Leren met geld omgaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:48

Mijn vriend en ik zijn ook van die mensen die veelte makkelijk geld uitgeven.
Wij houden nu een kasboekje bij met wat er in komt en wat er uit gaat, moet zeggen eerst dacht ik ook nou dat helpt toch helemaal niks maar nu ik dit 2 maanden doe is het wel een fijne stok achter de deur omdat je ziet waar je het aan uitgeeft. Als ik het boekje terug lees dan zie ik veel dingen staan waarvan ik denk heb ik dat nou echt nodig? nee niet echt geloof ik.

Daardoor ga je veel bewuster nadenken als je iets in je handen hebt in de winkel of je het wel nodig hebt. Ik weet van mezelf dat ik best nog wat dingen kan kopen zonder niet uit te komen maar toch denk ik bij alles wat ik wil kopen heb ik het nodig? ik moet het opschrijven in het boekje? nee dat wil ik niet dus nee ik koop het niet.
Wij melden ook elke maand aan de moeder van mijn vriend wat we hebben gespaard, gewoon als stok achter de deur om bewuster te worden of het veel of weinig is. ( mede omdat wij eind van dit jaar uit huis willen gaan)

Ik rook ook en rookte normaal met gewone pakjes sigaretten 176 euro per maand weg. Nu ben ik over gegaan op zelf maak sigaretten en koop ik per week een pot shag van 15 euro en besteed elke avond een 20 minuutjes aan peuken maken voor de volgende dag. Hierdoor ben ik veel minder gaan roken van 24 sigaretten per dag naar ongeveer 16. (voor mij een hoop haha) en ben ik verminderd van 176 euro per maand naar 60 euro per maand en bespaar ik toch al weer 116 euro en kan ik nog blijven roken ook!

Kijk naar waar je op kunt besparen, abonnementen die je niet nodig hebt en kijk of je verzekeringen bijvoorbeeld bij andere goedkoper zijn.
Wij hadden ook een auto die ongeveer 400 p.m. kosten ( Seat met een turbo die 100 euro per tank beurt koste en ruim 100 euro aan verzekeringen en wegenbelasting enzo) En zijn nu over gegaan naar een goedkopere auto, deze auto verkocht en voor het geld waar die voor verkocht is een nieuwe zuinig auto gekocht en rijden nu een Swift die maar 40 euro per tankbeurt kost en maar 50 euro aan verzekering en wegenbelasting.

Wees vooral streng voor jezelf, zoek iets waar je voor wilt sparen zodat je een rede hebt om te sparen dat heeft mij erg geholpen, wij willen persee het huis uit eind van het jaar/begin volgend jaar en dus moet ik dan een hoop geld op me rekening hebben om het te kunnen, hierdoor heb ik een stok achter de deur waar ik voor aan het sparen ben..

Kijk ook naar je boodschappen en alles wat je doet of het niet goedkoper kan, ander merk andere winkel waar het zelfde product minder duur is.
Of kijk naar een spaarrekening waar je geld in stort en niet meer aan kan komen dus niet meer terug kan zetten..
Heb niet het hele topic gelezen sorry als ik iets herhaal haha.
Laatst bijgewerkt door _Lisaa_ op 18-02-15 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:49

Ik vrees dat vooral jouw mentaliteit moet veranderen. Je ziet nu totaal de waarde van geld niet: je hoeft er geen enkele moeite voor te doen om het te krijgen (duo, ouders) dus geef je het ook heel gemakkelijk uit. Als je wat harder zou moeten werken voor je centen dan bedenk je je echt wel 3x voordat je veel/nutteloze/dure aankopen doet.

Misschien is het ook goed om te kijken waarom je zoveel luxe wil? Zijn materialistische zaken eigenlijk wel echt belangrijk? Ook de waarde van spullen kan belangrijk zijn om over na te gaan denken. Altijd maar meer en meer, maakt je dat gelukkig? Is dat waar het leven om draait?

Probeer voor jezelf te visualiseren waar je écht om geeft en probeer alleen daar je geld aan uit te geven.
Laatst bijgewerkt door Yucca op 18-02-15 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:49

bigone schreef:
Je ouders hebben flinke steken laten vallen in je opvoeding. Daar hoort ook financieel gedrag bij. Zoals je nu bezig bent voorzie ik een potentiele client bij een Dubbeltje op z'n kant. Ik snap dat het moeilijk is maar jij leent maximaal, dus zo'n 900 euro per maand. Dat zou absoluut voldoende moeten zijn voor alles wat met je studie te maken heeft en je levensonderhoud. Betalen je ouders ook nog wat?? Want dan word het echt tijd voor een rigoureuze draai.
Kijk eerst eens wat je kunt besparen, sportschool is al genoemd, boodschappen en mobiele telefoonabbo. verzekeringen en teruggave zorgverzekering allemaal geregeld??
Je hoeft niet van jezelf te balen, ken er genoeg die met 20 a 30 duizend euro schuld uit hun studie komen. De knop moet echt om bij je anders kan het nog wel eens heel vervelende gevolgen hebben, reken je niet elke keer rijk als er weer wat op je rekening staat, maak een overzicht en plan je uitgaven.
En vooral, zoek een baan, als je werkt kun je niet uitgeven.

Ik vind het behoorlijk wat en aardig beledigend om te zeggen dat mijn ouders me slecht hebben opgevoed.

Daarbuiten leen ik in totaal 900 euro, maar is het totaal niet het geval dat ik dat gewoon zomaar kan uitgeven. Ik betaal bijna 500 euro aan huur in de maand (wat binnenkort wel wat omlaag gaat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:50

Yucca schreef:
Ik vrees dat vooral jouw mentaliteit moet veranderen. Je ziet nu totaal de waarde van geld niet: je hoeft er geen enkele moeite voor te doen om het te krijgen (duo, ouders) dus geef je het ook heel gemakkelijk uit. Als je wat harder zou moeten werken voor je centen dan bedenk je je echt wel 3x voordat je veel/nutteloze/dure aankopen doet.

Misschien is het ook goed om te kijken waarom je zoveel luxe wil? Zijn materialistische zaken eigenlijk wel echt belangrijk? Ook de waarde van spullen kan belangrijk zijn om over na te gaan denken. Altijd maar meer en meer, maakt je dat gelukkig? Is dat waar het leven om draait?

Probeer voor jezelf te visualiseren waar je écht graag om geeft en probeer alleen daar je geld aan uit te geven.

Ik heb van mijn 15e tot ik aan deze studie begon eigenlijk altijd rond de 20 uur in de week gewerkt, met uitschieters naar boven. Dat ik gewend ben aan geld tot mijn beschikking hebben is dus wel waar. De waarde van geld zie ik niet zo goed. Mijn ouders geven me echter totaal niet makkelijk geld. Als ik echt niet anders kan mag ik altijd aankloppen maar ik ben alles behalve een verwend meisje wat altijd maar geld van haar pappie en mammie krijgt, ben gewend om keihard te werken voor mijn centen..

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:51

Je leent 900 euro totaal bij? Vind je dat zelf niet al ontzettend veel? Ik betaal ruim 600 euro aan huur hier in Amsterdam en leen geen cent bij, puur vanwege het feit dat ik geen studieschuld wil of zo min mogelijk.

Is het niet mogelijk 1 dag in de week te werken? Dat moet wel haalbaar zijn lijkt me.

BigOne

Ik zeg niet dat je ouders je slecht op hebben gevoed, ze zijn gewoon een onderdeel vergeten. En helaas doen veel ouders dat, ze leren de kinderen de waarde van geld niet.
Betaal je je eigen ziektekosten verzekering en heb je zorgtoeslag aan gevraagd?? En je ouders komen dus nog steeds over de brug als je echt krap zit, dat bedoel ik dus met financieel opvoeden. Niet uitgeven wat je niet hebt was bij mij thuis het motto en daar hebben ze zich altijd(buiten een hypotheek) aardig goed aan gehouden. Ze konden wel bij mij aankloppen maar als ik zou merken dat het aan lang leve de lol werd uitgegeven dan kregen ze niets.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 18-02-15 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Blon_D

bigone schreef:
Je ouders hebben flinke steken laten vallen in je opvoeding. Daar hoort ook financieel gedrag bij. Zoals je nu bezig bent voorzie ik een potentiele client bij een Dubbeltje op z'n kant. Ik snap dat het moeilijk is maar jij leent maximaal, dus zo'n 900 euro per maand. Dat zou absoluut voldoende moeten zijn voor alles wat met je studie te maken heeft en je levensonderhoud. Betalen je ouders ook nog wat?? Want dan word het echt tijd voor een rigoureuze draai.
Kijk eerst eens wat je kunt besparen, sportschool is al genoemd, boodschappen en mobiele telefoonabbo. verzekeringen en teruggave zorgverzekering allemaal geregeld??
Je hoeft niet van jezelf te balen, ken er genoeg die met 20 a 30 duizend euro schuld uit hun studie komen. De knop moet echt om bij je anders kan het nog wel eens heel vervelende gevolgen hebben, reken je niet elke keer rijk als er weer wat op je rekening staat, maak een overzicht en plan je uitgaven.

Dit vind ik wel een erg grote aanname. Ik heb een ouder broer die dezelfde opvoeding heeft gehad als ik en hij heeft ook grote problemen met het overzicht houden op financiën. Ik heb er totaal geen moeite mee en zie het juist als een sport. Ieder mens heeft zijn/haar eigen kwaliteiten en kwantiteiten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Ik gaf vroeger mijn salaris ook heel snel uit en moest daardoor altijd geld overmaken van mijn spaarrekening om de huur te kunnen betalen...toen ging er bij mij een knop om en heb mijn stiefmoeder om hulp gevraagd. Zij heeft toen mijn financiën in kaart gebracht en een prachtig schema in Excel gemaakt. Dat hou ik elke maand bij door mijn ING ernaast te houden en alle rekeningen die betaald zijn een kleurtje te geven. Ook spaar ik elke maand €365 wat verdeeld wordt over verschillende potjes. (sparen voor auto, sparen voor later, sparen voor DA kosten, kleding/kapper en belasting) Ik pin elke vrijdag €50 weekgeld en ik pin mijn benzine 1x per maand. Verder gebruik ik geen pin. Ik jureer in de weekenden en van dat geld doe ik mijn leuke dingen. Heb ik extra benzine nodig betaal ik die cash van mijn jurygeld. Ik heb dus puur alleen het jurygeld (en eventueel geld van een shoot) om leuke dingen van te doen, al mijn salaris gaat op aan vaste lasten, huur en sparen.

Voordeel van het schema is dat ik gelijk zie of ik geld tekort kom of over houd. En dat kan ik voor het hele jaar al zien. Soms hou ik weekgeld over, soms niet. Ligt echt aan de merken die ik koop en of ik luxe wil eten of niet. Kleding koop ik nu maar 2x per jaar. Ik spaar daar €15 per maand voor dat is dus €90 per half jaar. Koop veel bij de Takko/Hema/Action/Schoenenreus en dat is goedkoop. Het is maar net wat je wil. Ik koop dus never nooit meer een spijkerbroek voor €50...mijne kosten altijd tussen de €10 en €30 en ze zitten prima. :D Shirtjes kosten ook niet meer dan €15. Ik zou best duurdere spullen willen maar dat kan ik gewoon niet betalen...ik koop liever meer voor minder zeg maar. :)

Het is wel verrot dat ik niet alles kan kopen wat ik wil maar het is nu niet anders helaas...mensen die mijn Excel bestand willen zien kan ik het best mailen maar er staan behoorlijke privé gegevens in dus die moeten niet verder verspreid worden zeg maar...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:52

Emmaa_ schreef:
bigone schreef:

Ik vind het behoorlijk wat en aardig beledigend om te zeggen dat mijn ouders me slecht hebben opgevoed.

Daarbuiten leen ik in totaal 900 euro, maar is het totaal niet het geval dat ik dat gewoon zomaar kan uitgeven. Ik betaal bijna 500 euro aan huur in de maand (wat binnenkort wel wat omlaag gaat)

Dus dan hou je 400 over om van te leven.

Zeg dat je 25 euro per week boodschappen doet?
Is ongeveer 100 in de maand. Dan hou je nog 300 over.

En maak zo het lijstje eens verder

Anoniem

Ghostattack schreef:
Je leent 900 euro totaal bij? Vind je dat zelf niet al ontzettend veel? Ik betaal ruim 600 euro aan huur hier in Amsterdam en leen geen cent bij, puur vanwege het feit dat ik geen studieschuld wil of zo min mogelijk.

Is het niet mogelijk 1 dag in de week te werken? Dat moet wel haalbaar zijn lijkt me.

Haha nee, ik krijg in totaal 833 euro studiefinanciering per maand. Is geloof ik iets omhoog gegaan in het nieuwe jaar. Daarvan gaat 469 naar mijn huur, en de rest is dus waar het fout gaat. 900 euro bijlenen is niet mogelijk en dit zou ik ook echt niet willen :n

Suuskipje

Emmaa_ schreef:
Ik ben ook wel rustig op zoek naar een baantje en begin steeds meer in te zien dat ik moet gaan werken als ik makkelijker rond wil komen en mijn huidige levensstijl wil onderhouden. Helaas (en dit is geen smoesje, gewoon de harde waarheid en de rede waarom ik meerdere baantjes niet lang heb volgehouden) is het voor mij lichamelijk moeilijk vol te houden om te werken, en heb ik het gewoon erg druk met mijn studie. De afspraak met mijn ouders is dat ik in principe niet ga werken naast mijn studie, en ik wil dit voor zover mogelijk ook graag zo houden.

En evt een callcenter baantje? Dan zit je de hele tijd dus makkelijker vol te houden denk ik?
Of een baantje als nachtreceptioniste, hoef je vaak vrij weinig te doen en je mag dan ook vaak daar aan je studie werken zolang je maar achter die balie zit.

Ik denk dat je het beste toch hulp kan gaan zoeken bij bv je ouders. En dan wel zoiets drastisch als pinpas inleveren en wekelijks een bepaald bedrag rkijgen voor je eerste levensbehoeften. wellicht dan een plan maken om daarna langzaam aan het zelf weer over te nemen (dus wel pinpas in eigen beheer maar dan wekelijks de afschriften nalopen met je oudes, gaat het goed dan mag je weer een week je pinpas zelf beheren, weer misgegaan en onzinzooi gekocht dan weer inleveren en weer een contact budget mee voor die week).

Zelf heb ik ook een gat in mn hand en zeker sparen vind ik moeilijk, pakte ook snel weer geld van mn spaarrekening. Daarom heb ik gevraagd aan mn ouders om die te beheren. Elke maand vlak na mn salaris is gestort heb ik een periodieke overboeking in mn internetbankieren staan dat er dan 400 euro naar mn ouders gaat (200 kostgeld, 200 spaargeld) die dat dan verder beheren. Heb ik een keer een krappe maand en dus geld nodig dan is de stap nhet even een flink stuk hoger om dan geld van mn spaarrekening te halen omdat ik dan verantwoording bij mn ouders moet afleggen. Dan zeg ik niet graag 'ja ik wil dat ene shirtje kopen bij de H&M'. Dan bewaar ik dat liever voor de maand erop als ikw eer wat ruimer zit.

Iloveiswan

Re: Leren met geld omgaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:54

Zelf vind ik het ook ontzettend lastig om te sparen. Heb nu nog maar 30 euro op de rekening staan en moet nog een week boodschappen + theorie examen aanvragen.

weet soms ook niet waar ik het vandaan moet halen en het lijkt alsof ik ook veel te veel uitgeef.
net met de post ook weer 600 euro aan gemeentelijke belastingen binnen met minder dan 300 op spaarrekening :S waar haal ik het vandaan :(

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:55

Emmaa_ schreef:
Haha nee, ik krijg in totaal 833 euro studiefinanciering per maand. Is geloof ik iets omhoog gegaan in het nieuwe jaar. Daarvan gaat 469 naar mijn huur, en de rest is dus waar het fout gaat. 900 euro bijlenen is niet mogelijk en dit zou ik ook echt niet willen :n

Oh op die manier. Je houdt dus aardig wat geld over eigenlijk. Ik zou toch opzoek gaan naar een simpel zaterdag baantje en een knopje omzetten wat betreft uitgaven.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:55

Iloveiswan schreef:
Zelf vind ik het ook ontzettend lastig om te sparen. Heb nu nog maar 30 euro op de rekening staan en moet nog een week boodschappen + theorie examen aanvragen.

weet soms ook niet waar ik het vandaan moet halen en het lijkt alsof ik ook veel te veel uitgeef.
net met de post ook weer 600 euro aan gemeentelijke belastingen binnen met minder dan 300 op spaarrekening :S waar haal ik het vandaan :(

Instantie bellen of je in termijnen kunt betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:56

Een baantje in een callcenter of als nachtreceptioniste is een hele goede. Vooral nachtreceptioniste eigenlijk, ben toch een nachtmens en heb genoeg schrijfwerk te doen voor school. Tijd om Google in te schakelen :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Is het geen idee om eens te kijken naar budgetbeheer? Zoals het nu gaat is de kans groot dat je straks mogelijk flink wat schulden maakt en dat moet je voorblijven. Budgetbeheer kan jou leren verantwoordelijk met geld om te gaan.

BigOne

Blon_D schreef:
Iloveiswan schreef:

Hier kun je heel vaak kwijtschelding voor krijgen.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:57

Blon_D schreef:
Iloveiswan schreef:

Zijn nu bezig met proberen vrijstelling aanvragen. Verdien minder dan 400 per jaar XD dus beetje onmogelijk en me vriend verdiend misschien 600 per jaar

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:57

Ik vraag me sirieus af hoe je dan je studieschuld gaat betalen. Dat zijn toch vaak flinke bedragen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:58

Cayenne schreef:
Is het geen idee om eens te kijken naar budgetbeheer? Zoals het nu gaat is de kans groot dat je straks mogelijk flink wat schulden maakt en dat moet je voorblijven. Budgetbeheer kan jou leren verantwoordelijk met geld om te gaan.

Daar zijn over het algemeen grote wachtlijsten. Het Nibud geeft ook prima voorlichting ;)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:59

quera schreef:
Ik vraag me sirieus af hoe je dan je studieschuld gaat betalen. Dat zijn toch vaak flinke bedragen.

In termijnen net als ieder ander met een studieschuld. Het DUO bekijkt jouw inkomen en rekent daar een x bedrag van dat jij moet kunnen aflossen. Daarnaast heb je hier straks 30 jaar de tijd voor..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:59

Wat voor mij goed werkte in de tijden dat ik erg krap bij kas zat was het volgende:

elke maand als salaris gestort werd alle openstaande facturen betalen. Bereken hoeveel geld je minimaal nodig hebt om per week rond te komen (daar komt het kasboekje van pas). Neem dit geld (x4) op en verdeel over 4 envelopjes waarvan je er elke week eentje mag pakken op een vaste dag. Met het deel dat overblijft je schulden (deels) aflossen. Er komt vanzelf een moment dat je schulden afgelost zijn, dan stort je het bedrag dat overblijft op je spaarrekening.

Het is wel zaak je minimale weekgeld realistisch, maar ook echt minimaal, te houden.

Kom je tot de conclusie dat er te weinig binnenkomt om vaste lasten + aflossen/sparen te voldoen dan moet er dus geld bij. Ik zou als ik jou was sowieso je mogelijkheden op de arbeidsmarkt gaan onderzoeken, al werk je maar een paar uur per week. Het is een begin en wellicht kun je het uitbouwen op termijn.

Overigens adviseer ik je om 1x per maand bezig te zijn met je financien en niet meer. Het is al lastig genoeg om met je weekgeld uit te komen. Als je ook steeds bezig bent met de big picture wordt het meer een obsessie dan een nieuwe gewoonte.

Succes.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:01

Blon_D schreef:
quera schreef:

In termijnen net als ieder ander met een studieschuld. Het DUO bekijkt jouw inkomen en rekent daar een x bedrag van dat jij moet kunnen aflossen. Daarnaast heb je hier straks 30 jaar de tijd voor..

Nu zou ze ook genoeg moeten hebben om rond te komen. Dat is ook niet het geval. Of jawel ze kan rondkomen maat niet met deze levenstyle.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:02

Blon_D schreef:
quera schreef:

Volgens mij blijven de studieschulden die nu opgebouwd worden onder de oude regeling vallen van afbetaling in 15 jaar.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:03

Ir111 schreef:
Het is wel zaak je minimale weekgeld realistisch, maar ook echt minimaal, te houden.

En daarnaast letten op de aanbiedingen.