Huis kopen, waarom eigenlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:43

Wij kwamen niet in aanmerking voor sociale huurwoningen.
Dan moet het particulier. En dan is kopen qua maandlasten net zo duur of zelfs goedkoper.
Geen intentie tot reizen en toekomstige kinderwens. Daarom hebben we toen een huis gekocht.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:50

Ik betaal nu met koop evenveel als toen met huur. Het huurhuis was 40m2 en nu heb ik 115m2. Bij het huurhuis een mini balkon op het noorden, nu 65m2 op het zuid/westen.

Ik hoor wel vaak je huis is nu veel meer waard door alle verbouwingen, maar wat me wel tegenvalt is dat je bezig blijft met verbouwen. Er komt nooit echt een einde aan.

Ik werk alleen, vriend studeert nog. Dit betekend dat in principe een van ons straks zn baan zou kunnen verliezen en we het dan nog moeten kunnen redden.

Shiloh

Re: Huis kopen, waarom eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 03:33

Ik heb gekocht omdat ik de mogelijkheid kreeg en heen geen optie was. Ik ben alleen en heb nu een woonlast van ongeveer 750 incl gas water licht en gemeentelijke belastingen in een rijtjeshuis met drie slaapkamers. Zie dat maar eens particulier voor elkaar te krijgen in de huur. Sociaal was geen optie. Stond nergens ingeschreven. In mijn eentje trok ik het financieel niet om particulier te huren, veel en veel te duur. Weer met anderen een huis gaan delen had ik echt geen trek in.

Ik heb twee jaar terug gekocht in het omslagpunt. Ik verwacht hier niet tot het eind van mijn leven te wonen, maar heb gunstige voorwaarden via koopgarant. Heb gekocht van een woningbouw vereniging. Zij kopen het gegarandeerd binnen drie maanden terug. Dus loop gene risico's met een huis waar ik jaren lang niet vanaf kom.

Tuurlijk gooi je wel een deel van je hypotheeklasten weg. Belastingen zijn hoger en de rente ben je natuurlijk gewoon kwijt. Maar toch investeer je en wordt je eigen vermogen groter. Als je het goed doet zit je dus inderdaad op je 60ste met minimale woonlasten en je laat eventuele kinderen ook nog wat na (al wil de overheid daar natuurlijk ook een flinke hap van toe-eigenen)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:46

Shadow, juist in de stad is kopen ook niet echt haalbaar, tenzij je de slechte wijken bedoelt maar daar kun je ook wel een huurwoning vinden. Ik heb mijn drugsburen altijd maar voor lief genomen in Rotterdam :+
Op een goede locatie wonen is absoluut niet eenvoudig.

Met verbouwen weet je soms inderdaad niet wat komt. Een voormalig collega overwoog om een hypotheek te nemen voor haar ouders omdat deze een onverwachte grote renovatie aan het dak niet konden bekostigen.
Echter wil zij die woning in de middle of nowhere niet hebben als de ouders sterven en ze in heeft geen broers of zussen. Het is ook relatief onverkoopbaar, zeker in de staat dat het verkeerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:52

Sizzle schreef:
Shadow, juist in de stad is kopen ook niet echt haalbaar, tenzij je de slechte wijken bedoelt maar daar kun je ook wel een huurwoning vinden. Ik heb mijn drugsburen altijd maar voor lief genomen in Rotterdam :+

Ik denk dat je niet echt bekend bent met de huidige stand van zaken in de Nederlandse steden? Er zijn in Utrecht en Rotterdam heel veel flatjes te vinden met een koopprijs tot zo'n 150.000 euro. Een deel van die flatjes is pietepeuterig klein, maar wel nieuw, en het zijn zeker geen afbraakpanden. (Drugsburen kun je overal treffen, maar is toch niet wat die wijken kenmerkt.) Mocht je in aanmerking komen voor een hypotheek, dan zit je zo rond de 550 aan maandlasten, nog zonder hypotheekrenteaftrek.
Voor huurwoningen van die klasse betaal je eerder 900 euro (of meer.) Voor 550 euro heb je een kamer, geen zelfstandige woonruimte, als je geen aanspraak kunt maken op sociale huurwoningen (wat vaak niet kan omdat je daarvoor 7 jaar wachttijd kunt rekenen.)

Het staat niet in verhouding. Volgens mij is er niemand die, als hij of zij echt de keuze heeft tussen beide, vrijwillig 40% meer gaat betalen voor iets meer flexibiliteit (en meer onzekerheid, want de huurbescherming is minder, en de huurprijs kan nog flink omhoog gaan.) Het is gewoon een kwestie van geen keuze hebben. Als je niet kunt kopen, MOET je wel huren voor belachelijke prijzen. Als je niet kunt huren omdat je de prijs niet op kunt brengen, MOET je wel iets kopen als je zelfstandige woonruimte wilt hebben.

(Oh, en de politieke oplossing om die krapte op te lossen? Toestaan dat de huren nog hoger worden. Goed plan!)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:31

Ik heb destijds ook 500 euro betaald voor 12m2. Dus zo erg is dat blijkbaar niet veranderd :D

Ik ken wel mensen die inderdaad om die reden gekocht hebben en die daar inmiddels 10 jaar later nog aan vast zitten en dus verhuren met alle ellende die daarbij komt kijken.

Ik heb me scheel betaald van mijn 1200 euro loon, maar kon wel gewoon weg.

Mijn instelling was dat ik toch nooit thuis was (werken danwel stal) en dat ik dan ook minder meubels nodig had :+
Het ligt sterk aan de indeling van je leven.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-02-16 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:41

Sizzle schreef:
Ik heb destijds ook 500 euro betaald voor 12m2. Dus zo erg is dat blijkbaar niet veranderd :D

Je ontwijkt het punt. Maar natuurlijk verandert er niet veel in dat opzicht. Er is gewoon simpelweg een maximum aan wat mensen kunnen betalen, en bovendien heb je de woonbond die niet veel maar wel een paar grenzen aan kan geven.

Maar dat doet niets af aan het feit dat veel mensen gewoon geen keuze hebben tussen een redelijk betaalbare huur of een koopwoning, en dat ze niet zozeer een keuze maken uit een rustige afweging van verschillende voor- en nadelen, maar dat het meestal al snel stukgaat op de basisvoorwaarden. Heb je een inkomen van tussen de 35.000 en 45.000 euro zo'n beetje, dan MAG je niet in sociale huur wonen omdat je teveel verdient, mag je niet in de meeste vrije sectorwoningen omdat je te weinig verdient (de inkomenseisen daar zijn belachelijk) en is iets kopen dus je voornaamste optie, zelfs als je dat niet wilt.

En ja, daar kun je veel gezeur mee krijgen als de relatie stuk loopt of je ergens anders heen wilt. Maar zoals ik al zei: er is gewoon niet zoveel keuze. We hebben als maatschappij de woningmarkt flink verstoord, en de mensen die daar als nieuwelingen nu een plekje moeten vinden zitten flink klem. Niet omdat [i[]zij[/i] verkeerde keuzes hebben gemaakt, maar omdat wij dat als maatschappij hebben gedaan. (Marktverstorende HRA, slecht woningbouwbeleid, veel grondspeculatie, het verkwanselen van onze woningbouwcorporaties, en nog altijd 0,0 visie op hoe we het beter aan zouden kunnen pakken, zodat er niet zoveel mensen diep in de schulden terecht komen alleen omdat ze een woonruimte nodig hebben.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:46

Ik weet dat de huurmarkt achterlijk is in nederland.
Maar dat neemt niet weg dat je soms niet altijd alleen naar op dat moment goedkoopste moet kijken.
Van al mijn neven en nichten (dat zijner heeeel veel) zijn er maar 2 die gekocht hebben). Mijn broers huren ook. Uiteraard niet sociale woningen en nee ze voldoen ook niet aan de prive eissen. Maar er zijn ook woningen waar de prive sector moeilijk af komt. Die krijg je wel met goed doorvragen.
Je moet dus niet doen of de optie er niet is. Maar hij wel verre van ideaal.
Maar kopen kan je ook opbreken.
Het levenkomt gewoon eigenlijk nooit zomaar aanwaaien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:53

Sizzle schreef:
Maar dat neemt niet weg dat je soms niet altijd alleen naar op dat moment goedkoopste moet kijken.

Nogmaals: het gaat niet om het goedkoopste. De vrijesectorhuur stelt namelijk ook flinke inkomenseisen. In een aantal gevallen krijg je dus gewoon simpelweg geen huurwoning, punt uit.
En in andere gevallen kun je wellicht echt niet zomaar 400 of 500 euro extra missen. Niet omdat je die keuze maakt, maar omdat het gewoon echt niet kan, mathematisch niet.

Citaat:
Je moet dus niet doen of de optie er niet is.

Die optie is er in een aantal gevallen simpelweg echt niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:59

Als je er echt slecht bij zit krijg je ook geen hypotheek.
Ik heb wel eens geinformeerd als 1 verdiener maar werd haast ronduit uitgelachen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:04

Huren is gewoon geld weggooien in mijn ogen... Als ik kijk wat ik voor hetzelfde huis betaal als ik het koop of huur... tjah ;) dan weet ik al genoeg.

Heb zelf ook gehuurd, maar dat was een vrijstaand huis met mijn paard in de achtertuin en dat voor een heel leuk prijsje. Dat was leuk ;) maar verder zie ik, als je niet zo'n geweldige kans hebt, huren echt als geld weggooien.

Natuurlijk is alles geregeld, maar zo veel gezeik met huisbazen en ik zie het zelf niet zitten. Misschien is dat beter geregeld als je sociaal kan huren via een woningbouw ofzo.. maar als je dat niet kunt en particulier huren... Ik kan het niemand aanraden... (Maar moet zeggen: dat is dan mijn ervaring...) dat huisje met mijn paard in de achtertuin was super... Maar dat was via via en goed geregeld... Heb ook een huurbaas gehad die echt te belachelijke dingen deed dat ik gewoon blij was dat ik er weg was en daarna nog gezeik gehad... (Lees: niet de juiste vergunningen, huis illegaal verbouwd, super veel gezeik, dingen gestolen tijdens het verhuizen, gewoon opgeladen en meegenomen... Heb alleen een melding gemaakt bij de politie omdat ik geen zin meer had in meer gezeik... Achteraf denk ik.... tjah ;) Maar komt goed...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:06

Sizzle schreef:
Als je er echt slecht bij zit krijg je ook geen hypotheek.

Klopt, als je er echt slecht bijstaat niet. Maar het gaat dus om mensen die er niet perse slecht voor staan... de inkomenseisen voor huurwoningen zijn gewoon uitzinnig: ze vragen namelijk ongeveer hetzelfde als een hypotheek, maar dan dus zoals gezegd gekeken met maandlasten die rustig 400 euro hoger zijn.

Oftewel: iemand die een bepaalde woning niet mag huren, kan wellicht wel een hypotheek krijgen voor exact diezelfde woning, simpelweg omdat de maandlasten zoveel lager zijn waardoor het wel binnen die range valt. Als er huurwoningen waren met huren in die prijsrange hadden mensen daar wellicht veel liever voor gekozen, maar die ZIJN er simpelweg niet genoeg. Hoe graag mensen ook zouden willen, wat er niet is, is er niet.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:10

Ik had een koophuis samen met mijn ex. Hij is mij nu aan t uitkopen.

Ik val zo hard terug, ik kan niet kopen, ik moet wel huren.
Nu echt hard op zoek naar een huurwoning, wil graag weer terug op mezelf..

Als ik de kans had tot kopen, dan wist ik het wel.. Maar alleen kopen is bijna niet meer te doen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:15

Beter zoeken, shadow.
Ik heb al zo vaak mensen (expats) geholpen met een woning in nederlandse steden vinden.
Je moet ook niet via makelaars kijken. Maar gewoon via wanhopige advertenties van mensen die dus wel vast zitten aan hun in opwelling gekochte woning bij zuidplein.
Ik heb ook eens de leegstand bijgehouden van een bepaald huis dat ik wilde huren.
Makelaar gaf eerst niet toe omdat ik mijlenver onder de eis zat. Maar vervolgens iedere 2 weken gebeld. Na 8 weken stond het nog steeds leeg en mocht ik het ineens wel :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:29

Sizzle schreef:
Beter zoeken, shadow.

Uhuh, tuurlijk :) De structurele woningproblemen bestaan helemaal niet. Omdat jij enkele individuele anecdotes hebt bestaan al die cijfers niet. Da's bijna net zo aanmatigend als zeggen dat je altijd werk kunt vinden als je maar zoekt, en negeren dat er een stelselmatig tekort aan vacatures is. Nee. Niet iedereen die zoekt vindt werk. Simpele rekensom: vraag is groter dan aanbod - dan valler er mensen buiten de boot.

Citaat:
Ik heb al zo vaak mensen (expats) geholpen met een woning in nederlandse steden vinden.

Expats zijn dan ook erg geliefde huurders bij verhuurders, vooral als die verhuren onder de leegstandswet. De meeste expats zitten bovendien niet op die lastige inkomensgrens. Leuk dat het je gelukt is, maar niet representatief.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:32

Voor ons waren de redenen om te kopen divers. We kwamen sowieso niet in aanmerking voor sociale huur. De inschrijftijd in onze regio is, net als in vele andere regio's, bizar lang voor je iets fatsoenlijks kunt huren. Toen hebben we dus particulier gehuurd, maar dat is vaak toch wel erg duur. We hebben toen besloten om te kopen. Qua rente (we hebben een spaarhypotheek) betalen we net zoveel als de particulier huur, maar het onderhoud is uiteraard voor eigen rekening. Dus wat dat betreft is kopen niet persé goedkoper. Al scheelt het dat ik het onderhoud van ons eigen huis minder vervelend vindt om te doen, hahaha.

Allebei heeft nadelen en voordelen. Ons huis is een simpel rijtjeshuis, maar we zijn er wel helemaal weg van, dus als ik hier nooit meer weg ga, is dat ook prima. We kunnen het goed betalen. Mocht ik werkloos worden, dan kunnen we het prima redden op mijn man's salaris (met wat aanpassingen her en der). Mocht mijn man werkloos worden, wordt het lastiger. Maar op dit moment is daar absoluut geen sprake van. In zijn werkveld is nog werk genoeg. Mocht 1 van ons overlijden, dan dekt de levensverzekering een dusdanig groot deel van de hypotheek, dat de ander er kan blijven wonen. En als over 20 jaar de hypotheek afloopt, hebben we nog een klein percentage staan (we lossen niet 100% af), dus je hebt dan wel een nieuwe hypotheek, maar dan dusdanig laag dat ook dat niet voor problemen zou moeten zorgen.

Neemt niet weg dat je nooit weet hoe de toekomst loopt, maar als ik zie hoe de huren hier stijgen, daar lijkt gewoon geen einde aan te zitten... bizar. Mocht mijn vader ooit uit zijn appartementje verhuizen, kan een nieuwe huurder zo 700 euro neertellen! Dat is wel echt veel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:52

een phd student met een bovengemiddeld loon?

_O-

Maar goed de keuze is er duidelijk wel, anders stelde TS de vraag niet.

Huren heeft voor en nadelen
Kopen heeft voor en nadelen

Grote reisplannen kunnen ook juist goed samengaan met kopen aangezien je dan altijd een plek hebt om op terug te vallen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:36

Ik vind huren ook weggegooid geld, en daarbij idd dat je niet precies kunt doen wat jij wilt.
Wij zijn nu ook naar een koophuis opzoek, zou blij zijn als we eindelijk echt onze eigen plek hebben.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:45

Ik kwam door mijn ''riante'' salaris niet in aanmerking voor een goedkopere huurwoning. Wat moet ik in mijn eentje met 5 slaapkamers?!
Ik wil helemaal geen grote woning, want ik ben toch zelden tot nooit thuis.
Dus bij mij was alleen de optie kopen van toepassing.
Heb een heerlijk lief klein maf huisje, met een voortuin om u tegen te zeggen.
De achtertuin is voor de kippen en bemoei ik me niet zo mee (met de tuin dan he) :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:49

Tegenwoordig is kopen te prefereren boven huren door de lage rente. Je betaalt nu aan hypotheek minder dan je aan huur zou doen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:04

Als je in dit land na tig jaar eindelijk een huurwoning gekregen hebt, en je salaris stijgt net iets te veel, dan ben je scheefwoner en moet je meer betalen zonder dat je er wat extra woongenot voor krijgt. En verhuizen naar een duurdere woning is ook geen optie, want of die woning is direct 200 euro duurder in de maand, of die woning is er niet.
Als je een goedkope koopwoning hebt, maakt het niemand uit of je scheef woont, juist lekker voor je hypotheekgever dat je nu ruimer je hypotheek kunt betalen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:32

Suzanne F. schreef:
Tegenwoordig is kopen te prefereren boven huren door de lage rente. Je betaalt nu aan hypotheek minder dan je aan huur zou doen.

Precies. Wij hebben nu net een huis gekocht dat 3x zo groot is als ons huidige huurhuis, en we gaan even veel hypotheekrente betalen.

En dan is dat ook nog eens een deel aflossing. Dus dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je blijft huren. Zeker hier in de randstad is particulier huren gewoon erg duur.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:37

Dammie schreef:
Als je een goedkope koopwoning hebt, maakt het niemand uit of je scheef woont, juist lekker voor je hypotheekgever dat je nu ruimer je hypotheek kunt betalen.

En de subsidie voor kopers wordt alleen maar hoger als de huizenprijzen of je inkomen omhoog gaat.

@Sizzle je blijft een beetje selectief reageren. Ik schreef al dat expats uberhaupt erg gewild zijn als huurder van woningen onder de leegstandswet. Niet alleen vanwege hun inkomen. Maar daarnaast - de inkomenspositie van buitenlandse promovendi kan wel degelijk behoorlijk anders zijn dan die van Nederlandse werknemers.

Jouw opsomming van de mogelijkheden is dan ook gewoon erg gekleurd. In veel meer gevallen is het:
- huren is geen optie, je hebt de keuze tussen kopen of geen vaste eigen woonruimte
- kopen is geen optie, je hebt de keuze om heel veel geld aan huur te betalen of geen vaste eigen woonruimte
... en in een aantal gevallen: zowel huren als kopen is geen optie. Je hebt geen eigen vaste woonruimte.

En ja, dat is dus gewoon wel realiteit. In mijn omgeving ken ik heel wat mensen die ondanks een keurig contract geen zelfstandige vaste woonruimte kunnen vinden en daarom op andere oplossingen zijn aangewezen: illegaal in recreatiewoningen, bij iemand inwonen, antikraak of onderhuur. Ja, je hebt een dak boven je hoofd en dat is fijn. Het kan zelfs wel enige voordelen hebben. Maar tegelijkertijd zijn het vooral heel erg instabiele tijdelijke situaties, met een boel rompslomp en de potentie tot erg veel problemen als je een conflict krijgt met je medebewoner of de instanties. Dat is geen eerlijke keuze tussen koop en huur gebaseerd op een rationeel afstrepen van voor- en nadelen, dat is gewoon een beroerd woningbeleid met een flinke groep die tussen wal en schip valt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:43

Ik kom dadelijk in eenzelfde situatie waarbij koop de enige optie is. Sociale woningbouw niet want allimentatie te hoog. Vrije sector wil me niet of huur is te hoog over 12 jaar. Krijg geen aangepaste huurwoning want laat een aangepaste koopwoning achter. En hier blijven wonen levert over een aantal jaar flinke problemen op financieel.

Tsja succes. Dat wordt dus kopen, kan eerste twee jaar een hypotheek krijgen. Niet veel maar net genoeg voor iets simpels en kleins.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:39

Shadow, TS heeft toch de keuze?
Daar gaat het uiteindelijk toch over?

Ik had een collega die haar toekomst al had vastgelegd. Ze hadden beide 4 jaar contract in Rotterdam. Hebben een huis gekocht op 2 uur autorijden van hun werk in een dorp waar ze dan daarna wilde gaan wonen om dus 4 jaar lang iedere dag 4 uur reistijd te hebben voor "later" %)
Ik vond het dapper.
Noem mij lui, maar ik betaal dan liever meer. Zo heeft ieder zijn prioriteiten uiteraard.