Energieleverancier valt duurder uit dan verwacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 03:32

waar TS waarschijnlijk het meeste mee kan besparen is
niet iedere dag douchen, maar vaker gewoon poedelen bij de kraan..

het electrisch verwarmen van water kost het dubbele van het verwarmen met een badgeiser en een badgeiser is weer duurder dan een combiketel..

om het in cijfers kort weer te geven..

Een gemiddeld persoon doucht 10 minuten per douchebeurt en verbruikt daarbij 80 liter water en laten we het even stellen op 40 graden..

water wordt met 10 graden aangeleverd.

de totale kostprijs van 1000m3 douchewater op 40 graden is 10,33 euro met een kwh prijs van 22ct per kwh.

1000/80 is 12 douchebeurten en een heel klein beetje..

TS doucht iedere dag..
dit betekent dat ze na twee weken dus ongeveer voor 12.50 euro gedoucht heeft.. met gas zou ze ongeveer op zo'n 6 euro zitten en met een combiketel op iets meer dan 5 ... electra is hierbij dus echt een geldverslinder in energiekosten..

stel dat TS nu besluit 3x per week te douchen in plaats van 7 keer dan bespaart ze dus ruim 12.50 euro per maand op het douchen.

als ze korter doucht dan is de besparing wat kleiner en als ze een super besparende kop gebruikt ook ietsjes en als ze kouder doucht ook ietsjes maar geen extreme verschillen.

tenslotte als TS electrisch kookt of keramisch kan ze overwegen om vaker grote pannen te maken en porties in te vriezen.. beiden zijn energie vreters doordat er een lager rendement behaald wordt dan op standaard gas.. inductie daarentegen is besparender dan gas door een hoger rendement.

let wel, dit bespaard alleen als je op de ouderwetse manier kookt, dus veel vaak en lang (sudderen/stoven, slowcooking). de moderne 'snelle' binnen 15 minuten klaar verbruikt nauwelijks gas of electra, in ieder geval niet opwegend tegen andere 'verwarmers' in huis zoals heet water voor douchen en/of verwarmen van de woning..

voor een gasverbruiker bijvoorbeeld.. gemiddeld wordt er zo'n 1000-1500 kuub doorheen gejakkerd door een gezin.. echter slechts 35-50 m3 wordt verbruikt met koken en daarbij is de 50m3 voor de uitgebreide kokers onder ons

overigens is je voorschot, ook voor een klein huishouden in al zeer laag.. dus je besparingen zullen minder opleveren dan je misschien verwacht.

nog even een ps

je geeft aan geen boiler te hebben, maar hoe wordt het water uit je kraan dan verwarmd? dan is niet je koeler/heater, dat is een gesloten systeem.. je water wordt electrisch verwarmd ergens als je geen gas hebt.

of je koeler/heater is simpelweg stadsverwarming.. dan wordt door de stadsverwarming je water van koud naar warm verwarmd door warmte uitwisseling.. duur geintje.. maar dan is het niet je electra wat hoog is, maar je sv.. dus die sluit ik dan ook maar uit bij deze

Alvaron

Re: Energieleverancier valt duurder uit dan verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 06:59

Je.hebt een slimme meter schrijft je.
Je kunt je aanmelden op SlimmemeterPortal.nl (gratis). Dan kan je inzicht krijgen in je verbruik. Je kunt zelfs een overzicht per uur krijgen. Zo kan je zien of er onverwachte pieken zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:10

Ik betaal voor mijn 46m2 benedenwoning een voorschot van 120 euro. Toen ik er in kwam wouden ze me wijs maken dat ik een voorschot zou hebben van 450 euro voor gas en elektriciteit |o denk dat ik nu nog steeds erg hoog zit qua kosten, hopelijk krijg ik gewoon lekker veel geld terug aan het einde van het jaar :Y)

Ik vind jouw bedrag dus best meevallen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 08:24

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik heb nog even het boek erop nagehouden, en de verwarming is sowieso exclusief, zoals ik het lees zit dit al bij de kleine 91,- die ik per maand betaal voor dat warmte keeling ding.

Nogmaals, ik weet inderdaad dat ik maar een laag voorschot heb, maar bedenk wel dat er nog 91,- bij op geteld moet worden, waardoor ik voor energie alleen dus al per maand 130,- lichter ben.

Ik ga niet inleveren op douchen, ik voel mij gewoon een stuk frisser als ik iedere dag douche. Daarbij komt dat ik dan ook niet lang eronder hoef te staan.
Ik kook ongeveer 2 a 3 keer per week. Eigenlijk allemaal redelijk snelle gerechten waarbij ik dus ook meer maak om de rest in te vriezen.

Ik denk langzamerhand dat mijn voorschot gewoon is gebaseerd op een periode waarin de vorige bewoners op vakantie waren oid. Anders kan dat gewoon nooit. In tegenstelling tot de vorige bewoners heb ik heb amper apparaten, ben alleen sávonds thuis en alles gaat snachts uit.

Ach, ik zie het wel waar ze mee aan komen. Voorshot heb ik in ieder geval al hoger gezet, nu even wachten op hun antwoord.

Nogmaals, bedankt voor al jullie reacties.
SlimmePortal.nl ga ik mij zeker op aanmelden, thanx!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:47

Ik heb ook zn systeem als jij gehad. Super onbetrouwbaar. Bij mij was het vreemde ik was ook nooit thuis alleen slapen deed ik er en vaak ook weekenden weg. En moest bij betalen terwijl ik al een heel hoog voorschot betaalde. Mijn buurvrouw van de andere hoek was altijd thuis en had het altijd koud was bloedheet in het huis en die kreeg geld terug. IK ging verhaal halen hoe dat kon? En kreeg droge antwoord dat ik dat zelf wel zou weten en dat ik maar moest bezuinigen? Waarop?? Want was er nooit en mijn buurvrouw wel.

1 jaar later bleek dat ze al jaren de huisnummers met verrekenen omruilde in het systeem...en dat ik dus al die tijd voor mijn buurvrouw bijbetaalde.....en terug krijgen..lang achter aan moeten zitten want tja...moest maar geduld hebben want ze konden het niet ineens betalen hoor. Leuk maar dat verwachten ze wel van mij toen. UIteindelijk...via rechtsbijstand alles terug gehad..was een leuk bedrag..banketstaaf was voor mijn oudere buurvrouw dat ze de na verrekening ook kreeg..dat voelde wel rot.

Die systemen blijken al jaren heel onbetrouwbaar ik zou vragen of een installatie bedrijf je eigen meter in je huis er tussen kan zetten en zelf op de verschillende apparaten eens een tester er tussen te zetten hoeveel die verbruikt. Zodat je meteen kan zien welke heel veel verbruikt gedurende de dagen en welke niet. Zodat je dat systeem kan vervangen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 10:49

Kostolany schreef:
Ik heb ook zn systeem als jij gehad. Super onbetrouwbaar. Bij mij was het vreemde ik was ook nooit thuis alleen slapen deed ik er en vaak ook weekenden weg. En moest bij betalen terwijl ik al een heel hoog voorschot betaalde. Mijn buurvrouw van de andere hoek was altijd thuis en had het altijd koud was bloedheet in het huis en die kreeg geld terug. IK ging verhaal halen hoe dat kon? En kreeg droge antwoord dat ik dat zelf wel zou weten en dat ik maar moest bezuinigen? Waarop?? Want was er nooit en mijn buurvrouw wel.

1 jaar later bleek dat ze al jaren de huisnummers met verrekenen omruilde in het systeem...en dat ik dus al die tijd voor mijn buurvrouw bijbetaalde.....en terug krijgen..lang achter aan moeten zitten want tja...moest maar geduld hebben want ze konden het niet ineens betalen hoor. Leuk maar dat verwachten ze wel van mij toen. UIteindelijk...via rechtsbijstand alles terug gehad..was een leuk bedrag..banketstaaf was voor mijn oudere buurvrouw dat ze de na verrekening ook kreeg..dat voelde wel rot.

Die systemen blijken al jaren heel onbetrouwbaar ik zou vragen of een installatie bedrijf je eigen meter in je huis er tussen kan zetten en zelf op de verschillende apparaten eens een tester er tussen te zetten hoeveel die verbruikt. Zodat je meteen kan zien welke heel veel verbruikt gedurende de dagen en welke niet. Zodat je dat systeem kan vervangen.

Jeetje wat een verhaal zeg.

Ik heb mij nu ingeschreven op dat portaal waarbij ik dan als het goed is kan zien waar mijn piekmomenten zijn. Als die zijn wanneer ik niet thuis ben bijoorbeeld zal ik eens verder op onderzoek uitgaan, dat kan natuurlijk niet dan.

Verschrikkelijk zeg!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:55

Ik betaal voor gas € 124,00 en elektriciteit €64,00. Heb nog geen eindafrekening gehad, zal in november gaan verschijnen. Dus weet eigenlijk op dit moment ook niet of dit overeenkomt met mijn huishouden. 2 personen. Verwarming staat zelden aan. Ik ben een koukleum, maar veel alleen thuis, dus pak een deken en een kruikje als ik het koud heb... Ben benieuwd!

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:18

Vorig jaar betaalde ik voor mijn appartement (50 m2) €100,00 per maand aan voorschot. Heb vorige week €950,00 terug gekregen :).
Voor een jaar gas, licht en water dus €250,00 betaald, dus zo'n €21,00 per maand.

In de zomer heb ik ook veel de airco aangehad, deed niet extreem zuinig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:56

Blijft het apart dat wij voor een vrijstaand huis nauwelijks meer betalen.......

Kom ik als techneut toch even terug op je verwarming en warm water. Je hebt verwarming via een blokverwarming? Of via stadsverwarming?
Warm water zelf doen of via stads/blokverwarming? Bij zelf doen: heb je een boiler of een doorstroomapparaat?

Koken doe je elektrisch, maar op welke wijze? Inductie? Infrarood? Platen?

Afgaand op je eerdere reacties krijg ik het vermoeden dat warm water via een doorstroomapparaat gaat (10kW is geen ongewoon vermogen). Elektrisch koken op induktie scheelt een hoop omdat het een veel sneller principe is.