Moestuin wie o wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurfje

Re: Moestuin wie o wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:56

O die is bijzonder !

Moeilijk te kweken?

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:30

Nee valt wel mee.
Deze plant groeit ook heel snel en is erg lekker :)

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:37

Wat ik heb heet pineberry maar er bestaat ook een framberry kan je misschien al raden wat het is... Een framboos kruising aardbei maar ik hou niet van framboos dus die kweek ik niet :p

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:39

Ik heb nu voor het derde jaar een moestuin, en sinds dit jaar uitgebreid naar zo'n dikke 70 m2 :)
Afbeelding
Verder ben ik vooral te vinden in het andere moestuin topic; [VT] De eetbare tuin
Dat topic is al een aantal jaar oud en staat boordevol tips en foto's :)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:41

Ik heb aardbeien en basilikum, wou nog tomaten maar dat laat ik maar met mijn kleine balkon.

Ik heb gelesen dat een aantal mensen ook aardbeien hebben, hoe verzorgen jullie die?
Bij mij komen ze al mooi uit met overdreven veel bloemetjes die straks aardbeien worden, ik heb zes plantjes 1 plantje heeft een zielig gezonde blaadje maar meer komt er niet uit, die haal ik er maar weer uit. Ziet er een beetje sneu uit een plantje met 1 blaadje..

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 21:02

vanavond nog weer even op de tuin geweest. Sla, andijvie en spitskool is goed aangeslagen alle plantjes doen het! ENNN spinazie en peulen komen al op! :)

Thuis nu boontjes, zonnebloem en kalebas voor gezaaid. Me kat keek me heel boos aan toen ik de hele vensterbank in de logeer kamer vol ging zetten.. daar zit ze regelmatig haha en ging nu alsnog proberen er te kunnen zitten.. hoop dat ze niets uit de vensterbank gaat gooien!

Tip voor aardbeien: Haal de eerste bloemetjes eraf, zo heeft de plant nog even meer energie om sterker te worden. Vervolgens heb je meer/grotere/ langer aardbeien!
Verder zodra er uitlopers aan komen deze er ook afhalen, kost ook alleen maar energie van de plant. Je kan ze dan evt in water leggen tot er wortels aan zitten en dan heb je nieuwe aardbeienplantjes ;)
Doe een net over je aardbeien, vogels vinden ze ook erg lekker.
En verder doe ik er niet zo veel aan, onkruid eromheen weg en als het te lang droog is beetje water geven...

Vind het super leuk om de foto's van iedereen te zien! Elke tuin ziet er weer anders uit! echt super leuk!

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:15

Hier nog een lege tuin. Mocht het morgen droog zijn dan ga ik de aardbeien in de tuin zetten en verder zaaien. Ik heb al wel verschillende kruiden en thee voor gezaaid. Overdag staan ze buiten in het zonnetje en snachts binnen.

Afbeelding

hier zijn mijn 2 mannen bezig met een border om de tuin

Afbeelding

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:29

Ik heb alles nog binnen, durf net nog niet buiten te doen..

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:35

Raar vraagje misschien, maar mijn vriend en ik hebben net een nieuw huis gekocht, met lekker grote tuin en ik wil ook graag beginnen aan een moestuin. Als ik dan al die grote projecten zie, raak ik een beetje ontmoedigd haha :+
Hebben jullie misschien een goede site met waar te beginnen? En is het moeilijk om echt te beginnen, want ik wou dan graag drie van die meterbakken, of ik dat echt te veel om te starten?

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:39

Hey ik begin ook net...heb gewoon zo'n 4m2 afgezet en ga gewoon. Mislukt het...jammer...volgende keer beter.

Gewoon doen!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:43

Jaaaaah, zo ben ik ook wel een beetje, maar ben toch ook wel weer wat een schijtluis haha :P
Wat ga je zoal planten zeg maar?

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:07

Jolliej schreef:
Raar vraagje misschien, maar mijn vriend en ik hebben net een nieuw huis gekocht, met lekker grote tuin en ik wil ook graag beginnen aan een moestuin. Als ik dan al die grote projecten zie, raak ik een beetje ontmoedigd haha :+
Hebben jullie misschien een goede site met waar te beginnen? En is het moeilijk om echt te beginnen, want ik wou dan graag drie van die meterbakken, of ik dat echt te veel om te starten?

Die meterbakken zijn best klein dus daar kan je wel mee beginnen denk ik als je filmpjes over moestuinen wilt zien moet je even op youtube naar herwig garden kijken die man legt alles heel goed uit en je leert er veel van!

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 23:09

Wortel en ui. Bieten. Sla. Komkommer. Tomaat. Maggi. Kruiden. Spinazie. Boontjes. Erwten. Verder heb ik nog geen ideeen

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 23:22

O leuk! een moestuintopic. Ik meld me ook en ik ga zo ook even speuren op het topic van de eetbare tuin.

Ik heb 4 m2 bakken met makkelijke moestuinmix en een tomatenhuisje van de welkoop. Ben benieuwd of het wat wordt dit jaar want ik heb een serieuze slakkenplaag -O-
Ik loop iedere avond met mijn zaklantaarn rond om ze te vangen :') ik heb al biervallen en slakkenkorrels (escar-go) gebruikt maar het is echt heel erg.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:13

O god de slakken was ik helemaal vergeten.
Ze komen van de buren naar mijn moestuin en eten alles wat ze zien |( en slakken korrels mag ik niet strooien.
En we hebben niet altijd bier in huis dus biervallen kan ook niet.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 14:14

http://www.mooiemoestuin.nl/ handige site met veeeeeel tips!

En ik ben eigenlijk tegen gif.. maar inderdaad slakkenkorrels gebruik ik wel, anders blijft er niet veel staan inderdaad.. En ik zal dit jaar wel mijn aardappelen moeten spuiten, afgelopen jaar hadden we fytoftora op het complex en was bijna mijn hele oogst mislukt.. dit jaar zal de ziekte nog niet weg zijn..

vandaag gelukkig weer beetje regen! Grond begon al helemaal te scheuren. We hebben hier in leeuwarden kleigrond. Best lastig als het nat is is het modder en zeer glad, als het droog is is het net baksteen knoerd hard!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:29

Slakkenkorrels van escar-go is het enige wat ik gebruik als bestrijdingsmiddel. De rest doe ik echt milieu vriendelijk/biologisch anders kan ik net zo goed alles gewoon uit de winkel halen.
Er zijn volgens mij tegnwoordig ook phytophthora resistente aardappelrassen. :j

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:45

Mijn opa heeft een behoorlijk stuk land net buiten de stad. De achtertuin moest er ook aan geloven dus die staat nu ook voor de helft vol met groentes.

Bloemkool, asperges, sla, bonen, aardappelen, boerenkool, pastinaken, schorseneren, andijvie, raapstelen, prei, aardbeien en nog wat dingen die ik vast vergeten ben ik de grote tuin. Achter bij ons vooral courgette, komkommer, bonen, uien en een verdwaalde prei. Ik eet dus ook de halve winter bonen, de hele vriezer ligt vol :')

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:11

MaudiW schreef:
vanavond nog weer even op de tuin geweest. Sla, andijvie en spitskool is goed aangeslagen alle plantjes doen het! ENNN spinazie en peulen komen al op! :)

Thuis nu boontjes, zonnebloem en kalebas voor gezaaid. Me kat keek me heel boos aan toen ik de hele vensterbank in de logeer kamer vol ging zetten.. daar zit ze regelmatig haha en ging nu alsnog proberen er te kunnen zitten.. hoop dat ze niets uit de vensterbank gaat gooien!

Tip voor aardbeien: Haal de eerste bloemetjes eraf, zo heeft de plant nog even meer energie om sterker te worden. Vervolgens heb je meer/grotere/ langer aardbeien!
Verder zodra er uitlopers aan komen deze er ook afhalen, kost ook alleen maar energie van de plant. Je kan ze dan evt in water leggen tot er wortels aan zitten en dan heb je nieuwe aardbeienplantjes ;)
En verder doe ik er niet zo veel aan, onkruid eromheen weg en als het te lang droog is beetje water geven...

Vind het super leuk om de foto's van iedereen te zien! Elke tuin ziet er weer anders uit! echt super leuk!

Wat zijn uitlopers? Bij mij wordt die plant steeds groter, met blaadjes en bloemen. Bloemblaadjes valen er bij het nsar kijken er al af. Of zoals vandaag met veel wind, ik hoef daar niet zoveel aan te doen.

Een net is een goede tip, kijk ik maandag even naar.

Ik heb een biologisch sproeimiddel, dat houd die ellendige vliegen en kleine klevers tegen, die klevers weet ik niet welke namen ze hebben.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 20:37

Arashah schreef:
MaudiW schreef:

Wat zijn uitlopers? Bij mij wordt die plant steeds groter, met blaadjes en bloemen. Bloemblaadjes valen er bij het nsar kijken er al af. Of zoals vandaag met veel wind, ik hoef daar niet zoveel aan te doen.

Ik heb een biologisch sproeimiddel, dat houd die ellendige vliegen en kleine klevers tegen, die klevers weet ik niet welke namen ze hebben.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ambada.jpg dit zijn uitlopers. Komt dus weer nieuw plantje aan zeg maar.. Dat de plant groter wordt is uiteraard goed ;) haha
Net hoeft er pas over als je aardbeien rood worden.. dus dat duurt nog wel even ;)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:42

MaudiW"
[quote="MaudiW schreef:

Ik heb een biologisch sproeimiddel, dat houd die ellendige vliegen en kleine klevers tegen, die klevers weet ik niet welke namen ze hebben.[/quote]

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ambada.jpg dit zijn uitlopers. Komt dus weer nieuw plantje aan zeg maar.. Dat de plant groter wordt is uiteraard goed ;) haha
Net hoeft er pas over als je aardbeien rood worden.. dus dat duurt nog wel even ;)[/quote]

Mrt de net had ik ook gedacht tot ze rood worden, maar dst duurt nog wel even.
Dankjewel voor de site, ik lees maar even dior.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:48

Ja hier ook.
Een tuintje van 3x5 meter.

Nu 4 kleine rijen aardappels, 2 rijen prei (8 stuks)
4 ijsberg, 4 rucola, 4 krulsla, 4 andijvie. (stuks)
Eerste lichting van de radijs groeit al, na 3 weken de 2e lichting gezaaid, en over 3 weken weer een lichting.
4 planten brocoli.
Eerste en 2e lichting zomer wortelen zitten in de grond. Met daarbij ook 3 weken tussen.
Eerste lichting winter wortelen zitten in de grond, en over een kleine maand ook de wiltof en de bonen erbij (niet van hak.... )
En deze doe ik in 2 lichtingen.

Hebben we ook nog 1 tomaat en 1 paprika plant staan.

Ik maak geen gebruik van pesticiden of insecticiden.
Wel heb ik een vliesdoek er over... tegen de slakken en rupsen.

Ik kan me erg goed vermaken en ontspannen tijden het wieden en oogsten.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:06

Het leukste aan een moestuin vind ik dat je kan zien hoe alles groeit maar het allerleukste is als ik alles kan oogsten :p

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:20

Hier ook een moestuinder.
Ik heb deze tuin al ruim 25 jaar (ben 27)
Wij zitten op een volkstuin complex met een tuintje van 200 m2
Op hoogtij dagen hebben we in totaal 3x 200 m2 gehad, maar dat werd op ten duur toch wat te veel.

Nu staan de aardappelen, uien en boontjes al op volle grond.
In de kas hebben we diverse zaailingen van 8 soorten sla, andijvie, rode kool, witte kool, spitskool, okra, paprika en diverse kruiden. Als vaste planten in de kas hebben we 2 giga witte druiven (en elk jaar komt er meer van af) en 2 kiwi planten.

Op volle grond hebben we nog een stuk of 6 appelbomen staan, een zwarte bes, rode bes, rabarber, aardbeien en veel onkruid tussen deze bomen/struiken (gaan we dit seizoen goed aanpakken)
En dan vergeet ik bijna de ongewenste "wilde" framboos. (kreng is voor ons zwaar ongewenst want hij komt overal op, en je kan hem tot een dikke meter diep uitgraven maar binnen een paar weken komt hij ergens anders weer op)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:24

Ik snap er helemaal niks van.. al mn courgette planten drogen uit...
Ik geef ze elke dag voldoende water.. buiten begonnen paar dagen geleden al en nu zag ik net dat die nog binnen staan ook al beginnen....
Help?