Wie least er een privé auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Re: Wie least er een privé auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:37

Wij leasen ook (nieuwe tucson), hiervoor een ix35 geleast en daarvoor een nieuwe clio. Voordeel is dat je altijd lekker nieuw kan rijden. Raad je wel aan om gewoon bij een dealer te leasen ipv bij een leasebedrijf.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:41

Rex_Rolfo schreef:
Sunrise19 schreef:
ik ga ervan uit dat als je een goedkeuring krijgt je ook wel genoeg verdiend.

Gaat goed zolang de beoordelaar niet het woord "paarden" tegenkomt. In dat geval wordt het beschikbare inkomen met 90% gereduceerd :+

Haha zoiets ja :+ maar dat sommige mensen boven hun stand leven is dan hun eigen probleem :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:52

Vesceron schreef:
Uiteraard kan je voor die bedragen zo'n auto rijden. Maar vergeet niet dat er bij lease geen aankoopbedrag is en geen kosten aan onderhoud of schade. De kans op mankementen en (groot) onderhoud met een 13 jarige auto is behoorlijk aanwezig, zeker met een beetje pech. Het rekensommetje voor mij kwam gewoon een stuk voordeliger uit met leasen.
Dat is voor iedereen anders en hangt van zoveel zaken af.

Er zit 6 maanden volledige garantie op die auto en ja die zit er echt op, ik heb het "uitgeprobeerd" en ze hebben hun verantwoording genomen!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:31

Sunrise19 schreef:
Dat jaar flink sparen is bij wijze van. En ik ga ervan uit dat als je een goedkeuring krijgt je ook wel genoeg verdiend.

En verder zeg ik nergens dat het een nieuwe moet zijn toch? Ik zeg alleen dat ik het zonde vind met zo'n auto. Helemaal omdat je flink betaald elke maand en die auto in verhouding dus helemaal niet zo duur is als je flink zou sparen.

Was het maar zo'n feest, niet de behoefte om mijn salaris online te gooien, maar laten we zeggen dat ik alleen de middelbare school heb afgemaakt en administratief medewerker ben op een kleine afdeling.
Overigens heeft mijn vriendin met een baan van 30 uur in de week bij de supermarkt deze goedkeuring ook gekregen, dus rijk hoef je niet te zijn.
En verder verschillen we van mening :) Ik vind het niet flink duur per maand en heb niet de luxe om flink te sparen.
Of ik dan flink boven mijn stand leef, tja, andere prioriteiten misschien, ieder zijn keuze :)

ikke schreef:
Vesceron schreef:
Uiteraard kan je voor die bedragen zo'n auto rijden. Maar vergeet niet dat er bij lease geen aankoopbedrag is en geen kosten aan onderhoud of schade. De kans op mankementen en (groot) onderhoud met een 13 jarige auto is behoorlijk aanwezig, zeker met een beetje pech. Het rekensommetje voor mij kwam gewoon een stuk voordeliger uit met leasen.
Dat is voor iedereen anders en hangt van zoveel zaken af.

Er zit 6 maanden volledige garantie op die auto en ja die zit er echt op, ik heb het "uitgeprobeerd" en ze hebben hun verantwoording genomen!

Dat is wel super netjes! Maar ik zit dan toch met de overige 12,5 jaar :+
Zonder dollen, ik heb gekozen voor private lease omdat het me op dat/dit moment goed uitkwam/komt.
Nogmaals, ik begrijp dat het bijna altijd duurder zal zijn dan een eigen auto (bijzondere pech gevallen daar gelaten) maar ik vind het een fijne, alsnog goed betaalbare oplossing met veel zekerheid.
Vergelijkbaar met sim-only of abonnement met telefoon, zo gek veel scheelt het niet per maand, maar als je het echt uitrekent betaal je uiteindelijk het dubbele voor die telefoon die je "erbij krijgt", reken daarbij uit dat je voor sim-only een toestel wel los moet kopen en zo groot is dat verschil wederom niet meer.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:57

Daarbij is het niet dat je er voor je leven aan vast zit. Sommige dingen moet je proberen. Net als een "goed" oud autootje. Die kan ook tegenvallen. Zelf hou ik van nieuw. Geen ellende en verborgen gebreken van een ander. Weten waar je aan toe bent.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:06

Je hoeft absoluut niet te zeggen wat je verdiend, maar ik ben toch wel benieuwd waarom je zoveel risico neemt?

Wat als een van jullie zonder baan komt? Red je het dan nog om alles te betalen? Als je al niet eens of amper kan sparen?

Ik zou het heel lastig vinden om krap te zitten, heb dit ook meegemaakt en geen haar op mijn hoofd die dacht goh laat ik eens een auto leasen want het is goedkoper.

Ik heb 5 jaar gereden voor 500 euro aankoop, 1x apk betaald à 50 euro omdat ik er maar 1 langer gehouden heb.

Totale kosten in die 5 jaar zijn zo weinig in verhouding met een auto leasen dat ik dat echt nooit gedaan had.

Dat hun vinden dat jij genoeg verdiend voor een auto leasen en je huur betalen zegt niets over of je wel kan eten daarnaast. Of je je gwe wel kan betalen, je telefoon abonnement of je zorgverzekering.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:08

Vesceron schreef:
ikke schreef:

Dat is wel super netjes! Maar ik zit dan toch met de overige 12,5 jaar :+
Zonder dollen, ik heb gekozen voor private lease omdat het me op dat/dit moment goed uitkwam/komt.
Nogmaals, ik begrijp dat het bijna altijd duurder zal zijn dan een eigen auto (bijzondere pech gevallen daar gelaten) maar ik vind het een fijne, alsnog goed betaalbare oplossing met veel zekerheid.
Vergelijkbaar met sim-only of abonnement met telefoon, zo gek veel scheelt het niet per maand, maar als je het echt uitrekent betaal je uiteindelijk het dubbele voor die telefoon die je "erbij krijgt", reken daarbij uit dat je voor sim-only een toestel wel los moet kopen en zo groot is dat verschil wederom niet meer.

Daar zijn ook allerlei tussenoplossingen voor te bedenken.......

Ik heb ook "maar" een MBO-opleiding; dat zegt niet zoveel. Het gaat erom wat je daar vervolgens mee doet.

Als ik deze auto zou moeten leasen zou dat bijna mijn maandsalaris kosten (en nee, zo slecht word ik niet betaald) simpelweg omdat ie nieuw ruim boven de 50k ligt. Die afschrijving heb ik nu niet en dat verschil maakt dat ik zo'n auto kan rijden. Ik blijf erbij dat de gebakjes die je voor de 200 euro hebt niet echt te vergelijken zijn met een V70 die met enig beleid een tweepaards kan en mag trekken.
Maar het is wel de realiteit. Die V70 mag 1800kg aan de haak hebben en ik heb minder kosten dan zo'n lease-koekblik...........

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:12

Rudina schreef:
Bedankt voor jullie reacties! :)

Ik zie er inderdaad ook wel de voordelen in, voor onze huidige auto betalen wij per maand aardig wat en nu zitten er dus allemaal dure reparaties aan te komen.
We zitten nu een beetje rond te kijken wat een leuke auto voor ons zal zijn, max maandbedrag is voor ons 400,-
10.000 km zijn bij ons ook prima, ik werk vooral vanuit huis en mijn man in onze woonplaats, auto wordt bij ons gebruikt om richting mijn ouders/vrienden aan het andere kant van het land te komen, shoppen, dagjes uit etc.

Ik weet niet hoeveel dagen per maand je de auto dan gebruikt, maar is per dag huren dan geen optie? Of bijvoorbeeld een weekend en dan shoppen en familiebezoek achter elkaar plakken.
Ik heb op de radio ook gehoord van particulieren die via een bedrijf de auto voor verhuur aanbieden. Dat is goedkoper, maar weet de naam van verhuurbedrijf zo niet.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:23

Sunrise19 schreef:
Je hoeft absoluut niet te zeggen wat je verdiend, maar ik ben toch wel benieuwd waarom je zoveel risico neemt?
Wat als een van jullie zonder baan komt? Red je het dan nog om alles te betalen? Als je al niet eens of amper kan sparen?

Ik zou het heel lastig vinden om krap te zitten, heb dit ook meegemaakt en geen haar op mijn hoofd die dacht goh laat ik eens een auto leasen want het is goedkoper.

Ik heb 5 jaar gereden voor 500 euro aankoop, 1x apk betaald à 50 euro omdat ik er maar 1 langer gehouden heb.

Totale kosten in die 5 jaar zijn zo weinig in verhouding met een auto leasen dat ik dat echt nooit gedaan had.

Dat hun vinden dat jij genoeg verdiend voor een auto leasen en je huur betalen zegt niets over of je wel kan eten daarnaast. Of je je gwe wel kan betalen, je telefoon abonnement of je zorgverzekering.

Voor mij is dit juist helemaal geen risico op dit moment. Als ik dan toch ga antwoorden, ga ik wel even met de billen bloot :)
Er is geen sprake van "een van jullie" want ik ben alleen, de reden dat ik voor de lease ben gegaan is dan ook de breuk met mijn ex.
Bij die breuk verdween de auto die ik reed en kwamen er een hoop kosten in een keer op mij af. Ik heb toen een oude Ford Ka uit 1991 gekocht, ongeveer wat jij beschrijft een 500 euro aankoop, helaas begon die al snel kuren te vertonen en omdat ik geen handige vent meer had, kwamen daar ook weer kosten bij. In plaats van weer een 500 euro aankoop met alle risico's van dien of een duurdere, nieuwere auto met minder risico's van dien, ben ik voor de private lease gegaan. Ik had op dat moment geen geld voor een degelijke auto en bij private lease heb je niet de last van een aankoop bedrag.

Ik zat en zit niet per definitie krap maar een hoop van mijn (spaar)geld is wel naar de breuk gegaan. Op dat moment dus wel krap genoeg om niet te (kunnen) kiezen voor een nieuwe(re) auto. Dus alle haren op mijn hoofd die dit een perfecte oplossing vinden en vonden.
Ik kan ook prima sparen, heb nooit gezegd dat ik dat niet of amper kan, maar zeker geen 800 euro per maand. Het geld wat ik nu spaar is voor veel verschillende zaken, ik wil graag weer eens op vakantie, ben mijn koophuis aan het opknappen, trainen met mijn paard en een buffer voor onverwachte kosten. Als mijn lease contract afloopt, en de situatie van mijn leven het op dat moment het wel toelaat, zou ik ook gewoon weer voor een eigen auto willen gaan. Mocht dat niet zo zijn, zou ik zonder enige twijfel zo weer voor private lease gaan.

Sunrise19 schreef:

Dit is voor mij gewoon al meerdere malen niet zo gebleken. Ik heb al vaak auto's gehad van om en nabij 2 a 3000 euro die dan van alles gingen mankeren en mij veel gekost hebben. Die hebben in 2 jaar tijd echt honderden euro's meer gekost dan deze lease auto mij nu in 2 jaar kost. Daarnaast is in 1x een aankoop bedrag of in 1x hoge kosten voor reparatie of onderhoud ophoesten wel wat anders dan verspreid een vast bedrag betalen over een bepaalde periode en geen onverwachte kosten hebben.

Wat ik dus steeds probeer te zeggen is dat het van zo veel meer afhangt of dat private lease een goeie optie is voor iemand of niet.
Voor de laatste keer, ik snap dat het aan de einde van de streep in verhouding altijd duurder is, maar dat wil niet zeggen dat het een slechte optie is. Zoals TS bijvoorbeeld aangeeft dat ze de onvoorspelbare hoge aankomende kosten niet kan of wil opvangen, maar prima 400 euro in de maand kan missen, is zoiets een prima oplossing.

Sunrise19 schreef:

Dat probeerde ik dus juist te zeggen. Omdat jij aangaf dat ik prima moest kunnen sparen omdat ik toch ook goedkeuring heb gekregen. Dit zegt dus inderdaad helemaal niks.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:24

Ik ga straks even uitgebreid antwoorden. Zelfde soort situatie gezeten maar heb nu even geen pc tot mijn beschikking.

Bedankt voor je uitgebreide reactie in ieder geval.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:16

Ik ben zelf ook bij mijn ex weggegaan en hieruit wat schulden meegenomen. Zodoende kon ik zelf ook geen dure auto rijden.

Maar heb in die tijd eigenlijk telkens mijn auto verkocht voor er kosten aan kwamen. Heb vanaf dat ik zelf in de schulden zat tot aan vorig jaar 9 auto's gehad haha :P En dat ik zo makkelijk denk over sparen is omdat ik zelf bijna mijn hele loon inleverde om alle achterstanden die ik ooit opgelopen had weg te werken. En geloof mij, zo over je geld inzitten is echt niet tof. Vandaar ook mijn blik erop dat ik het echt eng zou vinden als ik het niet meer zou kunnen betalen.

Je zegt zelf ook paard, auto, koophuis. Toch aardig wat dure zaken en ik ben zo keihard op mijn bek gegaan dat ik dat nooit meer zou durven.

Overigens nooit een auto duurder gehad dan 1000euro. Mijn audi was 1000 euro en verkocht voor 1850, maar dat was mijn duurste auto haha. Mijn goedkoopste was 180 euro, en eerlijk? Dat was nog de beste aankoop ook :+

Dat laatste over sparen etc. kwam ik dus ook pas vandaag achter. Moest alles aanleveren en toen nog even wat dingen nagevraagd, maar ze kijken alleen maar naar 2 dingen :+

Ik wens het niemand toe hoe mijn situatie ooit was. Verkeerde keuzes zijn zo gemaakt en ik moest 9 x mijn hoofd stoten voor ik dat van die ezel begreep :')
Ik heb alleen een man die de rest kon opvangen, want alleen had het mij nooit gelukt.

Dat is dus mijn reden waarom ik zoiets dus niet zo handig vind. In deze tijd is zelfs een vast contract niet meer veilig.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:02

Ik vind een auto leasen ook bijzonder prijzig. Ik heb er zelf voor gekeken, maar hoe dan ook kwam dat veel hoger uit dan een 2-jarige auto kopen.

Ik rijd voor m'n werk 500 km in de week, dus dat is 2000 in de maand. Met een leasecontract, heb je vaak een max. kilometer erop. Ik heb er dan ook voor gekozen een 2-jarige auto te kopen en deze all-risk te verzekeren, incl. wegenbelasting (diesel, dus prijzig) kom ik rond de €200/250 per maand uit. En dan is de auto mijn eigendom.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:28

Daarom kun je beter kijken voor een nieuwe auto bij de dealer zelf (nieuw dus met garantie wat betekend dat je voorlopig geen bijkomende kosten hebt en geen max aantal km, alleen bij verzekering).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:33

xNathaliee schreef:
Daarom kun je beter kijken voor een nieuwe auto bij de dealer zelf (nieuw dus met garantie wat betekend dat je voorlopig geen bijkomende kosten hebt en geen max aantal km, alleen bij verzekering).

En zelfs bij die verzekering is die beperking heel betrekkelijk. Ik kan op de Volvo niet eens een beperking krijgen, daar is de premie te laag voor }>

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:02

marleen_88 schreef:
Ik vind een auto leasen ook bijzonder prijzig. Ik heb er zelf voor gekeken, maar hoe dan ook kwam dat veel hoger uit dan een 2-jarige auto kopen.

Ik rijd voor m'n werk 500 km in de week, dus dat is 2000 in de maand. Met een leasecontract, heb je vaak een max. kilometer erop. Ik heb er dan ook voor gekozen een 2-jarige auto te kopen en deze all-risk te verzekeren, incl. wegenbelasting (diesel, dus prijzig) kom ik rond de €200/250 per maand uit. En dan is de auto mijn eigendom.

En daar zit ook de aanschaf en afschrijving in verrekend?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:10

Ik heb er ook naar zitten kijken, maar het probleem is bij mij ook, het aantal km's. Naar werk is al 25 per dag.. dus is al 100 per week, dan nog naar school op en neer is 250 per week. Per maand (even makkelijk rekenen, maand = 4 weken :)) --> 1000 per maand alleen al aan standaard verplichtingen.. Stel ik moet wat vaker naar klanten zit er zo een paar 100km extra bij...

Als je kunt inschatten dat je niet over het aantal km's komt, ander verhaal, dan zou ik het wel aandurven...

Maar als ik kijk... qua onderhoud (heb de auto nu 5 jaar) gemiddeld 250 per jaar kwijt geweest (inclusief APK/nieuwe winterbanden/nieuwe banden).
Wegenbelasting eerste jaren niet gehad, nu ongeveer 20 euro per maand --> 240 per jaar
Verzekering: rond de 55 euro per maand gemiddeld = 660 per jaar

Dus 250+240+660 = 1150

Afschrijving: zeg 1.000 per jaar (rekeninghoudend met restwaarde)

2150 per jaar dus --> 180 per maand

En dan had ik er een tijd bij zitten dat ik 200 voor werk reed, + 2x op en neer naar mijn nu dan ex... kwam uit op 600 km per week....

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:52

Arabiansp schreef:
marleen_88 schreef:
..Ik heb er dan ook voor gekozen een 2-jarige auto te kopen en deze all-risk te verzekeren, incl. wegenbelasting (diesel, dus prijzig) kom ik rond de €200/250 per maand uit. ...

En daar zit ook de aanschaf en afschrijving in verrekend?

Aanschaf hoef je niet te rekenen. Wel kosten voor financiering (indien van toepassing). Normaal ook de gederfde rente als je van eigen geld koopt maar dat is tegenwoordig verwaarsloosbaar ;(

Afschrijving uiteraard wel en dat is voor een doorsnee jonge auto toch al snel 200/250 euro per maand.

Lijkt misschien veel maar als je nu een auto van 2-4 jaar oud koopt voor zeg 19.000 euro, probeer er dan over twee jaar maar eens 14.000 voor terug te krijgen. Als het lukt zit je op € 200 pm, krijg je er 13K voor terug zit je op 250 pm