Beginnersauto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:48

ClaudiaDer schreef:
Hier ben ik ook benieuwd naar. Volgens mij zijn het alle 3 degelijke auto's :)

Edit : ah, te laat. Ik zie het hierboven al. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je ongelukken maakt met zo'n auto. :')

Nee maar dat heb je niet altijd zelf in de hand. Indien het wel gebeurd kun je beter een wat stevigere auto hebben.

Kijk eens naar de Hyundai i10 is de beste kleine auto uit de test. Ik vind hem ook nog eens veel mooier. :)

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:51

Heb je al eens naar een Renault Twingo gekeken? Of een citroën C2 (ouder model). Dat vind ikzelf prettige autotjes om in te rijden. Maar wat is prettig? Dat is echt vreselijk subjectief. Wij hadden eerst een Renault Twingo, die had helaas een Frans kenteken en die konden wij niet in Nederland houden. Toen zijn wij opzoek gegaan naar een andere auto, met ongeveer het zelfde budget als jij. De auto die wij nu hebben is totaal niet waar jij naar opzoek bent, maar zelfs die 'lompe' bak vind ik nu fijn rijden. Ik denk dat met een beetje gewenning uit eindelijk elke auto wel prettig rijdt. Hoewel ik natuurlijk niet zo luxe rijdt als een Mercedes...

Ik denk dat het belangrijk is dat je je niet blind staart op een model, type of merk. Het is vooral belangrijk dat je een auto koopt in een goede staat en goed onderhouden! En KM standen terugdraaien gebeurt nog steeds: dus als een auto te mooi lijkt om waard te zijn, dan is die kans ook heel groot. En als verder al gezegd: goedkoop is duurkoop! Mijn enige advies is: zorg dat er iemand met je mee is die er verstand van heeft.. En kijk of je na kunt gaan of het geen schade auto is geweest.

succes met je keuze in ieder geval!

Edit: ook tussen garage-houders kunnen de grootste oplichters zitten, hoor! Laat je niet zomaar ompraten en blijf kritisch, ook al wil je de auto zo graag.
Laatst bijgewerkt door Sasqiua op 01-02-15 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

EllisL

Re: Beginnersauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:54

Zelf heb ik mijn rijbewijs afgelopen september gehaald. Vanwege mijn beperking moest ik een aangepaste auto. Bij ons in de familie zijn we allemaal gek van Hyundai dus de keuze was zo gemaakt. Momenteel rijd ik rond in mijn aangepaste Hyundai i10 uit 2012. Heerlijke auto! Er stond 23.000 op de teller.

Voorloper van de i10 is de Getz, maar ik weet niet of deze tweedehands te krijgen zijn en hoe duur zij zijn

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:57

De enige totaal kloppende reputatie die de Ford Ka heeft, is dat het stuk voor stuk roestbakken zijn. Ik ben begonnen met een Ford Ka Collection 2001, daar heb ik in twee jaar tijd 2 m2 staal onder moeten lassen, ze roeste steeds op verschillende plekken door. En verder ja gewoon sloom als iets en hoog verbruik. Maar verder wel een charmante beginnersauto. Voor omgerekend 3000 euro met 150'000 op de teller.

Daarna had ik een leuke Streetka, lekker vlot, zoop ook een beetje maar geen spatje roest. Toen de benzinepomp en nog een ander raadselprobleem opdook heb ik hem weer verkocht, wel een hele zomer heerlijk van genoten, cabrio rijden.

Nu heb een vrij jonge Fiat 500 abarth (2009) , die is qua ongemakken, wegenbelasting en verbruik gewoon de beste wagen van de drie. Heb er wel een aardige som voor neergeteld (omgerekend 13'000 euro ) maar zit nu 1,5 jaar en 30'000 km verder (70'000 totaal) en heb er nog geen enkel probleem aan gehad. Ja soms de elektronica die een beetje raar doet, maar dat weet je vooraf als je Fiat koopt.

Het idee dat ik gewoon lekker zorgeloos kan rijden de komende jaren ipv ieder 5 maanden eraan moet zitten sleutelen is gewoon fijn. Ik zou je aanraden je budget te verhogen naar 3000 - 4000 euro en te kijken naar Duitse of Japanse merken. Dat zijn over het algemeen betrouwbare wagens, waar je lang zorgeloos mee rond kan rijden.

Tot en met 150'000 km is gewoon hartstikke prima, ook voor een benzine, als ze maar netjes onderhouden zijn. Auto's zoals die van mij, toen 5 jaar en pas 50'000 op de teller, die wil je eigenlijk vermijden, omdat de kans groot is dat de auto slechte kilometers heeft gedraaid. Bijvoorbeeld ieder dag een kleine afstand naar het werk. (koud starten + koud wegzetten) Terwijl een auto die meer kilometers draait, maar dus iedere dag mooi de tijd heeft om warm te worden het beter heeft.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 01-02-15 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:58

Petrichor schreef:
elizexbeau schreef:
Aygo - C1 - 107 verschillen toch in (bijna) niets met elkaar, dan alleen het merk? Of zeg ik nu iets heel doms?

Dat klopt wel wat je zegt.

Ik zeg niet aan beginnen levens gevaarlijk die dingen.

Helemaal mee eens!

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:59

Lara_Silver schreef:
De enige totaal kloppende reputatie die de Ford Ka heeft, is dat het stuk voor stuk roestbakken zijn. Ik ben begonnen met een Ford Ka Collection 2001, daar heb ik in twee jaar tijd 2 m2 staal onder moeten lassen, ze roeste steeds op verschillende plekken door. En verder ja gewoon sloom als iets en hoog verbruik. Maar verder wel een charmante beginnersauto. Voor omgerekend 3000 euro met 150'000 op de teller.

Daarna had ik een leuke Streetka, lekker vlot, zoop ook een beetje maar geen spatje roest. Toen de benzinepomp en nog een ander raadselprobleem opdook heb ik hem weer verkocht, wel een hele zomer heerlijk van genoten, cabrio rijden.

Nu heb een vrij jonge Fiat 500 abarth (2009) , die is qua ongemakken, wegenbelasting en verbruik gewoon de beste wagen van de drie. Heb er wel een aardige som voor neergeteld (omgerekend 13'000 euro ) maar zit nu 1,5 jaar en 30'000 km verder (70'000 totaal) en heb er nog geen enkel probleem aan gehad. Ja soms de elektronica die een beetje raar doet, maar dat weet je vooraf als je Fiat koopt.

Het idee dat ik gewoon lekker zorgeloos kan rijden de komende jaren ipv ieder 5 maanden eraan moet zitten sleutelen is gewoon fijn. Ik zou je aanraden je budget te verhogen naar 3000 - 4000 euro en te kijken naar Duitse of Japanse merken. Dat zijn over het algemeen betrouwbare wagens, waar je lang zorgeloos mee rond kan rijden.

Tot en met 150'000 km is gewoon hartstikke prima, ook voor een benzine, als ze maar netjes onderhouden zijn. Auto's zoals die van mij, toen 5 jaar en pas 50'000 op de teller, die wil je eigenlijk ver,ijden, omdat de kans groot is dat de auto slechte kilometers heeft gedraaid. Bijvoorbeeld ieder dag een kleine afstand naar het werk. (koud starten + koud wegzetten) Terwijl een auto die meer kilometers draait, maar dus iedere dag mooi de tijd heeft om warm te worden het beter heeft.

Misschien wel grappig om te vermelden: De hedendaagse Ford Ka en de Fiat 500 zijn exact dezelfde auto's met een andere buitenkant! :D

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:03

Of in plaats van een vw lupo een seat arosa, zelfe auto alleen ander merkje erop en vaak wat goedkoper in aanschaf. Ik rij nu sinds ruim een half jaar in mijn arosa rond en ik moet zeggen hij voldoet prima!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:04

Diva_Jenny schreef:
Of in plaats van een vw lupo een seat arosa, zelfe auto alleen ander merkje erop en vaak wat goedkoper in aanschaf. Ik rij nu sinds ruim een half jaar in mijn arosa rond en ik moet zeggen hij voldoet prima!

Klopt. :j Afgezien van een paar kleine details zien deze modellen er vrijwel identiek uit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:05

Om te onderbouwen waarom zeer kleine auto's gevaarlijk zijn bij een ongeluk, dus alle koekblikjes. (Polo, Lupo, Aygo, C1, 107, Fiat 500 ook een beetje) Het heeft te maken met de energie absoptie tijdens een ongeluk, de kooi houd het zeer vaak wel uit, maar door gebrek aan kreukelzone's (= energie absorptie) is er zeer vaak sprake van intern letsel bij de inzittenden, omdat hun lichaam de energie absorbeerde.

Sasje_: dat klopt, dat is mij uitgelegd toen ik nog op Ford werkte, omdat ik een onderhoudsbeurt aan een nieuwe Ka deed en deze helemaal niet dezelfde opbouw had als de andere Fords! De nieuwe Ka's zijn trouwens wél aanraders, roesten niet in tegenstelling tot hun voorgangers. Ook lekker vlotte auto's.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:11

Lara_Silver schreef:
Om te onderbouwen waarom zeer kleine auto's gevaarlijk zijn bij een ongeluk, dus alle koekblikjes. (Polo, Lupo, Aygo, C1, 107, Fiat 500 ook een beetje) Het heeft te maken met de energie absoptie tijdens een ongeluk, de kooi houd het zeer vaak wel uit, maar door gebrek aan kreukelzone's (= energie absorptie) is er zeer vaak sprake van intern letsel bij de inzittenden, omdat hun lichaam de energie absorbeerde.

Sasje_: dat klopt, dat is mij uitgelegd toen ik nog op Ford werkte, omdat ik een onderhoudsbeurt aan een nieuwe Ka deed en deze helemaal niet dezelfde opbouw had als de andere Fords! De nieuwe Ka's zijn trouwens wél aanraders, roesten niet in tegenstelling tot hun voorgangers. Ook lekker vlotte auto's.

Daar komt ook nog eens kijken dat een Aygo heel blikkerig is niets geen stevigheid. Een polo is dan wel iets klein maar wel een stevige auto.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:22

Groter is beter, maar vergeet de invloed van ontwerp niet. Dus bij gelijk formaat is een jonger ontwerp (vaak) veiliger. Dus toch maar een dikke Omega? Neem de stationwagen, meteen plek voor zadel en andere paardenmeuk en er mag ook nog een flinke trailer achter :D

Edit: objectieve data op http://nl.euroncap.com
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 01-02-15 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:25

Petrichor schreef:
Lara_Silver schreef:

Daar komt ook nog eens kijken dat een Aygo heel blikkerig is niets geen stevigheid. Een polo is dan wel iets klein maar wel een stevige auto.

Die blikkerigheid heeft niet zo zeer met de veiligheid te maken: dat is meer kostenbesparing op isolatie. Isolatiemateriaal zorgt ervoor dat de auto minder gehorig is en dus ook degelijker aanvoelt. Maar in principe is dat echt alleen om de auto goedkoper te kunnen produceren. Wat Lara_Silver zegt is meer correct: het heeft vooral te maken met de kreukel zone. Logischer is ook: hoe groter/langer de auto, hoe meer kreukelzone en dus meer schokabsorptie.

Maargoed, dat is offtopic, haha. De TS is in ieder geval veel wijzer! :D

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:28

Ik heb een opel corsa uit '98 met 147000 km op de teller! Gekocht voor een prikkie met APK die nog bijna een jaar geldig was. Wat mij betreft ideale beginnersauto! Goedkoop in wegenbelasting, zuinig etc!

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:31

Hier al 6jaar lang een Honda civic coupe uit '97 :)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 17:33

Bedankt allemaal! Ik ga me er zeker verder in verdiepen met jullie info in m'n achterhoofd!

Liefst spaar ik door voor een FIAT 500 <3

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:43

Hebben je ouders een vaste garage waar ze heen gaan?
Persoonlijk zelf hou ik er niet van om zo maar ergens een auto te kopen. Hebben we zelf ooit eens gedaan en wat een ellende, zonde van het geld. :7
Als je bij een 'vaste" garage bent zijn ze normaal wat voorzichtiger met je wat ze verkopen.
Kan veiliger op de weg zijn.
Ik heb zelf jaren in een panda rondgereden.(oud type) Was echt mijn auto. En wat een ruimte van binnen. haha.
2e auto hier is momenteel een susuki swift. Ding komt met gemak door de keuring en mankeert nooit wat. is van 98.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:46

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je bij je zoektocht iemand uit je kennissenkring erbij neemt die verstand heeft van auto's! zeker bij 2ehandswagens zitten er veel wrakken tussen, en veel verkopers die niet deugen.

mijn eerste wagen (die ik volgende week omruil *\o/* ) is een volkswagen polo. Het ding is nu 21 jaar oud, heb hem een kleine 4 jaar gehad en nooit kosten aan gehad. (behalve dan de benzine, want dorst heeft hij wel :Y) ) heeft mij maar 1250eu gekost, en heb goed leren rijden met mijn wrakje :)
mijn vader had veel verstand van auto's, en heeft deze voor mij gevonden!

schakelen en sturen is een marteling en hij is zo lelijk als de nacht, maar als eerste auto, helemaal top!

ik kan je daarom ook alleen maar een volkswagen aanraden!

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:48

Oud model Ford Ka. Superauto's, zuinig in gebruik en lage wegenbelasting *\o/*

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:53

Te laag budget? Ik vind het al hoog hoor. Hier als eerste een Renault nog wattes voor 500 euro die toen inegeruild voor een Clio die in de prak gereden en nu voor 600 euro en karkas Clio een fiat Punto bij een garage endus garantie en ze rijden allemaal fantastisch mij. Eigen auo van 15 000 daarintegen heeft altijd geëtter met maar 4000 op de teller en ja een auto kan ook te weinig rijden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:57

Ankie2011 schreef:
Oud model Ford Ka. Superauto's, zuinig in gebruik en lage wegenbelasting *\o/*

En vol met roest... Nee, niet aan te raden :Y)
Heb er zelf ook eentje gehad, ik betaalde er 825 euro voor. Mijn eerste autootje en vooral gekocht uit nood. Binnen no time liepen mijn remmen vast, omdat de keerringen in de zuigers lek waren. Het was netjes gelast, maar daar bleef het ook bij.
Tot mijn verrassing rijdt dat ding nog ook!! Althans, als ik het kenteken ingeef bij de RDW...

Daarna ben ik voor een 206 gegaan. Erg fijne auto, maar wel veel verschil tussen de diverse types. Ik heb zelf een GTI uit 2001, die is vrij luxe, maar heeft geen airco en geen boordcomputer voor de bestuurder (wel uit te lezen bij de garage uiteraard).
Zag er werkelijk super uit toen ik 'm kocht, en daar scheelt het bij de 206 (= vrouwen auto/tweede auto en dus niet per se altijd even netjes mee omgesprongen) nog al eens aan. Logisch bij de mijne, de GTI uitvoering is waarschijnlijk meer gewild onder de jonge mannen en daarmee ook voorzichtiger mee om gegaan.
Heb er toen 2500 euro voor betaald met inruil van mijn Ka.

Inmiddels koppeling vervangen en nog wat kleine dingetjes. Peugeot is niet goedkoop in onderdelen.

Wil je goedkope onderdelen, moet je VW gaan rijden.

Maar ga gewoon niet voor een Ka, tenzij het voor tijdelijk is. Vroeg of laat krijg je er spijt van. Edit: Ik vind 1/14 niet zuinig bij een 1300cc motor. Ik rij 1/13 in de zomer bij een 2 liter, 136pk motor...

Het nieuwe model zal vast wat duurzamer blik zijn :P
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 01-02-15 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:57

De drieling blikkerig? := Ik rijd een Peugeot 107 als eerste autootje (deel 'm overigens wel met mn ouders, staat ook op hun naam) en dat ding rijd als een zonnetje. Ik scheur overal zo naar toe, kan overal parkeren, heerlijk, niks mis mee. En nee, tussen 2 vrachtwagens moet je niet gaan rijden maar dat moet je ook niet doen met een audi/bmw/andere auto van hetzelfde segment :') Zolang je gewoon voorzichtig rijd en geen gekke fratsen uithaalt.. Dinkytoy (de 107) is zelfs meegeweest 1200 km verderop naar Zuid-Frankrijk. Niks geen problemen, als je weet hoe de auto's er in Frankrijk uit zien ben af en toe, was die van mij echt dikke prima *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:58