Goede en leuke eerste auto?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Re: Goede en leuke eerste auto?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:37

Lees hier dat nissan micra's niet kapot te krijgen zijn.

In principe is dat ook wel zo, maar toch ga ik doe van mij woensdag inruilen. Hij roest onder mijn kont vandaan. Het nadeel is dat het relatief te duur is om hem te maken.

Moreel van het verhaal: ookal staat een auto niet bekend als roestbak, toch maar even onder de auto kijken :D

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:24

Heeft iemand ervaring met de daihatsu cuore?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:33

Daihatsu Cuore nieuwe model zijn super fijne auto's om in te rijden. Oude model was ik verbaasd van hoeveel ruimte er nog in zat.

Ik zie de Suzuki Alto nog niet genoemd. Heb er zelf eentje van bijna 18 jaar oud. Die start nog elke dag als een zonnetje.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:41

Sababber schreef:
Daihatsu cuore!

Kost je aan verzekering nog geen 40 euro en aan wegenbelasting nog geen 15 per maand. Zijn betrouwbaar, zuinig, hele goede wegligging voor een kleine en lichte auto. Echt een fantastische wagen voor je budget! Pittige wagentjes om mee te rijden.

En ik heb er een te koop! Voor 800 euro is hij voor jou. 130.000 op de km teller en net voor een jaar weer goedgekeurd. Echt een leuk autootje en rijdt prima!

Kost overigens maar 16e wegenbelasting per maand.
Laatst bijgewerkt door denice op 21-03-15 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:42

elizexbeau schreef:
Heeft iemand ervaring met de daihatsu cuore?

Ik dus, ik heb er jaren rijplezier van gehad maar heb nu een auto gekocht die de trailer trekken kan, dat wordt met de cuore lastig :')

Hij is te koop! Zie bovenstaande reactie.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:44

Ik heb er al eentje op het oog waar ik al mee in onderhandeling ben! Maa toch bedankt voor het aanbod! :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:52

een gasgevertje wat technisch in orde is! verder minimaal1 jaar apk gekeurd!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:11

Ik kocht voor 650 euro een 20 jaar oude Opel Corsa. Hij was 'fifty shades of red', maar hij reed. :P
Ik heb hem weggedaan omdat ik niet zo'n held ben achter het stuur, vooral qua verrichtingen, en dat zonder stuurbekrachtiging wel heel zwaar was, maar als je er eentje met stuurbekrachtiging kunt vinden heb je een prima bakkie. :j

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:52

Hoi!

Ik zie veel leuke autootjes voorbij komen :)

Nu vraag ik mij vooral af welke auto's geschikt zijn om veel km's mee te rijden? Zo'n 65 kilometer per dag, 3 dagen in de week..

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:55

Elke auto. Auto's zijn juist gemaakt om lange stukken te rijden. Met korte stukjes gaan ze veel sneller kapot. Weet ik helaas uit ervaring.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:56

Idd wat lin_ zegt! :j Al is de ene kleine auto wel comfortabeler voor bijv. snelweg dan een ander.
Ik heb een Nissan Micra en die rijdt zeer comfortabel, ook bij 130 km/uur. Kan prima dan 3 x per week een eind rijden!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:57

Ik rij 5 dagen per week 50km per dag in mn aygo en dat bevalt me prima

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:14

ik heb zelf een fiat seicento. Is voor stad erg prettig. voor lange afstanden is het ook wel goed te doen. Mijn zusje heeft een opel corsa. Die rijd is voor langere afstanden net even prettiger. Net iets meer luxe :)

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:17

Ah oké! Ja het echt om voornamelijk mee naar het werk te gaan rijden (Amsterdam, maar niet echt het centrum), thuis wil ik het meeste toch nog echt op de fiets te blijven doen. Nu 2 weken in een Ford Ka gereden maar had toch wel 't idee dat ie op de snelweg zou ontploffen als ik 120 wil rijden haha!

Ben een beetje aan het oriënteren en aan het sparen om een eigen autootje te kopen. Dus eentje die wel comfortabel is voor op de snelweg, die een beetje zuinig rijdt..

Fiat Seicento ziet er leuk uit! Zat nu te kijken naar een Peugot 206..
Zie soms door de bomen het bos niet, haha! Waar moet je nou op letten?

Neem overigens sowieso iemand mee die er verstand van heeft hoor, voor ik wat koop :)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:22

Met een oude auto is het toch altijd een beetje een gok! Inderdaad iemand meenemen die er verstand van heeft. Beste is natuurlijk een Bovag bedrijf met evt. garantie, maar ik heb dit niet gedaan, was dan toch altijd weer stuk duurder...

Een vriendin van mij heeft een 206, staat bijna 2 ton op de teller, maar heeft nu toch wel wat mankementen. Mijn zus had een Seicento, was ook een oude auto, heeft daar nog 5 jaar in rondgereden zonder al te hoge kosten!

Maandag mag mijn auto voor het eerst voor APK, dan ga ik te weten komen of ik goed gegokt heb :')

Japanse auto's staan altijd goed bekend, dus Nissan, Daihatsu, Toyota, Suzuki etc. Ford hoor ik vaak slechte dingen over, vooral de wat oudere Ka's. Peugeot moet je geluk bij hebben. Opel corsa ook alleen maar goede dingen over gehoord.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:24

Shanna_, ik heb ongeveer een halfjaar naar school gereden met m'n Ford Ka, was toen 50 km enkele reis. Ik zou het in elk geval niet aanraden :') Dat is ook de reden waarom ik het maar een halfjaar met de Ka heb gedaan. Ik heb die toen ingeruild voor een VW Polo.

Verder zou ik zeggen: Ga testrijden! Ik heb toen ik m'n Ka inruilde echt veel autotjes getest, en het wagentje gekozen dat het meest comfort bood en het minste 'rammelde' :D
Als je van plan bent om veel km's te doen is het verbruik het belangrijkste waar je moet op letten, mijn Ka dronk 8 liter benzine en de Polo die ik daarna had verbruikte maar 4,5 liter diesel. Nou, dat verschil voel je snel in de portemonnee hoor!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:26

Ik heb nu (nog) een Renault Clio uit '97. Heerlijke auto, rijdt goed en heb er nog geen problemen mee gehad!
Als ik straks weer naar school ga gaat ie misschien weer weg, maar voor nu een heerlijk (goedkoop) autootje!

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:36

Hmm dan toch maar geen Peugot :D Zal eens gaan kijken voor een Nissan Micra, ben benieuwd wat er bij je APK uitkomt!

Ford Ka gaat hem inderdaad niet worden.. Was prima hoor deze 2 weken op en neer naar A'dam, maar zou hem zelf niet kopen.. Wel blij dat ik deze kon lenen, kon ik mooi even kilometers maken! Heb pas een maandje m'n rijbewijs :D Maar een vriendinnetje had ook een Ford Ka gekocht en die was laatst toch mooi afgekeurd.. Balen!

Volkswagen Polo hoor ik wisselende dingen over, en de Volkswagen Lupo is ook wel is genoemd.

Ja verbruik vind ik denk wel het belangrijkste idd :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 18:40

Ik rijd ook met gemak met m'n seicento 120 km per uur.

Het is geen grote auto maar groot genoeg voor mij :') ik kan op de kleinste plekjes parkeren.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:49

Shanna_ schreef:
Volkswagen Polo hoor ik wisselende dingen over

Klopt, ik zou 't zelf niet opnieuw doen. De eerste 110 000 km zijn er weinig problemen aan geweest maar vanaf dan kwamen er toch wel wat kosten aan. Ik denk dat je betere auto's kan kopen voor dezelfde prijs :)

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:51

Welke ook nog niet genoemd is is de FIAT Punto
Heb er in 10 jaar tijd twee gehad met elk 5 jaar gereden start bij mij altijd de eerste was een krijgertje dus gratis en de tweede had ik voor 800 ben er echt heel blij mee geweest. Helaas met de eerste te hard over een hobbel gereden die ik door lage zon niet had gezien en de tweede is aangereden.
Zijn goedkoop in aanschaf goedkoop in wegenbelasting en goedkoop in de verzekering.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:55

Shanna_ schreef:
Hoi!

Ik zie veel leuke autootjes voorbij komen :)

Nu vraag ik mij vooral af welke auto's geschikt zijn om veel km's mee te rijden? Zo'n 65 kilometer per dag, 3 dagen in de week..

65 km/d is niet veel. Da's dus ca. 30 km enkele reis. Dat kan met iedere auto.
Focus je op veiligheid en degelijkheid. Vormgeving is van secundair belang en hooguit leuk meegenomen. Aan een klein japannertje kun je je, mits fatsoenlijk onderhouden, wat dat betreft eigenlijk geen buil vallen. Suzuki Alto, Daihatsu Cuore, Nissan Micra, allemaal prima. Zuinig, veilig, degelijk, betrouwbaar en niet heel gevoelig voor corrosie (roesten). Daar zijn er zat van, dus selecteer er eentje met een zo compleet mogelijke onderhoudshistorie (boekje beurten ingevuld, evt. rekeningen reparaties aanwezig, NAP). Dat zegt veel meer over de technische staat waarin je mag verwachten dat het voertuig verkeert dan leeftijd en km-stand alleen.

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:11

Is dit niks?

Hyundai Accent 1.3I LS / AIRCO / (bj 2000), €1450, 115.000KM.

Afbeelding

http://link.marktplaats.nl/m1007128347

Misschien net wat over budget, maar je zult er vast nog wel wat af krijgen. Nieuwe banden en een nieuwe APK. Modern kleurtje. In 16 jaar nog maar 2 eigenaren gehad. +:)+ +:)+

Anders inderdaad een Suzuki Alto, maar zo'n Hyundai is wel wat veilig en wat moderner..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:53

Ik rij in een suzuki alto van 97 en die begint nu wel wat kuren te krijgen maar heeft qua koppeling bij mij ook een vrij zwaar leven doordat mijn linkerenkel niet al te soepel is. Maar hij reed als een jekko. Start altijd, behalve toen de accu dood was en rijd 1:17-1:18. Hij kan hard (145+) maar dan moet je niet te veel wind tegen hebben. Alleen bij zeer harde wind rij ik niet omdat als de wind van de zijkant komt en er opeens een vlaag is de auto wel zo licht is dat hij dan opschuift (bij zeer harde wind tot een halve rijbaan). Meestal rij ik zo'n 110km/u, dan loopt hij het lekkerst en rijdt hij het zuinigst.

Oh ja, en gekocht voor 500€, ondertussen hebben we er 30.000km mee gereden en afgelopen apk voor het eerst echt kosten aan gehad (500€, laswerk bij de remmen). Maar volgende apk kan het wel eens afgelopen zijn. Opeens gaat hij best hard achteruit en ik moet eigenlijk een grotere auto (busje). Maar misschien gaat mijn broertje er nog wel zijn eerste km'ers met rijbewijs nog in rijden. Die wil half mei afrijden (mag niet eerder) en de apk is tot 29/7.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:08

Mijn Nissan Micra ging vandaar voor het eerst sinds ik hem heb voor APK. Hij is er doorheen, maar ze zeggen dat er volgend jaar zoveel dingen aan gedaan moeten worden dat hij dan beter naar de sloop kan :')

Niet heel slecht gegokt dus, maar ook niet heel goed :+ Heb dan, als ik hem nog een jaar rij, bijna 2 jaar gereden in een 1000 euro auto. Vind ik niet heel gek.

Nu maar hard gaan sparen voor wat anders :o