Het leed dat de ANWB heet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:43

ElCid schreef:
TS kan het lidmaatschap dus gebruiken als ze een keer in een auto van een ander op stap gaat en pech krijgt! Contracten goed lezen zorgt voor een stuk minder ergernis!

Wanneer ga je nou in de auto van een ander op stap? Is mij in al die jaren eigenlijk niet overkomen. Omgekeerd moet je als je een auto deelt wel 2 keer lidmaatschap betalen (en als je deelt met een niet-partner zelfs twee keer volledig.)

Contracten goed lezen zorgt niet voor minder ergernis: ik erger me aan de instelling van de ANWB. Duidelijkheid vooraf verandert daar eigenlijk niets aan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:46

Nou nou, het zou wel makkelijk zijn als het op die manier gaat ts! Jij gaat een jaarcontract aan, het is dan toch zeker niet het probleem van de ANWB als je dit jaar niet vol maakt of wel soms?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:47

ElCid schreef:
Wat een drukte om niks, ik ben al jaaaaaaaaaren lid van de ANWB en heb er alleen maar goede ervaringen mee. Voordeel vind ik dat het lidmaatschap op naam staat en ik dus hulp krijg, in welke auto ik dan ook rijdt; met 3 auto's is dat prettig :o ;) !

Dit is anders ook wel een leuke, want de ANWB zelf zegt dit:
Citaat:
Wij helpen u met 2 verschillende kentekens per kalenderjaar. Elk volgend
kenteken helpen wij alleen met sleutelhulp. Hiervoor rekenen wij per keer € 150,-.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:52

Lara_Silver schreef:
Nou nou, het zou wel makkelijk zijn als het op die manier gaat ts!

De ANWB maakt toch ook geen kosten voor iemand die geen lid is? Het is heel prima mogelijk om het zo te doen dat je na de stilzwijgende verlenging gewoon per maand op kunt zeggen. En dat je (net als bij abo's) geen gebruik kunt maken van een aanbieding als je binnen x tijd al eerder lid geweest bent. Kan allemaal prima. Kranten kunnen het, verzekeraars kunnen het, telecomproviders kunnen het, ik weet zeker dat de ANWB het ook kan - alleen geven ze overduidelijk de indruk dat het ze gewoon niks interesseert, en dat hun eigen starheid belangrijker voor ze is dan een prettige en zorgvuldige omgang met hun leden.

Raar idee dat het niet zou kunnen. Raar ook dat we die fabels van bedrijven dat het niet zou kunnen zomaar kritiekloos overnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:55

Ik ben dit gevecht vorig jaar aangegaan. Ik kocht een nieuwe auto bij de dealer. Dit was de avond van 15 november.

Ik heb daar geen wegenwacht op nodig want ik heb gratis internationale pechhulp. Onze tweede auto is een leasebak ook met pechhulp.

15 november is de uiterste opzegdatum van de diensten van de anwb. Ik wilde de wegenwacht opzeggen. Niet gelukt. Heb hiervoor mijn rechtsbijstand ingeschakeld; deze gaven bij voorbaat al aan dat aanvechten kansloos was tot het geld wat je voor de wegenwacht betaalt boven een bepaald bedrag komt.

Ik vond op de anwb site nog dat hun verzekeringen maandelijks opzegbaar zijn. Ze noemen wegenwacht ook een verzekering. Maar zelfs daar wilden ze niet aan.

Vervolgens kreeg ik een brief dat ik per 2016 geen anwb lid meer ben. Dat was ook niet wat ik wilde want heb daar ook verzekering lopen :+

Ik heb mn verlies genomen voor die 100 euro dit jaar, per 2016 ben ik van de wegenwacht af.. := want voor mn brommer heb ik weer aparte pechhulp nodig, fiets en bromfiets vallen niet meer onder de wegenwacht..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:00

@Shadow: Mooie uitleg en toch weinig van toepassing. Ik snap dat niet zo hoor. Je tekent een contract nadat je het volledig doorgelezen hebt en ermee akkoord gaat. Dan moet je niet op de helft van de duur terugkrabbelen omdat er iets in je situatie veranderd is. Dat is pech hebben. Waarom zou de ANWB iets moeten doen omdat jullie vinden dat het zo zou moeten kunnen, andere bedrijven (die niet de ANWB zijn) doen het immers ook. Is toch van de zotte? Ik betaal hier per jaar voor de TCS, is een vergelijkbare dienst. Ik betaal voor een jaar, als ik in dat jaar mijn auto verkoop, of uit de nummerplaten haal (is iets anders dan in NL), dan is dat toch helemaal mijn eigen keuze? Daar heeft de TCS dan toch helemaal niets mee te maken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:07

Lara_Silver schreef:
@Shadow: Mooie uitleg en toch weinig van toepassing. Ik snap dat niet zo hoor. Je tekent een contract nadat je het volledig doorgelezen hebt en ermee akkoord gaat.

Het probleem is dat er hier geen sprake is van veel keuze. De ANWB is bijna een monopolist, je kunt als individu niet in onderhandeling met de ANWB over betere contractvoorwaarden. Dat is dan ook precies de reden dat we de wetgever nodig hebben om die balans weer te herstellen.

Citaat:
Waarom zou de ANWB iets moeten doen omdat jullie vinden dat het zo zou moeten kunnen,

Nou, onder andere omdat we met de Wet Van Dam als maatschappij wel degelijk hebben aangegeven dat we deze manier van doen onwenselijk vinden. Zoals gezegd: de ANWB rotzooit met uitzonderingen om er aan te ontkomen, en juridisch komen ze daar (nu in elk geval) nog mee weg, maar ze dragen daarmee wel heel duidelijk een bepaalde houding ten opzichte van hun leden uit: dat ze geen zin hebben om daar behoorlijk mee om te gaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:10

Lara_Silver schreef:
@Shadow: Mooie uitleg en toch weinig van toepassing. Ik snap dat niet zo hoor. Je tekent een contract nadat je het volledig doorgelezen hebt en ermee akkoord gaat. Dan moet je niet op de helft van de duur terugkrabbelen omdat er iets in je situatie veranderd is. Dat is pech hebben. Waarom zou de ANWB iets moeten doen omdat jullie vinden dat het zo zou moeten kunnen, andere bedrijven (die niet de ANWB zijn) doen het immers ook. Is toch van de zotte? Ik betaal hier per jaar voor de TCS, is een vergelijkbare dienst. Ik betaal voor een jaar, als ik in dat jaar mijn auto verkoop, of uit de nummerplaten haal (is iets anders dan in NL), dan is dat toch helemaal mijn eigen keuze? Daar heeft de TCS dan toch helemaal niets mee te maken?

Daar gaat het vaak mis, niet iedereen heeft zin om al die kleine lettertjes (en in het geval van de ANWB maar liefst 40 pagina's vol!) te lezen. Vaak staan er ook dusdanig juridische teksten in die de normale mens niet snapt/kent.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:12

Shadow0 schreef:
Het probleem is dat er hier geen sprake is van veel keuze. De ANWB is bijna een monopolist, je kunt als individu niet in onderhandeling met de ANWB over betere contractvoorwaarden. Dat is dan ook precies de reden dat we de wetgever nodig hebben om die balans weer te herstellen.

Klopt en voor bedrijfswagens is het helemaal lastig om te vinden, heb je nog minder keuze!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:14

Kirsha schreef:
ElCid schreef:
Wat een drukte om niks, ik ben al jaaaaaaaaaren lid van de ANWB en heb er alleen maar goede ervaringen mee. Voordeel vind ik dat het lidmaatschap op naam staat en ik dus hulp krijg, in welke auto ik dan ook rijdt; met 3 auto's is dat prettig :o ;) !

Dit is anders ook wel een leuke, want de ANWB zelf zegt dit:
Citaat:
Wij helpen u met 2 verschillende kentekens per kalenderjaar. Elk volgend
kenteken helpen wij alleen met sleutelhulp. Hiervoor rekenen wij per keer € 150,-.

Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat je met 3 verschillende auto's in een jaar ook pech krijgt. Mijn ouders rijden hun auto, hun kamper en met enige regelmaat de auto van mijn oma en met alle 3 pech in hetzelfde jaar is ze nog nooit gebeurt. Tenzij je 3 hele kwetsbare auto's rijdt (oldtimers ofzo) lijkt dat me ook vrij onwaarschijnlijk. Als je met een ieder van die auto's pech hebt komen ze wel gewoon volgens mij, je hoeft dat dan niet van te voren op te geven met welke auto je hulp wilt.

Ik vind het niet zo netjes van de ANWB dat ze een juridische constructie zoeken waardoor ze net buiten die regels vallen natuurlijk maar dat is wel iets wat al heel lang bekend is. Denk dan ook gewoon na waar je lid van wordt :o? .

@meggiemeg: De anwb is een grote organisatie als je even 5 minuten googled naar klant problemen en beoordelingen voor je lid werd had je dit probleem waarschijnlijk ook wel ontdekt :o?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:17

Ik ben het eens dat je dit voorafgaand had kunnen weten, maar ook eens dat de ANWB op slinkse wijze onder bepaalde regeltjes en wetten uit komt en ook niet altijd even veel helpt.

Zo had ik wegens het plan om te emigreren mijn pakket opgehoogd per 1-1-2014, moest 150 euro betalen maar a la. Uiteindelijk ging de emigratie niet door, dus wilde ik het pakket weer omlaag doen (dit gebeurde allemaal nog in 2013) maar dat was omdat het al december was, niet meer mogelijk. Dit uiteindelijk ook maar geslikt.

Toen gebeurde er in februari dit jaar wat waardoor ik de wegenwacht wilde laten komen voor advies bij twijfel. Echter, de auto stond in de woonplaats en ik had geen woonplaatsservice. Of ik dan 75 euro met een automatische incasso wilde betalen. (Dit terwijl als ik 2x languit zou vallen ik de woonplaats uit was) Dit gedaan, vent hiergekomen, is een kleine 20(!) minuten met onze auto aan het rijden gegaan, kwam weer terug en zei: "Niks aan de hand." en weg was hij weer.

Weg 75 euro, weg benzine en weg-enwacht vond het niet raar dat de auto stonk, ratelde en heel heet werd..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:19

meggiemeg schreef:
Daar gaat het vaak mis, niet iedereen heeft zin om al die kleine lettertjes (en in het geval van de ANWB maar liefst 40 pagina's vol!) te lezen. Vaak staan er ook dusdanig juridische teksten in die de normale mens niet snapt/kent.

Als je het wel snapt kun je het nog steeds een verkeerde manier van doen vinden. Ik lees ze meestal wel door - maar in veel gevallen heb je gewoon niet heel veel keuze omdat je in je eentje geen betere regeling kunt aangaan. Het is dan slikken of stikken... Ik doe mijn uiterste best om zoveel mogelijk te kiezen voor contracten die redelijk zijn bij bedrijven die zich enigzins integer opstellen (zelfs als ze niet het goedkoopste zijn) maar in veel gevallen zijn mijn mogelijkheden erg beperkt. Toen ik de ANWB aanging was er voor mij geen alternatief bv.

liedje89 schreef:
Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat je met 3 verschillende auto's in een jaar ook pech krijgt. Mijn ouders rijden hun auto, hun kamper en met enige regelmaat de auto van mijn oma en met alle 3 pech in hetzelfde jaar is ze nog nooit gebeurt. Tenzij je 3 hele kwetsbare auto's rijdt (oldtimers ofzo) lijkt dat me ook vrij onwaarschijnlijk. Als je met een ieder van die auto's pech hebt komen ze wel gewoon volgens mij, je hoeft dat dan niet van te voren op te geven met welke auto je hulp wilt.

Allemaal leuk en aardig maar het punt is dus dat de ANWB iets doet voorkomen als een voordeel ('kijk, handig, lidmaatchap is persoonsgebonden') maar er vervolgens zo'n belangrijke beperking op zet dat het in de verste verte niet het grote voordeel is dat het lijkt. Ook daar: misleidend en flauw.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:21

[quote="liedje89"]Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat je met 3 verschillende auto's in een jaar ook pech krijgt. Mijn ouders rijden hun auto, hun kamper en met enige regelmaat de auto van mijn oma en met alle 3 pech in hetzelfde jaar is ze nog nooit gebeurt. Tenzij je 3 hele kwetsbare auto's rijdt (oldtimers ofzo) lijkt dat me ook vrij onwaarschijnlijk. Als je met een ieder van die auto's pech hebt komen ze wel gewoon volgens mij, je hoeft dat dan niet van te voren op te geven met welke auto je hulp wilt.[quote]

Ze vragen wel je kenteken op het moment dat je belt als je stil staat.
Wij hebben het gehad dat we te horen kregen dat ze alleen wilden helpen als we afrekenden met diegene die kwam want het was al de derde keer dat we om hulp vroegen.
Ach ja ben je ruim 20 jaar lid, betaald voor 2 x een lidmaatschap, heb je al die jaren niets gehad en toevallig in 1 jaar best veel pech, krijg je dat te horen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:24

liedje89 schreef:
@meggiemeg: De anwb is een grote organisatie als je even 5 minuten googled naar klant problemen en beoordelingen voor je lid werd had je dit probleem waarschijnlijk ook wel ontdekt :o?

Wij waren al ruim 20 jaar lid voordat wij gezeur kregen met de ANWB. Toen was er nog niet zoveel als google enzovoorts.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:33

Logisch dat je niets terug krijgt.
Je kan niet zomaar van je contract af.

Mijn ouders zijn al 30 jaar lid van de ANWB en ze staan werkelijk altijd klaar!
Ze hebben ons in het buitenland altijd heel goed geholpen.
Kapotte auto's, caravans alles kwamen ze halen of repareren.
Maar toen me zus dood ziek was stonden ze ook klaar. Ze hadden contact met het behandelende ziekenhuis.
Vertaalde alles voor mijn ouders. Regelde een vlucht terug met Nederlandse zuster.
Echt heel fijn.

Wij zijn nu sinds 2 jaar lid. Omdat we kindjes in de auto hebben en dan is hulp wel lekker.
Tot nu toe nog geen gebruik van gemaakt.

eilleen333

Re: Het leed dat de ANWB heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:38

Ik zit een beetje te twijfelen over het meest goedkope pakket. Ik hoef geen vervangend vervoer, als ze de auto maar komen halen als ie ermee stopt. Maar ik twijfel dus een beetje of het wel zin heeft, of dat je nog steeds voor verassingen/onverwachte kosten komt te staan.
Als ik tijd heb zal ik de website en voorwaarden eens goed doorlezen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:40

Je moet in ieder geval goed opletten met de woonplaatsservice.

Als je die er niet bij neemt dan heb je weinig aan ze als ie voor de deur niet wilt starten.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:43

Wij hebben het aller goedkoopste pakket.
Binnen het dorp kan onze garage ons helpen dus geen probleem.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:45

@meggiemeg: Dus? Als je al ergens lid van bent kan je er toch ook nog over nadenken of je het nog eens bent met de voorwaardes? Zeker wanneer men die veranderd?

Ik zit in het bestuur van een sportvereniging en wij worden echt horendol van mensen die de voorwaardes niet lezen en op willekeurige momenten besluiten op te zeggen ed. Nu is de ANWB natuurlijk een stuk groter en zal die er (financieel) een stuk minder last van hebben als mensen plots opzeggen ed maar voor de kant van de consument maakt dat imo weinig uit. Je moet maar ergens lid worden en zo min mogelijk zelf te denken, als het in de soep loopt krijg je ook van iedereen gelijk want nadenken voor je ergens lid van wordt (of blijft) is natuurlijk ook heel in gewikkeld :o?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:45

Amaris schreef:
Je moet in ieder geval goed opletten met de woonplaatsservice.

Als je die er niet bij neemt dan heb je weinig aan ze als ie voor de deur niet wilt starten.

Het mooie is dat ik officieel niet in de plaats woon waar de auto meestal is. Ik heb de auto meestal in Zwolle, maar voor mijn studie woon ik op kamers in Utrecht. Dus zij denken dat ik in utrecht woon, maar de auto is eigenlijk altijd in Zwolle. Dus dat probleem heb ik gelukkig niet. Daarom kan ik ook makkelijker het goedkoopste pakket nemen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:49

De ANWB is echt super slecht.
Ik ben 4 jaar geleden verhuisd en had per ongeluk mijn nieuwe adres niet aan hen doorgegeven.
Ik deed altijd met acceptgiro's, en kreeg deze dus logischerwijs niet bij mijn ( nieuwe) adres waardoor ze aanmaningen en een incasso bureau inschakelden.

Nou ja.. Weet je.. Prima, mijn fout, ik wil best de eerste aanmaning de extra kosten betalen.
Mooi niet dus... Ik moest de drie erna OOK ophoesten.. Stelletje geld beluste wolven.
Ook al gaf ik keer op keer aan dat ik niet in de mogelijkheid ben gesteld om erop te reageren omdat de post gewoonweg niet bij mij is beland, ik moest de volle mep betalen.
De enige reden dat ik ervan af wist was dat het incasso mij belde op mijn nummer.
Dan denk ik; had twee of drie aanmaningen eerder dat gedaan, en laat mij er niet driedubbel extra voor boeten. Was een duur ANWB jaar.....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:54

Shadow0 schreef:
liedje89 schreef:

Allemaal leuk en aardig maar het punt is dus dat de ANWB iets doet voorkomen als een voordeel ('kijk, handig, lidmaatchap is persoonsgebonden') maar er vervolgens zo'n belangrijke beperking op zet dat het in de verste verte niet het grote voordeel is dat het lijkt. Ook daar: misleidend en flauw.

Als de ANWB daar geen "flauwe" beperking op zou zetten zou natuurlijk half Nl bij pech gewoon die ene persoon met wegenwachtservice bellen of ie ff komt en de wegenwacht service belt. De ANWB is ook gekke henkie niet, Hollanders zijn nu eenmaal gierig.
Er zijn heel veel mensen die redelijk veel in 2 verschillende auto's rijden en een stuk minder die regelmatig in 3 of meer verschillende auto rijden, dan moet je bovendien ook nog in alle 3 die auto's in een jaar pech krijgen en hoef je niet aan het begin van het jaar aan te geven met welke 2 auto's je hulp wilt. Het is onzin dat ze daarmee heel veel mensen misleiden of benadelen, zoveel mensen overkomt dat niet hoor :n .

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:58

liedje89 schreef:
@meggiemeg: Dus? Als je al ergens lid van bent kan je er toch ook nog over nadenken of je het nog eens bent met de voorwaardes? Zeker wanneer men die veranderd?

Wij hadden ze nooit nodig de eerste 20 jaar, totdat we ze in 1 jaar 3x nodig hadden en direct het grootste gezeur kregen. Wij zijn lid van een wegenwacht omdat je hulp in wilt schakelen als je deze nodig hebt, omdat je graag thuis wilt komen en niet ergens op een P strand omdat de wegenwacht denkt in de spits terecht te komen en je daarom niet af wilt slepen en dat pas wilt doen wanneer zij dat uitkomt, of dat dezelfde dag nog was wilde ze niet eens zeggen. Dat vind ik geen service en daar betaal ik niet al jaren geld voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:02

liedje89 schreef:
Als de ANWB daar geen "flauwe" beperking op zou zetten zou natuurlijk half Nl bij pech gewoon die ene persoon met wegenwachtservice bellen of ie ff komt en de wegenwacht service belt. De ANWB is ook gekke henkie niet, Hollanders zijn nu eenmaal gierig.

Dat hoeft natuurlijk helemaal niet per se zo te zijn, maar bovendien kan de ANWB daar ook gewoon eerlijk over communiceren, ipv doen alsof het een groot voordeel is. Gewoon neutraal zeggen: 2 keer pech per jaar, of 2 verschillende auto's per jaar, ipv een verkooppraatje te houden dat het zo handig is omdat je ook in andere auto's toch hulp krijgt.

Eerlijke communicatie - het is echt niet zo moeilijk als het lijkt.

Overigens is het hier dus de ANWB die het voorbeeld geeft dat het ok is om de regeltjes tot het laatst uit te knijpen - daarmee dragen ze zelf bij aan die houding. We zouden redelijkheid echt veel meer kans kunnen geven. Dat we dat niet doen is een keuze, niet een noodzaak. (En een keuze die over het algemeen heel veel geld, tijd en frustratie kost...)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 15:01

Suusje1986 schreef:
Jij bereikt serieus door dit je kookpunt?? Wow...

Nou er was meer aan de hand. Ook gister kon ik achter m'n eigen medicijnen aan bij een andere apotheek en afscheid moeten nemen van 2 paarden tegelijk.