macbook apple of windows laptop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Re: macbook apple of windows laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:53

Persoonlijk heb ik tot 7 jaar terug (toen ik dus m'n eerste macbook kocht) altijd met windows gewerkt. Nu nog regelmatig (m'n vriend heeft windows 8, maar vind het ook niet fijn, maar hij gamed heel graag, dusja, dan is windows weer handiger)

Bij mij wisselt het moet ik zeggen per windowsversie. Ik vind mijn macbook nog steeds het fijnst werken, want daar ben ik nu natuurlijk ook het meest aan gewend, maar windows 8 vind ik persoonlijk echt verschrikkelijk xD Dat had ik bij 7 wel minder.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:54

Je kan ook een mac kopen en er windows op zetten :+ Windows werkt beter (naar mijn mening) op een mac dan op een andere := Of je doet combi mac windows :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:23

Dat zou ik dus echt zonde vinden van het besturingssysteem van Mac. Nou moet ik zeggen dat ik de OS van Mac gewoon ontiegelijk prettig vind nu ik het eenmaal door heb. Mocht je het rottig vinden werken kan je er idd ook gewoon Windows op installeren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:07

beauty1love schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iedereen die zweert bij Windows ooit een langdurige periode gewerkt heeft met een Mac en andersom? Dus of je het ook goed kan vergelijken.. Geldt natuurlijk ook voor mensen die zweren bij Apple.

Jep, hele leven windows gehad. Ik heb zelfs toen ik op stage voor het eerst op een mac moest werken lopen vloeken en tieren dat ik er een hekel aan had.

Een jaar later kocht ik er zelf 1, kon ik er 2 weken niet mee overweg, omdat ik te moeilijk dacht. Sindsdien wil ik niet anders meer. Ik vind Mac heeeeerlijk.

Op mijn werk heb ik nog steeds een windows computer, waar ik bijna dagelijks op loop te vloeken. Wat een verschrikkelijk systeem is dat zeg, dat ik dat ooit fijn heb gevonden. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:10

Beauty1love: ja, wij hadden macs op mijn studie, dus ik heb er een tijd mee gewerkt. Maar het werkte dus niet voor mij.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:19

Grootste verschil tussen Apple en andere fabrikanten(van Windows systemen of Android telefoons) is dat bij Apple de firmware(Os x in dit geval) optimaliseert voor de specifieke hardware van de Macbooks. Verder zit er ook een verschil in de opbouw van de firmware, bij Apple heeft ieder programma zijn 'eigen stukje' ruimte. Als dat programma vastloopt, dan loopt alleen het programma vast. Bij Windows wordt ieder programma 'willekeurig' neergezet, waardoor het verstrengeld is met andere systeemonderdelen. Als dat programma vastloopt op Windows, loopt heel Windows vast.

Windows op een MacBook zetten is imo zonde(als primaire firmware).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:20

Cyella schreef:
Als dat programma vastloopt op Windows, loopt heel Windows vast.

Dat is echt grote onzin hoor. Windows loopt al eeuwen niet meer vast als er een programma vastloopt.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:30

Shadow0 schreef:
Cyella schreef:
Als dat programma vastloopt op Windows, loopt heel Windows vast.

Dat is echt grote onzin hoor. Windows loopt al eeuwen niet meer vast als er een programma vastloopt.

Dat snap ik ook, het gaat erom dat Apple gebaseerd is op gesandboxte programma's en systeemonderdelen, en Windhoos niet. Denk alleen niet dat de doorsnee Bokt user weet wat dat inhoudt, vandaar de uitleg.

Ik moet zelf geregeld Windows op school gebruiken en heb nu sinds 5 jaar een MacBook. Iedere keer frustreer ik me als Ik Windows gebruik. Ik vind Mac veel beter! Veel gebruiksvriendelijker: het werkt gewoon!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:36

Cyella schreef:
Dat snap ik ook, het gaat erom dat Apple gebaseerd is op gesandboxte programma's en systeemonderdelen, en Windhoos niet.

Is dat kinderachtige naampje verhaspelen niet een klein beetje 1999?

Maar verder: het doet er niet toe, want het werkt ook bij windows niet meer zo. Dat werkt namelijk ook gewoon en crasht niet meer als 1 programma het niet meer doet. Of de onderliggende technologie nou wel of niet sandboxing is maakt niet zo gek veel uit... maar men blijft het imago van lang geleden in stand houden terwijl dat onzin is.

Wat je voorkeur is moet je uiteraard zelf weten, maar op gebied van stabiliteit ontlopen ze elkaar niet veel, en qua gebruiksvriendelijkheid is de ene ook niet beter dan de ander, alleen op sommige puntjes anders. (En op sommige punten dusdanig anders dat je inderdaad bijzonder gefrustreerd kunt raken, cmd-C vs ctrl-C.) Maar de ene zonder meer superieur noemen aan de ander gaat gewoon niet meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:37

Tja het is maar net wat je gewend bent ook. Ik vind windows traag maar mac ook , ik heb een chromebook dat is pas snel :D

Natuurlijk kan je daar niet alles op draaien, photoshop gebruik ik op onze zware window computer die dat prima kan. Maar voor school zweer ik bij mijn chromebook. Werkt áltijd, loopt nooit vast , heeft een accuduur van 11-12 uur. Hele sterke wifi ontvanger, bepaalde lokalen hebben mijn klasgenoten met mac en windows nooit internet, ik wel. En nog fijner hij wordt niet traag. Heb hem nu 1,5 jaar en hij start nog steeds op in 2 seconden. En nee dit is geen grapje je drukt hem aan en 2 sec later is die gereed voor gebruik :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:37

zit nu op een geweldig goedwerkende macbook.
kan alleen niet in de kabel.
altijd wifi nodig, maar loop nooit vast ofzoiets!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:42

Shadow0 schreef:
Cyella schreef:
Dat snap ik ook, het gaat erom dat Apple gebaseerd is op gesandboxte programma's en systeemonderdelen, en Windhoos niet.

Is dat kinderachtige naampje verhaspelen niet een klein beetje 1999?

Maar verder: het doet er niet toe, want het werkt ook bij windows niet meer zo. Dat werkt namelijk ook gewoon en crasht niet meer als 1 programma het niet meer doet. Of de onderliggende technologie nou wel of niet sandboxing is maakt niet zo gek veel uit... maar men blijft het imago van lang geleden in stand houden terwijl dat onzin is.

Wat je voorkeur is moet je uiteraard zelf weten, maar op gebied van stabiliteit ontlopen ze elkaar niet veel, en qua gebruiksvriendelijkheid is de ene ook niet beter dan de ander, alleen op sommige puntjes anders. (En op sommige punten dusdanig anders dat je inderdaad bijzonder gefrustreerd kunt raken, cmd-C vs ctrl-C.) Maar de ene zonder meer superieur noemen aan de ander gaat gewoon niet meer op.

Is vrij 1999 ja :D

Ik ben het overigens niet helemaal met je eens. Eigenlijk helemaal niet. Vrijwel iedereen die is overgestapt op Mac die ik ooit heb gesproken wilt niet terug naar Windows. Zegt genoeg lijkt me. Laatst moest ik office installeren voor iemand op Windows 8. Ik ben er (jawel!) 3 uur mee bezig geweest! Op Mac was dat een kwestie van 3 min. Wat een lijdensweg zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:43

Dan doe je toch zelf ook iets niet goed?

Office op windows zetten is als je het goed doet ook een kwestie van een paar minuten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:47

Cyella schreef:
Ik ben het overigens niet helemaal met je eens. Eigenlijk helemaal niet. Vrijwel iedereen die is overgestapt op Mac die ik ooit heb gesproken wilt niet terug naar Windows. Zegt genoeg lijkt me.

Eh, ja, dat je steekproef niet random is: veel mensen die de overstap niet willen zullen niet overstappen. Omdat ik iedereen aanraadt om het eerst te proberen voor je veel geld gaat investeren in het systeem. Dat de mensen die dan de overstap maken daar inderdaad tevreden over zijn kan ook heel goed betekenen dat dat mensen zijn die er goed over na hebben gedacht... maar het zegt dus niet per se iets over of het systeem beter is dan een ander.

Zelf ben ik in elk geval iemand die geruime tijd met macs heeft gewerkt en er niet goed mee uit de voeten kan. Maar ik stap dan uiteraard ook niet over om daarna weer terug te keren :)

Citaat:
Laatst moest ik office installeren voor iemand op Windows 8. Ik ben er (jawel!) 3 uur mee bezig geweest!

Hmm, misschien zegt dat inderdaad wel iets. Ik zou het niet weten, voorlopig heb ik geen geld (over) voor MS office en behelp ik me met LibreOffice. Maar ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je daar drie uur over doet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:58

Ik heb ook een paar jaar een mac en ik wil ook liever niet terug naar windows. Veel dingen zijn imo gebruiksvriendelijker, ik vind het bijv ook fijn dat ik mijn schijf niet steeds hoef te defragmenteren om te zorgen dat mijn computer een beetje werkt.

Wat ik trouwens vooral zo raar vind bij windows is dat er geen peil op te trekken valt. De ene keer maken ze een prima besturingssysteem niks aan de hand (XP), de volgende keer lijkt het wel of 3 dronken gorilla's het bedacht hebben, is het traag als stront en loopt het vast als je boe roept (Vista, 2000) :? .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:02

liedje89 schreef:
Veel dingen zijn imo gebruiksvriendelijker, ik vind het bijv ook fijn dat ik mijn schijf niet steeds hoef te defragmenteren om te zorgen dat mijn computer een beetje werkt.

Ook dat hoeft al tijden niet meer :)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:05

Ik heb onlangs verschillende keren office 2010 geïnstalleerd (lukte iets niet meer met licentie dus na paar keer proberen andere office (2007) erop gezet, en ja, allemaal legaal en met CD) en dat ging prima hoor. Geen enkele keer problemen met het installeren.

liedje89: Dat gorillaverhaal :') Bij windows moet je altijd een besturingssysteem overslaan. Voor zover ik weet en met beide systemen ervaring heb waren 95 en 98 vrij goed, 2000 was prut, XP was weer goed, Vista was weer prut, windows 7 was goed en windows 8 was prut, alhoewel die laatste met de nodige aanpassingetjes best te pruimen is :') Vermoedelijk is windows 10 weer beter :P (En als ik de eerste reviews moet geloven is dat ook zo.)
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 18-01-15 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:08

Wel als je je computer enigszins op tempo wil houden.

Mijn hemel wat worden windows computer traag na een jaar.

En het voorbeeld dat ik eerder noemde. De instellingen zijn bij windows zo ontiegelijk verwarrend. Ik ben 10! minuten aan het zoeken geweest voor ik op het werk op mijn windows computer gevonden had hoe ik het in slaap vallen kon instellen. Uiteindelijk bleek het ergens in het beeldscherm menu, bij screensaver ergens een linkje te staan naar energie instellingen. Hallelujah wat ingewikkeld.

Mac. Klik op systeemvoorkeuren in je dock onderaan, klik op energie. Klaar.

Programma installeren. Downloaden, openen, slepen naar map programma's. Klaar
Programma verwijderen. Ga naar programma's pak je programma, sleep hem naar je prullenmand. Klaar.
Harde schijf veilig verwijderen. Klik in je finder (verkenner voor mac) op het "uitwerpen" tekentje. Klaar.

En zo kan ik nog duizenden taken verzinnen die bij mac met een paar klikjes gedaan zijn en waar je bij Windows echt moet weten hoe het zit, ipv dat er enige logica in zit (in mijn ogen). En ook al vind je het wel logisch, het blijven vrijwel altijd meer handelingen.

Bij Mac betaal je niet alleen voor de dure computer, maar je betaald voor het totale plaatje. De hardware en de software. En goed werkende, simpele software is mij heel veel waard. Zeker aangezien nu iPhone, iPad, mac mini en macbook naadloos op elkaar aansluiten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:16

Ik vond 2000 eigenlijk ook goed :o

Shiloh: maar waarom zoek je 10 minuten als de zoekfunctie het in een fractie van een seconde kan vinden? Hier is het: klik op control panel in je dock aan de zijkant, zoek op sleep, klaar.

En dat gesleep... dat is precies iets waar ik dan weer niet van hou. Maar installeren is meestal 'download' -> bestand openen -> ja, toestemming om de installer te runnen.
Verwijderen: control panel -> software -> programma selecteren -> verwijderen.
Harde schijf veilig verwijderen (usb neem ik aan?): klikken op het uitwerpen-tekentje in je systray.

Kortom... de wegen zijn vrijwel niet langer. Maar voor mij is dat slepen bv weer veel minder logisch. (Dat was mijn eerste aanvaring met mac, hoe laat je dat ding de cd teruggeven? Bleek dat je die toen in de prullenmand moest slepen! Old times! :D )

Overigens sluiten windows en windows phone ook goed op elkaar aan :j Windows tablet heb ik nog niet kunnen proberen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:42

Het duurde overigens zo lang omdat ik 20 foutmeldingen kreeg, terwijl het gewoon een legitieme versie was.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:44

Sorry, maar met die zoekfunctie heb ik al helemaal nog nooit overweg gekund. Vaak kom ik dan net niet helemaal op de goede term en vind die nog niet wat ik zoek.

Tuurlijk moet je even wennen aan een nieuw systeem als je het nog niet kent.

De handelingen vind ik in Mac gewoon echt simpeler en sneller en rechtstreekser. Ik wil geen zoekfuncties hoeven te gebruiken, ik wil gewoon weten waar iets staat en niet via duizend submenutjes uiteindelijk komen waar ik zijn wil.

Dat ik in eerste instantie niet met Mac overweg kon, was echt omdat Windows mij geïndoctrineerd had om te moeilijk te denken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:51

Shadow0 schreef:
liedje89 schreef:
Veel dingen zijn imo gebruiksvriendelijker, ik vind het bijv ook fijn dat ik mijn schijf niet steeds hoef te defragmenteren om te zorgen dat mijn computer een beetje werkt.

Ook dat hoeft al tijden niet meer :)

Mijn laatste windows versie was vista, daar moest het nog gewoon, sindsdien let ik eigenlijk niet meer zo op wat windows doet.

Ik vind het trouwens wat raar dat men altijd doet alsof apple zo duur en windows zo goedkoop. Windows maakt geen hardware dus je kan gewoon de plastic troep van acer gebruiken maar de software kost wel degelijk best veel, met upgraden ed ben je met windows veel meer kwijt als met apple. Ook sommige toepassingen zijn veel goedkoper, de office van mac kan je bijv gewoon in delen aanschaffen ipv dat je meteen 3 licenties moet kopen voor 3 programma's waar je er maar 1 echt van nodig hebt :o?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:56

Shiloh schreef:
Sorry, maar met die zoekfunctie heb ik al helemaal nog nooit overweg gekund. Vaak kom ik dan net niet helemaal op de goede term en vind die nog niet wat ik zoek.

Ik denk dat dat persoonlijke antipathie is :)

Ik vraag me zelf dan weer af waarom mensen het nodig hebben om een ander systeem zo fanatiek af te kraken, ipv het gewoon als persoonlijke voorkeur te zien. De ene manier is niet fundamenteel beter dan de andere, en heel vaak worden argumenten gewoon gezocht. (Zoals die zoekfunctie - de ene keer is het belachelijk dat windows niet kan zoeken want ook dat is een tijd een punt van kritiek geweest, want bij apple kon je gewoon [iets] en dan zoeken, en de andere keer is het belachelijk dat je ook gewoon kunt zoeken om snel op het juiste punt uit te komen.)

(Ik zie trouwens dat de energiesettings ook gewoon via de systray beschikbaar zijn - zelf heb ik die settings echt zelden nodig, dus dat was me nog niet opgevallen. Dus het staat wel degelijk in de buurt als je het nodig hebt. Het kost dus niet meer clicks of meer tijd om het te bereiken. Maar het is wellicht niet exact identiek aan mac. Dat kan kloppen, want het is geen mac.)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:03

Ik geef gewoon mijn mening over waarom ik Mac veel beter vind dan windows, gebruik meerdere malen ik vind, en ik kan er niet mee overweg en waar mijn voorkeuren liggen. Ik zeg toch nergens dat iemand anders dat ook zo moet vinden?

Het staat wellicht in de buurt, maar ik heb het nog niet op een snelle logische handige manier kunnen vinden, dus kost het mij teveel werk om het te vinden. Ik vind dat in Mac gewoon veel en veel logischer ingedeeld en sneller te vinden. Mijn ervaring is dat je echt handig moet zijn met windows om dingen echt snel te kunnen vinden en ik het veel minder logisch vind, terwijl ik het bij mac veel meer van nature vind gaan.

Het is denk ik niet voor niets dat 1 van de grootste argumenten van overstappers is dat het zoveel makkelijker en logischer werkt.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 19-01-15 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:03

Clemency schreef:
Ik zou voor apple gaan, maar be prepared. Once you go apple, you never go back.. Niet goed voor je portemonnee dus. :')

Meh, nee hoor :+ iMac gehad, en werk dagelijks op een iMac, maar thuis lekker Windows PC.

TS: heb je écht een laptop nodig? In verhouding is een desktop altijd beter en goedkoper namelijk :+

Verder wat betreft Apple of Windows, naar mijn mening betaal je altijd te veel voor Apple producten, wat het niet altijd waard is. Gebruiksvriendelijkheid is inderdaad beter van een Apple product vind ik, maar voor dat en het peppie design ben ik niet bereid zoveel meer te betalen.

Wel is er een boel rommel aan Windows laptops op de markt, dus pas op met wat je koopt, en als je een laptop op het oog heb, kijk eerst op Tweakers of er gebruikersreviews van zijn.

De reden dat Windows laptops vaker slecht functioneren dan Apple laptops, is omdat Windows software is van Microsoft, maar Microsoft niet al die verschillende merken laptops ook zelf uit brengt. De software van Microsoft (Windows) wordt dus overal opgepleurd, dus kies jij een slechte laptop, dan is Windows op dat moment automatisch slecht inderdaad... :') Apple zal dat probleem nooit hebben omdat Apple zijn software alleen op eigen hardware gebruikt, wat dus altijd ideaal op elkaar afgestemd is. Zaak is dus bij het kopen van een product met Windows er op, dat je goed onderzoek doet eerst. En laat je niet zomaar wat aanpraten, genoeg mensen die er zogenaamd verstand van hebben maar dat eigenlijk niet hebben.

Oh, en de iMacs op m'n werk waar Yosemite op staat (nieuwste OS geloof ik) lopen dagelijks vast... (écht waar, dagelijks!) dus zó betrouwbaar zijn iMacs écht niet... :+

Verder vind ik het altijd maar bijzonder dat ze zo veel hardware in zo'n kleine ruimte willen proppen, ze raken altijd oververhit die dingen. Mijn iMac is daar aan onderdoor gegaan helaas... Die kon een zware game niet aan Y;( Betaal je dan f*cking 1800 euro voor....