Problemen met gemeente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 11:34

Cowboy55 schreef:
MarjanB schreef:
<KNIP>
Wat betreft de containers, deze zijn voor huisvuil van mensen die een pasje hebben, die zijn alleen voor de bewoners van de andere complexen, niet eens voor ons. Het vuil dat hier ligt gaat om verschillende zaken. Plastic en papier dat voor de ophaaldag wordt neergezet en huisvuil van mensen die geen pasje hebben. Er zijn zelfs mensen die van verderop komen en boodschappen hier doen en dan het afval hier neergooien. <KNIP>

Ik zit in de afvalbusiness en wat je hier ziet is niet zo raar. In onze gemeenten heb je ook altijd het risico op vervuiling bij straatclusters. Voor de mannen die de ondergrondse komen ledigen is dat ook geen lol: voordat ze aan hun eigenlijke werk kunnen beginnen zitten de eerst al dat losse spul op te ruimen, al is het maar om te voorkomen dat het losse spul die ondergrondse bak in duvelt op het moment dat ze die container eruit getild hebben......en je wil niet weten wat er allemaal groeit en bloeit op de bodem van zo'n bak, dus daar wil je niet in!

Oplossingen:
Korte termijn: Signaleren bij de gemeente, vragen om de inzamelfrequentie op te voeren. In onze gemeenten rijden clusterwagentjes rond: kleine vrachtautootjes met een laadbak om al dat losse spul mee af te voeren. Afval trekt afval aan, dus gewoon elke dag op de route van een clusterwagen zetten. Is ook prettiger voor de mannen die de ondergrondse leeg maken;
Lange termijn: HANDHAVEN! BOA en/of cameratoezicht. En van de boetes gaan inderdaad je oren klapperen, dus dat werkt vrij rap.

Er wordt bij ons al elke dag opgehaald alleen gebeurt dat niet in het weekend. Omdat op maandag de ophaaldag is is de overlast dan het grootst.

Handhaven is kennelijk een woord hier wat verboden is. Alles draait om burgerparticipatie.. Mocht je tips hebben hoe we dat voor elkaar krijgen hoor ik dat graag!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:45

MarjanB schreef:
Cowboy55 schreef:

Ik zit in de afvalbusiness en wat je hier ziet is niet zo raar. In onze gemeenten heb je ook altijd het risico op vervuiling bij straatclusters. Voor de mannen die de ondergrondse komen ledigen is dat ook geen lol: voordat ze aan hun eigenlijke werk kunnen beginnen zitten de eerst al dat losse spul op te ruimen, al is het maar om te voorkomen dat het losse spul die ondergrondse bak in duvelt op het moment dat ze die container eruit getild hebben......en je wil niet weten wat er allemaal groeit en bloeit op de bodem van zo'n bak, dus daar wil je niet in!

Oplossingen:
Korte termijn: Signaleren bij de gemeente, vragen om de inzamelfrequentie op te voeren. In onze gemeenten rijden clusterwagentjes rond: kleine vrachtautootjes met een laadbak om al dat losse spul mee af te voeren. Afval trekt afval aan, dus gewoon elke dag op de route van een clusterwagen zetten. Is ook prettiger voor de mannen die de ondergrondse leeg maken;
Lange termijn: HANDHAVEN! BOA en/of cameratoezicht. En van de boetes gaan inderdaad je oren klapperen, dus dat werkt vrij rap.

Er wordt bij ons al elke dag opgehaald alleen gebeurt dat niet in het weekend. Omdat op maandag de ophaaldag is is de overlast dan het grootst.

Bij ons rijden de clusterwagens in het weekend ook niet. Maar er is nog wel zoiets als calamiteitendienst. Die berg die bij jou tegen de muur aan ligt zou voor ons reden zijn om de calamiteitendienst aan het werk te zetten.

MarjanB schreef:
Handhaven is kennelijk een woord hier wat verboden is. Alles draait om burgerparticipatie.. Mocht je tips hebben hoe we dat voor elkaar krijgen hoor ik dat graag!

Dat gaat je niet lukken, tenzij je een paar open containers in de buurt neer gaat zetten. En dat wil je ook niet want die dingen zijn brandgevaarlijk.

Het punt is dat de meeste 'daders' waarschijnlijk vinden dat ze nog goed bezig zijn ook: "Ik zet het toch mooi neer bij de rest van het afval? Ze hoeven het maar effe in te laden en klaar!" Ik zie ook nog stromen liggen die geld opleveren voor de gemeente (papier/plastic) dus als er een slimbo bij zit gaat ie je ook nog vertellen dat ie de gemeente nog helpt ook!

In ons verzorgingsgebied is dit een kwestie van een paar zaterdagen handhaven. Voorlichten en wegsturen is meestal genoeg. Dan hoef je nog lang geen boetes uit te schrijven. Dan weten mensen dat het illegaal is en dat ze iets anders moeten gaan doen. Doorbreek de (dump-)routine en het probleem lost zichzelf vrij snel op. In het slechtste geval is het een kwestie van een paar maanden later weer handhaven, een half jaar later weer.....en dan is het meestal opgelost.

MarjanB

Re: Problemen met gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 11:47

Thanks! Dit zijn dingen waar we ook veel aan hebben!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:15

Cowboy55 schreef:
MarjanB schreef:
<KNIP>
Wat betreft de containers, deze zijn voor huisvuil van mensen die een pasje hebben, die zijn alleen voor de bewoners van de andere complexen, niet eens voor ons. Het vuil dat hier ligt gaat om verschillende zaken. Plastic en papier dat voor de ophaaldag wordt neergezet en huisvuil van mensen die geen pasje hebben. Er zijn zelfs mensen die van verderop komen en boodschappen hier doen en dan het afval hier neergooien. <KNIP>

Ik zit in de afvalbusiness en wat je hier ziet is niet zo raar. In onze gemeenten heb je ook altijd het risico op vervuiling bij straatclusters. Voor de mannen die de ondergrondse komen ledigen is dat ook geen lol: voordat ze aan hun eigenlijke werk kunnen beginnen 'mogen' ze eerst al dat losse spul opruimen, al is het maar om te voorkomen dat het losse spul die ondergrondse bak in duvelt op het moment dat ze die container eruit getild hebben......en je wil niet weten wat er allemaal groeit en bloeit op de bodem van zo'n bak, dus daar wil je niet in!

Oplossingen:
Korte termijn: Signaleren bij de gemeente, vragen om de inzamelfrequentie op te voeren. Onderbouwen met je foto's. In onze gemeenten rijden clusterwagentjes rond: kleine vrachtautootjes met een laadbak om al dat losse spul mee af te voeren. Afval trekt afval aan, dus gewoon elke dag op de route van een clusterwagen zetten. Is ook prettiger voor de mannen die de ondergrondse leeg maken;

Marian, ook ik zit in "de" afval.

En ben het helemaal eens met bovenstaande :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:57

BloemBloem schreef:
Marian, ook ik zit in "de" afval.

En ben het helemaal eens met bovenstaande :j

Collega! :wave:

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 09:19

Haha helaas zijn jullie niet collega in de stad waar wij wonen :Y)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:02

MarjanB schreef:
Haha helaas zijn jullie niet collega in de stad waar wij wonen :Y)

Nou ja, 99 van de 100 keer liggen dit soort problemen niet aan het inzamelbedrijf: de gemeenten bepalen het beleid en het budget en daar moeten wij als inzamelaars dan mee uitkomen.

En als de gemeente zegt: laat het afval in het weekend bij die straatcluster bij Marjan maar fijn liggen, tja, dan zal de inzamelaar het laten liggen.......tenzij de inzamelaar het risico wil lopen dat er aan het eind van het budget nog een paar weken jaar over zijn.

Nou is het goede nieuws dat we over een jaar alweer gaan stemmen voor gemeenteraads-verkiezingen, dus de komende maanden gaan lokale politici weer (even) beter luisteren naar de burgers. Grijp je kans! }>

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 10:10

Haha ik had al opgezocht hoe ik alle politieke partijen in 1 keer een mail kan doen, dus denk dat die eerdaags ook even de deur uit gaat.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:14

Hoi,

Ik zou een handhavingsverzoek indienen en een WABO verzoek. Dan is de gemeente verplicht om daarop in te gaan en te behandelen. Doen ze dat niet dan moeten ze gaan betalen.
Neem contact op met de persoon bij de gemeente die gaat over het afvalbeleid. Bezwaar maken tegen de afvalstoffenheffing heeft geen zin. Dat staat hier los van.
Stuur de foto's mee. Hier is duidelijk te zien dat er veel te weinig capaciteit is. Zo te zien wordt alles wel gescheiden opgehaald. Echter de voorzieningen daarvoor ontbreken. Stel vervolgens een nette brief op ( ja ik weet dat is soms moeilijk maar probeer het toch) met alle punten en foto's stuur deze vervolgens naar de persoon die over het afvalbeleid gaat en naar de politieke partij die dit in zijn portefeuille heeft.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:16

Heel goed Marjan. Pff wat een ellende.

Snap serieus de laksheid van de gemeente niet. Paar x goed handhaven/camera's en mensen weten het wel.

Een boete van 250 euro schrikt echt wel af hoor

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 10:28

Blacksmurf schreef:
Hoi,

Ik zou een handhavingsverzoek indienen en een WABO verzoek. Dan is de gemeente verplicht om daarop in te gaan en te behandelen. Doen ze dat niet dan moeten ze gaan betalen.
Neem contact op met de persoon bij de gemeente die gaat over het afvalbeleid. Bezwaar maken tegen de afvalstoffenheffing heeft geen zin. Dat staat hier los van.
Stuur de foto's mee. Hier is duidelijk te zien dat er veel te weinig capaciteit is. Zo te zien wordt alles wel gescheiden opgehaald. Echter de voorzieningen daarvoor ontbreken. Stel vervolgens een nette brief op ( ja ik weet dat is soms moeilijk maar probeer het toch) met alle punten en foto's stuur deze vervolgens naar de persoon die over het afvalbeleid gaat en naar de politieke partij die dit in zijn portefeuille heeft.

Thanks! ik ga het uitzoeken!

@ studiemiep, wij snappen het ook niet..

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:40

en dan straks als je pech hebt een warme zomer en de maden krioelen over dat pleintje..trekt veel ongedierte aan etc....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:49

Frisse morgen, dacht dat het hier wel eens een bende was aan het eind van de week }>
Verder kan je in het weekend ook het calamiteitennummer(als ze dat hebben) van je gemeente bellen.
Foto's maken en via de mail en per brief alles opsturen en verzoeken om bevestiging en wat ze gaan doen om het op te lossen. Je hebt dan houvast om het juridisch aan te pakken. Gemeenten hebben zich ook aan regels te houden. Toverwoord is handhaven (ja, dat is vloeken in de kerk).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 10:54

Jup... afgelopen zomer ook al flink last van gehad.

We hebben ook melding gedaan ivm brandveiligheid. Hebben de brandweer gebeld en zijn doorverwezen naar de veiligheidsregio. Die gaven aan dat het een te groot risico was en dat dit absoluut niet mag. Dit hebben we in de mail binnengekregen en doorgestuurd naar de gemeente. Nou dat werd gelijk afgezwakt en ook wederom niks mee gedaan. De VVE heeft ook meerdere keren brieven gestuurd maar de gemeente heeft ook daar niks mee gedaan.

Helaas geen calamiteitennummer hier. Hebben afgelopen weekend de politie gebeld omdat er zwervers waren die alle zakken opentrokken. We hadden zoiets van dan maar zo.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:12

De gemeente die de veiligheidsregio negeert?
Je zou kunnen kijken of de veiligheidsregio direct zelf contact op kan nemen, zonder jullie ertussen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:40

Blacksmurf schreef:
Hoi,

Wat is een Wabo verzoek? :o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 12:48

@Liezel1 tja het is toch echt gebeurd.. op de 1 of andere manier loopt het ergens spaak in de gemeente maar waar geen idee, we krijgen ook geen leidinggevenden ofzo te spreken.

@ kriel, ik was ook nog opzoek enige wat ik tegenkwam is dat het wat te maken heeft met het aanvragen van vergunningen.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:50

studiemiep schreef:
Heel goed Marjan. Pff wat een ellende.

Snap serieus de laksheid van de gemeente niet. Paar x goed handhaven/camera's en mensen weten het wel.

Een boete van 250 euro schrikt echt wel af hoor

Kost serieus maar 90 hoor afval naast de container storten... Landelijk bepaald. Ik deel ze vaak zat uit. Mensen willen er niet van leren. Hier kan je wekelijks dezelfde mensen bekeuren, jaar in jaar uit.
Oplossing zal vanuit de gemeente moeten komen die
A) de capaciteit van de containers moet vergroten
B) de inzameldienst moet aansturen om vaker op te halen, ook in het weekend dus. Kan prima. Vaak maken gemeentes in het weekend gebruik van mensen bij de sociale werkvoorziening.
C) Bestuurlijke boetes ook meer voor burgers moet gaan toepassen.
Laatst bijgewerkt door Milord op 26-04-16 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:50

Probeer het hogerop en vraag een onderhoud met de burgemeester aan.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:52

Ik ken wel een WOB verzoek maar vraag me af wat dat te maken zou kunnen hebben met deze situatie.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:52

MarjanB schreef:
@Liezel1 tja het is toch echt gebeurd.. op de 1 of andere manier loopt het ergens spaak in de gemeente maar waar geen idee, we krijgen ook geen leidinggevenden ofzo te spreken.

@ kriel, ik was ook nog opzoek enige wat ik tegenkwam is dat het wat te maken heeft met het aanvragen van vergunningen.

Denk dat ze WOB bezoek bedoeld om een of andere reden. Daar zou eventueel een vergoeding tegenover staan als ze hem niet op tijd behandelen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... estuur-wob

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:59

Maar dat gaat over informatie wat op een of andere manier niet openbaar inzichtelijk is.
Daar is hier geen sprake van

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:03

Kriel schreef:
Blacksmurf schreef:
Hoi,

Wat is een Wabo verzoek? :o

Google is je vriend: http://wetten.overheid.nl/BWBR0024779/2016-04-14

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 13:03

Nee kan wel gewoon vinden wat het beleid is, alleen niet waarom ze de boel niet willen verplaatsen naar een plein die tussen alle complexen ligt. Weet niet of je dat soort dingen ermee boven krijgt? Dan zou het wel handig zijn.

De aansprakelijkheidsstelling moeten ze ook deze week op terug komen, ben benieuwd..

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:05