Jaar verbruik elektriciteit. Wat is normaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 06:47

Ik heb vorig jaar 1.393kw stroom verbruikt. Voor een appartement met een wasmachine en droger die best veel gebruikt worden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:18

Nessa schreef:
2000 kwh per jaar en een elektrische boiler hebben... dan is dat niet veel hoor. Zo'n boiler trekt veel stroom

Inderdaad dit is puur je boiler, die gaat waarschijnlijk braaf iedere avond op de nachtstroom aan, ook als je niet thuis bent.

Sting

Re: Jaar verbruik elektriciteit. Wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:06

Ook hier een overloper van het andere topic ;).
Ik gebruik hier, éénpersoonshuishouden, klein appartementje met energielabel E ofzo dacht ik, weet ong 40m² in mijn eerste jaar 1400 kw aan stroom. Heb een elektrische boiler. Verder geen wasmachine, die is voor gezamenlijk gebruik beneden en betaal je dus daar per keer.

Nu kwam in het ander topic naar voren: Heeft het zin de boiler na het douchen aan te zetten? Hij begint nu op 23.00 uur op de nachtstroom, ik nam aan dat dat de goedkoopste manier was?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 23:00

Sting schreef:
Ik gebruik hier, éénpersoonshuishouden, klein appartementje met energielabel E ofzo dacht ik, weet ong 40m² in mijn eerste jaar 1400 kw aan stroom. Heb een elektrische boiler. Verder geen wasmachine, die is voor gezamenlijk gebruik beneden en betaal je dus daar per keer.

Nu kwam in het ander topic naar voren: Heeft het zin de boiler na het douchen aan te zetten? Hij begint nu op 23.00 uur op de nachtstroom, ik nam aan dat dat de goedkoopste manier was?

Wat heb jij voor boiler?

Hier een 80 liter op nachtstroom.
Ik heb inmiddels veel gelezen.
Elektrische boilers kosten veel.
Toch zie ik hier iemand vergelijkbaar met mijn situatie 1400 kWh verbruiken.

En de 11 kWh tijdens mijn afwezigheid is nog niet verklaard.

Heb nu alles gemeten met een meter en voor vannacht blijft de meter aan de koelkast.
Nog steeds geen verklaring voor de 3 kWh per dag.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 23:54

Geen idee hoeveel erin kan, moet ik morgen even kijken (lig nu in bed, haha).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:16

Hannanas schreef:
Heb nu alles gemeten met een meter en voor vannacht blijft de meter aan de koelkast.

verwarmingsketel?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:25

Tieme schreef:
Hannanas schreef:

verwarmingsketel?

Ik had de groep van de boiler uitgezet.
Dus erg hoog verbruik zonder iets aan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:49

Koelkast is vaak rond de 1kWh per dag, dus dat is al te verklaren. Dan heb je de broiler en internet nog :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:52

Wij hebben voor een eengezinswoning van 140m2 het eerste jaar 7.500 KwH verbruikt. Dit is niet helemaal realistisch want er is ook stroom verbruikt voor de bouw en een half jaar tijdens de verbouwing: (lees: betonmolens, bouwlampen, elektrische gereedschappen, bouwdrogers etc) (we woonde er toen ook al).

Ter illustratie, wij hebben GEEN gas, dus het gehele huis wordt ook verwarmd op elektra en we koken dus ook elektrisch en een grote boiler voor warm water.

Verder hebben wij een wasmachine, droger, vaatwasser, 2 laptops, 1 tv, een tropisch aquarium, Amerikaanse koelkast, combi-oven, stoomoven en een quooker (zo'n kraantje waar kokend water uit komt). De hele zomer wordt het huis ook nog eens op temperatuur gehouden door middel van een koelsysteem.

Wel wonen we in een eco-woning dus alles is super goed geïsoleerd. Omdat we nieuw hebben gebouwd is de meeste apparatuur ook nieuw en allemaal met A+ label. Ik verwacht dan ook dat komend jaar ons verbruik rond de 5.000/6.000 KWH zit. En gas dus 0.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:43

Hannanas schreef:
Sting schreef:

Wat heb jij voor boiler?

Hier een 80 liter op nachtstroom.
Ik heb inmiddels veel gelezen.
Elektrische boilers kosten veel.
Toch zie ik hier iemand vergelijkbaar met mijn situatie 1400 kWh verbruiken.

En de 11 kWh tijdens mijn afwezigheid is nog niet verklaard.

Ik heb een boiler voor 50 liter.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:13

In een half jaar tijd heb ik 341 kWh Electra verbruikt en 579 kuub gas. Is dit veel?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:15

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:20

2560 kwh elektra en 857 m3 gas, wij zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen, ik heb niet echt een idee of dit nou veel is of niet?

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:42

Hoi, Zou ik hier misschien ook een vraag mogen stellen over energieverbruik en dergelijke?

Pas geleden zag ik een topic van iemand die totaal onverwachts (en vermoedelijk onterecht) een fikse rekening voor haar kiezen kreeg. Dit heeft mij wel alert gemaakt met het oog op meterstanden in de gaten houden en zo.

Nou heb ik als klant van Nuon hun app gedownload en wat standen ingevoerd. Nu, 8 dagen later, heb ik opnieuw standen ingevoerd. Ineens ging mijn verbruik ten opzichte van vergelijkbare huishoudens gigantisch omhoog! Dus ik ben een beetje geschrokken, en zoek hier eigenlijk bevestiging of ik terecht geschrokken ben of het in het geheel moet bekijken.

Mijn standen op 12-5;

Telwerk 1; 11632
Telwerk 2; 12236
Gas; 14580

Standen 20-5;

Telwerk 1; 12236
Telwerk 2; 13248
Gas; 14587.

Nou maak ik me persoonlijk om het gasverbruik geen zorgen, dit lijkt me reuze mee te vallen? Qua electra heb ik op telwerk 1 604 kWh verbruikt en op telwerk 2 578 kWh.

Ik woon alleen (nouja met kat). Mijn appartement ligt op de begane grond, op een hoek. Bouwjaar 1998, energielabel A. Ik heb een koelvries-combi en verder tv en wasmachine, geen droger. Verwarming gebruik ik nauwelijks, omdat de warmte goed wordt vastgehouden.

Edit; typo verwijderd

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:53

Dat is inderdaad wel gigantisch veel voor een hele week. Ben je zeker dat je de komma niet vergeten bent? Van 116,32 naar 122,36 en van 122,36 naar 132,48 zou al een normaler verbruik zijn, alhoewel nog veel voor 1 persoon. Hoeveel was je laatste jaarafrekening?
Die cijfers die jij laat zien zijn normaal voor een jaarverbruik, en niet voor een week. Is ergens iets mis.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:01

Ik ben hier in september 2014 komen wonen en heb dus nog geen jaarafrekening gehad. Ik ga nog even naar de meter kijken of ik een komma gemist heb. Heb de rode cijfers niet opgeschreven, alleen die in het grijze blokje. Anders maar Nuon bellen wat te doen.

Potdorie, heb er buikpijn van :') Ik leef namelijk zuinig naar mijn idee, lampen niet onnodig aan, verwarming haast nooit hoger dan 17/18 en snachts op 15. Dat soort dingen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:11

Amethyst_ schreef:
Ik ben hier in september 2014 komen wonen en heb dus nog geen jaarafrekening gehad. Ik ga nog even naar de meter kijken of ik een komma gemist heb. Heb de rode cijfers niet opgeschreven, alleen die in het grijze blokje. Anders maar Nuon bellen wat te doen.

Potdorie, heb er buikpijn van :') Ik leef namelijk zuinig naar mijn idee, lampen niet onnodig aan, verwarming haast nooit hoger dan 17/18 en snachts op 15. Dat soort dingen.

Oef jij zou wellicht in dezelfde situatie als mij kunnen zitten... -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:14

Komma = cijfers in rode vakjes. 1182 is bijna mijn jaarverbruik. (laptop, wasmachine, vriezer, koelkast) en hier ook behoorlijk zuinig qua verbruik. Dat in een week verbruiken is dus meer dan vreemd.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:14

Ik heb eens even gekeken wat ik verbruikte toen ik nog alleen woonde. Bovenwoning (2 verdiepingen) en ik was er niet zo heel vaak :+

Electra: 935 kWh
Gas: 695 m3

Best netjes geloof ik..

nu in een tussenwoning met 2 personen:
electra: 1602 kWh
gas: 872 m3

eigenlijk nogsteeds best netjes, had meer verwacht (wasmachine, vaatwasser en inmiddels ook droger aanwezg)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:24

Oke vals alarm. Ik heb het formulier van de sleuteloverdracht in september 2014 even gepakt. Blijkbaar heb ik vorige week een foutje gemaakt met de datum invoeren. Ik wilde die van de overdracht en de stand van dat moment invoeren. Blijkbaar heb ik de standen van september 2014 bij 12 mei 2015 ingevoerd. Dom dom.

Nou valt mijn verbruik dan volgens mij gewoon binnen 'normaal'?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:29

Als dat over een jaar is, dan heb je dus iets van 1600 kwh stroom verbruikt, zie mijn post, ongeveer gelijk.
Je gas lijkt me wel van een week weergegeven, dus zou je daar ook even de oude standen van bij moeten pakken

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:31

Ja het gas is wel goed gegaan. Heb dus in 8 dagen 7 m3 verbruikt. Elektra ligt dus alsnog behoorlijk hoog begrijp ik, maar iets normaler dan het net leek te zijn :')

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:36

Heel laag vind ik het niet voor een appartement. Ik verbruikte in mijn eentje 935 kwh in een jaar. Maar goed ik was bijna niet thuis en had mijn verwarming alleen aan in de 16 m2 woonkamer (dus zo warm).

Ligt er ook erg aan hoeveel je zelf thuis bent en de verwarming aan hebt.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:39

Ik werk maar parttime (24h) en ben dus vrij veel thuis. Verwarming gaat op koude avonden op 18, hoger niet.

Net even Nibud geraadpleegd. Als ik het allemaal even gemiddeld bereken vanaf september zal mijn gasverbruik op ongeveer 810m3 komen, gemiddeld voor mijn soort woning is 900m3. Stroomverbruik zal ongeveer op 1574kWh komen, gemiddeld voor 1 persoonshuishouden is 2010kWh.

Het zal in verhouding tot jouw situatie misschien hoger zijn, maar het is in die zin niet buitensporig hoog. Voor jou dus een compliment dat jij nóg verder onder het gemiddelde zat hehe.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:13

Hier ook iets aan de hand gehad :(
Een tijdje terug gemerkt dat onze regenwaterpomp, die in de put zit, aan het draaien was terwijl er geen regenwater gebruikt werd. Nog niet direct alarm geslagen, dacht misschien is dat normaal, is hij nog aan het nadraaien of zo. De dagen erna nog een paar keer gekeken of hij draaide, terwijl k me ervan vergewiste dat er effectief geen verbruik was. En weer was hij aan het draaien. Begon me toch wat ongerust te maken, maar nog geen actie ondernomen. Tot de week erna de brief van de netbeheerder kwam om de meterstanden door te geven. Trok wit weg: bijna 7.000 kWh jaarverbruik!! Toen maar onmiddellijk de sanitairman gebeld, die die pomp hier geïnstalleerd heeft vorig jaar in oktober (nieuwbouw, we wonen er nog maar in van toen) om te vragen of het normaal was dat die pomp continu draait. Nou volgens hem niet. Heeft diezelfde dag nog iemand langsgestuurd om het probleem vast te stellen. Nu heeft dat ding dus continu, 24/7, van oktober tot nu, gedraaid. En dus 4.500 kWh aan stroom verbruikt, wat dus ong. 900 à 1.000 euro aan elektriciteit kost -O- Pomp is naar het fabriek gestuurd, waarschijnlijk productiefout. Er gaat dus iemand dat verbruik mogen betalen, maar ik niet.

Nu mijn elektriciteitssensoren op scherp staan, heb ik ook eens een energiemeter van de gemeente ontleend, om eens te weten wat onze toestellen zoal verbruiken. En ook hier een ontdekking gedaan waar ik bijna ziek van werd: onze diepvrieskast, een oud model dat we gekregen hebben van mijn schoonouders bij onze verhuis omdat zij een nieuwe gekocht hadden, verbruikt zowat 2,5 kWh per dag, wat dus +/- 900 kWh per jaar is!! Na wat opzoekingswerk blijkt dat de gemiddelde oude diepvries 450 à 500 kWh/jaar verbruikt... %) . 180 euries per jaar aan elektriciteit erdoor, ketsjing!! :$ Dankjewel schoonmammie, voor het "cadeau" _-:(

Dat onding gaat dus niet lang meer blijven, 't is alleen jammer dat een nieuwe diepvrieskast ook weer zoveel geld kost... :(