Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
bigone schreef:Je ouders hebben flinke steken laten vallen in je opvoeding. Daar hoort ook financieel gedrag bij. Zoals je nu bezig bent voorzie ik een potentiele client bij een Dubbeltje op z'n kant. Ik snap dat het moeilijk is maar jij leent maximaal, dus zo'n 900 euro per maand. Dat zou absoluut voldoende moeten zijn voor alles wat met je studie te maken heeft en je levensonderhoud. Betalen je ouders ook nog wat?? Want dan word het echt tijd voor een rigoureuze draai.
Kijk eerst eens wat je kunt besparen, sportschool is al genoemd, boodschappen en mobiele telefoonabbo. verzekeringen en teruggave zorgverzekering allemaal geregeld??
Je hoeft niet van jezelf te balen, ken er genoeg die met 20 a 30 duizend euro schuld uit hun studie komen. De knop moet echt om bij je anders kan het nog wel eens heel vervelende gevolgen hebben, reken je niet elke keer rijk als er weer wat op je rekening staat, maak een overzicht en plan je uitgaven.
En vooral, zoek een baan, als je werkt kun je niet uitgeven.
Yucca schreef:Ik vrees dat vooral jouw mentaliteit moet veranderen. Je ziet nu totaal de waarde van geld niet: je hoeft er geen enkele moeite voor te doen om het te krijgen (duo, ouders) dus geef je het ook heel gemakkelijk uit. Als je wat harder zou moeten werken voor je centen dan bedenk je je echt wel 3x voordat je veel/nutteloze/dure aankopen doet.
Misschien is het ook goed om te kijken waarom je zoveel luxe wil? Zijn materialistische zaken eigenlijk wel echt belangrijk? Ook de waarde van spullen kan belangrijk zijn om over na te gaan denken. Altijd maar meer en meer, maakt je dat gelukkig? Is dat waar het leven om draait?
Probeer voor jezelf te visualiseren waar je écht graag om geeft en probeer alleen daar je geld aan uit te geven.
bigone schreef:Je ouders hebben flinke steken laten vallen in je opvoeding. Daar hoort ook financieel gedrag bij. Zoals je nu bezig bent voorzie ik een potentiele client bij een Dubbeltje op z'n kant. Ik snap dat het moeilijk is maar jij leent maximaal, dus zo'n 900 euro per maand. Dat zou absoluut voldoende moeten zijn voor alles wat met je studie te maken heeft en je levensonderhoud. Betalen je ouders ook nog wat?? Want dan word het echt tijd voor een rigoureuze draai.
Kijk eerst eens wat je kunt besparen, sportschool is al genoemd, boodschappen en mobiele telefoonabbo. verzekeringen en teruggave zorgverzekering allemaal geregeld??
Je hoeft niet van jezelf te balen, ken er genoeg die met 20 a 30 duizend euro schuld uit hun studie komen. De knop moet echt om bij je anders kan het nog wel eens heel vervelende gevolgen hebben, reken je niet elke keer rijk als er weer wat op je rekening staat, maak een overzicht en plan je uitgaven.
Shirtjes kosten ook niet meer dan €15. Ik zou best duurdere spullen willen maar dat kan ik gewoon niet betalen...ik koop liever meer voor minder zeg maar.
Emmaa_ schreef:bigone schreef:Je ouders hebben flinke steken laten vallen in je opvoeding. Daar hoort ook financieel gedrag bij. Zoals je nu bezig bent voorzie ik een potentiele client bij een Dubbeltje op z'n kant. Ik snap dat het moeilijk is maar jij leent maximaal, dus zo'n 900 euro per maand. Dat zou absoluut voldoende moeten zijn voor alles wat met je studie te maken heeft en je levensonderhoud. Betalen je ouders ook nog wat?? Want dan word het echt tijd voor een rigoureuze draai.
Ik vind het behoorlijk wat en aardig beledigend om te zeggen dat mijn ouders me slecht hebben opgevoed.
Daarbuiten leen ik in totaal 900 euro, maar is het totaal niet het geval dat ik dat gewoon zomaar kan uitgeven. Ik betaal bijna 500 euro aan huur in de maand (wat binnenkort wel wat omlaag gaat)
Ghostattack schreef:Je leent 900 euro totaal bij? Vind je dat zelf niet al ontzettend veel? Ik betaal ruim 600 euro aan huur hier in Amsterdam en leen geen cent bij, puur vanwege het feit dat ik geen studieschuld wil of zo min mogelijk.
Is het niet mogelijk 1 dag in de week te werken? Dat moet wel haalbaar zijn lijkt me.
Emmaa_ schreef:Ik ben ook wel rustig op zoek naar een baantje en begin steeds meer in te zien dat ik moet gaan werken als ik makkelijker rond wil komen en mijn huidige levensstijl wil onderhouden. Helaas (en dit is geen smoesje, gewoon de harde waarheid en de rede waarom ik meerdere baantjes niet lang heb volgehouden) is het voor mij lichamelijk moeilijk vol te houden om te werken, en heb ik het gewoon erg druk met mijn studie. De afspraak met mijn ouders is dat ik in principe niet ga werken naast mijn studie, en ik wil dit voor zover mogelijk ook graag zo houden.
Emmaa_ schreef:Haha nee, ik krijg in totaal 833 euro studiefinanciering per maand. Is geloof ik iets omhoog gegaan in het nieuwe jaar. Daarvan gaat 469 naar mijn huur, en de rest is dus waar het fout gaat. 900 euro bijlenen is niet mogelijk en dit zou ik ook echt niet willen
Iloveiswan schreef:Zelf vind ik het ook ontzettend lastig om te sparen. Heb nu nog maar 30 euro op de rekening staan en moet nog een week boodschappen + theorie examen aanvragen.
weet soms ook niet waar ik het vandaan moet halen en het lijkt alsof ik ook veel te veel uitgeef.
net met de post ook weer 600 euro aan gemeentelijke belastingen binnen met minder dan 300 op spaarrekening :S waar haal ik het vandaan
Blon_D schreef:Iloveiswan schreef:Zelf vind ik het ook ontzettend lastig om te sparen. Heb nu nog maar 30 euro op de rekening staan en moet nog een week boodschappen + theorie examen aanvragen.
weet soms ook niet waar ik het vandaan moet halen en het lijkt alsof ik ook veel te veel uitgeef.
net met de post ook weer 600 euro aan gemeentelijke belastingen binnen met minder dan 300 op spaarrekening :S waar haal ik het vandaan
Instantie bellen of je in termijnen kunt betalen?
Blon_D schreef:Iloveiswan schreef:Zelf vind ik het ook ontzettend lastig om te sparen. Heb nu nog maar 30 euro op de rekening staan en moet nog een week boodschappen + theorie examen aanvragen.
Instantie bellen of je in termijnen kunt betalen?
Cayenne schreef:Is het geen idee om eens te kijken naar budgetbeheer? Zoals het nu gaat is de kans groot dat je straks mogelijk flink wat schulden maakt en dat moet je voorblijven. Budgetbeheer kan jou leren verantwoordelijk met geld om te gaan.
quera schreef:Ik vraag me sirieus af hoe je dan je studieschuld gaat betalen. Dat zijn toch vaak flinke bedragen.
Blon_D schreef:quera schreef:Ik vraag me sirieus af hoe je dan je studieschuld gaat betalen. Dat zijn toch vaak flinke bedragen.
In termijnen net als ieder ander met een studieschuld. Het DUO bekijkt jouw inkomen en rekent daar een x bedrag van dat jij moet kunnen aflossen. Daarnaast heb je hier straks 30 jaar de tijd voor..
Blon_D schreef:quera schreef:Ik vraag me sirieus af hoe je dan je studieschuld gaat betalen. Dat zijn toch vaak flinke bedragen.
In termijnen net als ieder ander met een studieschuld. Het DUO bekijkt jouw inkomen en rekent daar een x bedrag van dat jij moet kunnen aflossen. Daarnaast heb je hier straks 30 jaar de tijd voor..