Overweging scooter te kopen. Voordelen, kosten? graag advies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Re: Overweging scooter te kopen. Voordelen, kosten? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:58

Mijn advies is mocht je een scooter gaan kopen, bezuinig niet op de aanschaf. Koop een fatsoenlijke en jonge scooter van een normaal merk (peugeot, yamaha oid) want vaak heb je zoveel ellende. Heb zelf 2 van die wat goedkopere scooters gehad en man wat een ellende. Dan weer stilstaan, dan weer stuk of niet gestart krijgen. Reparaties gehad van heb ik jou daar. De auto was nog goedkoper als je het terugrekende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:40

Dus ik hoef er niet eens een extra verzekering voor te hebben? (WA heb ik al om andere redenen.) Van het voorjaar ga ik dan maar eens die oude brommer die hier in het schuurtje staat opknappen en op naam laten zetten. :Y)

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 04:27

Ik ben gek op mijn scooter, gekregen toen ik 16 was. Het is een Peugeot Vivacity Motorsport en inmiddels, bijna 7 jaar later staat er 28.000km op de teller en hij doet het nog prima! Er is wel in de tussentijd twee keer een nieuwe uitlaat opgezet wat wat duurder was, maar met elk jaar een beurt a 70 euro ben ik verder klaar.
Tanken is niet duur, je bent overal net even sneller dan met de fiets en hoeft niet in de file te staan. Ik kan het iedereen aanraden.

Ik heb mijn scooter wel in een aparte verzekering, volgens mij moet dat ook. (don't shoot me if I'm wrong). Je moet toch het groene papiertje hebben zoals je die ook voor een auto hebt.

Ik las op de vorige pagina over het vallen: Ik vind dat reuze meevallen. Ik rijd eigenlijk altijd wel stevig door en ben in 7 jaar 2x gevallen, een keer uitgegleden over ijs en een keer over natte bladeren ;) Je moet gewoon een beetje leren inschatten waar je wat langzamer moet gaan rijden en niet plots remmen, dan is er niets aan de hand.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:10

Ik rij zelf al vanaf mijn zestiende scooter, het is heel fijn als je wat verder moet fietsen.

Ik heb eerst een 2ehands zip gekocht (€850) maar daar heb ik zo vaak pech mee gehad dat ik al lang een nieuwe had kunnen kopen van alle reparaties. Op een gegeven moment was ik het helemaal zat en heb ik van mijn spaargeld een gloednieuwe gekocht, ik heb mijn oude met 40.000km (en dat is echt veel) nog kunnen verkopen voor een geinige prijs.

Mijn nieuwe zip is 4 takt want dat is zuiniger (en klinkt niet zo lelijk :') ), wel raad ik je aan om voor een geel kenteken te gaan. Want je bent zó kwetsbaar op de scooter, een helm op je koppie is echt geen overbodige luxe.

Ik heb hem WA verzekerd bij de ANWB, en zo lang je hem goed op slot zet en s' nachts binnen zet zal hij denk ik niet snel gestolen worden.

Volle tank is €8 á 10 euro (ligt aan de grootte van je tank) en daar rij ik rustig een week (of twee) mee rond, super zuinig dus!

Helm en slot kan je zo duur maken als je zelf wilt, een goed slot is wel heel belangrijk, neem ook een langere zodat je hem aan een paal kan zetten want soms tillen ze hem gewoon met slot en al in een busje.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:40

Ik zou ook iets met een helm nemen. Vraag me niet hoe maar ik ben 1,5 jaar terug tegen mijn zijkant aangereden en daarmee heb ik echt een engeltje op mijn schouder gehad. Je bent echt superkwetsbaar op zo'n ding.

Je haar komt toch wel door de war en met eentje die wat harder mag ben je overal een stuk sneller.

O en neem geen Chinese troep. Piaggio raad ik aan :)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:46

Ik heb een Riva, en ben er echt super blij mee. Ik heb er eentje zonder helm, want wat poiuytrewq zegt ligt maar net aan je haar denk ik. Met een help wordt mijn haar altijd pluizig en vet, maar op mijn scooter doe ik het in een knotje, bij aankomst haar los gooien en zit prima hoor. :D
Maar het ligt er maar net aan hoe je hem gebruikt, ik ga er vooral mee naar school en dan is het gewoon fijn als je in een tussenuur oid een vriendin mee kan nemen zonder dat je een helm te kort hebt.
Als je wat verder dan een paar KM moet en je hem voor gebruikt voor jezelf zou ik inderdaad wel overwegen om er een met helm te nemen.
Voor de veiligheid zou ik het niet zo zeer doen, je gaat met een snor toch maar 25 en als je een beetje voorzichtig rijd ga ik echt niet zomaar onderuit, en al helemaal niet op je hoofd. Je rijdt immers ook niet tussen auto's.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:47

Ik heb mijn sym mio 50 op 7 jarige leeftijd gekocht, compleet nieuwe kappen set, windscherm, slot en helm er bij, 700 euro! Hij had toen zo'n 7000 kilometer.
Nu heeft ie meer dan het dubbele, en het enige wat vervangen is, is de accu in die 8 jaar :))

Mijn tip: koop voor die 700 euro geen nieuwe, dat is flut. Koop een 2e hands van een goed merk!
Ik heb er zoveel plezier aan gehad, en dat heb ik nog steeds!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:51

Anoniem schreef:
Dus ik hoef er niet eens een extra verzekering voor te hebben? (WA heb ik al om andere redenen.) Van het voorjaar ga ik dan maar eens die oude brommer die hier in het schuurtje staat opknappen en op naam laten zetten. :Y)

Je moet wel degelijk een brommer/scoofer verzekering hebben :))

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:57

Hier een Yamaha, prima ding maar als ik m kon ruilen voor m'n vorige scooter zou ik het zeker doen. Dat was een Sym orbit, lekker zuinig en stinkt niet als je er af komt. Bij deze ruik je het aan je kleren dat je op een scooter hebt gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:08

Oh inderdaad, ik zocht even op. Voor brommers heet het ook WA verzekering, maar is toch iets anders dan een persoonlijke WA verzekering.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:22

Hoi! Ik meld me ook, ik denk erover na om een scooter te kopen.

Ik heb gisteren mijn autorijbewijs gehaald. Maar een auto kan ik nog niet betalen.
Binnenkort heb ik vanaf begin februari 10 weken een 32-urige stage van 8 -5. Als ik met de bus hierheen moet, heb ik de bus al om kwart over 6 maar ben dan 3 kwartier te vroeg, en 's avonds ben ik dan pas 7 uur thuis en dat 4 dagen in de week.
Dus ik weet niet hoe ik dat vol moet houden.

Nu kan ik op een tussen halte een bus nemen richting mijn stage die wel 4x per uur rijd. Maar het probleem is een beetje om daar te komen, fietsen doe je er een uur over. Dus ik dacht aan een scooter, het gaat dan om 18,6 km.

Vanaf die halte kan ik de bus nemen en vanuit stage gaat de bus ook 4 keer. Ik kan dan 's ochtends vertrekken om kwart voor 7 ipv. 6 uur waarna ik vervolgens ook nog drie kwartier moet wachten. En mijn bus vanuit mijn woonplaats naar die tussenhalte vertrekt maar 1 keer per uur en dat geld hetzelfde als vanuit stage.

Dus nu een paar vragen: Denken jullie dat 18,6 km te doen is? En ik had een 2e hands scooter gezien van 600,- maar hoeveel kost nu een verzekering en benzine? Heb er namelijk niet echt verstand van.

De scooter kan na die 10 weken ook nog gewoon worden gebruikt dus dat komt goed!

Ik heb een scooter dus gezien van 600,- een agm (2e hands). Wil dan wel een beetje een leuke scooter en niet te duur. Het liefst wil ik een vespa maar dat word me echt te veel.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:34

Voor 600 euro heb je een prima scooter hoor :) En 19 km is heel goed te doen. Ik rijd altijd naar stal 12 km. Jammer als het regent maar je kunt je er wel op kleden. Denk dat je er 25 minuten enkele reis over doet :)
Verzekering kost mij 6 euro per maand en brandstof... geen idee eigenlijk. Niet veel.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:41

Ik heb ook een BTC grande retro scooter gezien met geel kenteken. Kost 750,-.

Tja en de regen, doe wel regenkleding aan en anders ben ik nat haha. En 's ochtends is het toch nog donker haha!

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:00

Hoi!

Voor 700 kan je een prima scooter vinden hoor, zelf had ik een Piaggio zip 4 takt. Elke dag heen naar het werk (45 minuten) en terug (ook weer 45 minuten). Zuinig is hij zeker want tanken heb ik maar 1 keer in de week hoeven doen (á €10). Verder betaal ik €39 per jaar aan verzekering en trek ik per jaar €150 uit aan reparaties en servicebeurten. Al met al had ik de reiskosten er dus zo uit vergeleken met een auto. Enja zorg wel dat je ook een regenpak aanschaft van goede kwalteit, het is niet fijn om met natte kleren aan het werk te zijn haha

Ohja, een vriend van mij heeft inmiddels 65.000 km op te teller staan bij zijn Piaggio zip scooter, en die is nog lang niet af. Ze gaan dus echt wel lang mee

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:13

Ruby1995 schreef:
Ik heb ook een BTC grande retro scooter gezien met geel kenteken. Kost 750,-.

Tja en de regen, doe wel regenkleding aan en anders ben ik nat haha. En 's ochtends is het toch nog donker haha!

Grande retro NIET doen! Allemaal goedkope chinese troep! Ik heb er toen ook naar zitten kijken namelijk.

Agm hoor ik veel positieve, maar ook negatieve dingen over :=

Ga eens op mp kijken voor een bekend(er) merk, waarvan je zeker weet dat ze betrouwbaar zijn.

Qua verzekering betaal ik 17 euro per maand, dit omdat ik pas een jaar mijn rijbewijs heb

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:43

Dus Agm kan een prima scooter zijn? Volgens mij is het wel een van 25 km per uur.

Ik wil wel graag zo'n retro achtig ding als ik het toch doe en de bekende merken zijn vaak boven de 1000, hij is 10 weken voor het nodige en daarna voor de leuk

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:51

Ik had voor 750 euro een tweedehands scooter (Yamaha Jog, hij leek zwart maar in de zon was hij paars met glitters hihi!) in een scooterzaak, je moet er wel rekening mee houden dat je ook een helm en een slot nodig hebt.
Ik heb er 4 jaar mee gereden, mankeerde af en toe wel iets maar deed het prima verder! Tankte een keer in de week en reed er best veel mee!
Hij is nu doorverkocht aan een collega voor 150 euro die heeft de banden laten vervangen en rijd er nu inmiddels ook al een jaar mee!
Laatst bijgewerkt door Britt_Sisi op 21-01-15 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:59

Hoe duur is een goed slot?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:10

Ik heb een Yamaha Neos, 2e hands gekocht voor € 750,-. Sinds 1 jaar heb ik ook een auto, de scooter gebruik ik vaak nog in de zomer. Aangezien ik in de binnenstad woon, ideale manier om drukte te vermijden.
Recent is mijn auto kapot gegaan en was ik zo blij dat ik mijn scooter nog had. Paard staat 20 km verder en ik ben weer met de scooter daarnaartoe gegaan (+/- 45 tot 55 min).
Destijds bewust voor een snor gekozen zodat ik ook altijd iemand achterop mee kan nemen zonder helm. Scooter rijdt 40 km/u, meer dan voldoende. Scooter tov brommer heeft als voordeel dat het comfortabeler zit, vooral als iemand mee rijdt. En al helemaal als je langere stukken gaat rijden.
Tip is wel om ook jaarlijkse onderhoudsbeurten uit te laten voeren (ik heb nu een beunhaas gevonden waar ik zeer tevreden over ben) en om niet te besparen op een goed slot!
Mijn verzekering is iets van €60,- per jaar. Vandaar dat ik de scooter ook niet weg heb gedaan toen ik mijn auto kocht. Zoveel zou ik er niet voor terug krijgen en het is echt handig om de scooter erbij te hebben.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:19

Ruby1995 schreef:
Hoe duur is een goed slot?

Als je even googelt zie je ze voor rond de 40/50/60 euro. Ik zou in een winkel gewoon even vragen wat een goed slot is.
Ik heb er trouwens een extra helm bij gekocht zodat er ook mensen achterop konden! Was voor mij wel zo makkelijk.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:27

Ruby1995 schreef:
Dus Agm kan een prima scooter zijn? Volgens mij is het wel een van 25 km per uur.

Ik wil wel graag zo'n retro achtig ding als ik het toch doe en de bekende merken zijn vaak boven de 1000, hij is 10 weken voor het nodige en daarna voor de leuk

Nou 10 weken moet AGM net redden :j

Nee zonder gekheid. AGM is Chinese troep. Zoek dan een mooie sym fiddle of sym cello tweedehands... Mooie degelijke scooters. In oktober toevallig die van mij verkocht ivm aanschaf auto. Heb er 700 voor gekregen, dus weet je een beetje de prijs.
Of een zip, Yamaha neo, etc :j

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:03

Sym is ook chinees. :') Maar geen troep volgens mij.
Ik heb ook een BTC, een riva. prima ding hoor.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:09

Maar sym vind ik alleen duurder hier in de buurt dan 700 en liever wil ik hieronder blijven. Zelf dacht ik aan 600 euro.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:16

Ook ZNEN mijden!
Die heeft het bij mij zo'n 1,5 jaar volgehouden, maar mijn hemel wat heb ik vaak stil gestaan. (Stond wel zo'n 15.000km op de teller).
Nu december 2013 een 2ehands Vespa (4takt) gekocht, wat een verademing. Nu wel wat reparatiekosten, maar goed, staat ondertussen ook alweer 25.000 km op de teller.
Heeft me wel een kluit geld gekost (1200€) maar vind kwaliteit wel te merken.

Hoeveel km een scooter aan kan vind ik erg afhankelijk per kwaliteit scooter. Hoe hoger de kwaliteit, hoe meer die aan kan.

Iva hoor ik ook op zich wel goede verhalen over!

Ik zou trouwens persoonlijk altijd voor een 45km/uur gaan. Brengt je toch wat sneller van A naar B. Behalve als je Eem helm niet ziet zitten natuurlijk.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:20

Ik heb een sym mio, indd ook chinees, maar geen troep!
Elke garage heeft er wel onderdelen voor :))
Die van mij is nu 8 jaar oud, 15.000 km. Het enige wat er is vervangen is de accu (en een band, maar die had mn vader lek gereden :') )

Sym fiddle is inderdaad heel goed, zeker als je een vespa look-a-like wil! :D