Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:55

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:58

Jee wat erg zeg! Is er geen toezicht in een haven? Wel goed verzekerd hoop ik?
In de link zie ik een hele lijst met boten.

Edit, dit is ons open zeilbootje :)
Zo leuk varen daar! Er is een eilandje waar paarden staan, waar je kan picknicken dus daar stoppen we altijd even :D
Afbeelding

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:30

Ik twijfel of er een topic aan moet worden gemaakt.. Omdat ts vraagt wie er een boot heeft, en iets vraagt.

Leuk bootje Annemiek! Wat voor 1 is het? Hij lijkt kleiner dan een valkje?

Jeetje... Wat kl*te zeg Yvonne.. Hoop op een goede afloop alsnog!

Sanned, heb je een foto? Ben nieuwsgierig O:)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:51

Annemiek, leuk bootje!
Ik heb een vriend met een zeilbootje, maar dan wel een 1persoons, klein dingetje. De basis zit er nu wel een beetje in, maar hopelijk kan ik deze zomer dan écht leren zeilen.

@TS: zoals gezegd, haal je vaarbewijs! Het is niet zo heel moeilijk, maar je leert wel een heel aantal dingen die van pas kunnen komen. En ik heb het voor 65e gehaald, blijft je hele leven geldig.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:55

8nnemiek schreef:
Jee wat erg zeg! Is er geen toezicht in een haven? Wel goed verzekerd hoop ik?
In de link zie ik een hele lijst met boten.

3e pagina de onderste. IJsselmeerkotter.

Ja hij is verzekerd maar dan moet je ook maar weer afwachten wat je krijgt.

Weer opknappen is geen optie. Mijn vader is 84 en dat kan hij allemaal niet meer, daarom ligt hij ook te koop.

Hij heeft hem zelf helemaal verbouwd van palingkotter naar jacht. Het deed hem al zo zeer hem te koop te moeten aanbieden maar dit is helemaal sneu.

Hij had voorheen een oliehandel voor de scheepvaart in Haarlem dus ik ben tussen de boten/op het water opgegroeid.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:58

o varen...i love it! wij hebben achter onze tuin een klein bootje. Mijn ouders hebben een grotere boot, ligt in het centrum in de gracht. Je moet even kijken of je ergens een plek heb waar je hem kunt aanleggen en wat/of je er voor moet betalen. Mijn ouders hebben verder de boot in de winter uit het water..gaat hij naar een stalling maar dat is ieders keuze. Verder kun je vaarbewijs halen, is geloof ik vanaf 40 pk als ik het goed heb.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:14

Het vaarbewijs is verplicht voor een waterscooter, jetski, rubber- of motorboot die vol gas harder kan dan 20 km/uur. Een opblaasbare boot met meer dan 5 pk kan al gauw harder dan 20 km/uur.
Het vaarbewijs is ook verplicht voor alle schepen langer dan 15 meter.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:16

Danique_G, dit is zo gauw de enige die ik kan vinden, ik zal eens kijken of ik nog ergens een zeilfoto heb.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:10

Zo, dat is een mooie boot zeg! Die zal lekker ruim zijn binnen!

Danique, die van mij is een meter of 4, maar het merk zou ik niet weten. Het is een vrij oud bootje, maar prima om te leren zeilen :) deze winter hebben we hem opgeknapt, de binnenkant geschuurd en geschilderd en kussens gemaakt voor in de boot.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 13:22

Twee jachthavens gebeld met een flinke wachttijd...
1 heeft plaats, ca 600 pj
1 krijg ik niet te pakken...

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:27

Gaaf, boten... Wij hebben er 4 :o een Groninger boltjalk, varend, van 23 meter waar we op wonen. En waar we ook mee op vakanties gaan, zo heerlijk je eigen huis mee..
En een speedcruiser van 9,30, een formula, hiermee gaan we al vanaf begin maart, toen ze weer in t water lag, ieder weekend mee weg. En verder 2 kleine speedbootjes om mee te kunnen spelen.
N je vaarbewijs moet je hebben als je schip langer dan is dan 15 meter of sneller kan dan 20km pu. Ik heb m 2 jaar gelden gehaald, want we zijn of groter of sneller. http://www.vaarbewijs.nl/index.php?id=7,0,0,1,0,0
Wij gaan eigenlijk altijd naar de Loosdrechse Plassen, aangezien mijn vriend daar vandaan komt, dus eigenlijk altijd weer terug, en vandaar uit maken we met ons Exje ( ze heet Experimenthal) tripjes overal naar toe.
De Biesbos vind ik niks persoonlijk, je mag er niks, stikt er van de waterplanten dus nadat we daar een keer geweest zijn met t Exje en een berg klerezooi in de schroef hadden, hebben we het nooit meer gedaan..
Volgende week hebben we een week werf met de grote, en zijn we over 2,5 week weer voor een paar maand in Loosdrecht.. Tel al af. Daarnaast bestaat ons werk ook uit boten, ik doe tentreparaties en maak afdekzeilen, kuiptentjes etc. en mijn vriend is scheepselectricien.. Wij ademen boot :D

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:36

Je mag een boot tot 15 meter varen zonder vaarbewijs. Verder hangt het niet van het aantal pk's af met Veen de snelheid. Wanneer een boot sneller dan 20km per uur vaart (zo uit mijn hoofd is al even.geleden dat ik het vaarbewijs heb gehaald) dan heb je een vaarbewijs nodig. Een boot die op het water planeert gaat sneller dan 20km per uur. Een kleine zodiak kan met 5pk al planeren maar een console boot niet.
Zo zie je hier vaak kinderen in een zodiak
met weinig pk's toch planeren, ik heb al regelmatig meegemaakt dat oom agent achter de betreffende kindjes aanvoer om even met de ouders te babbelen.

Wij zelf varen een 90pk speedboot (zelfbouw) en jetski 550 en 750 cc

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 13:52

Hoe bedoel je je mag er niks?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:02

Je mag er niet hard varen, onder bepaalde voorwaarden ankeren, en wij varen graag met regelmaat ff hard. En, moet zeggen in Loosdrecht is het makkelijk hoor, daar mag je door de week hard varen met vergunning welliswaar, en in t weekend na 18 uur. Ankeren mag echt werkelijk overal. Zonder ankerbol, t is echt erg chill daar...
In de biesbos zit je toch met veel meer flora en fauna dan in Loos, dus daar zal t mee te maken hebben:-)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:07

Ja, ik breek in :+ wij hebben ook een boot.

Ik weet niet beter dan dat we met mooi weer gaan varen op de Loosdrechtse Plassen naar het eiland van mun opa en oma. Altijd super gezellig, veel gelogeerd daar.
Vroeger taxi-den we met opa en oma mee, daarna kochten pa en ma en notendopje van drie meter met buitenboord motor waarmee we heen en weer konden.
Toen kwam een aluminium vissersboot waarmee we vooral niet visten, maar wat comfortabeler tochtjes konden maken.

Een jaar of tien terug kochten mijn ouders een oude douane boot, een zgn shottle, stuurt echt héél apart, je kan die boot (10 meter) op een centimeter aanleggen, compleet zijwaarts varen,en dat zonder allerhande hulp schroeven :)
Inmiddels ook een ander eiland met geweldig uitzicht over de plassen.

Met mijn huidige man heb ik drie jaar terug ons eerste eigen bootje gekocht, een opknapproject wat bij de overburen op het eiland lag, ook een aluminium open bootje.
Manlief heeft die weer super mooi gemaakt,
Afbeelding
en vorig jaar kregen we een super kans...

De boot van mijn opa lag te koop!
Toen mijn opa overleden is, had mijn nichtje hem gekregen (mijn ex hield nl totaal niet van varen dus voor mij toen helaas geen optie). Haar toenmalige vriend heeft hem totaal verkracht, houten ruitjes erin gemaakt met vierkante hoeken bijvoorbeeld...
Enfin, dat ging uit, boot werd toen verkocht aan een vriend van mijn oom.
Die heeft er een vissersbootje van willen maken en de achterkajuit eraf gehaald :(
Afbeelding

Toen hij hem bijna naar zijn zin had klapte de motor eruit (was ook al 40 jaar panne met dat ding) dus hij was het zat.
Mijn moeder zei toen: misschien iets voor jullie?
Afijn, we hebben ons aluminium bootje toen geruild en zijn nu dus de trotse bezitters van opa's bootje, zoals hij liefkozend genoemd wordt.
Manlief heeft de afgelopen elf maanden bloed zweet en tranen gelaten om hem in ere te herstellen. Nieuwe (tweedehands) motor erin, romp aangepast, dak verhoogd, weer een achter kajuit erop... De beste boot is wat vervloekt om het werk wat eruit kwam...
De binnenkant is nog lang niet af maar van buiten is het weer precies zoals vroeger, opa kan trots zijn.
Oma krijgt tranen in haar ogen wanneer ze hem ziet.
Volgend jaar hopen we er eindelijk mee op vakantie te kunnen.
Afbeelding

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:10

Annemiek, ruim is ze zeker, we hebben 7 slaapplaatsen. Maar ze is wel laag van binnen en niet erg praktisch ingedeeld. Vergeleken met moderne schepen van dezelfde lengte hebben we niet echt veel ruimte, vooral omdat ze relatief smal is.
Maar zeilen kan ze! We lopen erg hoog aan de wind en halen met gemak de 8 knopen. Topsnelheid die wij hebben gevaren met alleen zeil was 13 knopen, wat voor zo'n groot schip echt heel veel is. Oorspronkelijk is het ook een wedstrijdzeiler, was in de bouwtijd een van de snelste in haar soort. Sorry, ik ga een beetje off-topic nu :o

Fantast, ons rubberbootje planeert al met een 2pk motortje er achter :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 14:35

Tja, nogal logisch dat je niet hard mag varen in een natuurgebied ;)
Maar goed, wat jij zoekt, zoek ik absoluut niet.
Wij willen een boot juist om te genieten van de natuur van de biesbosch

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:40

Waauuw mooi onderhouden en knappe boot sanned!

Corine, wat is die boot mooi opgeknapt zeg. Heel eerlijk, op de eerste foto vond ik hem niets maar op die laatste foto zie je al duidelijk dat ie knap wordt. Mooi gebaar naar je oma toe!

Wat een sneu verhaal yvonne.. Hoop dat er snel een goede oplossing komt.

Ach de rubberboten en kleine speedbootjes!! Super mooie herinneringen aan! In de zomer altijd in eernewoude en daar waren ook jongens met bootjes. Heb dus wel eens wat dates op het water gehad, mooie herinneringen aan.

Maar ladymadonna, hoe diep is de boot in het water? Een kano erbij kan leuk zijn aangezien je zeker niet overal kunt komen, en zeker niet met een wat ruimere boot.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:45

Kano schijnt idd in de biesbosch ook super te zijn! Maar ik denk ook ff aan t praktisch: hangt er even vanaf wat je allemaal mee aan boord wilt nemen natuurlijk.

Tsja, dat vaarbewijs-gedoe... Hier varen ook genoeg kleine kindjes met rubberbootjes etc... Ik weet niet, heb maar gewoon mijn vaarbewijs gehaald, heb ik iig nooit gedoe.
Kwam ook meteen goed uit, had laatst een motor die niet stationair wilde draaien (dat moet om te kunnen starten) en mocht van iemand een bootje lenen terwijl hij de mijne ging repareren. Meteen de vraag: heb je een vaarbewijs? (die van hem was wel vaarbewijsplichtig) Die mocht ik dus mooi gewoon meenemen :)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:04

Je vaarbewijs krijg je ook pas vanaf je 18e.. Enne LadyMadonna... Eigenlijk varen we niet vaak hard, ook wij houden van cruisen en genieten op t water. Anders zouden we ook niet op t water leven. Maar als je dan een keer de hendel naar beneden kan duwen is dat toch wel leuk.. Vroeger vond ik de Biesbos wel leuk, maar mijn hartje gaat echt uit naar de Loosdrechtse Plassen:-)
Corine1981, een eilandje met uitzicht op de Plas of in de Kievietsbuurt? We zijn nu ook aan het rondsnuffelen of we ergens een plekje op de plAs kunnen kopen/huren. Nu zijn we vaak op de kaai te vinden..

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:23

Afbeelding

Dit is ons uitzicht :o mijn man is daar de boot aan het poetsen :)
En ik vond de boot, zoals hij was toen wij haar kregen ook niets, daarom wilde ik haar weer in ere herstellen, zo was hij bij mijn opa en oma ook, mijn jeugdherinnering komt elke keer weer boven :o

En de rust van de Biesbosch en dat onnozele hard varen kort langs de kanten, of dwars door ons trekgat met alle gevolgen vandien kan mij juist gestolen worden op Loosdrecht :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:29

Hard gaan is af en toe wel leuk ja, maar ik hou niet zo van het kabaal van die motoren, vandaar dat wij zijn gaan zeilen :j

Weet iemand hoe het zit met lid worden bij een haven; als je altijd met twee personen naar je boot gaat, moet je dan ook allebei lid worden? We willen binnenkort eens bij de zeilclub bij ons in de buurt langs gaan :)
Als er een prijs per vierkante meter op een website staat, moet je dan gewoon de lengte en breedte van de boot met elkaar vermenigvuldigen, of is er een standaard breedte?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:53

Ja, dat langs de kanten varen en tussen de eilanden door snap ik ook niet. Je hebt daar zoveel water.. Het staat ook niet voor niks in de regels van het plassenschap, 100 meter van de kant blijven. Ik vind t echt erg leuk, zeker om de sport op t water te zien, wakeboarden, skieen... Van de week lag er een motorjachtje midden op de skibaan, terwijl er een wilde slalommen... Dat heeft ie gewe ten met een Loosdrechtse douche van de wakeboarder :D
Liggen jullie bij de ingang naar de Mijnden? Volgens mij zie ik t eiland van Wingelaar en de Geitekaai
Enne 8nnemiek, dat kun je het beste bij de betreffende vereniging gaan vragen, dat is voor een ieder verschillend, wij betalen een bepaald bedrag voor de boot, geen lidmaatschap, alleen voor de box. Voor de grote hebben we een eigen vaste ligplaats, niet in een haven, maar van t rijk..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:55

Vaarbewijs is ook handig omdat je de voorrangsregels kent. Soms zijn wij aan het zeilen en duikt er zo'n irritant motorbootje vlak voor ons opduiken (zeilboten hebben voorrang op motorboten) om een botsing te voorkomen moeten wij compleet afvallen en alles loslaten. Heel vervelend...

Prima weertje om aan de boot te werken Corine :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 16:03

Zeilboot heeft voorrang op roeiboot heeft voorrang op motorboot. En ik heb niet eens mijn vaarbewijs ;)

Net nog een andere haven gebeld.... Ook wachtlijst -O-