autootje kopen! wat moet dat kosten per maand?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:53

Ik rijd een 106 van 18 jaar oud. gekocht voor 950. en op vast onderhoud na weinig gedoe ermee

20 eu wegenbelasting en 45 verzekering met wa+en inzittenden verzekering.

op 40 liter rij ik zo'n 650 km

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:08

Ik heb drie modellen Alto gehad, heel tevreden over!

Een wat ouder model alto rijdt ongeveer 1-15/1-16. Een tank daarvan is 30/35 liter; ik heb er 600 km uit gekregen met gemak.

Misschien krijg je een all-risk niet voor een oudere auto, maar voor 50-60 euro moet je wel goed zitten. Wa zal iets van 30 euro zijn.

Wegenbelasting is iets van 12 of 14 euro.

als je wa verzekerd bent, 1 tank per maand verrijdt (ik reken even 1.50 per liter 95) en 12 euro belasting hebt, zou je op 94,50 per maand uitkomen.

Let wel op: onderhoud moet je ook rekening mee houden; apk en keuren, reparaties eventueel, banden tzt...

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:08

Ik heb veel goede verhalen gehoord over de starlets, zou daar zeker naar kijken. Zelf heb ik in juni een saab 9-3 uit 1999 gekocht voor 850€. Superluxe auto (climate control, stoelverwarming, lederen bekleding, alles elektrisch etc). Nadeel van de auto is dat hij zwaar is (trekt wel trailers dat wel) en dus duur is in de belasting. Ik betaal 93€ per maand. Hij rijdt op gas en dat is dan wel weer voordelig. Qua onderhoud staat de saab bekend als een betrouwbare auto, maar er kan voor dat geld natuurlijk altijd wat aan d ehand zijn! Zo moest ik direct 4 nieuwe banden kopen na aanschaf van de auto.

Edit: verzekering kost mij ong 50€
Gas kost me nu 20€ voor 400 km

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 01:17

Als eerste auto is een starlet perfect! In aanschaf zijn ze stiekem nog best prijzig, maar ze zijn enorm hard en goedkoop in onderhoud! Heb 4 vaste klanten met zon auto en elk jaar komen ze glansrijk door de keuring. Af en toe bandjes of remmen oid , standaard onderhoudpuntjes

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:38

dorientjuh schreef:
Wij hebben een Peugeot 107.
Wij betalen per maand:
€24,86 verzekering WA beperkt casco
€4,94 pechhulp
€19,67 motorrijtuigenbelasting
€80 benzine (we rijden ongeveer 1000 km per maand)
€129,47 totaal

Daarnaast sparen wij per maand:
€82 waardevermindering ( = alvast sparen voor een nieuwe auto)
€31 voor reparatie, onderhoud en banden.
€113 totaal

Totaalprijs per maand:
€242,47

Wij hebben dan wel een relatief jonge auto (6 jaar oud) met weinig km's op de teller. En de aanschafprijs was €7.000

Eindelijk iemand die ook afschrijving meeneemt in de prijs wat een auto kost _/-\o_
Vind trouwens dat je erg voordelig rijdt voor zo'n jonge auto :)

Ik kopieer je lijstje even en vul hem in voor mijn geweldig barrel (Nissan Micra uit 1996) :D

Ik betaal per maand:
€30 verzekering WA met pechhulp en schade inzittenden
€20 motorrijtuigenbelasting
€100 benzine (ongeveer 1000 km per maand, 1:15 met €1,50 per liter benzine)
€150 totaal

Daarnaast spaar ik per maand:
€25 afschrijving ( = aanschafprijs auto delen door het aantal maanden auto in bezit)
€50 voor reparatie, onderhoud en apk
€75 totaal

Totaalprijs per maand:
€225

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:35

Dragan2008 schreef:
Ik heb een vw lupo uit 1999

Rijdt ongeveer 1 op 14. Met 30 euro benzine kom ik ongeveer een week door, afhankelijk van hoevaak ik op en neer naar mn werk moet (20 km heen en 20 terug) Is een automaat. Wegenbelasting is 76 per 3 maanden. En mijn wa verzekering is zo'n 54 euro per maand. Is mn eersre auto dus helaas geen schadevrije jaren

Ik heb ook een lupo, qua kosten dus ong hetzelfde in wegenbelasting en verbruik.
Mijne is echt mega lelijk en 0 luxe heeft al wat butsen enz. Maar, gekocht voor 1500 incl grote beurt, APK en hij heeft nog geen 60000 km gemaakt
Ik betaal stuk minder voor verzekering omdat ik al schadevrije jaren heb opgebouwd.

Soms mag je trouwens schadevrije jaren van je brommer meenemen. Dus als je die ooit had wel goed om na te vragen.

Ford ka staat idd slecht bekend om zijn roest. Maar er zijn uiteraard meer ka's die meer dan prima zijn. T is wel een aandachtsgebied.

Zo geldt ook voor de deawoo matiz

Reusje0504

Re: autootje kopen! wat moet dat kosten per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:54

Afschrijving voor een auto van 800 euro vind ik een beetje overdreven, maar bij een auto van 8000 euro is dat natuurlijk wel van belang

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:07

Spekkie: thanks! :) Hoe bedoel je voordelig, qua verzekering of qua brandstofverbruik? Qua brandstofverbruik heb ik laatst eens uitgerekend, we rijden ongeveer 1:19. Stond ik ook van te kijken. Zeker omdat we in het centrum wonen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:01

dorientjuh schreef:
Spekkie: thanks! :) Hoe bedoel je voordelig, qua verzekering of qua brandstofverbruik? Qua brandstofverbruik heb ik laatst eens uitgerekend, we rijden ongeveer 1:19. Stond ik ook van te kijken. Zeker omdat we in het centrum wonen.

Voordelig voor een 'nieuwe' auto! Had zelf verwacht dat je meer verzekering zou betalen (al heb je geen allrisk verzekering zie ik) en je benzineverbruik is ook een stuk zuiniger dan ik dacht (1:15 maar je rijdt dus 1:19) en qua onderhoud maar 372 euro per jaar (terwijl een grote beurt al gauw 300 euro kost zonder extra reparaties en je moet toch wel eens een accu of banden of remschijven of ... vervangen).

Mijn oude barrel is maar 17 euro per maand goedkoper, maar die is wel 19 jaar oud... vind ik dus bijzonder :) (al is een peogeot 107 wel een goedkoop autotje, hij valt echter wel in dezelfde prijsklasse als mijn Micra)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:02

Reusje0504 schreef:
Afschrijving voor een auto van 800 euro vind ik een beetje overdreven, maar bij een auto van 8000 euro is dat natuurlijk wel van belang

Hoezo overdreven? Als je auto kapot gaat moet je toch een 'nieuwe' kunnen kopen? Als je dus niet spaart voor je afschrijving (of noem het aankoop nieuwe auto) dan kun je die dus ook niet kopen :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:08

Ja ik heb sowieso een goedkope verzekering, dekilometerverzekering.nl
We hebben inderdaad ook nog nooit extra kosten aan reparaties gehad. (Even afkloppen want volgende maand is het weer tijd voor de APK en kleine beurt :+ )

De kosten voor onderhoud, reparatie en banden zijn trouwens geschatte kosten, op basis van de ANWB. Het zijn niet de daadwerkelijke kosten, die liggen nog lager.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:22

Ik heb een opel corsa van nu 21 jaar oud. Verzekering staat wel op mijn vriend zijn naam zodat het goedkoper is, dat kost me rond de 30 euro per maand. De wegenbelasting is 26 euro per maand en ik doe meestal een maand met een tank benzine, dat kost momenteel zo rond de 50 euro. Dus per maand ben ik 105 euro kwijt aan mijn auto. Gekocht voor 1350 inclusief nieuwe apk, distributieriem en andere radio. Had 123.000 gelopen dus voor zo'n oude auto weinig. Wel 0,0 luxe, ik heb geen stuurbekrachtiging maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:38

moonsparkle schreef:
Tja het is geluk hebben maar ik had een daihatsu cuore via marktplaats voor 800,- daar heb ik 2,jaar in gereden tot die totallos was na een ongeluk. Met de apk was er niks op aan te merken.

Ik heb ook goede ervaringen met een Cuore. Leuk autootje, rijdt lekker, makkelijk overzicht met inparkeren. Heb er het eerste jaar in gereden en daarna verkocht aan de buurvrouw voor €500. Hij shined nog steeds op de weg en slaagt met vlag en winpel continu voor de apk! Verzekering was rond de 30 euro, maar wegenbelasting weet ik niet meer. ;)

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 18:37

Echt heel erg bedankt allemaal! had niet zooveel reacties verwacht. Ik laat het allemaal bezinken en ga rustig door met kijken op marktplaats :)

Na al jullie reacties denk ik zeker dat het te doen moet zijn. En mocht het toch niet bevallen om een eigen auto te hebben (toch te veel kosten), dan kan ik hem altijd weer verkopen..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:48

Heb je geen ouders die antwoord op je vraag weten? :)*

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:59

Happie schreef:
Een auto van 800 kan in mijn idee niet heel veel zijn.. Ik zou daar iets meer geld voor vrij maken. Tenzij je iemand kent die monteur is en hij/zij de auto voor je nakijkt. Met 800 euro is de kans groot dat je iemand anders zijn ellende koopt.

Dit hoeft echt niet waar te zijn hoor, mijn ex vriend heeft destijds 600€ betaald voor een Subaru Justy (klein grappig auto'tje), maar wel APK gekeurd en maar 60.000km op de teller.
Ikzelf heb sinds kort een BMW 318i van 1995, 350€ betaald en met kosten om hem keuringsvrij te maken was ik 1000€ kwijt.
Die kost me aan verzekering evenveel als mijn Volkswagen Caddy (lichte vracht) van 2001 die ik daarvoor had.

Japanners vind je nog wel voor een prijsje en die zijn over het algemeen heel goed van carrosserie, en weinig kosten aan.

Ohja nog 1 tip van m'n vriend (automechanicien) : als je naar een auto gaat kijken en er kan niemand mee die er iets vanaf kent, luister dan goed naar de motor, hoor je iets onregelmatigs, iets schuren, iets piepen, ... Laat je dan niet overhalen door de verkoper! Als je er nog maar IETS aan denkt te horen dat niet klopt, dan is het foute boel ook :)

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 20:02

antje_vip schreef:
Heb je geen ouders die antwoord op je vraag weten? :)*

haha ja goede vraag! Mijn ouders zijn er helaas niet voor dat ik een auto koop dus die zullen me zeker niet helpen.

Een vriend van mijn vriend is automonteur, dus ben van plan hem mee te vragen wanneer ik iets tegenkom:)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:17

ik heb een Daewoo Matiz van 2001 voor €900 gekocht, ik betaal €21 wegenbelasting p mnd en €19 verzekering.
aan benzine €0,07 per km
heb sinds half aug al bijna 7000km gereden waaronder een wintersportvakantie in Oostenrijk