Auto gekocht, niet naar verwachting.. rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:34

hetty007 schreef:
Is niet gemeen bedoelt wat ik nu schrijf, maar verplaats me nu even in de rol als verkoper. De banden hebben nog voldoende profiel staat beschreven in de advertentie = dat klopt want ze zijn nog APK waardig, als consument moet je dan vragen hoeveel mm profiel hebben de banden nog. Dan kun je beslissen wat je dan gaat doen en weet je dat de banden toe aan vervanging zijn. En dan kun je de verkoper er op aanspreken dat dit niet zo is

Olielekkage: koop je de auto voor de keuring, en je geeft aan dat je er nieuwe APK er op wil hebben, dan word dat voor je geregeld, als er zaken voorkomen wat niet APK waardig is en je auto word afgekeurd dan moet de dealer de mankementen vervangen tot de auto weer word goedgekeurd, want de afspraak is auto met nieuwe APK. Dit is hier ook gebeurd en staat de dealer in zijn recht, want hij heeft zich aan de afspraken gehouden, de auto is goedgekeurd. Als je als consument niet aangeeft dat je op de hoogte wil gehouden worden op dergelijke mankementen, in dit geval de olielekkage, dan heb je helaas geen poot om op te staan. Je koopt de auto met nieuwe APK, en adviespunten horen daar niet bij. Daar moet je specifiek om vragen of de auto eerst laten keuren en dan om tafel gaan voor de verkoop

Hoe vervelend het ook is, je hebt toegestemd met de koop van de auto met nieuwe APK, je geeft opdracht na de koop om de auto te laten keuren, want je wilt de auto met nieuwe APK. De dealer wist met de verkoop niet van de olielekkage, want dit is bij de keuring naar voren gekomen. Auto is goed afgeleverd met nieuwe APK, want dat is de afspraak geweest

Vind het een beetje moeilijk uitleggen. Want de dealers en handelaars hebben goeie strategieën. Koop altijd een auto met nieuwe APK, nooit een auto die nog gekeurd moet worden. Dus eerst laten keuren, dan kopen. Niet kopen met afspraak dat er nieuwe APK er op komt, dan voorkom je een hoop narigheid, en heb je tevens zaken op papier om op af te dingen!

Nee ik ben het echt totaal niet met je eens.
Je gaat voorbij aan het feit dat de verkoper een dealer was en dat zij zelf de auto apk gekeurd hebben.
Ts heeft expres bij een dealer gekocht omdat ze zelf geen verstand heeft van auto's, dat spreekt voor haar ook met het oog op die onderzoeksplicht. De profieldiepte werd vermeld in de advertentie, met mm erbij en dat komt niet overeen met de keuring.
Die lekkage zou idd geen reden zijn om de auto te weigeren, maar ze moeten dat wel melden (meldingsplicht) en aangezien het een dealer betreft, hadden ze dat kunnen weten vóór ts de auto kocht.

GrumpyCat

Re: Auto gekocht, niet naar verwachting.. rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 22:35

@hetty007: ja de banden vertonen kleine droogtescheuren. Wat ons wel duidelijk is opgevallen, is dat ze de achterbanden naar voren hebben gewisseld. Maar dat is natuurlijk iets wat wel vaker gebeurd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:36

hetty007 schreef:
Is niet gemeen bedoelt wat ik nu schrijf, maar verplaats me nu even in de rol als verkoper. De banden hebben nog voldoende profiel staat beschreven in de advertentie = dat klopt want ze zijn nog APK waardig, als consument moet je dan vragen hoeveel mm profiel hebben de banden nog. Dan kun je beslissen wat je dan gaat doen en weet je dat de banden toe aan vervanging zijn. En dan kun je de verkoper er op aanspreken dat dit niet zo is

Olielekkage: koop je de auto voor de keuring, en je geeft aan dat je er nieuwe APK er op wil hebben, dan word dat voor je geregeld, als er zaken voorkomen wat niet APK waardig is en je auto word afgekeurd dan moet de dealer de mankementen vervangen tot de auto weer word goedgekeurd, want de afspraak is auto met nieuwe APK. Dit is hier ook gebeurd en staat de dealer in zijn recht, want hij heeft zich aan de afspraken gehouden, de auto is goedgekeurd. Als je als consument niet aangeeft dat je op de hoogte wil gehouden worden op dergelijke mankementen, in dit geval de olielekkage, dan heb je helaas geen poot om op te staan. Je koopt de auto met nieuwe APK, en adviespunten horen daar niet bij. Daar moet je specifiek om vragen of de auto eerst laten keuren en dan om tafel gaan voor de verkoop

Hoe vervelend het ook is, je hebt toegestemd met de koop van de auto met nieuwe APK, je geeft opdracht na de koop om de auto te laten keuren, want je wilt de auto met nieuwe APK. De dealer wist met de verkoop niet van de olielekkage, want dit is bij de keuring naar voren gekomen. Auto is goed afgeleverd met nieuwe APK, want dat is de afspraak geweest

Vind het een beetje moeilijk uitleggen. Want de dealers en handelaars hebben goeie strategieën. Koop altijd een auto met nieuwe APK, nooit een auto die nog gekeurd moet worden. Dus eerst laten keuren, dan kopen. Niet kopen met afspraak dat er nieuwe APK er op komt, dan voorkom je een hoop narigheid, en heb je tevens zaken op papier om op af te dingen!

Nee ik ben het echt totaal niet met je eens.
Je gaat voorbij aan het feit dat de verkoper een dealer was en dat zij zelf de auto apk gekeurd hebben.
Ts heeft expres bij een dealer gekocht omdat ze zelf geen verstand heeft van auto's, dat spreekt voor haar ook met het oog op die onderzoeksplicht. De profieldiepte werd vermeld in de advertentie, met mm erbij en dat komt niet overeen met de keuring.
Die lekkage zou idd geen reden zijn om de auto te weigeren, maar ze moeten dat wel melden (meldingsplicht) en aangezien het een dealer betreft, hadden ze dat kunnen weten vóór ts de auto kocht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:48

GrumpyCat schreef:
@hetty007: ja de banden vertonen kleine droogtescheuren. Wat ons wel duidelijk is opgevallen, is dat ze de achterbanden naar voren hebben gewisseld. Maar dat is natuurlijk iets wat wel vaker gebeurd.

Is dat normaal ja?
Te droog/oud is idd afkeur, al heb je nog zoveel profiel.
Keuringsbevoegdheid? Ik weet het niet, dan moet je 't ook nog hard zien te maken dat ze het opzettelijk niet goed hebben gedaan. Wij hebben er destijds geen werk van gemaakt, ging bij ons ook om een merkdealer, in de verwachting dat het daar toch zeker goed zou moeten gebeuren. Hij is daar 2 (of 3x) gekeurd en achteraf bleek dat ze beide keren dingen door de vingers hebben gezien.

Maar ts, je hebt toch rechtsbijstand? Dus voor de kosten hoef je 't niet te laten.
En je kunt ook altijd het juridisch loket nog inschakelen, die geven je ook gratis advies en hulp.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 22:58

Het schijnt vrij normaal te zijn om de banden te verwisselen ja, maar het fijne weet ik er niet van. Ik heb inderdaad rechtsbijstand, maar er zit vast en zeker wel een eigen risico aan vast. Eerst maar eens afwachten op een reactie.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:59

Ik zou ook even bij rechtsbijstand advies vragen....

Zelf als ik weer een auto moet kopen, laat ik het mijn garage-meneer (haha jaja het klinkt erger dan het is... Die man doet al jaren paps auto en nu ook al jaren de mijne.... Heeft deze auto ook voor me uitgezocht, zelf nog een keer helemaal nagelopen en alles en ik kreeg hem nog goedkoper via hem dan bij de oorspronkelijke dealer die op de site stond? Heel maf dus :') maar ik klaag er niet over) Dus mijn tip (waar je nu weinig aan hebt) neem iemand mee/laat iemand wat uitzoeken die er verstand van heeft... Het scheelt zo veel gezeik...

Voorbanden schijnen meer te slijten, dus dat doen ze wel vaker (want je achterbanden ofzo moeten juist beter zijn zodat je niet ging slippen.. Ooit is het fatsoenlijk uitgelegd en toen dacht ik "maar jij bent mijn garagemeneer, jij regelt dat maar" :P)

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 23:02

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 23:06

Liannetje86 schreef:
Ik zou ook even bij rechtsbijstand advies vragen....

Zelf als ik weer een auto moet kopen, laat ik het mijn garage-meneer (haha jaja het klinkt erger dan het is... Die man doet al jaren paps auto en nu ook al jaren de mijne.... Heeft deze auto ook voor me uitgezocht, zelf nog een keer helemaal nagelopen en alles en ik kreeg hem nog goedkoper via hem dan bij de oorspronkelijke dealer die op de site stond? Heel maf dus :') maar ik klaag er niet over) Dus mijn tip (waar je nu weinig aan hebt) neem iemand mee/laat iemand wat uitzoeken die er verstand van heeft... Het scheelt zo veel gezeik...

Voorbanden schijnen meer te slijten, dus dat doen ze wel vaker (want je achterbanden ofzo moeten juist beter zijn zodat je niet ging slippen.. Ooit is het fatsoenlijk uitgelegd en toen dacht ik "maar jij bent mijn garagemeneer, jij regelt dat maar" :P)

Het is inderdaad verstandig om iemand mee te nemen die er verstand van heeft. Mijn vader ging altijd mee, maar net op de dag dat ik deze auto wilde bezichtigen, vond paps het belangrijker om te gaan zitten daten. :') Heb hem wel om advies gevraagd uiteraard, voordat ik de auto definitief kocht, en hij had zoiets van "het is een bekende dealer, auto ziet er goed uit, kan geen vast kwaad." Zal je dus net zien..

@Shellyke: ik ga er even naar kijken, bedankt! :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 23:11

Als je wel rechtsbijstand hebt: toch even melden als je een probleem hebt. Is vaak een voorwaarde om überhaupt dekking te krijgen. Beetje zonde van de premie, anders...

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 23:12

Haha dat is balen ja :p Mijn paps kan geen eens een lamp verwisselen van de auto :') (of nouja, had ie nog nooit gedaan..) dus ik laat het altijd aan die man over.... Ideaal en hij onderhandelt ook zo veel beter :') Maar hetzelfde is ook als je iets anders gaat kopen hoor... (Ben ooit paarden gaan kijken en dan als opmerkingen geven "ow deze heeft een mooie staart" en wat ze dan voor je van stal plukken.. beesten waar je niet eens op wil gaan zitten...) en ik geloof dat de autohandel minimaal even smerig is :') Hetzelfde geniale over de distributieriem (?) gaan zitten praten terwijl er in dat soort auto's een distributieketting zit :')

Maar wel vervelend ja, want als iemand een goede naam heeft, vertrouw je het gewoon...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 23:17

GrumpyCat schreef:
Ik begrijp zeker dat ik onderzoeksplicht heb, maar om eerlijk te zijn heb ik echt geen idee hoe ik de profieldiepte had moeten opmerken. Dit is mijn eerste auto en heb dan ook geen ervaring met de aanschaf hiervan. Ik ben er ter goeder trouw vanuit gegaan dat wat de dealer mij vertelde klopte, en zij mij een degelijk product verkochten.

@ Ratjetoe: Bedankt voor de uitleg. Ik had ook liever gehad dat de dealer mij had gebeld tijdens het uitvoeren van de APK om dit te bespreken. Het feit dat ze mij niet direct het APK formuliertje gaven, maar ik er nadrukkelijk om moest vragen (en er tot 2 keer toe naar toe ben gereden om hem op te halen), vind ik ook maar een rare gang van zaken.

Ik ga zeker eens proberen met de dealer te praten. Als het tot niets leid, dan neem ik mijn verlies. Maar vind de gang van zaken gewoon niet netjes.. had meer verwacht van deze dealer.

wat was de betreffende aangegeven profieldiepte? Weet jij überhaupt wel wat het minimum is om door de keuring te komen?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 23:19

Bedankt Prrrr, voor het mededelen, ik was mij hier niet van bewust. Staat op mijn lijstje!

Knert schreef:
GrumpyCat schreef:
Ik begrijp zeker dat ik onderzoeksplicht heb, maar om eerlijk te zijn heb ik echt geen idee hoe ik de profieldiepte had moeten opmerken. Dit is mijn eerste auto en heb dan ook geen ervaring met de aanschaf hiervan. Ik ben er ter goeder trouw vanuit gegaan dat wat de dealer mij vertelde klopte, en zij mij een degelijk product verkochten.

@ Ratjetoe: Bedankt voor de uitleg. Ik had ook liever gehad dat de dealer mij had gebeld tijdens het uitvoeren van de APK om dit te bespreken. Het feit dat ze mij niet direct het APK formuliertje gaven, maar ik er nadrukkelijk om moest vragen (en er tot 2 keer toe naar toe ben gereden om hem op te halen), vind ik ook maar een rare gang van zaken.

Ik ga zeker eens proberen met de dealer te praten. Als het tot niets leid, dan neem ik mijn verlies. Maar vind de gang van zaken gewoon niet netjes.. had meer verwacht van deze dealer.

wat was de betreffende aangegeven profieldiepte? Weet jij überhaupt wel wat het minimum is om door de keuring te komen?

Minimum is 1.6 meen ik.
Op APK staat 1.6-2.5 en in de advertentie wordt gesproken over 3-4 voor en 4-5 achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 23:24

Het achter- naar voren wisselen van de banden is alleen maar goed, want voor slijten ze sneller. Ik vind het erg sneu voor je, maar ik vrees dat je niet meer zoveel kunt terugdraaien oid. Je hebt de auto gekocht vóór de APK keuring en hebt je handtekening gezet onder een garantieloze auto. Zwart op wit heb je dus geen poot om op te staan. :n

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 23:43

Renee1991 schreef:
Het achter- naar voren wisselen van de banden is alleen maar goed, want voor slijten ze sneller. Ik vind het erg sneu voor je, maar ik vrees dat je niet meer zoveel kunt terugdraaien oid. Je hebt de auto gekocht vóór de APK keuring en hebt je handtekening gezet onder een garantieloze auto. Zwart op wit heb je dus geen poot om op te staan. :n

Maar garantieloos en liegen is wel een verschil.
Ze heeft getekend voor een garantieloze auto met xprofiel op de banden, ze kreeg een garantieloze auto met yprofiel op de banden. Daar staat de garantie volledig los van. Ik zal morgen eens de bijbehorende wetsartikelen er bij zoeken. Ik weet zo ook niet zeker of je in je recht staat, maar op het eerste gezicht denk ik dat we hier spreken over een dwaling.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 23:52

Dat hele garantieloos zijn slaat al nergens op.
Garantie is gewoon wettelijk geregeld en daar kun je je als 'verkoper' niet onderuit met een contract.
Zo is ook het 'bijkopen' van garantie zoals soms bij elektronica gebeurt, grote flauwekul.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:15

Dat sowieso inderdaad, maar dat lijkt me er hier niet eens toe doen. Gaat toch niet over garantie of de auto is zoals die beloofd is. Of het moet zijn dat garantie tegenwoordig betekend dat er niet gelogen is bij de aankoop. :')

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 08:50

Garantieloos slaat op de bovag garantievoorwaarden, niet op de wettelijke rechten van ts.

De dealer heeft ts met een bovag contract afstand laten nemen van de bovag garantie.
Dit conform de bovag algemene voorwaarden.
Nergens staat dat verkoper onder de wettelijke rechten van ts heeft proberen uit te komen.
Dat is dus een onzorgvuldige en hardnekkige conclusie.

Dit alles is met een beetje moeite helder te krijgen door de info van ts naast de algemene voorwaarden van bovag te leggen.
En kwam al eerder voorbij in dit topic.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:02

Was je auto al gekeurd toen je hem op ging halen? Tijdens het afmelden van goedkeur voor APK kun/moet je direct het keuringsformulier printen namelijk. Ik kreeg al kippenvel bij het lezen dat ze dit de maandag erna pas konden printen!!

Bandenprofiel tussen 1.6 en 2.5 moet aangegeven worden tijdens het afmelden.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 21:27

De auto was al wel gekeurd (twee/drie maanden geleden), maar ik heb gevraagd of de APK verlengd kon worden.

Ik heb inmiddels een heel kort mailtje terug gekregen, met daarin dat hij mij geprobeerd heeft te bellen vandaag (gek, ik heb geen gemiste oproepen op mijn telefoon?) en dat hij graag wil dat ik hem terug bel, zodat we er over kunnen praten.

Ik twijfel nu wat te doen. Ik ben bang dat ik mij simpelweg omver laat praten, omdat ik niet zo heel mondig ben in dit soort gevallen. Mijn vader zei direct: terugmailen dat je langs komt eerdaags om te praten.. Ik neig naar het laatste, ook omdat ik momenteel erg druk ben op mijn werk en overdag niet telefonisch bereikbaar ben..

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:32

Langs gaan en je vader mee. Niet alleen gaan.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:14

De mail beantwoorden met de vraag wat hij voorstelt hoe de kwestie op te lossen.
En dat je dit schriftelijk in plaats van telefonisch wenst op te lossen, dus graag een inhoudelijke mail ipv een telefoontje terug ontvangt.

Dan kun je rustig over zijn woorden en jouw antwoorden nadenken, iemand mee laten kijken en het belangrijkste is dat je een dossier opbouwt. Op papier ipv mondeling is wel zo handig.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 22:45

Heb een mail terug gestuurd met de vraag of het schriftelijk kan en anders evt in een persoonlijk gesprek aankomend weekend. Nu weer afwachten. :)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 13:37

Ik heb zeer positief nieuws! Ik heb een hele nette mail terug gehad van de dealer dat ze a.s woensdag mijn auto van nieuwe banden zullen voorzien en de lekkage zullen repareren. Ik ben helemaal (positief) verbouwereerd!! Er wordt zelfs een vervangende auto voor mij klaar gezet. Dit had ik absoluut niet verwacht!! :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:38

*\o/*

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:39

Dat is inderdaad positief TS! Gelukkig maar!