Internet in het buitengebied, via de schotel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Choiix

Re: Internet in het buitengebied, via de schotel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:00

linky, de telefoonkabel ligt overal, maar hoe langer je kabel naar de centrale, hoe trager je internet :) Er zijn hier mensen die zo ver van de centrale zitten dat normaal internetten praktisch onmogelijk is en alleen 4G en satelliet nu een serieus alternatief zijn:)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 12:20

Klopt inderdaad, dat bleek bij mij dus het geval, helaas :j Ik had ook liever een goedkoper alternatief.

Maar: ik ben wel heel blij, want ook het thuis werken via een cytrix omgeving gaat prima via 4G. Dat was via satelliet nogal problematisch geworden. Dat betekent dat ik inlog op de server op het werk en daar op mijn normale bureaublad werk. Zelfs typen gaat op volle snelheid, dus so far, so good :)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:38

Ik heb alle postcodes die ik ooit ontvangen heb weer eens nagelopen en drie van de personen die ik in het verleden teleurgesteld heb, krijgen in de eerste helft van 2015 toch sneller internet! :)

Dit geeft weer aan dat regelmatig controleren van haalbare snelheden loont! Wil je weten of er wat mogelijk is voor jou, laat het me dan weten via PB!

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:43

Heel herkenbaar! Wij zijn ook net verhuisd naar een gebied waar maximaal 2 mb beschikbaar is.. Niet zo leuk voor mijn vriend die ICT'er is :=

Gelukkig gaan ze ons gebied in april bezig met de internetverbinding, dus hopelijk veranderd er dan iets.

Momenteel werkt hij via een NAS. Die staat op het werk. Dan kan hij thuis gewoon overal bij en wordt alles gedown- en geupload via de NAS op het werk. USB stickje er op het werk in en dan kan hij thuis bij de bestanden die hij op het USB stickje heeft gezet.

Verre van ideaal, maar werkt wel.
Verder doen wij alles gewoon op het 3 of 4g netwerk van onze telefoon.

We hebben ook eens geïnformeerd naar een dongel, maar dat is erg prijzig voor het aantal MB's dat je uiteindelijk hebt.
Mocht je meer willen weten, kun je altijd even pb'en. Dan laat ik dat mijn vriend even lezen, zodat hij je wellicht verder kan helpen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:54

Choiix schreef:
Ik heb alle postcodes die ik ooit ontvangen heb weer eens nagelopen en drie van de personen die ik in het verleden teleurgesteld heb, krijgen in de eerste helft van 2015 toch sneller internet! :)

Dit geeft weer aan dat regelmatig controleren van haalbare snelheden loont! Wil je weten of er wat mogelijk is voor jou, laat het me dan weten via PB!

Hoor ik daarbij!? :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 15:27

Vast niet... ik ook niet. Máár.... er zijn plannen om hier glasvezel aan te leggen! Dus wie weet.... tot die tijd moeten we het doen met de 4G modem.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:05

Zou fijn zijn Wendy!

LadyMadonna, helaas niet. Maar ik krijg PB's van mensen die nog geeneens 1Mbit kunnen halen dus hoe vervelend ook, het kan écht erger ;)

Wendy, kom jij een beetje uit qua datalimiet met 4G?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 16:48

Nét... maar regelmatig filmpjes kijken via internet o.i.d. is er niet meer bij, teveel dataverbruik. De eerste maanden hebben we ook wel bij gekocht, omdat we het toen niet redden :n
Ook heb ik mijn datalimiet op mijn mobiel verhoogd, die kan ik dan nog inzetten als hotspot voor als het echt moet.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:07

Ik ben weer eens door dit topic heen gegaan. Alle mensen die mij gePB't hebben met hun postcode waarvoor binnenkort een upgrade mogelijk is hebben weer een PB van mij gehad.

Voor de buitengebiedmensen wellicht leuk:

1 lijn was 1Mbit, gaat naar 16Mbit
1 lijn was 2Mbit, gaat naar 20Mbit
1 lijn was 11Mbit, gaat naar 24Mbit
1 lijn van 4Mbit, gaat naar 7Mbit met zicht op 10Mbit
En eentje was spectaculair: van 0,5Mbit naar 70Mbit.

Voor eenieder die wil weten of er een upgrade aan komt, en de kans wordt steeds groter (tenzij ik je expliciet verteld heb in het verleden dat een upgrade voor jouw adres nooit zal komen), ook als ik in het verleden nee heb gezegd: Stuur me je postcode/huisnr (mag ook een ander huisnr zijn in de straat ivm privacy, maar géén andere straat) en ik kijk het voor je na :)

Oh ja, Wendy, er is NOG geen upgrade bekend bij jullie, maar vermoedelijk eind 2016 vliegt er 4KM van jullie lijnlengte af en is er 23Mbit leverbaar, en eventueel 46Mbit met Vectored VDSL Bonding als je twee aderparen hebt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:11

Nou, wij zijn naar Telfort overgestapt maar eigenlijk is het ook net weer niet lekker jammer genoeg...internet is vaak ineens traag, zelfs bedraad soms het signaal kwijt, en TV hapert ook best vaak en dan nog zonder storm.

Dan was CanalDigitaal stiekem misschien nog wel beter :o

Denk dat we maar stoppen met TV kijken want dat gehaper is echt irritant :P

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:18

Heb je een Zyxel modem of Arcadyan pmarena? Klinkt eerder als een brak modem.

EDIT: Mogelijkheden op jouw adres zijn alweer toegenomen. Je kan gewoon 110Mbit afnemen en over een paar maanden zelfs 200Mbit, dus ik vermoed dat je gewoon een brak modem hebt. Die mogen ze best wel even omwisselen bij Telfort ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:58

Ja denk je? :)
*maakt meterkast open* Experiabox v8 staat er op.

We hebben ook niet het snelste abonnement genomen, misschien scheelt dat ook nog.
Die we nu hebben is gewoon "normaal" en was al iets van een factor 10 sneller in principe dan wat we hadden....dus we dachten dat we er al allang op vooruit gingen :P

Maar momenteel hebben we allebei het gevoel dat het er juist slechter op is geworden :roll:

Heb nu 2 signalen waar ik uit kan kiezen: onbedraad met 1 of andere WiFi versterker die via het stopcontact / stroomnetwerk werkt. Wat ik eigenlijk absoluut niet wil, dat signaal dat door het huis gonst zeg maar...ik ben niet zo'n draadloos fan dus kan je nagaan hoe slecht de verbnding zonder was :=

En omdat dat ook niet de oplossing blijkt te zijn om goed vanuit huis te kunnen werken, dan ook nog een bedrade verbinding met een kabel die hier door het kantoor heen ligt te slingeren... in de categorie "je moet toch wat" en "de show must go on"...

Die bedrade stopt er soms ineens mee, dan geeft hij aan dat het signaal "beperkt" is wat effectief dus inhoudt dat er geen snars doorkomt. Dan kan ik overschakelen naar dat andere ding totdat die ineens geen streepje meer heeft om duistere reden, en dan maar hopen dat die kabel dan inmiddels niet meer "beperkt" is.... en zo blijven we tobben :roll:

Zou zo leuk zijn als ik eens een laptop, modem, printer, abonnement kon kopen en dan gewoon de komende 10 jaar lekker gezeur-loos kon werken...of al waren het er maar 5...maar het is altijd wat met die techniek :P

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:27

Stopcontact internet werkt vaker niet dan wel. Een modem (en zeker de Arcadyan met z'n slechte wifi) kan je beter niet in de meterkast zetten.

De kabel kan niet helemaal goed geknepen zijn, maar als ook je TV af en toe hapert mag je dit best eens bij Telfort neerleggen. Die kunnen dan (hopelijk) je modem vervangen.

En het kan hoor, ik heb in 2011 een Apple Time Capsule en bijbehorende MacBook Pro gekocht. Al vier jaar lang geen gezeur met wifi.

Overigens, er gaat op dit moment het volgende aan straling door je heen:

FM 87.5 - 108.0MHz alles wat FM radio heet
ergens tussen de 110 en 180MHz zit ook nog Digitale Radio met hoge lokale veldsterkte
UHF 200-600MHz Digitenne met vrij hoge veldsterkte
800MHz 4G van KPN, Vodafone en Tele2
900MHz 3G van KPN, T-Mobile, 2G van Vodafone
1800MHz 2G van Vodafone/T-Mobile, 4G van Vodafone, KPN en T-Mobile
2100MHz 3G van Vodafone, KPN en T-Mobile
2400MHz WiFi netwerken van de buren en je eigen wifi
2600MHz 4G van Tele2

Kort samengevat: De draadloze signalen door jouw huis van andere bronnen zijn véle malen sterker dan WiFi (max 0,070W bij consumenten routers, waar de veldsterkte van andere zaken al snel meerdere Watts is). Oftewel: Gewoon Wifi gebruiken. Als je last hebt van straling komt dat door de rest en echt niet door dat ene wifi zendertje ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:28

pmarena schreef:
Hier ook geen kabel aanwezig.

Wij hebben nu CanalDigitaal, gaat best goed hoor, snel genoeg om lekker mee te kunnen werken :)

Maar via KPN (ADSL) ging ook prima.

same here

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:31

Wendy schreef:
pmarena schreef:
Wat mankeert er aan ADSL dan? :)

Wij hebben telefoon + internet + TV van CanalDigitaal.

Volgens mij heb ik dat vermeld in de openingspost... snelheid is helaas bij het huis te laag daarvoor, de telefoonlijn is simpelweg te ver van de centrale (en het zal ook niet helpen dat er op de route nog een compleet dorp ligt). Als adsl een mogelijkheid was geweest, dan hadden we dit niet eens overwogen ;-)

@calippo: helder verhaal. Betrouwbaarheid was wel goed?

Dat verhaal hebben ze ons ook jaren voorgehouden. Het was zelfs zo erg dat ik nog niet een youtubefilmpje kon openen zonder eerst een kwartier te moeten laten bufferen voordat ik een kort stukje kon kijken. We hebben toen meerdere malen gebeld en we zijn overgestapt naar KPN en tegenwoordig hebben we sneller internet. Ik kan nu gewoon series online kijken. Ze hebben vanuit de provider iets om gezet in dat kastje waardoor wij in de buurt nu allemaal sneller internet hebben.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:33

Dat is de VDSL buitenring upgrade inderdaad capopjekop :) Daar is KPN nu heel hard mee bezig :)

En ja, ook LadyMadonna kan binnenkort een upgrade tegemoet zien, EINDELIJK!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:28

Daarom juist, ik vind dat er al zat door de lucht gonst, daar wil ik niet nog eens zelf een DECT telefoon, babyfoon en WiFi versterker bij zetten. Ik ben zo'n tutmuts die al wakker ligt als de TV nog stand-by staat... er gonst / piept dan gewoon iets in mijn hoofd op cel-niveau ofzo :')

Bij ons komt de telefoonlijn binnen in de meterkast, vandaar dat we daar de router....ehm modem neer moeten zetten.

(nouja eigenlijk komt de lijn binnen midden in de huiskamer, maar dat is ooit eens afgedopt en doorgetrokken naar de meterkast, veranderen zou een kwestie van graven en breken enzo zijn begreep ik toen ik eens met de KPN over de mogelijkheden sprak)

Met die stopcontact w-Fi versterker is het signaal aan mijn bureau (als hij het doet...) trouwens wel ineens een paar streepjes meer dan voorheen.

Maar ja ik zit dus nu van de ene op de andere mogelijkheid...en soms doet niks het en start ik de hele meuk maar weer opnieuw op en meestal kan ik dan weer B-)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:33

TV op standby horen kan heel goed, dan heb je gewoon exceptioneel goed gehoor ;) Heb er zelf ook last van. Van WiFi hoor je niets :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:38

Nee klopt :j Het is eigenlijk ook meer "voelen" dan horen op 1 of andere rare manier, ik merk dan gewoon dat er iets niet klopt ofzo, een soort onrust... heel vaag :P Maar ik wil (daarom) gewoon niet te veel elektrisch / stralend spul in huis hebben als het niet nodig is. Al die lampjes en wel of niet hoorbare zoemen overal, blegh :)

Maar wat betreft de haperende TV en internet: Misschien moeten we maar gewoon eens aan Telfort vragen of er een monteur langsgestuurd kan worden die de doel eens even doormeet :) Willen ook best een "hoger" abonnement maar als hij het doet, voldoet hij op zich meer dan prima voor ons.

Als je iets van 3,5 gewend bent dan is iets van 35 of weet ik hoeveel het is, al pijlsnel :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 18:36

Wat leuk dat je het weer nagekeken hebt Choiix! We hadden onze hoop gevestigd op het initiatief rondom glasvezel, maar zoals je van te voren al kon bedenken is dat niet zo simpel als de heren wethouders hadden gedacht :roll:
Dit gaat dus allemaal nog wel even duren http://us10.campaign-archive2.com/?u=36 ... f85330ac39
Dus voorlopig zitten wij vast aan 4G hierzo. Al is het goed om te lezen dat er wellicht over een tijd ook mogelijkheden zijn met ADSL, dan kunnen we eindelijk weer streamen. Je merkt toch dat je dat ongemerkt veel deed :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 10:17

Oud topic, maar misschien toch leuk om te melden... ik sloot af met het verhaal dat het met glasvezel nog wel heel lang zou gaan duren... maar uiteindelijk dus toch niet!
Na het gedoe met de gemeente heeft zich een aanbieder gemeld die glasvezel wil aanleggen in het buitengebied. Alleen was daarvoor dus wel de eis dat 50% van de inwoners mee zou doen.
Gisteren is duidelijk geworden dat we die grens gehaald hebben *\o/* Na de vakantie beginnen ze met de aanleg, in het voorjaar volgend jaar hopen ze dit af te ronden. Dus toch een fatsoenlijke aansluiting zonder datalimiet voor ons!

Ze zijn op dit moment in meerdere gemeenten bezig, dus wie weet is dit ook iets voor anderen in dit topic om in de gaten te houden ;)
Ben ik even blij dat ik niet gekozen heb voor de sattelietverbinding en alle investeringen die daar bij komen kijken!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:27

Bofkont!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:29

Super!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:28

Mazzelaar. Maar ik ben nog steeds heel blij met mijn satelietverbinding hoor. Loopt als een speer hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:00

Wendy schreef:
Oud topic, maar misschien toch leuk om te melden... ik sloot af met het verhaal dat het met glasvezel nog wel heel lang zou gaan duren... maar uiteindelijk dus toch niet!
Na het gedoe met de gemeente heeft zich een aanbieder gemeld die glasvezel wil aanleggen in het buitengebied. Alleen was daarvoor dus wel de eis dat 50% van de inwoners mee zou doen.
Gisteren is duidelijk geworden dat we die grens gehaald hebben *\o/* Na de vakantie beginnen ze met de aanleg, in het voorjaar volgend jaar hopen ze dit af te ronden. Dus toch een fatsoenlijke aansluiting zonder datalimiet voor ons!

Ze zijn op dit moment in meerdere gemeenten bezig, dus wie weet is dit ook iets voor anderen in dit topic om in de gaten te houden ;)
Ben ik even blij dat ik niet gekozen heb voor de sattelietverbinding en alle investeringen die daar bij komen kijken!

Hier ook. *\o/* Alleen weet ik nog niet of die grens bij ons gehaald gaat worden. Ik hoop dat mijn mede-prairiebewoners het belang snappen.