Huis kopen maar eigen huis nog niet verkocht...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:21

Wendy schreef:
tamaramt schreef:
Ik zou eerst maar eens heel goed nadenken of je een dergelijk risico wel wilt nemen.
2 huizen hebben heeft veel nadelen zoals o.a. hogere hypotheekrente, belastingaftrek van maar 1 huis etc etc.
In deze huidige tijd is het moeilijk om te zeggen hoe snel een huis verkocht word.
Ik kan je wel vertellen dat onze andere woning bijna 5 jaar te koop heeft gestaan bij 2 verschillende makelaars die beide zeiden binnen 6 maanden te kunnen verkopen. Het betrof hierbij nieuwbouw, zeer goed onderhouden en een scherpe prijs. Uiteindelijk hebben we ruim € 70.000 onder de toen getaxeerde waarde verkocht.
Dus... niet te veel geloven op snelle praatjes en van gelukstreffers die hun huis snel verkocht hebben. Dat komt bijna niet meer voor.

Jawel joh, het komt juist weer steeds meer voor!

Klopt! Maar daarbij vraag ik mij serieus af of je überhaupt een tweede volledige hypotheek krijgt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:22

Wij hebben ons huis heel goedkoop op de markt gezet en waren net als jij positief dat het zo weg zou zijn (op quitte spelen zoals jij dat noemt). Inmiddels staat hij 4 maanden te koop, wel kijkers en ook geïnteresseerden... maar iedereen wacht tot het eigen huis verkocht is.

Ons droomhuis staat dus nog steeds te koop. Hoewel we de dubbele lasten zouden kunnen dragen ben ik niet van plan een huis te kopen zo lang het oude niet verkocht is.

meggiemeg

Re: Huis kopen maar eigen huis nog niet verkocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:44

Het zal vaak niet van de kijkers afhangen die op huizen af komen maar meer van de banken, die mogen gewoon veel minder dan voorheen wat het er niet makkelijker op maakt voor veel mensen om een huis te kopen. Ons oude huis heeft 11 maanden te koop gestaan, terwijl het niet eens voor de hoofdprijs te koop stond. Het was in dat blok nog nooit voorgekomen in 18 jaar dat een huis zolang te koop stond. Dus ja een moet de eerste zijn en dat was bij ons. Veel kijkers gehad, veel mensen die niet van te voren naar de bank waren geweest om te laten berekenen wat ze daadwerkelijk konden lenen. Die hadden gewoon een gat van 80.000 of meer en dan houdt het snel op.
Je hoort het inderdaad wel eens dat een huis supersnel verkocht is maar dat is vaak een uitzondering!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 10:49

Lezen is blijkbaar voor veel mensen lastig...ik ga GEEN 2 hypotheken tegelijkertijd laten lopen; sterker nog, ik krijg dat er niet eens door op 1 salaris.
Het is dus, éérst eigen huis verkopen, dan pas nieuwe hypotheek aangaan!
Echter, het huis wat ik vanmiddag ga bezichtigen past zodanig mooi in mijn plaatje dat ik wil kijken; mits het huis in real life voldoet uiteraard, of ik de onderhandeling kan starten met een No Risk clausule erin, daarin vraag ik ervaringen!
Ik snap zelf heel goed dat 2 huizen hebben niet heel handig is, en dat risico's vermeden dienen te worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:54

Huizen die tegenwoordig zo te betrekken zijn zijn, afhankelijk van waar ze staan, redelijk snel verkocht. Verkoop wordt tegenwoordig vaak vertraagd door een keuken die nog aangepakt moet worden, een badkamer die niet netjes is. Mensen krijgen dat niet meer geleend en willen dat geld ook niet zelf uitgegeven van hun spaargeld.

Maar in bepaalde segmenten zijn huizen inmiddels al wel zeer rap verkocht.

Dus tip.. eigen huis snel willen verkopen zorg voor een mooie aantrekkelijkheidsfactor. Schilder de voorkant, eventueel nieuw neutraal behangetje etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:56

Brrrr, wat klinkt dat allemaal eng zeg! 2 hypotheken......

Voor je het weet zit je zwaar in de schulden omdat je het niet op kan brengen.. of je raakt je baan kwijt en je krijgt je huis maar niet verkocht...Getsie!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:57

No risk clausule word veelvuldig gebruikt in de huidige markt.

Daarnaast zit in veel NVM koopcontracten ook de ontbinding opgenomen dat wanneer je geen hypotheek kan krijgen binnen x termijn dat de koop wordt ontbonden. ( je moet dan wel op schrift van je verstrekker hebben dat je geen financiering kunt verkrijgen op de woning)

Gewoon vragen bij je verkoper, vaak als een woning lang te koop staat willen ze daar wel aan meewerken er zitten toch geen gevolgen aan voor de verkoper :j

Ons nieuwbouwappartement was overigens netjes binnen gestelde termijn van 6 maanden verkocht :) dus het gebeurd echt nog wel. Hier overigens wel een woning die flink onder water stond ondanks dat het nieuwbouw betrof en ook dat is tegenwoordig makkelijk mee te financieren.

TS heeft inmiddels al een keer of 5 gezegd absoluut geen 2 hypotheken te willen en mensen blijven er toch nog op door gaan. Is lezen zo moeilijk :')
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 22-07-15 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:57

Wij hebben een overbruggingshypotheek. :+ Ik slaap er echt niet minder van. Is voor de helft en die loopt in maart af. :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:58

Wildgirl schreef:
Lezen is blijkbaar voor veel mensen lastig...ik ga GEEN 2 hypotheken tegelijkertijd laten lopen; sterker nog, ik krijg dat er niet eens door op 1 salaris.

Als veel mensen slecht lijken te lezen kan het ook aan je vraagstelling (topicnaam) liggen.

Citaat:
Het is dus, éérst eigen huis verkopen, dan pas nieuwe hypotheek aangaan!
Echter, het huis wat ik vanmiddag ga bezichtigen past zodanig mooi in mijn plaatje dat ik wil kijken; mits het huis in real life voldoet uiteraard, of ik de onderhandeling kan starten met een No Risk clausule erin, daarin vraag ik ervaringen!
Ik snap zelf heel goed dat 2 huizen hebben niet heel handig is, en dat risico's vermeden dienen te worden.

Zelf zie ik het nut er niet van in. Niet iedereen biedt de optie en bovendien blijft het huis te koop staan. Stel nou dat je het huis koopt met de No Riks Clausule (met bijvoorbeeld een 48u optie) dan kán het dus zijn dat je voor je gevoel het huis al gekocht hebt, het in je hoofd al aan het inrichten bent en je op een dag hoort dat er andere kopers zijn en dat je 48u de tijd hebt om het echt te kopen of om het aan je voorbij te laten gaan. Als je nog met jouw huis zit kun je het huis niet kopen gezien de woonlasten en moet je dus toekijken hoe een ander er vandoor gaat met 'jouw' huis.

Dat lijkt mij nog zuurder dan op een dag ontdekken dat je droomhuis ineens als 'verkocht' op funda staat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:15

Citaat:
Stel nou dat je het huis koopt met de No Riks Clausule (met bijvoorbeeld een 48u optie) dan kán het dus zijn dat je voor je gevoel het huis al gekocht hebt, het in je hoofd al aan het inrichten bent en je op een dag hoort dat er andere kopers zijn en dat je 48u de tijd hebt om het echt te kopen of om het aan je voorbij te laten gaan.
Wat bedoel je hier precies mee? Een no risk met 48 u bestaat niet.. Dat zijn maanden tot wellicht een jaar. Is maar net wat je afspreekt.

Sowieso wordt een koop pas écht als een voorlopige koopcontract getekend is én dan hebben beide partijen driemaal 24 uur om zonder reden dat koopcontract te ontbinden. En vervolgens staat in 99% van die contracten dat er een voorbehoud van financiering is. Dus kan het alsnog niet doorgaan.

Bij het aangaan van een no risk weet je de gevolgen en consequenties. Je stelt dat als koper niet voor niks voor.. Je weet wat de gevolgen zijn en risico’s. Je hebt een huis gekocht, maar je hebt je eigen huis ook nog waardoor je dat huis eigenlijk (nog) niet kan kopen. Dat kan spanning met zich meebrengen, maar een huis in je hoofd gaan inrichten is dom.. Als je je eigen huis niet verkocht krijgt heb je andere huis niet. Want dat kun je in de bestaande situatie niet kopen. Dat zijn allemaal dingen die je van te voren weet.. Je weet dus ook dat als je jouw huis wél verkocht krijgt dat je dat ene huis wél hebt.

Als je voor een beetje teleurstelling al iets moet gaan laten, laten we dan allemaal maar alvast tussen 6 planken gaan liggen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:27

Sammie schreef:
Citaat:
Stel nou dat je het huis koopt met de No Riks Clausule (met bijvoorbeeld een 48u optie) dan kán het dus zijn dat je voor je gevoel het huis al gekocht hebt, het in je hoofd al aan het inrichten bent en je op een dag hoort dat er andere kopers zijn en dat je 48u de tijd hebt om het echt te kopen of om het aan je voorbij te laten gaan.
Wat bedoel je hier precies mee? Een no risk met 48 u bestaat niet.. Dat zijn maanden tot wellicht een jaar. Is maar net wat je afspreekt.

Wij zijn laatst bij een huis gaan kijken en vroegen hoe dat zou zitten met een No Risk Clausule of kopen onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Die makelaar zei tegen ons dat we dat konden doen, maar dat het huis dan wel te koop bleef staan. Als er een andere bieder zou komen zouden wij worden gebeld en kregen we 48u om het huis alsnog meteen te kopen, anders kregen die nieuwe bieders de kans. Hij noemde dat de 48 uurs optie.

Misschien dat jij hier meer van weet of makelaar bent, ik geef gewoon aan wat mijn ervaringen zijn Sammie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:39

Volgens mij is dat een afspraak die je onderling kan verlengen. maar je spreekt nu dus over een periode ná de voorbehoudsclausule. Ik dacht dat je 48u de tijd bedoelde om je eigen huis te verkopen. Dat ken niet :)

Bedenk dat een makelaar in een woning die je wil kopen er niet voor jou staat, maar voor de verkoper. Je had dit best kunnen onderhandelen dus, als je het wat kort vindt.. Als je bij de notaris niet opdaagt heb je boetevrij ongeveer een week om het opnieuw te proberen. Bij een koopcontract 3x 24uur om zonder reden te ontbinden. Krijg je je financiering niet rond kun je ook verlengen. Een no risk kun je ook verlengen, zul je wrs wel opnieuw moeten tekenen.

Daarintegen heb je die 3x24u in dit stadium al gehad en als het goed is ben je dus ook langs een adviseur geweest om te kijken wat financieel haalbaar is. Dan kun je in 48u in principe prima beslissen of je het risico van twee huizen wil hebben. En soms is het gewoon heel duidelijk dat dit gewoon niet kan en dat je dat huis moet laten schieten. Dat zijn allemaal dingen die je gewoon moet realiseren. Immers wil je die clausule omdat je nú dat huis niet kan kopen, omdat je je eigen huis niet verkocht heb. Je weet ook dat de verkoper gewoon door mag gaan met verkoopactiviteiten en dan weet je ook, ook al hoop je van niet, dat er iemand tussendoor 'voor' kan gaan. Daarom zitten er eigenlijk alleen maar voordelen aan voor een verkoper. Die loopt geen enkel risico en kan gewoon doorverkopen, terwijl hij weet dat ie in principe over x periode ‘ook’ een koper heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:51

Sammie schreef:
Volgens mij is dat een afspraak die je onderling kan verlengen. maar je spreekt nu dus over een periode ná de voorbehoudsclausule. Ik dacht dat je 48u de tijd bedoelde om je eigen huis te verkopen. Dat ken niet :)

Bedenk dat een makelaar in een woning die je wil kopen er niet voor jou staat, maar voor de verkoper. Je had dit best kunnen onderhandelen dus, als je het wat kort vindt.. Als je bij de notaris niet opdaagt heb je boetevrij ongeveer een week om het opnieuw te proberen. Bij een koopcontract 3x 24uur om zonder reden te ontbinden. Krijg je je financiering niet rond kun je ook verlengen. Een no risk kun je ook verlengen, zul je wrs wel opnieuw moeten tekenen.

Daarintegen heb je die 3x24u in dit stadium al gehad en als het goed is ben je dus ook langs een adviseur geweest om te kijken wat financieel haalbaar is. Dan kun je in 48u in principe prima beslissen of je het risico van twee huizen wil hebben. En soms is het gewoon heel duidelijk dat dit gewoon niet kan en dat je dat huis moet laten schieten. Dat zijn allemaal dingen die je gewoon moet realiseren. Immers wil je die clausule omdat je nú dat huis niet kan kopen, omdat je je eigen huis niet verkocht heb. Je weet ook dat de verkoper gewoon door mag gaan met verkoopactiviteiten en dan weet je ook, ook al hoop je van niet, dat er iemand tussendoor 'voor' kan gaan. Daarom zitten er eigenlijk alleen maar voordelen aan voor een verkoper. Die loopt geen enkel risico en kan gewoon doorverkopen, terwijl hij weet dat ie in principe over x periode ‘ook’ een koper heeft.

Jep! Helemaal waar. Wij hadden in de tussentijd een koper die aanzienlijk meer bood maar die kreeg achteraf de financiering niet rond. Voor ons jammer, maar niet helaas want het was sowieso al verkocht. Erg prettig zo'n clausule.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:58

Sammie schreef:
Nies_ schreef:
6 maanden is wel een flinke tijd.. Wij hebben 6 weken gekregen om ons huis te verkopen.

Dat is dan weer bar weinig. := 6 maanden is vrij standaard in een dergelijke clausule. En ook geen man overboord, als er een andere bieder komt die eerder kan kun je als verkoper daarmee in zee. Dus ik snap echt niet dat er verkopers zeggen niet met zo'n clausule te willen werken.

Bij ons werd het 6 weken uit de verkoop gehouden. Wij hebben sinds maandag een bord in de tuin en het is vandaag verkocht. Het kan dus snel gaan :=

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:28

Gefeliciteerd Nies. Ging het hier maar zo hard. Huis van mijn dromen al gevonden.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:54

2 dgn je huis verkocht? Wow das wel een record. Juiste persoon op de juiste plek ....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:55

Als het 2 dagen is, bord komt niet altijd direct in de tuin. Bij ons heeft het bord te koop nooit in de tuin gestaan, huis was op de 7de dag verkocht en het bord was nog niet eens geplaatst. 2 weken later kwam het bord pas, direct met de sticker verkocht erop. :+

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:49

Bij ons stond vrijdags het bord in de tuin.
Dinsdags 2 bezichtigingen.
En 1 van die 2 deed meteen een bod en heeft t ook gekocht. Vrijdags erna zijn ze toen voor een 2e keer komen kijken.
Toen werd het bod nog iets hoger.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:29

Sammie schreef:
Denise.. een no risk hangt meestal aan 6 maanden. Daarna vervalt de koop of je verlengt hem. Jij hebt geen flaus te maken met een eventuele no risk van jouw koper. Dat is hun zaak en hun pakkie an.

De hele markt werkt op doorstroming tot je bij de starters aankomt, dus stilliggen op een no-risk slaat nergens op. Helaas. (of gelukkig eigenlijk :+ )

Ik zal als verkoper niet 6 maanden gaan wachten op een eventuele verkoop van iemand zijn/haar huis. Als je je eigen huis verkocht hebt kijken we verder en in de tussentijd zitten zij nergens aan vast.

Natuurlijk werkt de markt op doorstroming, maar niet als iedereen op elkaar zit te wachten. Het wordt niet voor niets aangeraden je huis eerst te verkopen, dan ben je daar vanaf en is dat geen belemmering meer. In de tussentijd kun je mooi iets huren (wat een hoop makelaars overigens ook aanbieden, het is voor beide partijen gunstig).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:34

Je moet toch wachten tot je je eigen huis verkocht heb..? En je zit nergens aan vast... komt er een andere koper kun je daarmee in zee gaan.

Snap je eigenlijk wel hoe een dergelijke no risk clausule werkt?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:38

Ik mag hopen van wel :Z aangezien hij nu ook in mijn contract staat.

Waarom zouden die mensen die het huis verkopen dat doen? Als ze het zo graag wilt hebben komt ze echt wel weer langs.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:51

jaime_andrea schreef:
2 dgn je huis verkocht? Wow das wel een record. Juiste persoon op de juiste plek ....

nee hoor, een echtpaar waar mijn moeder werkt had hun huis binnen een half uur verkocht :wow:

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:09

DeniseES schreef:
Ik mag hopen van wel :Z aangezien hij nu ook in mijn contract staat.

Nou dat zegt niks. :D Diverse van jouw opmerkingen doen mij dus het idee geven dat je totaal niet begrijpt hoe zo'n clausule precies werkt. Je zegt dat je moet wachten tot een ander huis verkocht heeft. Je moet toch wachten op een koper en als er tussendoor een andere koper komt kan die voor. Je hebt wel de zekerheid dat je al een koper hebt voor je huis. Afijn heb ik allemaal uitgelegd. En een dergelijke clausule zorgt helemaal niet voor remmingen, het zorgt júist voor doorstroming. Makelaars zijn niet gek, die gaan zulke dingen niet verzinnen als er geen geld mee te verdienen is :))

DeniseES schreef:
Waarom zouden die mensen die het huis verkopen dat doen? Als ze het zo graag wilt hebben komt ze echt wel weer langs.

Omdat sommige mensen graag in een specifieke wijk of buurt willen wonen en eigenlijk alleen maar willen verhuizen met de zekerheid daar terecht te komen. Zou huis A niet te koop staan, zouden ze hun eigen huis bijvoorbeeld ook niet eens op de markt zetten en zouden ze blijven zitten waar ze zitten (en dat is dus een stagnering van de markt).

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 09:38

Ik heb de bezichtiging uitgesteld; mijn kat is gisteren ingeslapen, kapot van verdriet.
Naar alle waarschijnlijkheid heb ik begin augustus de eerste bezichtiging.
Vanmiddag een gesprek met mijn huidige hypotheekverstrekker en volgende week met mijn eigen makelaar, zal daar eens vragen naar het No Risk verhaal en evt andere opties.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:52

Wat erg. Gecondoleerd met je kat.