Voorlopig koopcontract, huis opnieuw in verkoop

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 23:45

manzano schreef:
Ilco schreef:
Ik kon de makelaar niet meer bellen om verder te vragen hoe het zat. Mijn man heeft ze kort gesproken. Het huis heeft niet op funda gestaan of andere verkoopsite. Wij hebben het daarvoor al gekocht. Het huis staat nu op internet en daar staat gewoon een vraagprijs bij en nirt verkocht onder voorbehoud. Het huis word dus opnieuw te koop aangeboden terwijl het al verkocht is. Het koopcontract is niet ontbonden. Er wordt in de ontbindende voorwaarden niet gezegd dat zij het huis in de verkoop mogen doen ondaks dat het al verkocht is.

Op zich is er dus niet zo veel aan de hand. Ze hebben de overeenkomst niet ontbonden, maar alleen het huis op internet gezet. Dat is geen schending van de overeenkomst, uiteraard wel een beetje raar.
Misschien willen ze aandacht of wat dan ook. Het zegt niets over of ze wel of niet aan jullie gaan leveren.

Dit was ook onze vraag. Het mag dus wel begrijp ik. Maar netjes is het niet.

manzano

Re: Voorlopig koopcontract, huis opnieuw in verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:47

Nou ja netjes... het is meer raar. Als ze tegen iedereen die reageert zegt "sorry te laat" is dat niet netjes naar die geïnteresseerden, jullie hebben daar geen last van. Het is vooralsnog gewoon vreemd.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:55

Grote kans dat het huis nu alsnog op funda is gezet om nog wat onder de aandacht te brengen en evt reserve kandidaten te hebben, mochten jullie de financiering niet rond krijgen.

Of het betreft een gedwongen verkoop en wil de bank zien dat het huis daadwerkelijk te koop staat.

Of de makelaar wil dit zelf graag, zodat hij in de kwartaal-ranking onder de makelaars in de regio weer een 'verkocht' huis op zijn naam heeft staan. Hierin worden alle verkochte huizen per makelaar bijgehouden. Maar moeten deze wel aangemeld (en weer afgemeld) zijn in het funda systeem.

Kortom, ik denk dat op basis van de door jou gegeven info, je niet veel zorgen hoeft te maken. Immers hebben jullie beide de koopakte getekend en die is bindend. Het blijft natuurlijk wel een aparte gang van zaken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:00

Alleen het weghalen van het verkocht bord is wel vreemd in dat plaatje..... ben benieuwd naar het verhaal morgen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:11

Marcato schreef:
Grote kans dat het huis nu alsnog op funda is gezet om nog wat onder de aandacht te brengen en evt reserve kandidaten te hebben, mochten jullie de financiering niet rond krijgen.

Of het betreft een gedwongen verkoop en wil de bank zien dat het huis daadwerkelijk te koop staat.

Of de makelaar wil dit zelf graag, zodat hij in de kwartaal-ranking onder de makelaars in de regio weer een 'verkocht' huis op zijn naam heeft staan. Hierin worden alle verkochte huizen per makelaar bijgehouden. Maar moeten deze wel aangemeld (en weer afgemeld) zijn in het funda systeem.

Kortom, ik denk dat op basis van de door jou gegeven info, je niet veel zorgen hoeft te maken. Immers hebben jullie beide de koopakte getekend en die is bindend. Het blijft natuurlijk wel een aparte gang van zaken.

Jouw post verwoord al heel goed wat ik ook ongeveer wilde zeggen :j

Dit is overigens wat vreemd, maar wat ook erg vreemd is; is het markeren van het object als Verkocht terwijl de kopers de financiering nog niet rond hebben (wel voorlopig koopcontract getekend dus). De kopers hebben t uiteindelijk niet rond gekregen En ondertussen hebben dus heel veel mensen een flinke periode lang gedacht dat het huis al verkocht was :')

In geval van TS zou ik me nog niet zo'n zorgen maken.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 05:08

Sorry, er stond een bord verkocht onder voorbehoud in de tuin :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 05:25

De ontbindende voorwaarden in het contract kunnen duidelijkheid geven en die weet jij alleen,zaak is dus idd vandaag vragen wat de bedoeling van deze actie is.

Ben erg benieuwd wat de aanleiding is om alle kenmerken weg te halen/laten dat het huis onder voorbehoud verkocht is.
Ik zou het als potentiëel koper van een huis allerminst grappig vinden als ik interesse had in een huis wat al onder voorbehoud verkocht blijkt te zijn.
Wil zelf graag de beslissing nemen of ik op zo'n object wil wachten en reageren of niet.

Succes,spannende tijd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 05:34

Misschien is het zoiets simpels als het verkeerde vakje (verkocht/te koop) aangevinkt op de site.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:47

Ik heb nog nooit een bord met 'Verkocht onder voorbehoud' in een tuin zien staan :+ alleen te koop of verkocht. Dus dat is wellicht ook al vrij apart?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:58

Thesserd schreef:
Ik heb nog nooit een bord met 'Verkocht onder voorbehoud' in een tuin zien staan :+ alleen te koop of verkocht. Dus dat is wellicht ook al vrij apart?

Die staan er hier in Zeeuws Vlaanderen wel degelijk, verkocht onder voorbehoud, in de tuin.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:59

Bijzondere situatie. Ik hoop dat je vandaag meer duidelijkheid krijgt.
Ik heb overigens ook nooit een bord met verkocht onder voorbehoud gezien. Bij ons huis kwam er alleen maar een sticker met verkocht op, nadat we het koopcontract getekend hadden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:59

Thesserd schreef:

Nee hoor, die staan hier ook regelmatig :) wordt er een klein bordje "verkocht onder voorbehoud" aan het bord gemaakt.

Ilco, wel vervelend dat jullie nu zo'n stress hebben ivm de koop van jullie huis. Hopelijk heeft de post van Marcato de oplossing en valt alles mee als jullie vandaag de makelaar bellen :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:00

Ik ken ze ook niet. Gewoon verkocht en daar komt een sticker overheen met verkocht. En een cheap ass makelaar zet er een ander bord met verkocht voor in de plek :))

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:00

Het ligt er allemaal aan welke ontbindende voorwaarden in het koopcontract zijn opgenomen. Wij kunnen dus niet zeggen of het juridisch wel of niet mag.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:04

Dit vond ik op internet

Citaat:
Is de verkoper altijd gehouden aan de voorlopige koopovereenkomst?
De nieuwe wet (BW 7:2) eist voor de totstandkoming van een koopovereenkomst van onroerend goed dat deze schriftelijk wordt vastgelegd. De koper kan dus onder een mondelinge overeenkomst uit.
Wat nu als er al mondelinge overeenstemming over de koop is, maar nog niet schriftelijk is vastgelegd en er door een derde een hoger bod wordt uitgebracht? Is de verkoper nu vrij om te verkopen aan de hogere bieder? Desgevraagd stelde de minister dat het ontbreken van de schriftelijke koopakte niet met zich meebrengt dat de verkoper zich zomaar mag terugtrekken. De verkoper is in principe verplicht medewerking te verlenen aan het opmaken van de koopakte. Doet deze dit niet en verkoopt hij aan een hogere bieder, dan handelt de verkoper onbehoorlijk ten opzichte van de (eerste) koper. De koper kan dan naar de rechter stappen en eisen dat de verkoper de koopakte alsnog ondertekent. Mocht de verkoper dit weigeren dan kan de rechter de koopakte vervangen door een rechterlijke uitspraak. Ondanks het ontbreken van een schriftelijke koopakte staat de koper dus toch sterk. Over deze wetsinterpretatie bestaat veel verwarring. Sinds 2003 hebben meerdere rechters in soortgelijke kwesties wisselende uitspraken gedaan. Sommige juristen menen dat de Hoge Raad hier het verlossende woord moet geven.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:06

Blabla1980 schreef:
Dit vond ik op internet

Citaat:
Is de verkoper altijd gehouden aan de voorlopige koopovereenkomst?
De nieuwe wet (BW 7:2) eist voor de totstandkoming van een koopovereenkomst van onroerend goed dat deze schriftelijk wordt vastgelegd. De koper kan dus onder een mondelinge overeenkomst uit.
Wat nu als er al mondelinge overeenstemming over de koop is, maar nog niet schriftelijk is vastgelegd en er door een derde een hoger bod wordt uitgebracht? Is de verkoper nu vrij om te verkopen aan de hogere bieder? Desgevraagd stelde de minister dat het ontbreken van de schriftelijke koopakte niet met zich meebrengt dat de verkoper zich zomaar mag terugtrekken. De verkoper is in principe verplicht medewerking te verlenen aan het opmaken van de koopakte. Doet deze dit niet en verkoopt hij aan een hogere bieder, dan handelt de verkoper onbehoorlijk ten opzichte van de (eerste) koper. De koper kan dan naar de rechter stappen en eisen dat de verkoper de koopakte alsnog ondertekent. Mocht de verkoper dit weigeren dan kan de rechter de koopakte vervangen door een rechterlijke uitspraak. Ondanks het ontbreken van een schriftelijke koopakte staat de koper dus toch sterk. Over deze wetsinterpretatie bestaat veel verwarring. Sinds 2003 hebben meerdere rechters in soortgelijke kwesties wisselende uitspraken gedaan. Sommige juristen menen dat de Hoge Raad hier het verlossende woord moet geven.

Maar dat is niet relevant. Beide partijen hebben het voorlopig koopcontract getekend

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:32

Keet schreef:
Blabla1980 schreef:
Dit vond ik op internet

Maar dat is niet relevant. Beide partijen hebben het voorlopig koopcontract getekend

hm ik dacht dat het een stuk was over een (al dan niet schriftelijke) voorlopig koopcontract waar ook de koper zich aan moet houden

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:40

Getekend=getekend, blijft wel een rare situatie, eerst verkocht ovb, en dan gewoon weer te koop zonder medeweten van de kopende partij.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:49

Is het niet perongelijk langs elkaar heen gegaan, dat ze al hadden geregeld dat hij online zou gaan vanaf een bepaalde datum, niet wetende dat hij zo snel verkocht zou zijn?
Daarbij bord uit de tuin kan ook gewoon definitief verkocht betekenen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:54

Grappig om te zien dat het in sommige gebieden blijkbaar normaal is, een 'verkocht onder voorbehoud' bord, en in andere gebieden weer niet. Ik ga er nu wel op letten maar heb er volgens mij echt nog nooit één gezien :') Maarja, in dat geval is het wel vreemd idd. Hele situatie is vreemd, maar een contract is bindend en zolang dat staat zal ik me toch proberen geen zorgen te maken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:59

:(:) jezal vannacht vast niet lekker geslapen hebben. Het is al zo'n grote beslissing om een huis te kopen, dan zit je niet op allerlei vage zaken te wachten.
Ik hoop dat er snel positief bericht komt. Duim duim

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:01

Hebben jullie maar drie dagen bedenk tijd in Nederland ?? Hier in Frankrijk hebben wij een week !

Kun je niet aan een notaris vragen hoe het precies zit ? Wij hebben ons huis ook onderling gekocht (dus niet via een makelaar) maar we moesten natuurlijk wel bij de notaris langs om alles te regelen. Jullie toch ook ??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:04

Drie werkdagen!

En een notaris is niet verplicht voor het tekenen van het koopcontract. Je kan in NL gewoon je huis onderling verlopen, afspraak maken bij notaris en daar de overdracht plaats laten vinden. Maar tekenen voor het voorl. koopcontract hoeft niet via een notaris te gaan. Mag wel.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:05

Behalve in Amsterdam, maar ga er gemakshalve vanuit dat dat hier niet aan de orde is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:14

Amsterdam is de vreemde eend in de bijt. :')

Maar ts spreekt over makelaar, dus dat zal wel niet. Ben wel benieuwd naar het uiteindelijke verhaal, want het wordt er niet transparanter op.