Alleenstaand, een eigen huis en een eigen paard. Kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alenthe05

Re: Alleenstaand, een eigen huis en een eigen paard. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:01

Ja het kan. Ik heb een koop app en een onregelmatige fulltime baan. Heb een auto, trailer en paard in volpension. Rij wedstrijden en reis ook veel. Ik leef redelijk zuinig, geef mn geld echt niet aan onnodige dingen uit. Ik leef sober, koop mn boodschappen bij de Liddl en heb een hekel aan winkelen; dus dat scheelt :-p.

Je moet er natuurlijk wat voor opgeven. Verder heb ik een spaarpot voor mn paard en heb hem verzekerd.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:10

Het kan, maar het is keuzes maken. Ik had mijn oude paard nog toen ik het huis uit ging naar een huurappartement, en het qua kosten ging het toen precies (merrie gebruikte veel supplementen en de DA stond bijna wekelijks op de stoep).
Nu heb ik een eigen koophuis, 2 katten, een auto en een fulltime baan. Paard kan er ook bij, maar heb besloten om samen met mijn ouders 2 paarden te hebben. We delen de kosten per maand, en dat gaat met gemak. We kunnen ieder een eigen paard onderhouden, maar dit is makkelijker qua voer kopen e.d. We maken elk een vast bedrag per maand over naar de 'paardenrekening' en betalen daar het meeste van. Grote (DA)rekeningen delen we, wel zo makkelijk (heb je ook niet: maar jouw paard...)
Let wel, ik ga hooguit 1x per jaar een weekje op vakantie, verder vier ik vakantie lekker thuis in de achtertuin. En soms moet je keuzes maken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:16

Je bent nu nog jong, dus is het lastig om te zeggen hoe de toekomst gaat lopen. Maar ik denk dat het wel moet kunnen, maar mede afhankelijk is welke regio je woont en wat precies je wensen zijn.
In een dure regio met een eengezinswoning en een stal met binnenbak zit een heel ander plaatje dan een appartement, minder luxe stalling en een goedkopere regio.

Echter, het zou wel te doen moeten zijn denk ik. Zelf woon ik samen en huur ik, dat scheelt wel een hoop, waardoor ik ook nog ruimte heb voor andere leuke dingen dan een paard. Kopen zou uberhaupt geen optie zijn omdat ik geen vaste baan heb. Maar een eigen (huur) huisje en daarnaast mijn paardje zou financieel wel haalbaar zijn, ook zonder relatie.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:28

Ik ben aan het nadenken om het huis uit te gaan. Ik heb een vast contract en een paard en in mijn regio kan ik beter kopen dan huren. Maar vind het wel lastig om deze keuze te maken.

Voorlopig blijven we nog maar even doorsparen voor de k.k. en de inrichting...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:38

Of het kan of niet ligt overwegend aan je wensen en eissen. Of je kan kopen is sowieso afhankelijk van je werk en inkomen.
Neem je genoegen met een kleine studio op 4 hoog, of moet er perse een tuin bij en logeerkamers.
Mag het een verlopen wijk zijn of wil je in een nieuwe wijk.
Moet je perse een auto of voldoet een brommer ook.
Moet je een binnenbak of is een buitenbak met een bouwlamp ook goed.

Etc etc etc.

Afgezien van kopen heb ik wel prima alleen kunnen wonen en een paard kunnen hebben in de randstad van een minimum inkomen onder 26 jaar.
Had geen auto, geen tv en een sim-only van 5 euro op mijn koelkast telefoon.
Fietste iedere dag 30 min naar stal, zelf mesten en voeren onderling regelen. Werkte meestal 10 u/pd dus was meestal pas om 11 uur weer thuis uit stal. Naar mijn rijles ging ik 1x per 3 weken en daar reed ik onder de man (30 min) heen.

Na ongeveer 5 jaar kwam ik mijn partner tegen. Echter waren door het samenwonen de vaste lasten ruim 2x zo als in mijn kleine 1p woning dus eigenlijk ging ik daar eerder financieel op achteruit :+

Ik was in iedergeval uitstekend gelukkig met de keuzes :D

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:25

Hey, ik ben ondertussen 34 jaar. Ik heb een huis, de paarden in de tuin, trailer, auto, wedstrijden, ... En een aparte spaarrekening voor de paarden!

Maar ik zal toegeven, ik heb zwarte sneeuw gezien. En veel! Eerst stond mijn paard op pension en had ik mijn huis. Maar alleen voor alle kosten was met momenten niet simpel, regelmatig onder nul, roeien met de riemen die je hebt.

Na 2 jaar sukkelen, uit het dal geraakt en nu heb ik een mooie spaarcent, een aparte spaarpot voor de paarden ( heb ik nu nog volop nodig, ben al aan 2500€ kosten)

Dus goed tellen! Hoeveel vaste inkomsten, hoeveel vaste uitgaven, ...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:21

Ja, maar je moet er wel wat voor over hebben :-)
ik kocht mijn eerste huis (alleen) toen ik 28 was, met stallen aan huis en een gehuurde weide. 7 jaar later kocht ik een huis 2-onder 1 kap in zeeuws vlaanderen met 2.5 hectare. Anderhalf jaar geleden (na 7 jaar in ZV) kocht ik mijn 3e huis, nu weer in Brabant, vrijstaand met 1.5hectare en een aantal schuren grenzend aan eindeloze bos en zandpaden. Ik ben nog steeds alleen en zou niets anders meer willen, ken teveel verhalen van "samen" een huis kopen en dan moeten verkopen incl. de paarden.

Dat was altijd mijn schrikbeeld, de paarden moeten verkopen vanwege een vent!
Ik heb overigens nooit een vast contract gehad, zelfs niet toen ik mijn 1e huis kocht, toen werkte ik al lange tijd in detachering, nu sinds bijna 10 jaar zelfstandige. Mijn 1e huis kocht ik puur op mijn CV en de hypotheekbank vroeg tijdens het gesprek zelfs of ik bij hen in dienst wilde komen :D laat maar....behalve bij dieren heb ik extreme bindingsangst :')

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:42

Het ligt er natuurlijk ook sterk aan wat je verdient. Iemand met een minimumloon kan het een stuk lastiger betalen dan iemand met 4000 bruto per maand.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:47

Met een minimum loon kom je ook niet verder dan een hypotheekje van nog geen € 60.000

Daar staan helaas vrijwel geen huizen voor te koop..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 09:41

Dan kom je in de executie verkoop, maar dat zijn meestal plekjes waar je je niet permanent wil vestigen en ook weer moeilijk te verkopen zijn.
Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Echter kun je wel proberen te achterhalen of het leeg blijft of door een makelaar aangekocht is. Dan kun je het soms wel voor een redelijke prijs huren als je afsprewkt dat er nog niet gerenoveerd hoeft te worden.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:08

Je kan er wel een stuk grond van kopen en dan steeds een baksteen leggen ofzo (bij wijze van he!), tot er een huis staat :') :+