Op zoek naar appartement

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:02

Cerilene_ schreef:
Lienek: Ik heb een tijd in zo'n opgedeelde woning gewoond. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar geloof dat de eigenaar het dan officieel moet hebben gescheiden zodat het ook in de administratie van de gemeente e.d staat. Wij hebben er wel veel gedoe gehad mbt huursubsidie, omdat veel medewerkers zelf niet echt wisten hoe het zat, maar uiteindelijk wel gekregen. We hadden een eigen opgang en eigen keuken en badkamer, geloof dat glw ook apart bijgehouden werd, ook al betaalden wij incl. Maar dus wel 2 huishoudens op 1 adres.

Ah wij hebben gwl gewoon wel op 1 adres.(geloof ik, wij betalen een bepaald bedrag voor gwl) Maar wel eigen opgang badkamer ed. wij delen behalve dus gwl en huisnummer verder niks. Lastig..

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:05

Lienek schreef:
Cerilene_ schreef:
Lienek: Ik heb een tijd in zo'n opgedeelde woning gewoond. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar geloof dat de eigenaar het dan officieel moet hebben gescheiden zodat het ook in de administratie van de gemeente e.d staat. Wij hebben er wel veel gedoe gehad mbt huursubsidie, omdat veel medewerkers zelf niet echt wisten hoe het zat, maar uiteindelijk wel gekregen. We hadden een eigen opgang en eigen keuken en badkamer, geloof dat glw ook apart bijgehouden werd, ook al betaalden wij incl. Maar dus wel 2 huishoudens op 1 adres.

Ah wij hebben gwl gewoon wel op 1 adres.(geloof ik, wij betalen een bepaald bedrag voor gwl) Maar wel eigen opgang badkamer ed. wij delen behalve dus gwl en huisnummer verder niks. Lastig..

Ik zou gewoon eens bellen. Wie weet...

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:56

Ik zit in dezelfde regio een beetje te zoeken, ook in hetzelfde budget maar ik heb maar 1 slaapkamer nodig.
En dat vind ik al best moeilijk te vinden (of het is echt super oud en niet onderhouden en veelal gedeelde badkamer/wc, daarnaast heb ik een parkeerplaats nodig). Dus je moet echt geluk hebben wil je wat naar wens vinden.

Ik heb mijn huidige plekje (ook in het Gooi) via een makelaar gevonden. Er komen extra kosten bij (hij moet natuurlijk ook wat verdienen) maar ik vind het fijn dat er een professionele tussenpartij is en zoals je al aangeeft hebben veel huursites ook aanmeldkosten dus je gaat sowieso vaak moeten betalen. Een makelaar kan je ook helpen zoeken als je je wensen doorgeeft.

De meeste mensen die een appartement verhuren zetten hun woning op alle websites, dus je hoeft ze niet allemaal te hebben omdat je dan elke keer dezelfde woningen tegen komt. Pararius is volgens mij gratis? Of in ieder geval kun je de foto's/teksten bekijken zonder te betalen, daar staat het meeste wel op ;)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 13:57

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:59

Heb je al op pararius gekeken?
Edit: niet goed gelezen,sorry :o

En Remax op Facebook?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:05

Bij de woningcoöperatie krijg je volgens mij voorrang als je zwanger bent en geen eigen onderkomen hebt!
Zeker de moeite even te bellen!

Maar zelfs woningbouw sector is de prijs in het gooi vaak hoger dan je aangeeft.
Heb je eigenlijk al rekening gehouden met huurtoeslag? Als je dochter weinig verdiend, dan kan je aardig wat toeslag krijgen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:08

Maar de dochter van TS heeft dus wel een eigen onderkomen. :)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:14

Tinkerloos schreef:
....
Voor gwl zullen ze op een klein oppervlak denk ik ongeveer 80 euro kwijt zijn.
...

Hier zou ik niet van uit gaan.
Ik woon in een kleine bungalow (55 m2) en wij zijn ongeveer 200 euro kwijt aan gwl.
Ligt maar net aan de manier van verwarmen, isolatie, etc.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:17

Houdt je er rekening mee dat je een x aantal keren de huur moet verdienen om bv bij Pararius in aanmerking te komen voor een woning.

Dus bv een huurwoning van 500 euro incl servicekosten moet je geloof ik 3.5x500 voor verdienen, is 1750 euro netto!
Dat tikt dus behoorlijk aan en zit een flinke inkomensgrens aan.

Net als bij een hypotheek is het mooi als je denkt veel per maand op te kunnen hoesten maar kennen ze alleen toe als zij vinden dat dit kan en niet als jij vind dat het kan.

80 euro gwl voor een appartement met 2 slaapkamers en dan bewoond door 3 personen is naar mijn mening niet reeel. Daar kan je rustig 50 pm bij op tellen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:18

Tinkerloos schreef:
Bedankt voor de tips allemaal.
MP kijk ik al elke dag op.
Als ze wel huursubsidie kunnen krijgen dan kan de grens wat hoger liggen.
Als de huur 700 (exc.) is,en ze krijgen huursubsidie dan is het wel te doen.
Maar om daarvoor in aanmerking te komen moeten niet alleen de huurders maar ook het appartement aan allerlei eisen voldoen.
Met gedeelde badkamer en keuken krijg je al geen huursubsidie.
Je moet echt een zelfstandig onderkomen hebben.
(gedeelde entree mag dan weer wel geloof ik)
Tja,het is zoeken,daar ben ik wel achter inmiddels.

Weten jullie welke betaalde websites wel te vertrouwen zijn?
Vind het zo zonde om elke maand 20 euro te moeten betalen als ze toch nep zijn.
Maar als ze wel kunnen helpen is 20 euro weer niet duur,snap je?

Nogmaals, dat kan dus niet zomaar. De huurder bepaalt niet wat hij kan en wil betalen, daar zijn regels voor. En je krijgt niet zomaar onbeperkt huurtoeslag. 700 euro is echt te hoog.

Waarom moet het per se Hilversum zijn? Staan ze ingeschreven en zo ja, hoelang al?

Inschrijven bij ouders en recreatie woning huren lijkt me nog beste optie tot ze een nette woning kunnen huren. Of kopen. In Naarden zag ik laatst een appartement voor 135.000 euro te koop. Ben je zo in Hilversum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:18

Laurahh schreef:
Tinkerloos schreef:
....
...

Hier zou ik niet van uit gaan.
Ik woon in een kleine bungalow (55 m2) en wij zijn ongeveer 200 euro kwijt aan gwl.
Ligt maar net aan de manier van verwarmen, isolatie, etc.

Ik denk ook dat 80 euro te weinig is. Wij betalen 90 euro (klein rijtjes huis), maar wij zijn door de weeks zo weinig thuis dat we bijna niet stoken. Onze buren hebben kleine kinderen en die stoken dus wel flink. Waar wij van mee profiteren.

Ik zou zeker met een kleine op komst uitgaan van 150 euro per maand, minimaal.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:42

Vergis je niet dat er aangepaste grenzen voor huurtoeslagen zijn per 2016..:
Woonnet schreef:
Aangepaste grenzen voor huurtoeslag

Huurders met een laag inkomen hebben recht op huurtoeslag. Het maximale inkomen dat je mag hebben om nog huurtoeslag te krijgen wordt 22.100 euro voor alleenstaanden, 30.000 euro voor meerpersoonshuishoudens onder de AOW-leeftijd en 30.500 voor meerpersoonshuishoudens ouder dan de AOW-leeftijd.

Voor jongeren onder 23 jaar mag de maandhuur in 2016 maximaal 409,92 euro zijn.

De zogenoemde kwaliteitskortingsgrens is naar 403,06 euro gegaan. Over het gedeelte van de huur tussen dit bedrag en de 'aftoppingsgrens' krijgen huurders 65 procent vergoed via huurtoeslag.

Belastingdienst schreef:
U bent 18 jaar of ouder, maar jonger dan 23 jaar, en u woont samen met een toeslagpartner of medebewoner? U kunt dan huurtoeslag krijgen als:
•uw rekenhuur minimaal € 226,98 en maximaal € 389,05 per maand is.
•het gezamenlijke inkomen maximaal € 29.325 per jaar is
•u, uw toeslagpartner en medebewoners ieder maximaal € 21.139 aan vermogen hebben
Voor alleenstaande ouders gelden extra regels.

U moet altijd een deel van de huur zelf betalen. Hoeveel dat is, hangt af van uw inkomen. Hoe hoger uw inkomen, hoe meer u zelf moet betalen. U kunt geen huurtoeslag krijgen als uw inkomen te hoog is.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 14:55

Ik betaal zelf aan gwl 200 euro per maand, en ik heb 3 slaapkamers en een grote woonkamer plus badkamer met ligbad.
En ik woon vrijstaand,dus geen warmte van buren.
Wel een hoogrendement ketel en dubbel glas.
Ik heb in totaal 100 vierkante meter.

Celiien

Re: Op zoek naar appartement

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:57

Dubbel glas en hoogrendement ketel scheelt echt heel veel. Huurhuisjes in deze omgeving bijvoorbeeld zijn vaak wat ouder en daar zit je toch wel op gwl 80-100 voor 1 person met +- 30 m2 in totaal. Als je dan nog een slaapkamer erbij hebt en 2 man extra (vergeet niet, baby dus meer wassen etc)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:41

Los van wat jij betaalt, dat weet je simpelweg niet van een andere woning. Ik ben ook gewoon 100 euro in de maand kwijt aan GWL, terwijl ik in een appartementje woon op de middelste woonlaag in mn eentje. En ik ben echt geen warmstoker of extreem lange doucher..

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:44

Het is gewoon verstandig om rekening te houden met een duurdere prijs voor gwl :)

Succes met zoeken TS!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:49

Is het mogelijk om in een andere regio te zoeken?

Ik kan mij voorstellen dat dochter en/of haar vriend gebonden zijn door studie of werk, maar misschien kunnen ze buiten het Gooi uitwaaieren? Doorgaans krijg je dan iets meer 'huis' voor je geld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:51

In een uithoek van Drenthe hadden we binnen 3 maanden een 2 onder 1 kap met 3 slaapkamers voor 550 euro in het begin. Werd elk jaar duurder, dus zal nu ruim daarboven zitten. Maar goed, daar wil dat nog. EN vrije inschrijving.
Wij hebben een koophuis in Ermelo, maar mogen hier niet eens een sociale huurwoning huren, we komen hier niet vandaan.
Boven de sociale grens loopt het meteen hard op en krijg je geen huurtoeslag.
Daarom wonen veel mensen hier in een chalet en staan elders ingeschreven.

Als de woning zo ongezond is, kun je ook naar goede andere oplossingen kijken.

Wij hebben voor onze zoon werd geboren en tijd daarna bij mijn moeder gewoond. Om totaal andere redenen, maar het ging prima voor eventjes.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 16:44

Ze mag met alle liefde bij mij in huis wonen, maar ik heb er simpelweg de ruimte niet voor.
Dan zou ze met vriend samen bij mij op de bank moeten slapen.
Geen eigen kamer om zich even terug te trekken enz.
Dat zou voor nood voor 1 nachtje kunnen,maar dat is voor langer geen doen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:24

Waarom persé Hilversum?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 18:00

Omdat ze daar al 19 jaar woont.
Omdat ik er woon.
Als ze straks de baby heeft ben ik oppas oma.
Ze heeft geen rijbewijs,dus als ze in bijv. Utrecht gaat wonen is het nogal lastig oppassen.

Bussum,Laren,Loosdrecht mag ook,maar Hilversum is gewoon makkelijker.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:23

ik denk dat ze de luxe momenteel even niet heeft om te kieskeurig te zijn..
of althans nu misschien nog wel, maar niet lang meer Tinkerloos..

ze doet er verstandig aan om ook buiten het gooi te gaan kijken.
want over een x aantal maanden moet er wel een oplossing zijn.

Binnen het gooi, binnen dat budget is grotendeels een utopie..
want dat je iets vind wil nog niet zeggen dat je het ook per definitie krijgt helaas.
ik ben zelf maanden bezig geweest om binnen dat budget wat particulier te vinden en dan nog regio heel Nederland. Uiteindelijk kon ik wat huren van vrienden van ons.

voor inschrijven bij woningbouwverenigingen zal ze al wat laat zijn, maar je kunt zoveel mogelijk makelaars laten weten dat je zoekende bent naar een huur woning aan de rand van het gooi.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:35

Met het openbaar vervoer kom je ook overal. Ik zou toch iets minder eisen hebben.
Op deze manier beperkt ze zichzelf enorm in de keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:35

Hilversum is niet extreem duur hoor. Utrecht is een stuk duurder, net als alle andere gemeentes die genoemd werden. De enige plek waar je voor dat bedrag een appartement kan vinden die aan de eisen voldoen is misschien ergens in noord oost Groningen :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:38

Of in Noord-Holland :D Ik zat voor 249 euro (ging nog 50 euro huurtoeslag vanaf) op een twee kamer woning met voortuin, achtertuin en ruime berging. En had ook nog eens urgentie :+
Maar het is net wat je eisen zijn. In een aantal gemeentes zit je gewoon standaard hoger.