fref=nf Iemand hier al eens besteld?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:33

Tinka, aardappelen schillen? Zonde zeg, patat kun je gewoon met schil maken.

Wuis, sorry ik moest wel even grinniken om je opmerking, wij eten geen dooie dieren :')

In Nederland is ons eten heel erg goedkoop hoor..

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:41

Wuis schreef:
TinkerTreas schreef:
Ik lees ook mee. Wij proberen ook zo gezond en voordelig mogelijk te eten. Vooral mijn man is een echte vleeseter (en hij eet veel!). We proberen vlees enzo voornamelijk in de 35% te halen. Ik haal eigenlijk nooit biologisch, omdat dat gewoon niet te betalen is voor ons. .

Sorry dat ik het zeg, maar dat vind ik zo'n onzin... Als je het je kan permitteren om iedere dag vlees te eten, kun je toch ook gewoon minderen (bijv twee of drie keer per week vlees als je dan perse vlees wil) en dan voor biologisch kiezen? Is geen aanval hoor, maar ik begrijp dat gewoon niet. :D

Wij eten geen dooie dieren. Bespaar je ook een hoop mee trouwens (en is nog gezond ook). :) Van huis uit ben ik trouwens opgegroeid als rasechte carnivoor ('als er geen vlees bij zit is de maaltijd niet compleet'). Gelukkig weet ik zelf veel beter. En gelukkig staat mijn wederhelft er net zo in. <3

Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik zelf eet ook niet zo gek veel vlees, ik heb genoeg aan een half stukje. En ik sla ook gerust een paar dagen over. Maar voor mijn man kan ik niet beslissen. En die wil absoluut niet minder vlees. En de oudste 2 kinderen worden ook al echte vleeseters, ik kan dan niet zeggen "papa mag wel, maar jullie niet"