Ik ben een Orchidee moordenaar...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Ik ben een Orchidee moordenaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:55

:)) Dan heb jij gewoon een makkelijk, niet-veeleisend exemplaar gevonden :D Misschien moet je daar ook 's naar vragen bij je orchideeën-dealer :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:56

Rije schreef:
:)) Dan heb jij gewoon een makkelijk, niet-veeleisend exemplaar gevonden :D Misschien moet je daar ook 's naar vragen bij je orchideeën-dealer :')

Krijg je een plastic geval mee _O-

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:58

Ik heb een tijdje in een bloemenwinkel gewerkt en daar heb ik altijd geleerd: hoe slechter je een orchidee bij wijze van behandeld, hoe beter hij het doet. Vaak als bij mensen een orchidee het wat aan het begeven was gaven wij de tip om ze eens op een stoffig zoldertje ofzo te zetten, met weinig water, en vaak waren ze in no time weer hartstikke mooi. Op heel netjes consequent verzorgen en veel zonlicht doen ze het in ieder geval vaak juist niet goed, alsof het averechts werkt bijna!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:58

Jaaa, dat klinkt als een goed plan!

Op de schoenenkast in de hal heb ik wel twee perfecte orchideeën staan, twee mini's... Nog nooit water hoeven geven en ze zien er echt nog perfect uit! Alleen af en toe even afstoffen. :')

Maar een echte is toch net wat, ja echter...

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:59

Je andere orchidee is ook een dendrobium en idd, je zorgt er te goed voor.
Het kan ook zijn dat de luchtvochtigheid in je huis gewoon niet geschikt is voor een orchidee.
Ik heb 5 jaar lang in een kwekerij gewerkt en zou dus, in theorie, moetnn weten hoe je die dingen zolang mogelijk mooi en goed houdt, maar ook ik vermoord ze. Alleen de miltonia kan ik in leven houden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:00

Sjolvir schreef:
En als je orchidee geen blaadjes meer heeft? Is er dan nog hoop?

Ja, vaak houdt zo'n plant dan alleen maar een rustpauze.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:01

Een orchidee moet je in principe "verwaarlozen" dan doen ze het beste.
Al mijn planten leggen het loodje alleen mijn orchideeën doen het geweldig!
Ik geef ze 1 keer per week echt een drup water echt en borrelglaasje vol en dan 1 keer per week het dubbele.

De wortels moeten absoluut droog blijven en ze hebben het liefst een doorzichtige pot en willen dut niet met de voeten in het water!
Niet in de volle zon maar wel een lichte plek (liefst geen direct zonlicht).

Zo doen ze bij mij het beste.
Op internet is te vinden dat je de stam moet afknippen na bloei en verlies bloemen en dan kun je opnieuw beginnen ofzo (even googlen).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:03

Wendeltje schreef:
Het kan ook zijn dat de luchtvochtigheid in je huis gewoon niet geschikt is voor een orchidee.
Ik heb 5 jaar lang in een kwekerij gewerkt en zou dus, in theorie, moetnn weten hoe je die dingen zolang mogelijk mooi en goed houdt, maar ook ik vermoord ze. Alleen de miltonia kan ik in leven houden.

Ik verwaarloos ze ook en uit dankbaarheid groeien en bloeien ze. Ik dompel ze zelden of nooit onder en geef piepkleine beetjes water 1 of 2 keer in de week.
En geen mest... of hooguit 1x per jaar een beetje orchideeën mest maar vaak komt dat er niet eens van. :D

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:03

Ik ben blij dat ik niet de enige ben, mijn laatste orchidee had ik binnen 4 weken dood...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:05

Wendeltje schreef:

Zijn het wel twee dezelfde? Leuk om te weten! Is de ene plant ouder dan de andere?

Heb er echt nul verstand van, maar vind het wel leuk en interessant. :D
Lucht vochtigheid op dit moment is 56%, maar de airco staat nu niet aan (die droogt de lucht ook).

De orchideeën dus maar gaan verwaarlozen, misschien dat de skelet het daarom zo goed doet. *\o/*

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:08

Ik houd ze in de doorzichtige pot waarin ik ze kreeg/kocht en daar moeten ze het mee doen. Het zijn epifyten, planten die van nature op bomen leven dus regenwater valt van hun wortels af en ook kunnen die wortels tegen licht. Geen enkele reden dus om ze om te potten of zo... en aangezien hun wortels niet van in het water staan houden (in de natuur valt het regenwater en blijft niet op de boomtak liggen) houd ik daar rekening mee door ze weinig water te geven.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:10

Ik wist niet eens dat ze in bomen leefde! Wat grappig, vandaar dat er boomschors in hun potjes zit? Haha

Heb ze wel nog in hun eigen (doorzichtige) pot zitten, maar wel in een pot er om heen, een sier pot.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:12

@Quir zo'n sierpot is meestal niet zo'n probleem, als er maar daardoor maar niet water in de pot blijft staan.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:13

Het advies van mijn oma was als je ze elke week water wil geven afmeten met een borrelglaasje.
En anders zo af en toe een scheut geven.

Zijn ze uit gebloeid. Dan idd op minder zonnig tot donker plek zetten. Vaak groeit er dan eerst een nieuw blad en daarna krijg je weer bloemen.

Ook kunnen ze de standaard potgrond niet goed hebben hier staan ze in de orchideeën potgrond

Tot nu toe zijn er hier planten die al sinds 2008 bloeien. Staan hier nergens in volle zon en verwaarloos ze goed.

Tot nu toe alleen de mini orchideeën niet opnieuw in bloei gekregen

Dus er is hoop. Hier sterven juist veel planten door dorst

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:13

Wat een handig topic!!
Schept weer hoop om het toch nog maar eens te gaan proberen... :+
Ik dacht ook dat je ze moest laten drinken, maar dan 1x per week :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:14

Die van mij deden het altijd super! Ik liet ze in de pot staan waar ik ze in kocht (met houtsnippers, dus niet overplanten) en die pot hing ik in een hogere pot die ik dan vulde met water tot net onder de wortels van die orchidee (die door het potje heen groeien). Het water wat verdampt is genoeg om de plant in leven te houden. Af en toe een scheutje erbij om het water in de pot aan te vullen.. En dan af en toe een scheutje orchideenvoeding erbij. That's it.. het ding bloeide ongelofelijk mooi en maakte de ene na de andere nieuwe stengel := Hij stond hier voor het raam aan de schaduwkant van het huis.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:15

Hoe hing je ze in die grotere pot dan? Dan zakt ie er toch doorheen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:16

Mijn man geeft zelf het liefst 3x per week water, maar dan kleine beetjes die niet in de pot blijven staan en dat gaat bij hem ook goed.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:16

Misschien binnenpot een tikje groter dan de buiten pot?! Dat ie met de rand blijft hangen?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:17

Oh wat klinkt dit allemaal bekend :o

het lukt me nooit om ze in leven te houden en ik vind ze zo mooi :j
Dus twee weken geleden toch weer twee gekocht en besloten ze niet te veel water e.d. te geven en ze regelmatig van een afstandje te observeren om te kijken of ze er nog goed bij staan :+
Besloten ze 1 keer in de 1 a 2 weken even in een klein laagje water te zetten voor een uurtje en dan weer terug in de pot en op hun plek.
Ze zien er nog heel mooi uit :j Ik ga echt mijn best doen om deze mooi te houden en een keer proberen er nieuwe knoppen aan te laten komen :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:18

Rije schreef:
Hoe hing je ze in die grotere pot dan? Dan zakt ie er toch doorheen?

De plastic potjes waar ze in stonden hadden bovenaan zo'n randje en waren precíes de goede maat voor mijn potten, ze bleven net met dat randje op de rand van de potten hangen :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:18

Ah, ik snap het! Dank!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:25

Lynaro schreef:
1x in de week onderdompelen in lauw regenwater, meestal is ons kraanwater te hard voor orchideeën. Is de orchidee uitgebloeid/lijkt hij dood? Op een donkere plaats zetten en 'verwaarlozen' totdat hij weer gaat groeien, tadaaa twee keer plezier van dezelfde orchidee. Ik hoor zelfs dat sommige mensen ze afknippen, dan in het donker zetten en er weer nieuwe bloemen groeien.

Dat doet mijn moeder en die haar orchideeën blijven mooi. Al jaren dat ze een paar keer per jaar bloeien.
Na de bloei knipt ze ze af bij het derde oog boven het laatste bloemblad en zet ze ze op de (koele) logeerkamer. Noemt ze haar kraamkamer. Na een poosje beginnen ze weer te bloeien en zet ze ze weer beneden in de vensterbank.

Hier op het moment 3 uitgebloeide orchideeën die allemaal een maand of 2 in bloei hebben gestaan. Heb ze afgeknipt, maar ze staan nog wel in woonkamer. Ben benieuwd of ze nog een keer gaan bloeien.

_Kelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:31

Ken alleen maar de simpele tips als 1 keer per week een klein beetje water, zo min mogelijk verplaatsen, dus met rust laten, niet in de volle zon, wel een beetje zon. En een hele belangrijke (mede mogelijk gemaakt door mijn moeder), ze zijn niet dood, maar bezig met een rustperiode, blijf doorgaan met water geven, en de bloemen komen vanzelf terug. Succes ermee, het zijn prachtige bloemen, maar moeilijk te onderhouden soms ;)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:32

Zoolgangster schreef:
Ik houd ze in de doorzichtige pot waarin ik ze kreeg/kocht en daar moeten ze het mee doen. Het zijn epifyten, planten die van nature op bomen leven dus regenwater valt van hun wortels af en ook kunnen die wortels tegen licht. Geen enkele reden dus om ze om te potten of zo... en aangezien hun wortels niet van in het water staan houden (in de natuur valt het regenwater en blijft niet op de boomtak liggen) houd ik daar rekening mee door ze weinig water te geven.

Om die reden stop ik altijd een laag knikkers en/of hydrokorrels onderin de bloempot. Daarop het potje met orchidee en laat die worteltjes genoeg lucht krijgen ;) Hier zijn de buitenpotjes standaard te wijd en laat het binnenpotje bovenuit steken.