Schoonmaakschema van je huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_v_h

Re: Schoonmaakschema van je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:38

Wij hebben geen schema.
Ik stofzuig wel zo'n 3x per week. Is wel nodig met 2 langharige katten.
1x per week bed verschonen, 1x per week de wc schoonmaken, 1x in de 2 weken de douch schoonmaken (wij douchen door de week niet thuis want dat moeten wij doen op het werk)
Elke dag de af doen, rommel opruimen.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:42

Ik heb geen schema, ik stofzuig ongeveer om de dag (2 kittens die de kamer rondrennen geeft nogal veel haren en stof :') )
De rest doe ik wanneer ik zie dat het toe is aan een schoonmaakbeurt :)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:51

niet echt een schema, ik werk elke dag van 9 tot 5 en wanneer die probleemjongeren moeilijk doen moet ik ook ingrijpen dus kan niet altijd zeggen wanneer ik nu precies rust heb, elk rust moment is meegenomen.
werk op een boerderij met probleemjongeren en moet 24u per dag opletten en ingrijpen wanneer nodig.
dus schoonmaken van het huisje gebeurd wanneer er tijd voor is.. niet heel fijn maar je went er aan :j

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:06

Elke dag beneden stofzuigen indien nodig dweilen
Elke dag afwassen en opruimen
Elke dag wel was te doen/ wassen opvouwen, en dan hopen dat het bovenkomt.
Elke dag keuken schoonmaken en vloer afnemen
2x p.w wc's en douche
1x p.w boven stofzuigen en afnemen
1x p.maand ramen lappen binnen / buiten
1x p.m probeer ik iets grondig te doen.. zo heb ik deze maand de bovenverdieping onder handen, kledingkasten uitgezocht, wat weg kan weg brengen, de plinten enz ook schoon, ramen schoon. Controleren van beddengoed/ omwissrlen matrassen/ alle enkeke sokken weer een vriendje geven
volgende maand de keuken alle kastjes leeg, diepvries/ koelkast enz enz

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:11

Mijn slaapkamer is standaard een rotzooi. :')
maar die is ook zo klein dat je er amper je kont kan keren maar dat maakt niet uit. Is tijdelijk. :))

Woonkamer: probeer elke dag wel afwas te doen.
Stofzuigen 1 keer per week, maar pak wel regelmatig kruimeldief.
Probeer ook 3 keer per week de was te doen (heb geen wasdroger dus moet allemaal uithangen)
mmaar woonkamer is meestal wel vrij netjes! Als ik eenmaal begin met opruimen dan krijg ik ook echt schoonmaak kick haha.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:18

Hier geen schema. Ik raus gewoon wekelijks het hele huis door en als het tussendoor nodig is doe ik wat extra. Ga daar geen schema voor maken en het kan me ook niet veel interesseren als ik meer doe dan m'n man ;)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:59

Ik ben het meest functioneel tussen 6.30 uur en 9 uur in de ochtend..dan vlieg ik als een idioot in het rond:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:05

Waar halen mensen de tijd vandaan om iedere dag te stofzuigen, te dweilen en de badkamer/wc te poetsen?
Wij hebben geen huisdieren, wonen met z'n tweeën en dragen in huis geen schoenen. We stofzuigen het hele huis 1 keer per week, dweilen alles 1 keer per week, doen 1 keer per week de wc's en douche. Beddengoed iedere week of om de week, maar net hoe het uitkomt.
Ons huis is gewoon goed schoon als we het op deze manier doen. Ik zou overigens nooit huisdieren willen, want ik vind dieren in huis gewoon vies. Hoevaak je ook schoonmaakt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:14

Tijd maken. Tijdens het koken even een lapje door de wc of over de tafels. Ipv tv kijken even snel stofzuigen etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:18

benangelique schreef:
Tijd maken. Tijdens het koken even een lapje door de wc of over de tafels. Ipv tv kijken even snel stofzuigen etc

Wellicht dat je daar tijd voor hebt en zin in hebt als je parttime werkt. Als je fulltime werkt, geen huisdieren hebt en geen kinderen dan maak je overdag niet eens gebruik van je huis. Zou niet weten wat er dan te poetsen valt?

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:21

Tja, ik had eerder beesten dan moet je wel iedere dag, nu kind en een man,kindlief is allergisch voor gluten, dus belangrijk om vloer schoon te houden.. ben overigens niet uren aan het stofzuigen hoor. Haal 1 x p.w alles van de kant, maar als je iedere dag doet ligt er ook niet zo veel onder de bank..
Kasten kan ik onder met stofzuiger..
Verder weinig prullaria op de grond staan.
Afwas direct na het eten en doe dan gelijk de deurtjes enz even afnemen. Onder het koken doe ik vaak ook bv de koelkast, de was wegvouwen enz:)
Toen ik fulltime werkte met beesten deed ik voor en na werk stofzuigen. Avond was in de machine, ochtend in de droger en na werk opvouwen..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:23

Joman schreef:
benangelique schreef:

Wellicht dat je daar tijd voor hebt en zin in hebt als je parttime werkt. Als je fulltime werkt, geen huisdieren hebt en geen kinderen dan maak je overdag niet eens gebruik van je huis. Zou niet weten wat er dan te poetsen valt?

Ik deed dit als fulltimer zonder kinderen ook. Je badkamer en toilet gebruik je immers meerdere keren per dag. Waar je leeft en eet, komen stof en kruimels. Eet je chips, ligt er zo wat op de grond etc

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:40

benangelique schreef:
Joman schreef:

Ik deed dit als fulltimer zonder kinderen ook. Je badkamer en toilet gebruik je immers meerdere keren per dag. Waar je leeft en eet, komen stof en kruimels. Eet je chips, ligt er zo wat op de grond etc

Echt? Hier niet hoor. Als we beiden 2x P/D op ons eigen toilet zitten is het veel, we eten alleen savonds thuis en daarna zijn we ook weer weg, dus geen chips en andere dingen hier savonds. Dus een keer per week is meer dan genoeg.

Ik vind t overigens vrij ranzig om tijdens het eten koken de wc te gaan poetsen :o

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:43

Zou niet weten waarom? Ik was mijn handen voordat ik weet ergens aanzit in de keuken?

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:48

Toen wij nog op het schip woonden maakte ik elke dag uitgebreid schoon, wat een stof van de lading hadden we toen binnen liggen :S
Kleine ruimte, allemaal 24/7 in huis en ook personeel tijdens eten binnen... ik bleef poetsen..
Altijd met vaste routine, opruimen - stoffen - badkamer/wc - tafels en keuken - stofzuigen - dweilen.

Nu we in een gewoon huis wonen en méér ruimte hebben blijven we routine houden, maandag - woensdag en vrijdag grote schoonmaak, van boven naar beneden stoffen, stofzuigen en dweilen, badkamer, toilet en keuken uitgebreid poetsen en uiteindelijk dweilen..
De rest van de dagen maak ik minimaal de toilet een keer goed schoon, met een jong zoontje in huis wil ik de hygiëne gewoon goed hebben op dat gebied.
Verder kijken we wat nodig is, vaak komen we toch uit op elke dag stofzuigen en dweilen.

Nu met de pups maken we daar elke dag tijd voor vrij, ze lopen los op de benedenverdieping samen met ons en de rest (3 katten, 3 honden) en ze moeten gewoon een schone, veilige omgeving hebben.

Overigens kun je soms als je klaar bent gewoon meteen opnieuw beginnen hoor... op een boerderij dweil je het hier op, loop je het daar alweer binnen :)
Vroeger op het schip was ik zo neurotisch met schoonmaken, nu accepteer ik dat het niet een paar uur lang achter elkaar spotless kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:50

Ik krijg echt het idee dat sommigen hier smetvrees hebben. Van een paar bacterieen ga je niet dood hoor. Beetje weerstand is nooit verkeerd ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:55

Pff ik word al nerveus als ik dit allemaal lees.. Hier komt de schoonmaakster wekelijks twee uurtjes om te stofzuigen, dweilen, stoffen, en keuken/badkamer/wc te doen. Dat kan niet allemaal perfect in twee uur dus daar maakt ze zelf haar keuzes in en dat werkt prima. De rest van de week halen we zo nu en dan een stofzuiger door het huis (maar vaker niet dan wel) en verder is het alleen de was, vaatwasser, keuken beetje bijhouden en opruimen. Binnenkanten van kastjes varieert van eens in het jaar tot nooit en ramen misschien 2x per jaar. Het is een huis en geen o.k. dus ik vind het wel prima zo :D

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:55

Joman schreef:
Ik krijg echt het idee dat sommigen hier smetvrees hebben. Van een paar bacterieen ga je niet dood hoor. Beetje weerstand is nooit verkeerd ;)

Ik geef het niet graag toe maar ik denk dat ik zelf daar in bepaalde mate vooral op het schip best weleens last van had..
Toen zou ik dat never nooit toegeven.... maar ik kon er niet tegen als er ergens wat lag..
Kwam misschien ook door het eeuwige bewegen van het schip waardoor je continu aan alle kanten zon had en overal stof zag vliegen... Slap excuus eigenlijk.. :)

Nu, 6 maanden na verhuizing.. denk ik er weleens aan terug.. hoe erg ik was..
Misschien nu nog steeds een poetser maar moet erbij zeggen dat ik met astma en dierenallergie wel grondig moet blijven schoonmaken...

Van bacteriën ga je zeker niet meteen dood, qua toilet ben ik wel voorzichtig maar mijn zoontje eet (net als ik vroeger) gewoon zijn broodje soms in de tuin op al gravend in de tuin... :)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:13

Haha ik heb echt geen smetvrees, mijn moeder heeft altijd wel wat aan te merken op mijn huishouding, die echt niet steriel is.. als ik net klaar ben met stofzuign loopt man met ranzige schoenen door het hele huis, of zoonlief is wel heel enthousiast met eten.. of ik heb achter de naaimachibe wat gemaakt ( stoffig)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:38

Gezin met 3 kinderen, werk 3 dgn pwk;

2-3x pwk hele huis stofzuigen, 1x dweilen, elke dag vaatwasser en aanrecht, 1x pwk badkamer en toilet, wassen 6-7x pwk, beddengoed 2x pmnd, opruimen elke avond, afstoffen 1x pwk, maandelijk ramen en keukenkasten.

Ik zou wel vaker willen poetsen maar ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Tijdens het koken ruim ik de vaatwasser uit en dek ik de tafel. oudste sport 5x pwk, andere 2x en dan sport ik zelf 4x pwk

Wanneer ik tussendeur wat tegenkom wat gepoetst oid moet worden doe ik dat meteen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:08

Joman schreef:

Heeft niks met smetvrees te maken maar met hygiene.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:42

Precies dat.

Een gezin met 5 personen in huis en dan maar 1x pw het toilet schoonmaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:48

Ik heb (volgens mij van Glorix) speciale toiletdoekjes. Die gebruik ik sowieso dagelijks.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:55

Die heb ik idd ook. Even de deurgreep, lichtknop, drukknop en bril

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:59

Op zaterdag poetst vriendlief de onderverdieping en doet hij de boodschappen. Op dinsdag doe ik de bovenverdieping en de bedden verschonen, plus de kattenbakken. De was verdelen we door de week heen. Soms stofzuigen we onder een x extra.

Mijn zus stofzuigt elke dag, en dweilt elke dag. Maar die heeft ook 5 honden in huis.